handdator

Visa fullständig version : Tralalalala...jag är så glad!! :)


Yanna
2010-02-04, 21:41
:D Jag hade tänkt gå i pension i september och flytta till Kreta, men min pension var bättre än jag trodde.
Det innebär att jag går i pension redan i juni...och naturligtvis flyttar jag till Kreta redan i juni!!! :p _B-anana_B-anana_B-anana
Bara knappt 4 månader kvar!

Yanna - vars dröm är nära nu!! klapp_klap_B-anana:D

Lissi
2010-02-04, 21:43
Lyckliga Du!!!!
GRATTIS:D

Lissi

Yanna
2010-02-04, 21:44
Tack Lissi!
Ja jag är jättelycklig! :D

kari
2010-02-04, 21:54
Jeg forstår virkelig din store glede - lykke til :D - og Gratulerer, Yanna klapp_klap
bye_byeKari

Yanna
2010-02-04, 22:02
bye_byeTack Kari!
Ja detta är en gammal dröm som nu går i uppfyllelse. Har sagt de senaste 10 åren att...inte en vinter till här! ..och nu är det verkligen den sista vintern här! _B-anana
Yanna - blivande pensionär/passionär!

Enigma
2010-02-04, 22:12
Grattis och lycka till med flyttningen!

Säljer du din lägenhet/villa innan du flyttar dit?

/Enigma

Birgitta63
2010-02-04, 22:18
Yanna så mysigt det låter . Fast kommer du inte sakna lilla Sverige ?
Ibland kan man undra om flyttfolket kan grekiska eller har vänner där nere eller är lite greksvensk .
Det är ju ett jättekliv flytta från Sverige så klart.
När jag var på Kreta första gången så kände jag att tänk att få bo här.
Men efter andra gången så villle jag ej...hade liksom ändrat mig .
Resa dit som turist och sen vända hem till Sverige blev det.
Älskar mitt Grekland men inte så mkt så att jag velat bo där för evigt.
Är nog för vanlig svensk som stannar kvar fast jag alltid har Grekland i mitt hjärta. " Vanlig " svensk som oftast äter grekmat och lyssnar på grekisk musik och alltid pratar om Grekland +älskar färgen turkos. Kläder som inredning går i turkos :D .
Ja du Yanna lite lite är jag nog avensjuk i allafall på dig .
Du får berätta sen hur du har det i paradiset Kreta så klart.
Må så gott och hoppas 4 månader bara springer i väg .
Grattis :) .
Birgitta

Ivi
2010-02-04, 22:19
Vad härligt Yanna! Grattis, grattis! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Nu måste du ju hälsa på hos oss i Luleå innan du flyttar. "Vinterhelvetet" här i Norrbotten är inte så illa med isvägar till skärgården bland annat...:)
Vi kommer gärna och hälsar på hos dig i Rethymnon (visst blir det där, eller?), men först till hösten :D

Päivi och Lasse

Yanna
2010-02-04, 22:31
Tackar så mycket! :D

Birgitta: Jag kommer inte att sakna Sverige!
Jag har barn och barnbarn här vilket betyder att jag åker hit på semester ibland och att mina barn hälsar på mig också. Ja, jag har vänner där nere och tror att jag klarar mig bra med engelska i början, grekiskan kommer att läras in live...iaf lite! Ang_elx
Vi har samma favvofärg Birgitta...TURKOS! klapp_klap
Ja jag kommer att höra av mig och berätta hur det går och hur jag har det därnere!

Ivi: Om jag hittar en billig flygresa upp till dig så kommer jag! :)
Mitt mål är Rethymno, men det återstå att se om jag hamnar där direkt eller mellanlandar i Chania, men var det än blir måste jag såklart träffa er när ni kommer ner, det vill jag inte missa!

Yanna

Moster
2010-02-05, 07:22
Grattis klapp_klap

Tänk vilken fantastisk överraskning att pensionen blir bättre än man tror _B-anana Du gör ju helt rätt som flyttar med en gång. Sverige finns ju alltid kvar, du kan ju när som helst hälsa på nära och kära. Nu blir det bråda dagar, förstår jag; sortera, packa, ge bort, packa och packa.

Moster, som kommer att besöka dig och ditt nya hemland bye_bye

sjöborren
2010-02-05, 16:09
Underbart att kunna förverkliga sina drömmar. Även jag önskar dig all lycka i framtiden.
Och vem vet, vi kanske ses någongång på Kreta. :cool:

Hälsningar lilla sjöborren. bye_bye

nilam
2010-02-05, 17:18
Grattis :)Va underbart att få tillfälle att göra det man drömt om. Jag är också glad idag över att ha bokat min tredje greklandssemester idag...19 juni till Kreta_B-anana

Malin

Yanna
2010-02-06, 13:59
Tack Enigma! Jag äger inget hus eller lägenhet, jag bor i hyresrätt och den säger jag upp när jag flyttar till Kreta..

Moster Jag hoppas verkligen att du kommer och hälsar på mig på Kreta! Packa är lite för tidigt ännu, men tids nog blir det bråda dagar. Tidsplan för vad jag ska göra...och när och hur...finns.

Tack Sjöborren! Om du kommer till Kreta får du höra av dig så vi kan ses. Jag kommer ju att finnas kvar på Kalimera, så det är bara att hojta till här!

Tack du också Malin och grattis till din bokade resa i juni!

Yanna - passionär ;)

Elisabet
2010-02-06, 14:22
Ivi: Om jag hittar en billig flygresa upp till dig så kommer jag! :) Då får ni säga till så ordnar vi ett liten grekknytis!

Billiga flyg till Lule finns det gott om!

Härligt Yanna att det blivit som du önskar! Ser fram emot att höra hur allt går med flytten och den nya livssituationen!

Yanna
2010-02-07, 15:05
Ett greklandsknytis vore jättekul, Elisabeth! klapp_klap

Ja jag har sett att det finns billiga flyg till Luleå ;)

Ja jag är så lycklig! :D Rapporter kommer om min flytt och mitt nya liv på Kreta!

"Det heter inte pensionstid, det heter passionstid, för det är då man ska utveckla sina passioner"

Yanna - snart passionär! :)

litentuva
2010-02-07, 16:58
Det låter fantastiskt Yanna, ett helt nytt liv som väntar och på världens bästa ö dessutom, vilken lycka! Vart kommer du att bo? Ser framemot att läsa om hela processen, kanske du blir en kalimerabloggare nu med egen hörna här på forumet?!

Yanna
2010-02-07, 17:23
Ja jag är otroligt lycklig! Det känns fantastiskt att jag äntligen har nått fram till min dröm om att bo i Grekland!
Jag kommer att bo i Rethymno, som blev min favorit när jag var där 2008...och hann få vänner där också. Jag vet att R är din plats på Kreta också...och jag tror vännerna är gemensamma! ;)

Jag tror jag skulle få prestationsångest av en blogg, :o ...men jag kommer att skriva här vartefter det finns något att berätta.

Yanna - snart passionär

litentuva
2010-02-07, 17:35
Aha minsann , min plats på jorden...

Låter än mer underbart och stort grattis till pension och ett härligt liv därefter!

Min dröm är 50-50 Kreta/Stockholm men än så länge får jag nöja med 10-90...;)

Yanna
2010-02-07, 17:39
Tack! bye_bye

50/50 fanns inte för mig, jag har inte den ekonomin att jag kan ha 2 fasta boenden, så det var allt eller inget som gällde! Ang_elx Ett lätt val, enligt mig!!

Javisst ja...glömde en viktig detalj...jag kommer att skriva in mig på Kreta, vilket innebär mindre skatt för mig..

litentuva
2010-02-07, 17:43
Toppenplan!:)

Yanna
2010-02-07, 17:48
Ja det tycker jag! ;) Ett bättre pensionärsliv har jag svårt att tänka mig!
Vi ses kanske där när du kommer ner..

litentuva
2010-02-07, 17:52
Ja vi kommer 1a Juli, antingen bor vi på Olgas Pension el i lägenhet där i närheten, stannar 5 veckor!

Yanna
2010-02-07, 17:58
Då har jag varit där ungefär en månad....vilken härlig tanke!! :D
Inte dåligt med 5 veckor! klapp_klap Åker ni ner fler än en gång/år?

litentuva
2010-02-07, 18:26
Då har jag varit där ungefär en månad....vilken härlig tanke!! :D
Inte dåligt med 5 veckor! klapp_klap Åker ni ner fler än en gång/år?

Första gången jag introducerad maken för Kreta var i Maj 2004 när första dottern var 7 veckor. Det blev två veckor och vi bodde hos en god vän. I augusti samma år reade Ving ut flygstolar och det blev spontant 1 vecka till. Sen blev det en tvåveckorsresa 2005 och två resor 2006 när lilltjejen var nyfödd. När vi insåg att Kreta lockade till mer och mer semester blev det både billigare och enklare att köra en lång sväng istället för två korta. 2007 blev det tre veckor och 2008 kombinerade vi Karpathos med Kreta, tre veckor. Förra sommaren testade vi 4 veckor och nu i år 5... Blir bara bättre och bättre med andra ord! Det blir en helt annan resa när man stannar en längre sammanhängande tid, mer avkoppling och mer vardagsliv.

Ska tilläggas att jag är mycket glad och tacksam över att Kreta fångade även min makes hjärta! Kunde ju inte begära att han skulle känna lika starkt som jag , som ju levt där så många säsonger och haft ett liv på ön. Vet inte hur jag skulle stå ut om jag inte fick återvända...

Yanna
2010-02-07, 18:55
Där hade du tur att maken också gillade Ditt Kreta! klapp_klap

Alltså...du ökar på med en vecka för varje år som går! :D Om 5 år blir det då 10 veckor! ;)Ang_elx:p .. snacka om lång invänjningsperiod till 50/50! ;) :D

Ja det är bättre med längre perioder än flera korta...om man kan!

litentuva
2010-02-07, 19:10
Alltså...du ökar på med en vecka för varje år som går! :D Om 5 år blir det då 10 veckor! ;)Ang_elx:p .. snacka om lång invänjningsperiod till 50/50! ;) :D


ja verkligen, fast sakta men säkert...:p

Yanna
2010-02-07, 19:19
Det är ju hur bra som helst att det är säkert! ;)

Annlotta
2010-02-16, 22:42
Vad avundsjuk jag blir!
Jag har drygt 15 år kvar till "passionen", och har nu börjat se om mitt sparande. Jag hoppas hamna i samma situation som du gjort. Det låter så fantastiskt och vilken framtid som väntar dig.

Lite nyfiken på varför det blev just Kreta och Rethymno? Har funderingar i samma bana, men är bara på förstadiet ännu...

Önskar dig allt väl och att livet på Kreta blir som du tänkt dig. Vill gärna veta allt om flytten till ditt nya land.

Kram
Ann-Charlotte

Yanna
2010-02-20, 22:39
Hej Annlotta!

Bra att du redan börjat tänka på sparande, en buffert är jättebra att ha!
Jag har funderat många år och har då också hunnit planera sparande och funderat på var jag vill bo.
Jag tycker egentligen bäst om småöarna i Kykladerna, men jag tror det kan bli lite väl ödsligt på vintern, därför valde jag Kreta som är en stor ö som funkar även på vintern.
Innan jag åkte till Kreta 2008 trodde jag att jag skulle välja Chania att bo i, men när jag kom till Rethymno med lokalbussen visste jag direkt att det var där jag ville bo, jag fick "min" greklandskänsla där.
Jag kommer att skriva här hur det går med min flytt.

Yanna - 100 dagar kvar!

Zanét
2010-02-20, 22:43
100 dagar kvar!
Lycka till Yanna :D

//Zanét bye_bye

Yanna
2010-02-20, 22:47
Tack Zanet!

En jobbig sista vinter bara! :mad: Aldrig i mitt liv har jag sett så här mycket snö!

Yanna som avskyr snö!!

nilam
2010-02-20, 22:49
100 dagar är alltid en magisk gräns...sen går de så fort :) Har 40 dagar på " Kretanedräknare 1" och 77 dagar på "Rhodosnedräknare"... "Kretanedräknare 2" har jag inte riktigt koll på men över 100 dagar står den på än...vilket innebär att du bor där nere när jag åker andra gången :)

Malin

Yanna
2010-02-20, 23:02
Oj Malin, med så många resor bor du ju nästan i Grekland! :D

Normalt skulle nog de 100 dagarna gå fort, men med dessa snömassor känns det inte så...snön kanske till och med ligger kvar när jag flyttar till Kreta i juni? snyft_drop
Yanna - som målar f-n på väggen som vanligt! Ang_elx

Göran
2010-02-21, 00:24
Vad kul det låter! Stort grattis och lycka till!
Du inspirerar mig - jag kommer efter om sisådär 10 år
/Göran

litentuva
2010-02-21, 19:49
Du inspirerar mig - jag kommer efter om sisådär 10 år
/Göran

Alla vägar bär till Kreta :)

Yanna
2010-02-21, 23:18
Trevligt att man kan ispirera någon! bye_bye

Iaf så går min väg till Kreta! ;) liksom din, litentuva!

Kalimera
2010-02-22, 10:32
Jag tror jag skulle få prestationsångest av en blogg, :o ...men jag kommer att skriva här vartefter det finns något att berätta.Säg bara till om du vill ha en hörna. :)

Grattis Yanna! klapp_klap

Yanna
2010-02-22, 19:08
Jag ska tänka på saken... :)

Tack! _B-anana

litentuva
2010-02-22, 20:15
Go for it!:)

Yanna
2010-02-22, 20:27
Maby...maby not.. ;)

Stinab
2010-02-23, 09:24
Man får verkligen gratulera!
Måste kännas underbart att förverkliga sina drömmar (eller rättare sagt min dröm! :))
Brukar titta på ett program som handlar om folk som letar semesterboende eller permanent boende utomlands och blir visade olika objekt. Man blir ju helt sjuk alltså! När barnen har flyttat hemifrån och vi säljer huset och skaffar oss mindre boende så... kanske...kanske...
Hoppas du skriver, både ris och ros, när du har tid om hur det är att leva där på heltid, i paradiset.

Hälsningar
Stinabbye_bye

Lissi
2010-02-23, 09:43
Jo det låter härligt och jag har ju också drömt om att bo i Grekland under en längre tid precis som många andra här....

Jag var på ett föredrag häromkvällen och då sa en coach att vi i publiken skulle tänka på vår allra största framtida dröm som att inga ekonomiska hinder fanns för att den skulle gå att uppfylla...Jag tänkte naturligtvis INTENSIVT på "mitt" hus på Tinos ,det jag skulle vilja köpa och renovera. Det som ligger nere vid fiskehamnen.
Nästa steg i tanken var att tänka: Om drömmen går i uppfyllelse, vad skulle DET få för konsekvenser för Dig? Jo att jag inte skulle kunna vara där så mycket ändå för jag skulle längta ihjäl mig efter barn och barnbarn!!:D:D
Så drömmen vårdar jag men jag tror inte att just den kommer att uppfyllas...Däremot att kunna resa precis när jag vill vart jag vill på kortare resor, det är nog mer realistiskt.

LYCKA TILL MED DIN dröm Yanna önskar jag Dig av hela mitt hjärta!

Lissi

Aase
2010-02-23, 10:34
Lycka till!!
Åh vad det låter härligt. Jag och min man har själva samma funderingar men vi har inte uppnått den åldern ännu när det kan bli aktuellt. När det gäller barn så har vi en hel hoper tonåringar som vi först måste ta hand om, dock inga barnbarn ännu. Det är svårt att sia om man kommer längta tillbaka. helt klart är att vi i alla fall skall prova. Om det inte fungerar är det väl bara att flytta hem igen.
Så tänker vi nu, om 15 år kanske vi tänker annorlunda.
När min man fyller 50 (om 5 år) skall vi ta time out i ett år. Då skall vi bo i grekland under hösten och resa lite till andra ställen. Vi kanske aldrig kommer hem igen hahahaha.
Så uppfyll era drömmar innan det är för sent.

Åse (som får nöja sig med en veckas resa till kreta över påsk)

Yanna
2010-02-23, 16:30
Så drömmen vårdar jag men jag tror inte att just den kommer att uppfyllas...Däremot att kunna resa precis när jag vill vart jag vill på kortare resor, det är nog mer realistiskt.

LYCKA TILL MED DIN dröm Yanna önskar jag Dig av hela mitt hjärta!

Lissi

bye_byeTack Lissi! :) Din dröm är lika härlig som min och jag önskar av hela mitt hjärta att också DIN dröm må uppfyllas...med råge! klapp_klap

Yanna - som precis bokat enkel flygresa till passionslivet! :D

Yanna
2010-02-23, 16:35
[quote=Aase;196499]Lycka till!!
När min man fyller 50 (om 5 år) skall vi ta time out i ett år. Då skall vi bo i grekland under hösten och resa lite till andra ställen. Vi kanske aldrig kommer hem igen hahahaha.
[quote]

Tack Aase! bye_bye
Min pensionsdröm började när jag var i ungefär den åldern som ni är nu. Det där med att ta time out ett år låter ju helt fantastiskt!! klapp_klap Jag hoppas innerligt att det verkligen blir av och...näää...inte kommer ni tillbaka sen inte...inte frivilligt iaf! ;)

Yanna - som längtat länge nog!

nekjam
2010-02-23, 19:07
Oj vad det låter härligt. Vi blev båda 2 avtalspensionärer för 3 år sedan, och jag kan bara säga att så fort dessa år har gått. Och man förstår inte hur man hunnit jobba, för man är ju fullt upptagen med allt nu när man är ledig. Men hur mycket pappersarbete är det innan man kan flytta? Vet du var i Rethymnon du ska bo? Vi har varit där varje höst sedan 2004 och i år åker vi ner den 9 sept. Då får vi spana efter dej.

Önskar Dej all Lycka med Ditt nya liv både som pensionär och som grek.

Sedan får Du väl tipsa oss andra om allt av värde så vi inte missar nåt när vi kommer ner._B-ananaklapp_klap:D

Yanna
2010-02-23, 19:22
Hej Nejkam!
Visst är det härligt när man undrar hur man hade tid att jobba! flabb_flab Så vill jag att det ska vara!
Jag vet inte än var i R jag ska bo, sökande pågår. Var brukar ni bo när ni är där?
Det där med pappersarbetet kommer jag att skriva om här när jag vet mer exakt, jag är säker på att många funderar och skulle vilja veta. Jag är just nu mitt uppe i en del av alla papper som ska fixas men det kommer ju att bli en hel hög till när jag kommer ner till Kreta. Biljetten var lättast att fixa :D jag bokade resan idag!

Jag finns kvar på Kalimera sedan också, hojta till när ni åker ner så slipper ni spana! :)

Yanna

nekjam
2010-02-23, 19:25
Hej Nejkam!
Visst är det härligt när man undrar hur man hade tid att jobba! flabb_flab Så vill jag att det ska vara!
Jag vet inte än var i R jag ska bo, sökande pågår. Var brukar ni bo när ni är där?
Det där med pappersarbetet kommer jag att skriva om här när jag vet mer exakt, jag är säker på att många funderar och skulle vilja veta. Jag är just nu mitt uppe i en del av alla papper som ska fixas men det kommer ju att bli en hel hög till när jag kommer ner till Kreta. Biljetten var lättast att fixa :D jag bokade resan idag!

Jag finns kvar på Kalimera sedan också, hojta till när ni åker ner så slipper ni spana! :)

Yanna
Dom senaste 2 åren har vi bott på Ilios där ska vi bo i år också. Men vi har även bott på Bio och på Pegasus. Vi vill bo centralt så vi har nära till allt.klapp_klap