handdator

Visa fullständig version : Tre minutters film fra Nafplio


Admirala
2010-02-04, 14:06
Har fått nytt filmredigeringsprogram på mac'en, og måtte lære meg det. Brukte et par timer i går med (foto)kameraet mitt som har filmfunksjon, og lekte deretter villt med alle mulighetene i det nye programmet. Med andre ord: ingen Oscar-kandidat, men filmen viser iallfall på amatørens vis hvordan det er i Nafplio akkurat nå :D
Se her, om du vil: http://vimeo.com/9186703

Abi
2010-02-04, 14:29
Tack!
Det såg mycket skönare ut än här, i all snön :p. Hoppas den hinner försvinna till midsommar :rolleyes:.

bye_byeAbi

Stina
2010-02-04, 16:58
Härliga bilder!! Ser ju bra mycket trevligare ut där än här..
Tycker att du gjort ett bra jobb med filmen! klapp_klap

//Stinabye_bye

Smultron
2010-02-04, 19:34
Härlig film! Och härligt väder också!
Är detta typiskt väder för Nafplio vid den här årstiden? Eller var det en ovanligt fin dag?

Katitzi
2010-02-04, 19:57
Blir nästan gråtfärdig!snyft_drop VAD GÖR JAG HÄR I DETTA KALLA NORDEN?
Jag vill ju bo i GREKLAND!!!:o
Tack för filmen Admirala!

Katitzibye_bye

Netwolf
2010-02-04, 20:19
Det var ju en jättebra film, Admirala! Du har känsla för detta helt klart. Jättetrevligt att se hur det ser ut i Nafplio, man blir änna lite sugen.

Själv har jag timvis med oredigerad film, men ingen tid för redigering. snyft_drop
Håller fortfarande på med 2008 års material och jag kommer aldrig att bli klar. Man måste kanske sänka kraven och inte tro man ska komma till Oscars-galan på en gång! :cool:

/Netwolf

Yanna
2010-02-04, 21:48
Jättebra film, Admirala!
..och det vill jag kalla en riktig vinter, inte det vita eländet vi har här, men snart är jag också "grek" :D

Yanna

Lissi
2010-02-04, 22:00
Underbart Admirala!!! Tänk 2000, 2006, 2007 och 2008 i februari har jag varit i Nafplio och nu längtar jag ju starkt igen kan jag ju milt säga....
Det blir fler gånger:D var så säker!

Du är ju jätteduktig filmareklapp_klap

Lissi

Admirala
2010-02-05, 07:35
Så kjekt dere likte mitt lille filmeksperiment!

Härlig film! Och härligt väder också!
Är detta typiskt väder för Nafplio vid den här årstiden? Eller var det en ovanligt fin dag?
Nei, dette er vanlig vintervær. Det kan selvsagt være både overskyet og regn, men det er flere soldager enn gråværsdager.

Jättebra film, Admirala!
..och det vill jag kalla en riktig vinter, inte det vita eländet vi har här, men snart är jag också "grek" :DYanna
Så det i en annen tråd, Yanna! Været er bare en av grunnene til å velge Hellas, men en god grunn flabb_flab


Underbart Admirala!!! Tänk 2000, 2006, 2007 och 2008 i februari har jag varit i Nafplio och nu längtar jag ju starkt igen kan jag ju milt säga....
Det blir fler gånger:D var så säker!

Håper du er tilbake snart _B-anana

Jostein
2010-02-05, 08:56
Ahhh............., fantasisk, og enda er det 125 dager igjen til jeg skal til nafplio igjen!

Jostein

Ivi
2010-02-05, 21:03
Bara 78 dagar kvar för oss att äntligen bekanta oss med Nafplio! _B-anana
Tack Admirala för din härliga film klapp_klap Längtan blev definitivt ännu större!

Ivi

grimm
2010-02-05, 21:10
Admirala!

Vilken underbar film... Väcker en längtan till någonting bättre.

Kan inte säga annat än... TACK!

/Grimm, som nu börjar tycka att det är dags snart.

skrutt
2010-02-05, 22:59
:ojag säger bara:underbart...underbart...underbart...det ger hopp om vår och sommar!!!!Ohhhhh va jag längtar till Grekland...TACKbye_bye

Yanna
2010-02-06, 14:04
Så det i en annen tråd, Yanna! Været er bare en av grunnene til å velge Hellas, men en god grunn flabb_flab


Ja vädret är bara en enda av många goda orsaker, Admirala! :D

Yanna - passionär

NewAnn
2010-02-06, 19:40
Tack :) det var en trevlig och välgjord video som man blev glad av att se.
Mvh Ann

xenos
2010-02-07, 08:49
Blir nästan gråtfärdig!snyft_drop VAD GÖR JAG HÄR I DETTA KALLA NORDEN?
Jag vill ju bo i GREKLAND!!!:o
Tack för filmen Admirala!
Katitzibye_bye


Här stjäl jag alltså Katitzis ord och gör till mina, själv blev jag så märkligt tyst.

yeasou
2010-02-07, 12:28
Härliga scener i din film Admirala. klapp_klap Man blir så sugen att få vara där, vintern här hemma är inget för mig.
Yeasou_B-anana

lolis
2010-02-07, 15:39
Tack för en underbar film. ;) Längtar dit igen.
Lolis

Admirala
2010-02-09, 11:50
Supert at min lille eksperimentfilm fikk så mange til å lengte til Hellas eller Nafplio eller våren. For det er jo godt å lengte litt i blant, eller hva? Og kanskje noen ble fristet til å ta en liten vårtur? Tidlig vår er blomsterprakten bare helt fenomenal, markene grønne og elvene vannrike. Herlig!

Hjalta99
2010-02-11, 17:22
Har fått nytt filmredigeringsprogram på mac'en, og måtte lære meg det. Brukte et par timer i går med (foto)kameraet mitt som har filmfunksjon, og lekte deretter villt med alle mulighetene i det nye programmet. Med andre ord: ingen Oscar-kandidat, men filmen viser iallfall på amatørens vis hvordan det er i Nafplio akkurat nå :D
Se her, om du vil: http://vimeo.com/9186703


Underbart! Hade ingen aning om att det var så fint i Nafplio! Och en mycket "säljande" film, blir sugen att åka dit! Det har du gjort bra, Admirala!

/Eva

Admirala
2010-02-12, 11:04
Underbart! Hade ingen aning om att det var så fint i Nafplio! Och en mycket "säljande" film, blir sugen att åka dit! Det har du gjort bra, Admirala!

/Eva

Takk, Hjalta99 :D
Visst er det en vakker by! En av de vakreste i Hellas, faktisk. Og det er det ikke bare jeg som mener, altså, det står å lese både her og der.

"Blessed by nature, decorated by history and preserved with good taste, Nafplio is a rarity in the Peloponnese: a beautiful city." (Cadogans guidebok)

"Nafplio is so beautiful." (souvlakiforthesoul)

"Nafplio is like a bigger version of the Plaka in Athens, only more beautiful."
og
"Nafplio, the first capital of Modern Greece and one of the most beautiful towns in the Peloponessos." (Hellasguru Matt Barrett)

"Old Nafplion is one of the most beautiful towns in Greece." (greecetravel)

"Nafplio has the reputation of being one of the most beautiful towns in Greece." (greecetaxi)

"... Nafplio, one of Greece’s prettiest and most romantic towns. It occupies a knockout location – on a small port beneath the towering bulk of the Palamidi fortress – and is graced with attractive narrow streets, elegant Venetian houses, neoclassical mansions with flower-bedecked balconies, and interesting museums." (Lonely Planet)

Og slik kan jeg fortsette... klapp_klap

inkfish
2010-02-12, 13:28
Så vackert där är!

Är Nafplion en stad som vårdar sitt utseende? Det är roligt att se hur välhållna de äldre, vackra husen verkar vara.

Jättefin film:)

Admirala
2010-02-12, 17:14
Gamlebyen er virkelig unik, inkfish! Noe av årsaken er nok at den på et tidspunkt ble erklært for en slags nasjonal "skatt / helligdom" (husker ikke helt ordet, men du skjønner hva jeg mener), delvis fordi den var Hellas' første hovedstad, delvis fordi den hadde så mange minnesmerker og vakre bygninger. Dermed ble det ikke lov å endre på bygningenes utseende. Huseiere kan bare bytte ut vinduer, dører, tak osv. hvis de absolutt ikke kan repareres, og da med nøyaktige kopier av det som var før, og husfargen kan heller ikke velges fritt. Også innvending er det strenge regler. Selv om man skal rehabilitere en ruin av et hus, skal hver eneste gamle bjelke eller murstein som fremdeles er ok, brukes i gjenoppbyggingen.

I tillegg er nafplioterne veldig stolte av byen sin, så den holdes skinnende ren og nymalt, og blomster og trær plantes i overflod på verandaer og i krukker på trappene. Vel, ett og annet unntak finnes selvsagt, men dem synes ikke naboene mye godt om flabb_flab

Lissi
2010-02-12, 17:37
Jag har varit 4 ggr i Nafplio och ALLA gånger har jag förundrats över hur rent och skräpfritt där varit på gator och torg....

Är det Syntagmatorget detta heter i gamla Nafplio? Dr är det så här fint efter en lång dag.

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Nafplio-1.jpg

inkfish
2010-02-12, 18:35
Gamlebyen er virkelig unik, inkfish! Noe av årsaken er nok at den på et tidspunkt ble erklært for en slags nasjonal "skatt / helligdom" (husker ikke helt ordet, men du skjønner hva jeg mener),

Aha, så det var förklaringen. Så bra!

Roligt också att höra att Nafplionborna har förstånd att sköta om sitt vackra ansikte utåt, med tanke på hur det ser ut på en del andra håll i Grekland. Där ser verkligen jättefint ut på din film:)