Logga in

Visa fullständig version : Öar jag gillade mindre

Elisabet
2005-10-23, 14:42
ciacoohler trivdes inte på Tilos, KajsaH berättade nyligen i en annan tråd varför hon inte trivdes på Thassos och BosseW har skrivit sina "Sämsta 5" öar i sin profil. Och så är det ju; man gillar inte alla ställen lika mycket och en del ställen gillar man inte alls.

Det skulle vara intressant att höra vilka öar ni andra INTE har trivts på och varför.
Nu hoppas jag ju att detta inte blir någon pajkastning utan att vi kan tillåta varandra att tycka olika.

Den enda ön jag har varit på som jag inte alls gillade är Santorini. Men jag vet att jag inte gav hela ön en chans (ville ju snabbt vidare!!) och jag tvivlar inte på att det finns fina ställen där också.

En av de allra finaste öarna jag sett är Ios - men kvällslivet i den lilla staden var mycket svårt att gilla. Det är iofs länge sedan jag var där, och dessutom lär det ju vara annorlunda när det inte är sommarlov i Sverige...

inkfish
2005-10-23, 14:51
Hehe, du är lika försiktig som jag var när jag startade en sån här tråd en gång, då hette den "Där trivdes jag inte"....

Ön jag gillar minst:

Poros. Små trånga stränder och väldigt turistifierat. Vi bodde dock på fastlandssidan vilket ryckte upp vistelsen väsentligt.

PO
2005-10-23, 15:08
Med risk för massivt mothugg, men Kreta är nerlusat med turister.

Själva ön är fantastiskt vacker, folket trevligt, maten god, allting fungerar osv.
Men var vi än stannade så tog det inte två minuter förrän andra moppar svängde in och plåtade samma motiv, även i de minsta bergsbyarna. Detta i september, hur det är under högsäsong vill jag inte veta.
Vi är absolut nöjda med resan men kommer helt klart att återgå till småöarna eller ev. fastlandet.

//PO
-enslingen på skäret?

Eva L
2005-10-23, 16:02
Väldigt enkelt svar för min del Poros och Egina. Om vi sen även listar orter men där ön i övrigt är ok hamnar Nidri på första plats.

Eva

Riitta
2005-10-23, 16:06
Vågar jag säga de:o Rethymnon kommer jag inte att åka till någon mer gång:o
Någon annan ort på Kreta kan jag tänka mig.Tex. Bali eller Paleoxoritsa:)

Riitta

Bossew
2005-10-23, 16:26
Jag har ju min lista med mina 5 sämsta öar men av dom är det bara Santorini :mad:
dom jag tycker riktigt illa om. Den ön kommer i framtiden bara att få fungera som
flygplats för min del.

bosse

Inge
2005-10-23, 16:38
Her vrakes de greske øyer i tur og rekkefølge, men ingen har nevnt Samos ennå. Det forstår jeg godt.

babsan
2005-10-23, 16:39
Agios Kyrikos på Ikaria :mad: .
Mycket berodde nog på att vi var tvugna att åka dit, för att komma tillbaka till Santorini igen. Vi hade varit ute och båtluffat i nästan 2 veckor och sista anhalten var Samos. Därifrån skulle vi ta båt toll Naxos, men den var fullbokad. Nästa skulle gå en vecka senare, men från Ikaria skulle det gå en om 2 dagar, så vi åkte dit. Där hade vi svårt för att hitta rum, men till slut hittade vi ett i alla fall. Ett sjabbigt rum, men det fick gå. Det skulle bara vara för 2 nätter.
Det var för grekiskt där :o . Nästan inga turister alls och det var svårt att göra sej försådd :confused: .
När vi klev på båten tidigt på morgonen kände vi en stor lättnad att äntligen vara på väg HEM till Santorini igen bye_bye .

Barbro

epiros
2005-10-23, 16:46
Jag gillar alla öar mindre:o
Fastlandet är bästklapp_klap

bye_bye Tommy

inkfish
2005-10-23, 16:48
Bosse: du har ju med Tilos på din bottenlista. Får jag fråga varför?

(OBS frågan är ställd med vänlig:) :) :) nyfikenhet, trots att jag tycker mycket om Tilos. Dock kan jag förstå invändningar mot ön så därför skulle det vara spännande att veta).

Arne
2005-10-23, 16:54
AntiNisyros (Yiali) har ingen nämnt!!! Ett rysansvärt ställe!!!!

Arne

inkfish
2005-10-23, 17:12
AntiNisyros (Yiali) har ingen nämnt!!! Ett rysansvärt ställe!!!!

Arne

Skrymtare och fariséer etc etc__D

myssa
2005-10-23, 17:35
Rhodos i gamla stan.
så förolämpad har jag aldrig blivit på någon av de andra öarna.
tillfälligheter javisst men rhodos lockar mig aldrig tillbaka.
inkastarna var tokiga och en speciellt kom springande med en gaffel rosa-rött dallrande fläskkött på. :(
nej,nej efcharistå, jag avböjde att smaka på dallret och vänligt tackde jag och började gå vidare.han slet mig i armen och sa på renaste svenska du kvinna låt mig få göra mitt jobb med en otrevlig ton på sin stämma.
inte trevligt alls.man fick värja sig varje kväll,så middagarna fick en konstig eftersmak.
(men om cypern får vara med så är denna ö helt klart SÄMST)
kram myssa......

bm
2005-10-23, 18:05
Min röst går till Santorini, passar bäst som flygplats ö...:cool:
MVH BM

Stina
2005-10-23, 18:43
Ikaria var en ö som för mig kändes helt fel.
Kanske hade jag för höga förväntningar, något blev fel.
Jag ville bara därifrån.
Jag hade tänkt bo i Armenistis, men när jag kom dit blev jag så besviken, det var inte vackert.
Jag gav väl egentligen inte Ikaria en ärlig chans, för jag var trött och hungrig och alla hotell var fulla alternativt hade hundförbud(min hund var ju med).
Jag tog första bästa båt till Syros och väl på Syros kände jag åter frid.
Så kan det bli...

Mvh. Stina

Ivi
2005-10-23, 21:55
Egina lockar mig inte tillbaka, framför allt inte den hemska turisthålan Agia Marina :eek:
Var besviken även på själva staden Egina, som kändes märkligt själlös...

Ivi

Calle
2005-10-24, 00:41
Vågar jag säga de:o Rethymnon kommer jag inte att åka till någon mer gång:o
Någon annan ort på Kreta kan jag tänka mig.Tex. Bali eller Paleoxoritsa:)

Riitta

Hej Riitta!!
Blev nyfiken, vad är dina negativa upplevelser av Rethymno? Time-Share-kommersen, jobbiga inkastare vid fiskrestaurangerna i Venetianska hamnen eller allt skräp på stranden (fast det sistnämnda har det blivit skärpning på efter utplacerandet av papperskorgar allt tätare längs med stranden)!
Själva har vi en hel del negativt att säga om staden (vilket inte är så konstigt efter 17 månaders boende här), men jämför vi med vår "hemstad" Malmö så väger Rethymno tungt! Oavsett var i Grekland vi hade hamnat så hade det varit fördel Grekland gentemot Sverige! Trots att vi ibland upplever Grekland som ett "Kalle-Anka-land" med hopplös byråkrati, maffia (eller styrande familjer som det heter officiellt), livsfarlig trafik med mera!

Det vi gillar med Rethymno är att det är inte en liten by, men ej heller en storstad! Nära till precis allt! Vidsträckt strand, buss-kommunikationer till övriga orter på Kreta, båten till Pireus, restauranger, universitetet.

När vi tog steget att flytta så övervägde vi Hania. Men vi upplever den staden som alltför vidsträckt, långa avstånd mellan strand, båten till fastlandet (Souda-bukten), gamla staden med mera.

Och en ort som t.ex. G-polis skulle för oss vara alltför liten att bosätta oss i!
Bali! Kanske, vet ej men det får vi kolla upp om vi tröttnar på Rethymno! Men då får minsann alla våra nyvunna grekiska vänner här nere också flytta dit, för dom sociala kontakterna släpper vi inte i första taget!!

Nåväl! Heja Rethymno (på gott och ont)!!

Calle!

Calle
2005-10-24, 02:11
(vilket inte är så konstigt efter 17 månaders boende här!

Rättning!

19 månader är det snart som vi har bott här!
Jag räknade på mina 10 fingrar!!

Calle!

Riitta
2005-10-24, 05:51
Det var inte bara dåligt i Rethymnon:) Det var mest påträngande köpmän och inkastare som jag reagerade emot:o Och så gillar jag lte mindre ställen.
Vi träffade förstås trevliga människor där också:) Och hotellet var jättebra:)

Så fortsatt ni och ha det bra där borta:)

Riittabye_bye

Bossew
2005-10-24, 07:18
Bosse: du har ju med Tilos på din bottenlista. Får jag fråga varför?

(OBS frågan är ställd med vänlig:) :) :) nyfikenhet, trots att jag tycker mycket om Tilos. Dock kan jag förstå invändningar mot ön så därför skulle det vara spännande att veta).

Tilos hade otur att komma med där :) Kanske den kan komma med på topp-5 istället efter nästa besök för det borde vara en ö jag gillar.

Det började med en brand bakom hotellet precis när jag anlänt, vilket dels var obehagligt samt att den naturligtvis gav brandlukt och sotflagor i rummet några dagar. Provade att hyra en cykel men utväxlingen på den var mer lämpad för att lugnt glida längs stranden än att cykla uppför och tur var väl det då bromsarna var kassa :(

Sen blåste det ordentligt under samtliga dagar jag var där vilket ovanpå det andra gav dåligt betyg.

bosse

Elisabet
2005-10-24, 07:52
Tilos hade otur att komma med där :) Kanske den kan komma med på topp-5 istället efter nästa besök för det borde vara en ö jag gillar.

Det började med en brand bakom hotellet precis när jag anlänt, vilket dels var obehagligt samt att den naturligtvis gav brandlukt och sotflagor i rummet några dagar. Provade att hyra en cykel men utväxlingen på den var mer lämpad för att lugnt glida längs stranden än att cykla uppför och tur var väl det då bromsarna var kassa :(

Sen blåste det ordentligt under samtliga dagar jag var där vilket ovanpå det andra gav dåligt betyg.Aha, det förklarar saken. Jag var också nyfiken på hur Tilos kommit med på din sämsta-lista. (Faktum är att det var det som utlöste tråden, men jag tänkte vänta ett tag med att fråga, eller hoppades på att nån annan tänkte lika, vilket nån ju gjorde :) )
Har för mig att du skrivit att du gillar små öar där man kan ta sig runt på större delen av ön gående, och Tilos är nog den bästa vandringsön av de jag varit på, så som sagt det borde vara en ö som passar dig :)

---------------------------------

Jag glömde skriva tidigare att det finns två städer på större öar som jag inte gillade och det är Chania pga krimskramset och inkastarna som fullständigt tagit över hamnområdet och Rhodos stad som också kryllade av sådant. Undantag: större delen av gamla staden som är helt fantastisk.

Eva L
2005-10-24, 07:56
Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på upplevelsen av en ort eller vilket val man gör beroende på om det är för semester eller för att bosätta sig. Jag har själv ganska blandade känslor inför Rethymnon där jag varit ett tiotal ggr under en period i livet. Skulle gärna bo där några månader men semestrar gör jag numera gärna på andra ställen. Har dock vänner som troget reser till Rethymnon varje år sedan många år tillbaka och jag säger ofta, men ska ni inte åka till någon annan ö. Det gjorde dom ett år och då till Samos och det tänker dom inte göra om. Tillagas att dom åker till andra länder ibland.

Eva

inkfish
2005-10-24, 08:24
Bosse: tack för svaret!

Det var mer slumpmässiga saker som sänkte Tilos för dig, låter det som i mina öron. Jag trodde snarare att det var graden av turistifiering du reagerat på - det kan jag själv göra, trots att jag gillar Tilos så mycket.

Tilos är märklig. De HAR jättemycket turism, ändå märks det rätt lite. Jag vet att jag stod och vägde i vad jag skulle tycka under 12-dagarsvistelse där - jag saknade det verkliga vardagslivet, det var inte särskilt omfattande i Livadia. Men så närmade sig lokalvalen och det blev politiska möten och annat i vartenda gathörn. Livadia levde upp och jag fick det där vardagslivet jag saknat.

inkfish
2005-10-24, 08:25
Rhodos stad som också kryllade av sådant. Undantag: större delen av gamla staden som är helt fantastisk.

...och vissa delar av den som är helt förfärlig.:mad:

Myssa: djupt fascinerad över din historia med köttdallret:eek:

kari
2005-10-24, 08:50
Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på upplevelsen av en ort eller vilket val man gör beroende på om det är för semester eller för att bosätta sig. Jag har själv ganska blandade känslor inför Rethymnon där jag varit ett tiotal ggr under en period i livet. Skulle gärna bo där några månader men semestrar gör jag numera gärna på andra ställen.

Eva

Jeg er enig med deg, Eva :)
Det ville være en stor forskjell på hvor jeg ville ønske å BO, og reisemål for ferien!

Rethymnon er en by jeg i k k e ønsker å reise tilbake til, har vært der to ganger, kunne jo holdt ut ei uke ;) og, jeg liker Kreta :)

Det stedet jeg A L L E R minst ønsker meg tilbake til er RHODOS BY :mad:
- selv om vi bodde SÅ charmerende og godt i Gamlebyen nå i september :)
og maten på "Niochori" og " Kostas" var sååååååå deilig :p
- SÅ KAN DET IKKE VEIE OPP FOR RESTEN :eek:
- det var 12 år siden sist vi var der, jeg likte meg ikke den gangen heller.

Er det ikke bra at smaken er forskjellig :)

:) Kari

stenake
2005-10-24, 11:31
Min botten 5 lista:
Zachynthos. Förmodligen för att Laganas har den fulaste och vidrigaste bargata jag sett i Grekland. Full med packade engelsmän. Ön har visserligen i övrigt flera vackra byar och fin natur, men inget som kan locka mig tillbaka.
Santorini är hänförande en gång, Men har man sett det så räcker det. För mycket tingeltangel i Thira och inga fina stränder. Duger som landningsbana.
Thassos trivdes vi aldrig på. Många fina stränder men för lite greklandskänsla.
Andros. Har tyvärr inte träffat så många otrevliga greker sammanlagt på våra resor i övrigt. Ön har överhuvudtaget inte mycket att bjuda på.
Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta.

Sten-Åke

Bossew
2005-10-24, 12:16
Bosse: tack för svaret!

Det var mer slumpmässiga saker som sänkte Tilos för dig, låter det som i mina öron. Jag trodde snarare att det var graden av turistifiering du reagerat på - det kan jag själv göra, trots att jag gillar Tilos så mycket.

Bara slumpen. Störde mej inte alls på nån turistifiering, kan kanske bero på att jag kom direkt från Kos :)

Tilos kommer absolut att få fler chanser.

bosse

Bossew
2005-10-24, 12:32
Aha, det förklarar saken. Jag var också nyfiken på hur Tilos kommit med på din sämsta-lista. (Faktum är att det var det som utlöste tråden, men jag tänkte vänta ett tag med att fråga, eller hoppades på att nån annan tänkte lika, vilket nån ju gjorde :) )

Kul att det var nån nytta med min lista ;)

Mycket lättare att sätta ihop en sämstalista :mad:
än en bästalista klapp_klap

bosse

Krukan
2005-10-24, 14:20
Egina hade absolut inget att tillföra mig.
Tråkig ö med tråkiga stränder.
När man dessutom blev uppskörtad av den så "berömda" fiskerestaurangen som man bara var tvungen att besöka, blev inte humöret bättre.:mad:

Men till dess försvar måste jag säga att vi på andra restauranger åt mycket god mat på ön och att det dessutom gick så snabbt att ta båten till Aten för att hälsa på kompisar!

//Gunilla

inkfish
2005-10-24, 14:23
Mycket lättare att sätta ihop en sämstalista :mad:
än en bästalista klapp_klap

Tycker du? Det tycker faktiskt inte jag. Jag har grubblat en del över det sen min senaste resa och kommit fram till att jag trivs nästan överallt:o. Jag är så nöjd över att få vara i Grekland att det inte är så himla noga var jag är. Snarare kan jag komma på efteråt att Visst, det var helt okej men hit kommer jag inte att återvända. Schinoussa - som du har på din bästalista - var en sån ö.

Men det här ska då sägas med den reservationen att jag oftast väljer väldigt noga VART jag åker. Hade jag tagit 14-dagarsresor på stora turistöar och bott på stora charterhotell hade jag troligen lätt fått ihop en bottenlista. Det är inte min sorts semester, helt enkelt. Fast när jag väljer ut en mindre ö och bor nåt litet pensionat - då trivs jag nästan överallt.:)

Thalassa
2005-10-24, 14:44
De øyer jeg ikke har likt noe særlig er:

Korfu - her fikk jeg overhodet ingen Hellas-følelse/Greklandskänsla. Det hjalp ikke at naturen var fantastisk vakker. Kunne like gjerne ha vært i Italia. :(

Hersonissos på Kreta - hele byen var som et eneste ungdomsdiskotek. Kjas og mas og hålligång i døgndrift. :( Ikke mye Hellas-følelse der heller! :(

Nisyros - sikkert flere uheldige sammentreff. Var der på en dagstur i slutten av september, og (nesten) alt var stengt. Opplevde menneskene der som sure og uvennlige. I tillegg begynte det å striregne straks vi hadde gått i land - og regnet fortsatte å øse ned under hele besøket. :(

Thalassa

Bossew
2005-10-24, 15:04
Tycker du? Det tycker faktiskt inte jag. Jag har grubblat en del över det sen min senaste resa och kommit fram till att jag trivs nästan överallt:o.

Samma för mej, trivs nästan överallt. Därför är det svårt att rangordna öarna man trivs på, de är ju så många fler :)

bosse

inkfish
2005-10-24, 15:29
Samma för mej, trivs nästan överallt. Därför är det svårt att rangordna öarna man trivs på, de är ju så många fler :)

När du formulerar det på det viset är jag med :)!

I så fall kommer nästan alla öar på topp fem, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer rodos, santorini och poros. :D

Calle
2005-10-24, 22:17
Med risk för massivt mothugg, men Kreta är nerlusat med turister.

Själva ön är fantastiskt vacker, folket trevligt, maten god, allting fungerar osv.
Men var vi än stannade så tog det inte två minuter förrän andra moppar svängde in och plåtade samma motiv, även i de minsta bergsbyarna. Detta i september, hur det är under högsäsong vill jag inte veta.

Hej PO!!
Såklart att Kreta är nerlusat med turister under säsongen!! Kreta är väl fortfarande ett av dom största resemålen när det gäller charter till Grekland!

Motiv, well..! Jag har nog sett minst tusen turister som har fotograferat den gamla fyren i Venetianska hamnen här i Rethymno, men det är väl ok, ett individuellt minne från byn! Har man ingen kamera så kan man gå 10 meter till höger eller till vänster och köpa ett retuscherat vykort!!

Det där att allting fungerar stämmer inte!! Kanske under en vecka som charter-turist, men välkommen ner att bo en månad "independent" på Kreta och vi kommer att kunna visa hur väldigt mycket det är som inte fungerar!

Calle o Git (som trots vissa avigsidor fortfarande älskar Kreta)!!

Calle
2005-10-24, 22:58
Det var inte bara dåligt i Rethymnon:) Det var mest påträngande köpmän och inkastare som jag reagerade emot:o Och så gillar jag lte mindre ställen.
Vi träffade förstås trevliga människor där också:) Och hotellet var jättebra:)

Så fortsatt ni och ha det bra där borta:)

Riittabye_bye

Hej igen!
Vi har det bra!! Och nu har sommaren kommit på nytt så här i slutändan av oktober!! Blå himmel, sol och bad!!
Inkastare finns väl på varje turistort! Påträngande köpmän har vi inte märkt så mycket av, bortsett från Palme-mannen som har läderbutiken i hörnan av Varda Kallergi/Arkadiou! Men han är en upplevelse i sig (när han tar fram pistolen!). Han brukar alltid sitta på en stol utanför butiken och hojta "Hej, Hej" till alla som ser ut som skandinaver!

Calle!

Calle
2005-10-24, 23:20
Min botten 5 lista:
Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta.

Sten-Åke

Hej!
Håller med när det gäller Heraklion! Fast det arkeologiska museet är fint! Knossos kan man ha och inte ha!
Det som är bra med Heraklion är närheten till färjorna samt bussen till flygplatsen!!

Calle!

xenos
2005-10-25, 05:45
nossos kan man ha och inte ha!
Calle![/QUOTE]

Knossos kan man inte alls "ha och inte ha"! Säg aldrig så mer!
Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Kan ingen av er ert Kreta? Vad gör ni alla där när ni är där?
Bottennapp __D

Erik
idag kretas ambassadör

Mimmi
2005-10-25, 07:10
Kreta utan vidare! Såå mycket turister, menyer på alla olika språk och knappast något genuint...Usch!

Eva L
2005-10-25, 07:33
Hej igen!
Vi har det bra!! Och nu har sommaren kommit på nytt så här i slutändan av oktober!! Blå himmel, sol och bad!!
Inkastare finns väl på varje turistort! Påträngande köpmän har vi inte märkt så mycket av, bortsett från Palme-mannen som har läderbutiken i hörnan av Varda Kallergi/Arkadiou! Men han är en upplevelse i sig (när han tar fram pistolen!). Han brukar alltid sitta på en stol utanför butiken och hojta "Hej, Hej" till alla som ser ut som skandinaver!

Calle!

Jag tycker att han är riktigt otrevlig.

Min dotter bodde en period ovanpå en läderbutik som drevs av en svenska och hennes man. Jannis och Anna(eller Lena)Båda var supertrevliga. Bodde utanför staden. Finns paret kvar? Mittemot var det en guldsmedsaffär som drevs av ett danskt/grekiskt par. Letar förtvivlat i minnet efter adressen men just nu är den totalt borta.

Eva

Eva L
2005-10-25, 07:40
Håller med Erik om att Kreta har många sidor och ett unikt historiskt arv samt en stor mängd endemiska växter. Knossos är fantasiskt men tyvärr har jag mött många greker som inte förstår dess enorma betydelse. Även Rethymnons lilla museum är väldigt fint. Här kan man börja den historiska vandringen och allt är ordnat i kronologisk följd. Rekommenderar även ett besök i Heraklions museum med guidning före besöket på Knossos.

Eva (maten på Kreta är också mycket bra om man undviker värsta turistfällorna)

Athanasia
2005-10-25, 07:50
Det finns ju absolut mycket att se på Kreta,och även om jag varit där varje år sen 89,ibland ett par gånger om år ,så finns det platser som jag inte besökt.Och det finns faktiskt restauranger efter strandpromenaden i Rethymnon som har riktigt bra mat också.Även "lädergubben"tycker jag faktiskt är mysig,känner hans son sen många år tillbaka,även han har en läderaffär.Kreta i mitt hjärta!!:)(besökt andra grekiska öar också,har inte hittat nån jag inte gillar)

PO
2005-10-25, 08:15
Hej PO!! Såklart att Kreta är nerlusat med turister under säsongen!!
Visst förstod vi att det skulle vara tjockt med turister, bara inte riktigt hur tjockt.. jag trodde nog att september skulle vara lite lugnare än det var.
Nästa ev. gång får det bli tidigast mitten av oktober.

//PO bye_bye

stenake
2005-10-25, 13:15
nossos kan man ha och inte ha!
Calle!

Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Bottennapp __D
Erik
idag kretas ambassadör

Hej Erik, har du käkat taggtråd till frukost idag?
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven)
Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare
Sten-Åke

xenos
2005-10-25, 18:11
Hej Erik, har du käkat taggtråd till frukost idag?
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven)
Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare
Sten-Åke

Nej, jag läste taggtråd.
Arthur Evans göranden och låtanden har inget med Knossos betydelse att göra, förmisnskar inte Knossos.
Kanske är Delos intressantare. men absolut inte viktigare.

Erk
still ambassadour

olanilsson
2005-10-26, 12:58
Jag tror att om en sån här lista ska vara någorlunda relevant så bör man nog samtidigt lista vilka öar man gillar bäst, för alla är vi ju olika.

Öarna jag gillar lite mindre:
Poros
Andors
Patmos

Öarna jag gillar mest (utan inbördes ordning):
Sifnos
Naxos
Antiparos
Koufinissi
Milos

Vet inte om man kan utläsa något mönster eller göra en psykologisk profil av detta.

/Ola

Calle
2005-10-27, 23:18
Bottennapp __D

Erik
idag kretas ambassadör
Hej Erik och suck!!
Det enda skälet till att jag för första gången besökte Kreta var just blandningen av att uppleva kultur samt även "sno" åt mig lite sol, värme och bad!
Arkeologiska muséet i Iraklion är fantastiskt intressant och jag tillbringade flera timmar där. Det jag skrev om Knossos var slarvigt skrivet av mig utifrån min egen upplevelse. Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Det jag menade var att en stressad guidad tur till Knossos (under en chartervecka) i 40 graders värme är inte mycket att ha eller minnas! Mycket bättre då att besöka Knossos på egen hand.

Muséet här i Rethymno finns numera i anslutning till Fortezza och ej längre nere i Loggian (många guide-böcker har fortfarande felaktiga uppgifter).

Calle!

anoula
2005-10-27, 23:36
Jag har hittills inte ogillat någon ö i Grekland (har än så länge 5 på min lista), men efter vad jag hört om Mykonos har jag ingen större lust att åka dit... Shoppingen skall tydligen vara något i hästväg, men då reser jag hellre till min gamla hemstad Paris :p

Calle
2005-10-27, 23:49
Kreta utan vidare! Såå mycket turister, menyer på alla olika språk och knappast något genuint...Usch!

Hej!
"Knappast något genuint"?!!

Var har du hamnat på Kreta?! "Grecotel" med "All inclusive"?!
Att det finns turister är väl bra, i alla fall för Grekland! Och menyer på olika språk är väl inte speciellt för Kreta?!

Fenomenet "All Inclusive" kommer förresten att bli rena fördärvet för alla lokala näringsidkare (tavernor inne i byarna etc) i hela Grekland.
Varför (som turist) söka sig utanför hotell-komplexet för en lunch eller middag med god mat och dryck när man redan har betalat för (naturligtvis mycket sämre mat) middagen i förväg på hotellet under hela semestern!
Berätta gärna mer om det du kallar för "Knappast något genuint"!
Calle

Calle
2005-10-28, 01:00
Visst förstod vi att det skulle vara tjockt med turister, bara inte riktigt hur tjockt.. jag trodde nog att september skulle vara lite lugnare än det var.
Nästa ev. gång får det bli tidigast mitten av oktober.

//PO bye_bye

Hej!
Kom ner i slutet av oktober, typ sista veckan! Få turister, varmt och skönt (i alla fall i år!), solen skiner oftast (med vissa brutala regn-oväder under några dagar!) och medelhavet är fortfarande varmt att doppa sig i!!

Calle!

Calle
2005-10-28, 01:21
Och det finns faktiskt restauranger efter strandpromenaden i Rethymnon som har riktigt bra mat också.

Hej!!
Det finns flera restauranger längs med promenaden som är kanon-bra! Jag och Git har två favoriter, varav den ena dessutom är öppen dygnet om, 365 dagar om året! Vi firade julafton där förra året!
Och sedan finns det ju det lilla svenska konditoriet där man kan få nybakade kanel-bullar och svenskt kaffe!! Och låna pocket-böcker!

Calle!

xenos
2005-10-28, 05:01
Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Calle![/QUOTE]

Det var något helt annat.

Erik
inte längre ambassadour

xenos
2005-10-28, 05:05
Hej!!
Jag och Git har två favoriter, varav den ena dessutom är öppen dygnet om, 365 dagar om året!
Calle!

Får namnen nämnas på Kalimera, jag har alltid svårt att förstå när det finns regler och vad de föreskriver i olika fall. Om det inte är emot Kalimeras policy skulle jag gärna ta emot namnen på dessa tavernor.

Erik
dold diplomat

anoula
2005-10-28, 07:28
Hej!
"Knappast något genuint"?!!

Jag håller med dig Calle. Kreta är nog ett av de mest genuina resmål jag varit på i Grekland. Hamnade i den lilla byn Mirtos i november månad för 9 år sedan. Där åt vi fantastiskt god mat på byns två tavernor. Där fanns inte en enda bar men dock ett fantastiskt bageri där vi inhandlade vår frukost. Vi fångade bläckfisk i havet som vi själva tillredde på lägenhetshotellet där vi bodde. I skymningen satt vi på stranden och såg hur havets färger förändrades från turkost till blått till rosa till violett till svart.... precis som Homerus beskriver...
Jag har nog aldrig känt mig så nära den grekiska naturen som på Kreta.

Jag vågar påstå att det finns genuina platser överallt i Grekland, men då MÅSTE man undvika researrangörernas hotell. De förstör ju ofta hela upplevelsen med sina sketna välkomstdrinkar och fåniga barrundor.

inkfish
2005-10-28, 11:03
Får namnen nämnas på Kalimera, jag har alltid svårt att förstå när det finns regler och vad de föreskriver i olika fall. Om det inte är emot Kalimeras policy skulle jag gärna ta emot namnen på dessa tavernor.

Erik
dold diplomat

Personliga rekommendationer är helt okej så länge du inte lägger ut en länk till stället:)

xenos
2005-10-28, 14:30
Personliga rekommendationer är helt okej så länge du inte lägger ut en länk till stället:)

Tack

Erik
öppen diplomat

Calle
2005-10-28, 17:48

Erik
dold diplomat

Hej!
Eftersom jag har fått veta att det är ok att nämna namn på tavernor/restauranger så:

Den dygnet-runt (året om) öppna restaurangen heter "Samaria" och ligger på El Venizelou 39-40 (strandpromenaden). Där brukar jag och Git gå in i köket och peka på vad vi vill ha, fem minuter senare har vi maten på bordet! Självklart kan man även beställa från grillen.

Sedan har vi en liten meze-favorit (well, vi har flera, men just denna är väldigt charmig)! Vi kallar den för "Bulgaren" (lång historia!), men det korrekta namnet är "Cambanario". Hittas på Tombazi 55 i gamla stan (samma gata där vandrarhemmet ligger). Dom har dessutom suverän bläckfisk i mån av tillgång! Vi två har aldrig lyckats komma upp i en nota överstigande 14-15 Euro totalt oavsett hur mycket vi har beställt in!

Slutligen konditoriet! Det heter "Sveas" och drivs av Cissi samt Gun som bott i Rethymno i över 20 år. Det ligger på Kapetan Lemonia 3 (tvärgata till strandpromenixen, tidigare låg Apollo-kontoret på samma gata).
Dit brukar Git gå och glufsa i sig kanelbulle, dricka svenskt kaffe samt byta pocket-böcker!

Calle! (i dag är det förresten oxi-dagen!)

xenos
2005-10-28, 18:09
Tack!
Jag är på fel plats idag också alltså!

Erik
avdankad diplomat

Gita
2005-10-28, 18:30
Hej!
Eftersom jag har fått veta att det är ok att nämna namn på tavernor/restauranger så:

Den dygnet-runt (året om) öppna restaurangen heter "Samaria" och ligger på El Venizelou 39-40 (strandpromenaden). Där brukar jag och Git gå in i köket och peka på vad vi vill ha, fem minuter senare har vi maten på bordet! Självklart kan man även beställa från grillen.

Sedan har vi en liten meze-favorit (well, vi har flera, men just denna är väldigt charmig)! Vi kallar den för "Bulgaren" (lång historia!), men det korrekta namnet är "Cambanario". Hittas på Tombazi 55 i gamla stan (samma gata där vandrarhemmet ligger). Dom har dessutom suverän bläckfisk i mån av tillgång! Vi två har aldrig lyckats komma upp i en nota överstigande 14-15 Euro totalt oavsett hur mycket vi har beställt in!

Slutligen konditoriet! Det heter "Sveas" och drivs av Cissi samt Gun som bott i Rethymno i över 20 år. Det ligger på Kapetan Lemonia 3 (tvärgata till strandpromenixen, tidigare låg Apollo-kontoret på samma gata).
Dit brukar Git gå och glufsa i sig kanelbulle, dricka svenskt kaffe samt byta pocket-böcker!

Calle! (i dag är det förresten oxi-dagen!)

Tack Calle för tipsen, just nu skulle jag gärna äta meze i Rethymno istället för att lyssna på höststormen... Har dock ätit en god grekisk middag bestende av kleftiko, det tröstar lite...:)

Gita

Calle
2005-10-28, 23:52
Tack!
Jag är på fel plats idag också alltså!

Erik
avdankad diplomat

Hej Erik!
Vi är alla på fel plats ibland!! Just nu ser jag dock fram emot några dagar i Malmö! Ett ruggigt, grått och blåsigt Malmö!
För att sedan komma tillbaka hit när regnen och ovädren startar på allvar!
Och kylan, fukten här nere under vintern måste man själv uppleva för att förstå!!
Fast "Samaria" är ju öppet som tur är om man vill ha varmt omkring sig samt god mat!!

Calle! (ej diplomat, men vi känner faktiskt den svenske konsuln i Iraklion!)

Calle
2005-10-29, 01:28
Tack Calle för tipsen, just nu skulle jag gärna äta meze i Rethymno istället för att lyssna på höststormen... Har dock ätit en god grekisk middag bestende av kleftiko, det tröstar lite...:)

Gita

Hej!
Höst-stormen (eller snarare vinter-stormen) kommer snart hit också!
Regn, regn och åter regn (och kanske snö)!

Just nu, skiftet oktober-november, så är det sommar och badliv, solen skiner och det är ganska trivsamt!

Men vintern lurar bakom hörnet!

Calle!

Ingrid Ny
2005-11-06, 20:12
En av de allra finaste öarna jag sett är Ios - men kvällslivet i den lilla staden var mycket svårt att gilla. Det är iofs länge sedan jag var där, och dessutom lär det ju vara annorlunda när det inte är sommarlov i Sverige...

bye_bye Åk till Ios igen, vi var där för första gången i år, tvekat i tolv år. Det var fina stränder och lugnt och fint på dagarna och på nätterna kunde man ju välja att vara hemma på sitt rum!

Vi gillar inte Tinos, höll på att blåsa bort, åt inte så bra och värst av allt båten gick med min man och utan mig. Vi återsåg varandra först efter 25 timmar på Antiparos. Pust!

Mvh

Ingrid Ny

Bluesea
2005-11-08, 11:57
Om du menar branden i somras, så var vi också där. Det var en evig tur att det brann mitt på dagen. Hade det varit på natten, hade det inte gått lika bra. Sade i alla fall de som var med och släckte. En brand med tillhörande sot och flagor gör ju inte ett så positivt intryck, det medges. Men förutom det, tror jag Tilos bör ligga högre på "Inte-tycka-om"-listan. Det var Lynda på Tilos Travel som hyrde ut cyklar. Hon är från Holland, och det är ju som bekant ett platt land. Uppenbarligen var utväxlingen Hollandinspirerande.

Blåsten hade vi inte så mycket ont av. Det svalkade rätt skönt när vi satt på Livadiastranden. Då är det bra att det inte är en sandstrand. Det ska mycket blåst till för att rucka på stenbumlingarna på den stranden.

Välkommen tillbaka till Tilos för ett nytt ickebrandbaserat besök.

Bluesea

Celbe
2005-11-08, 18:19
Har bara ett svar, nämligen

SERIFOS:eek:!!!

Vi var där 1998 och har inte åkt dit igen. Vi har passerat med färjan ett flertal gånger genom åren så det har funnits tillfällen att kliva av men icke. Vi blev inblåsta (i tre dagar tror jag det varade, några båtar gick över huvudtaget inte så vi kom ingenstans), bodde dåligt (har aldrig sovit på så tunna lakan någon gång) och dyrt (båtluffare var inte intressanta som hyresgäster) och till råga på allt hade vi kackisar på rummet..

I somras passerade vi Serifos igen och då gick våra goda vänner av där. De har försäkrat oss att allting var jättebra och bilderna därifrån var hur fina som helst. Så kanske, kanske båtluffen 2007 om vi nu inte får för oss att ändra rutten inför 2006.

Celbe

Celbe
2005-11-08, 18:32
Har varit på Samos flera gånger, senast i somras, och har bott i Kokkari, Pythagorion och Samos stad. Den sistnämnda tycker vi är trevligast. Vi har funnit oss ett utmärkt litet hotell (som inte är fullbokat den tid vi är i Grekland) med bra bad, minimarket och själva sta'n på lagom promenadavstånd.

Celbe

Lissi
2006-01-15, 12:34
Den ön hade jag älskat!:D
Annars är nog Paros den ö jag gillat minst..eller rättare sagt Parikia, resten av ön var fin..

Nightfly
2006-01-19, 08:33
Visst är det lustigt hur vissa öar hamnar på både bästa- och sämstalistor. Det beror väl mycket på tillfälligheter, var man har råkat bo och vem man har träffat på.

Jag gillade inte alls Santorini, men det beror mycket på det extremt otrevliga bemötandet vi fick på ett par ställen, framför allt i Fira. Däremot tycker jag mycket om Patmos, som jag såg att någon hade på sin sämstalista... Och jag älskar Rhodos med gamla stan, som jag såg att någon tyckte illa om. Det gäller bara att smita iväg från turiststråken.

martinifk
2006-02-05, 17:24
Den ön hade jag älskat!:D
Annars är nog Paros den ö jag gillat minst..eller rättare sagt Parikia, resten av ön var fin..

Håller med om att Paros är den "sämsta" ön jag besökt än så länge mkt beroende på blåsten som härjade då (-97) men också en fruktansvärd båttur från Mykonos med en minst sagt dålig båtsnyft_drop

MVH Martin_B-anana

malou
2006-02-13, 13:33
Reiser sannsynligvis ikke tilbake til Syros eller Koufonisa. Opplevde begge som dels uvennlige. - På Syros i august et år, dyrt og svært vanskelig å finne sted å bo. Trange strender, reserverte grekere (?) . - På Koufonisa - gikk på impuls av en ferge der i juni en gang - ble det problematisk å få tilbake passet av pensjonatvertinnen Maria da jeg skulle reise videre, selv om rommet var forhåndsbetalt :confused: . Til alt hell gikk en lokal dame :) til aksjon. Etter en halv dag og kvelden med, diverse samtaler damene i mellom, ble passet returnert rundt midnatt . Så gikk ferden til Naxos grytidlig (det var tre dager til neste fergeanløp). Beste båtturen noengang....

Har heldigvis mange hyggelige og morsomme erfaringer fra andre øyer. Vennlighet er jo så absolutt normen.
Malou

inkfish
2006-02-13, 16:44
Malou: det låter ju inte klokt. Vad skulle hon med ditt pass till:confused:

Apelsina
2006-03-24, 10:56
Hmm, jag måste nog säga Zakynthos som den ö jag gillat minst. Ocharmig turistig by (Alykanas) och ofräscht hotell. Inte mycket att göra, eller titta på, medioker strand. Nä, tillbax till Kykladerna igen!!

/A

Peter
2006-03-24, 13:55
Byn Agia Marina på Egina. Jag kan inte döma ut hela ön men A. M. var inte kul. Tavernorna hade matsedlar på svenska och allt var inriktat på turister. Jag hade rum i 14-dagar men åkte därifrån efter 3... Och anslöt sedan till flyget hem i Athen.

Peter