handdator

Visa fullständig version : Biljettpusslandet klart!

Hellen
2010-02-03, 15:20
Såg för någon/några dagar sedan en tråd där alternativet att flyga till Aten eller Santorini diskuterades, vår lösning ser ut så här:

Vi har gjort det igen- bokat via Aten (vet inte hur många gånger vi sagt aldrig mer...., framför allt vid hemresan)
Men det krävdes dammsugning av flygbolagens sidor ;):D

Hittade äntligen biljetter med riktgt bra flygtider som passar med Blue Stars avgångs och ankomsttider för 3 600 kr pp.
Göteborg- Aten den 28 juni, hem den 13 juli.
Landar 12.30 och flyger hem 18.30.

Som utgångspunkt hade vi Apollos endast flyg till Santorini som i år kostar 5 400 kr pp.

// Helén

Eva64
2010-02-03, 15:34
Hej!

Har ni någon gång funderat att flyga från Köpenhamn? Nu vet jag ju inte om ni bor norr eller söder om Gtbg. Tar ett par timmar, ca 4, att köra mellan Gtbg och Kph. En resa mellan köpenhamn-Santorini den 19 juni (14 dagar) kostar 3500 kr pp. Hyfsat eller hur!! Den 26:e blir det betydligt dyrare, 5000kr pp. Är man full bil kan det kanske löna sig. En tanke bara...bye_bye
Eva

Siri A
2010-02-03, 16:07
Ni landar och lyfter exakt samma dagar som vi! :D:D Lite olika tider bara;) Grattis!!

Hellen
2010-02-03, 16:48
Hej!

Har ni någon gång funderat att flyga från Köpenhamn? Nu vet jag ju inte om ni bor norr eller söder om Gtbg. Tar ett par timmar, ca 4, att köra mellan Gtbg och Kph. En resa mellan köpenhamn-Santorini den 19 juni (14 dagar) kostar 3500 kr pp. Hyfsat eller hur!! Den 26:e blir det betydligt dyrare, 5000kr pp. Är man full bil kan det kanske löna sig. En tanke bara...bye_bye
Eva

Jodå vi har kollat det alternativet också, sedan tillkommer resan med bil. Förra året körde vi till Stockholm och flög därifrån. Men tack för tipset :D

När jag kollade så kostade det samma från Köpenhamn som från Göteborg, 5498:- den 26:e.

Ni landar och lyfter exakt samma dagar som vi! :D:D Lite olika tider bara;) Grattis!!

Vart skall ni?

// Helén bye_bye

Peter
2010-02-03, 18:25
Jodå vi har kollat det alternativet också, sedan tillkommer resan med bil.

Varför det? Ta bussen (Swebuss) direkt från Ericsons plan i Gbg till Kastrup. Brukar gå minst 3 - 4 gånger om dagen. Det brukar finnas en nattur som gör att ni är framme lagom för att checka in! Den stannar precis utanför Hall A på Kastrup som du i alla fall måste igenom...

Eller tåget? X2000. Det stannar under samma hall, så tar du rulltrappan upp bara... Så slipper man P-avgifterna för bilen. Och så kan man ta ett glas vin på planet hem också... Ang_elx

Jag har tipsat om detta så många gånger... Visst tar det några timmar extra, och lite besvär i varje riktning, men man kan komma iväg riktigt billigt!

Beställer man tidigt kan man ofta hitta biljetter Kastrup - Athen från 1200 SEK pp, ibland ännu billigare!!! Och det finns 4 - 5 bolag nu som flyger direkt på Athen från Kastrup! Plus minst 3 - 4 med mellanlandning!

Fast nu börjar City Airlines med en linje Gbg - Athen med bra priser. Men den går bara under absolut högsäsong.

Hellen
2010-02-03, 18:34
Varför det? Ta bussen (Swebuss) direkt från Ericsons plan i Gbg till Kastrup. Brukar gå minst 3 - 4 gånger om dagen. Det brukar finnas en nattur som gör att ni är framme lagom för att checka in! Den stannar precis utanför Hall A på Kastrup som du i alla fall måste igenom...

Eller tåget? X2000. Det stannar under samma hall, så tar du rulltrappan upp bara... Så slipper man P-avgifterna för bilen. Och så kan man ta ett glas vin på planet hem också... Ang_elx

Jag har tipsat om detta så många gånger... Visst tar det några timmar extra, och lite besvär i varje riktning, men man kan komma iväg riktigt billigt!

Beställer man tidigt kan man ofta hitta biljetter Kastrup - Athen från 1200 SEK pp, ibland ännu billigare!!! Och det finns 4 - 5 bolag nu som flyger direkt på Athen från Kastrup! Plus minst 3 - 4 med mellanlandning!

Fast nu börjar City Airlines med en linje Gbg - Athen med bra priser. Men den går bara under absolut högsäsong.

Det absolut smidigaste är att landa på hemmaplan, det var vi (jag och min man) helt överens om när vi startade letandet.
Bilresa är egentligen inget som avskräcker, men det är så härligt att vara hemma när man landat :D
City Airlines hade jag totalt missat, undrar när på dynget deras flighter går, de flesta lågpris jag har sett startar tidigt i ottan från Aten och lyfter på eftermiddagen från Sverige- jag hade gärna sett att det var tvärt om Ang_elx
// Helén

Siri A
2010-02-03, 18:45
Vart skall ni?Det står än så länge skrivet i stjärnorna:D;) Vart ska ni?

Hellen
2010-02-03, 19:02
City Airline, bolaget med världens segaste hemsida???
Startar hösten 2010.
// Helén

http://www.cityairline.com/city-airline-storsatsning-pa-inrikesflyg

laero
2010-02-03, 21:00
City Airline, bolaget med världens segaste hemsida???
Startar hösten 2010.

City airline har redan vissa destinationer igång. Vi flyger Gbg-Aten t o r i början av maj 2010.

Lars

Hellen
2010-02-03, 21:05
City airline har redan vissa destinationer igång. Vi flyger Gbg-Aten t o r i början av maj 2010.

Lars

Ok, jag hittade efter lång väntan på varje sida den info jag länkade till, trodde därför de var under uppstart, hur ser flygtiderna ut och vilka dagar?
Jag kan fortfarande inte få fram någon info på deras sida pga ofullständiga skript.
// Helén

Peter
2010-02-03, 21:09
Det absolut smidigaste är att landa på hemmaplan...

Håller jag absolut med om. Man kollar alltid bekvämlighet kontra pris... :D

Men både Kastrup och Sturup är hemmaplan för mig. Ang_elx Sturup tar mig ca 10 min med Taxi...! :rolleyes: Ang_elx Kastrup en dryg timme med buss och tåg. Snart ännu kortare när den nya sträckningen är klar.

Men det har ju varit besvärligt med billiga flyg till Grekland från Gbg under lång tid. Därför ville jag visa på ett annat alternativ.

Ur Aftonbladet idag 2010.02.03.

Från LANDVETTER till:
Aten, Grekland. Start: 24 april. Flygbolag: City Airline. Pris: från 696 kr enkel.

FRÅN ARLANDA TILL: Aten, Grekland. Start: 28 mars (sommarlinje till 30 oktober). Flygbolag: Norwegian. Pris: från 499 kr enkel.
Kos, Grekland. Start: 30 juni (sommarlinje till 12 augusti). Flygbolag: Norwegian. Pris: från 399 kr enkel.
Rhodos, Grekland. Start: 28 juni (sommarlinje till 12 augusti). Flygbolag: Norwegian. Pris: från 499 kr enkel
Santorini, Grekland. Start: 28 juni (sommarlinje till 9 augusti). Flygbolag: Norwegian. Pris: från 499 kr enkel.

Från LULEÅ till:Rhodos, Grekland Start: 30 juni (sommarlinje till 12 augusti). Flygbolag: Norwegian. Pris: från 399 kr enkel.

Från KASTRUP till: Aten, Grekland. Start: 28 juni (sommarlinje till 14 augusti). Flygbolag: Norwegian. Pris: från cirka 279 kr enkel.
Kos, Grekland. Start: 26 juni (sommarlinje till 15 augusti). Flygbolag: Norwegian. Pris: från cirka 279 kr enkel.

OBS!!! Detta är alltså enbart de NYA linjerna som går till Grekland i år...

Den som läser skall bliva upplyst... :D

Jennie72
2010-02-03, 21:13
Hej
Vi hittade biljetter med Cimber Sterling från Köpenhamn -Aten i augusti för 2000 pp t/r. Flyget går vid 9-snåret på morgonen så man är framme i bra tid.
Lycka till!
bye_bye Jennie

Hellen
2010-02-03, 21:37
Håller jag absolut med om. Man kollar alltid bekvämlighet kontra pris... :D

Ja så gör vi, och frågan är alltid var gränsen skall dras...?:confused: :D, i år hoppas vi slippa slå ihjäl några timmar på Atens flyplats i ottan, landar som sagt 12.30- båten går 17.00.
Båten ankommer Piraeus 15.00- flyget går hem 18.30, smidigare kan det nästan inte bli.
Tackar för förslag att flyga från Köpenhamn i stället, men som jag skrev i mitt första inlägg var utgångsjämförelsen flyg till Santorini från Göteborg.
Kanske kan mitt inlägg vara till hjälp för någon som inte tänker på båttiderna när man letar flygbiljetter, vi har själva tillbringat totalt några dygn på Atens flygplats, känner att vi kan den nu ;):D

City Airline hade jag "lyckats" missa, de får finnas med som alternativ till nästa resa.
// Helén bye_bye

laero
2010-02-04, 09:42
Jag kan fortfarande inte få fram någon info på deras sida pga ofullständiga skript.
Jag tror att det bara är lördagar som gäller.
Lars

laero
2010-02-04, 10:06
På Svenska. Får de ekonomi på den linjen...? Tveksamt. Jag tror inte det! I slutet av Juni, hela Juli, och början av Aug kanske. Kanske under 7 - 8 veckor?
Jag tror att det kan fungera, men visst - det är tveksamt.
Det finns helt säkert ett uppdämt behov av direktflyg från västsverige till Grekland.
Om man jämför med tidigare satsningar (läs FlyMe och Sterling) så tycks City airline försöka göra det lite smartare. Man koncentrerar sig på Aten och splittrar inte upp resenärerna genom att försöka flyga till rena semesterdestinationer som Kreta och Rhodos. Dessutom satsar man på ett nav med inrikeslinjer med Landvetter som centrum, som tidsmässigt tight anpassas till utrikesavgångarna. Det gör att man uttöver västsvenskar kan "kriga" om resenärer från ex.vis Dalarna, Värmland och Småland osv som annars tar sig till Arlanda, Oslo eller Kastrup.

Den som lever får se hur det går.

Lars

Hellen
2010-02-04, 10:40
Jadu Peter, någon bagageförsening blir det med säkerhet inte, men visst, allt kan hända, men skall man planera livet och resor efter allt som kan inträffa, då får man ha både hängsle och livrem :eek::D

Hitta båten???? Peter - du måste skoja...
Blue Star båten som alltid går från terminalen där vi kommer av metron brukar aldrig gå före utsatt tid, för två år sedan gick den en minut efter utsatt tid, men det får väl räknas som i tid Ang_elx:)
Båten går 17,30 inte 17,00 som jag skrev igår.

Bluestar är i tid in till Piraeus på en halvtimma när, skulle vi åkt high speed hade jag inte vågat ha den förhållande vis korta men fullt rimliga tiden.

Vi har vänner som aldrig skulle bokat med dessa marginaler, men för oss är det perfekt.
Och visar det sig att det inte skulle vara det, då löser vi det då.

Eftersom vi letat efter resor med de här eller likande tider så är vi jättenöjda! Skall bli så skönt att slippa flygplatssätena, eller golvet.

Har nu lyckats komma in på City Airlines hemsida och konstaterar att de flygtiderna inte "passar" med Blue Stars ankomsttider.
Några billiga biljetter fanns inte heller (inte ett dugg förvånad)Ang_elx

// Helén

SteffTee
2010-02-04, 17:17
City Airline, CF, flyger GOT-ATH på lördagar under perioden 24apr10-23oct10.
Avgång GOT 0700
Ankomst ATH 1130
Avgång ATH 1230
Ankomst GOT 1500

Hellen//
Förra årets resa med BlueStar till Paros avgick från en pier som jag aldrig åkt från tidigare. Den låg absolut längst ut mot hamninloppet, så vi fick ta taxi från serveringen som ligger direkt efter gångbron från Metron!
Inte så svårt att hitta men överraskande var det och definitivt inte bekvämt promenadavstånd.

Hellen
2010-02-04, 18:05
Blue Star båten som alltid går från terminalen där vi kommer av metron

Förra årets resa med BlueStar till Paros avgick från en pier som jag aldrig åkt från tidigare. Den låg absolut längst ut mot hamninloppet, så vi fick ta taxi från serveringen som ligger direkt efter gångbron från Metron!
Inte så svårt att hitta men överraskande var det och definitivt inte bekvämt promenadavstånd.

Det var förvånande :eek: Det får mig att ändra mitt "alltid" till som "vanligtvis". Ang_elx:D
Vet att jag sett en skiss över kajplatsernas numrering, hittar den på Blue Stars hemsida, men det hjälper inte då det inte, vad jag kan se, står från vilken kaj båten avgår. Någon som vet var den infon finns?

Peter- jag har nu läst ditt senaste inlägg en gång till och där ser man ju tydligt att även om både det ena och det andra inträffar så hinner vi, vad skall vi tex på flygplatsen att göra före 17.00 när vi skall åka hem?
Planet går 18.30 incheckningen stänger tidigast 17.45
// Helén

SteffTee
2010-02-04, 19:44
Vet att jag sett en skiss över kajplatsernas numrering, hittar den på Blue Stars hemsida, men det hjälper inte då det inte, vad jag kan se, står från vilken kaj båten avgår. Någon som vet var den infon finns?

http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?sel=638&loc=2&query=

På denna skiss kan Du se varifrån de olika båtarna planeras att avgå ifrån

Hellen
2010-02-04, 20:31
Tack så jättemycket, hade jag bara scrollat så hade jag löst det, det var den sidan jag hittade men som jag tyckte var ofullständig
// Helénbye_bye

RUJO
2010-02-04, 20:50
Jag har nu äntligen bokat biljetterna för årets ö-tur. Som alla skriver här är det en riktig labyrint att försöka hitta in i. Jag har haft CityAirline i någon månad på koll, men de envisas att bara gå lördagar från Gbg/Athen. I julas var biljetterna på ca 1400.-t/r, men nu är de i samma prisklass som andra bolag. Till slut fastnade jag för Austrian Airlines via Wien. Det blev strax under 2000.-/per person. Nu återstår nästa stora problem, när får vi reda på tidtabellen för Olympic Airs inrikesflyg. Jag tänkte ta mig till Milos som första ö och vill helst flyga vidare inrikes. Men jag får väl lösa det problemet senare, nu kommer jag i alla fall till Athen och vi har tre veckor på oss, så en båt från Pireus får väl bli alternativet.
Är det någon som vet varför inget bolag (utom City) vill flyga mellan Göteborg och Athen.
Helén, ha en skön Greklandsresa.

SteffTee
2010-02-04, 21:33
Nu återstår nästa stora problem, när får vi reda på tidtabellen för Olympic Airs inrikesflyg. Jag tänkte ta mig till Milos som första ö och vill helst flyga vidare inrikes. Men jag får väl lösa det problemet senare, nu kommer jag i alla fall till Athen och vi har tre veckor på oss, så en båt från Pireus får väl bli alternativet. .

Här kan Du läsa mer om varför det inte går att boka inrikesflyg för tillfället.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21653

Är det någon som vet varför inget bolag (utom City) vill flyga mellan Göteborg och Athen.
Helén, ha en skön Greklandsresa.

- Marknadsekonomi! Det ska tjänas pengar också!

RUJO
2010-02-05, 10:24
TackSteffTee för hänvisningen. Om Olympic Air får OK på att flyga till Millos och de håller på de avgångstider du noterat bör vi ju hinna med sista planet till Milos.
Den som lever får se.

Peter
2010-02-06, 17:19

Min gissning är svårigheten att få ekonomi i linjen som SteffTee säger. Men i fjol flög Air France Gbg - Athen med mellanlandning i Paris på vettiga tider och hyfsat pris.

Hellen
2010-04-11, 13:53
Som utgångspunkt hade vi Apollos endast flyg till Santorini som i år kostar 5 400 kr pp.

Som i dagsläget betingar ett pris av 6 698:- pp :eek:
// Helén

Hellen
2010-07-22, 12:10
...., i år hoppas vi slippa slå ihjäl några timmar på Atens flyplats i ottan, landar som sagt 12.30- båten går 17.00. (17.30)- feltidsangivelse i första inlägget)
Båten ankommer Piraeus 15.00- flyget går hem 18.30, smidigare kan det nästan inte bli.

Ja- nu har vi kontaterat att vi gjorde helt rätt, nästa gång blir det också flyg i förhållande till båttider eller ännu hellre med hänsyn till inrikesflygets tider.

Landade i tid och 12.45 stod vi i ankomsthallen, klockan 14.15 var vi i Piraeus, vi åkte tåget, men pga spårarbete fick vi ta tunnelbanan sista biten. Vi tillbringade ca 30 minuter extra på flygplatsen för att kontrollera om det finns någon Blue Star-agent där, någon sådan hittade vi ingte.

Hemresedagen var vi på flygplatsen strax efter 16.00, mer än tillräckligt i tid för att hinna inhandla några hundra liter Korresprodukter *krydd* :D

// Helén

BADarkness
2010-07-22, 16:48
Hade jag varit er så hade jag gjort följande.

Ner
Tåg gbg in till kastrup det är 1 stopp ner.
Norwegian direkt till santorini 418kr enkel.

Hem
Santorini kastrup 1599kr hem
Sj tåg kastrup till gbg 1stopp.

Jag gör så nu när jag åker igen.
Ner kostar tåg 982kr då är det tur/retur 1vuxen 2barn.

Med tåg och flyg kostar det 6200kr för 1 vuxen 2 barn.
Åker vecka 31..
1 Byte i alvesta på 20 min kan jag stå ut med om jag kommer direkt in på kastrup gå upp en våning så är inchecknings diskarna där.

Billigt bra och mycket smidigt..
Ifrån göteborg så är det samma tåg som jag tar nämligen :) x2000 tåg bra tåg. Och man kan boka egna sittplaster kostar inget extra...

Hellen
2010-07-22, 17:50
Tack för tipset, men en sådan onödigt lång resa är inte aktuell för att bara spara 600 kr per person.
// Helén bye_bye

BADarkness
2010-07-22, 22:21
du sparar dock mer.
2000kr för flygstol och 450 kr för tåg tur-retur. flabb_flabflabb_flab
Blir 2450kr per person.