handdator

Visa fullständig version : Grekland inför EUdomstol?


Ankan
2010-02-03, 14:14
Följande finns att läsa i dagens DN:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/grekiskt-fusk-blir-domstolsfraga-1.1038916

Anki

Peter
2010-02-03, 16:34
Grekland kommer att ha ett minst 3-års stålbad framför sig. Risken är väl att det blir oroligheter om man måste ta till för kraftiga åtgärder.

Du hann före mig. Jag hade tänkt lägga in den här länken: http://www.e24.se/makro/varlden/grekiskt-fusk-blir-domstolsfraga_1837137.e24

Det ser ut att vara i princip samma artikel...

anderz
2010-02-03, 20:42
Dessa tecken på "kris" såg man ganska tydligt på Skiathos 09. När man åkte buss ut till Banana beach var det klassiska "engelska" hotell som inte öppnat och det var i början av pike säsongen. Hur många får ett kvitto på en öl i en Bar taverna - möjligtvis 2 dagar gammalt!!! Innan "gamla" östeuropa kom med i EU - var Grekland västeuropas fattigaste land på pappret...
Anders

Kalimera
2010-02-04, 14:38
När man åkte buss ut till Banana beach var det klassiska "engelska" hotell som inte öppnat och det var i början av pike säsongen.Hörde samma sak från olika öar förra året.

Hur många får ett kvitto på en öl i en Bar taverna.
Den svarta ekonomin är ett av Greklands största problem, och korruptionen förstås. Den svarta ekonomin är en del av samhället, alla vet att den finns, men ingen gör någonting åt den, allra minst politikerna, som är alldeles för fega. Jag chattade med en grekisk journalist på DN.se förra året. Jag frågade bland annat hur stor del av den grekiska ekonomin som var svart. Han trodde att den utgjorde runt 12 % av den totala ekonomin. Jag tror att den siffran är högre. Greklands budgetunderskott är cirka 13 %. Ungefär lika mycket som man tror att den svarta ekonomin är alltså.

Det är inte bara i turistbranschen det förekommer svarta pengar, det är även vanligt i den offentliga sektorn, bland annat läkare som kräver svarta pengar för att undersöka och behandla korrekt och lärare som har privatundervisning efter skoltid. Några vänner till mig betalar 250 € i månaden för privatundervisning i engelska, det är samma lärare som undervisar barnen i skolan som undervisar dem efter skolan, mot betalning. Klart som tusan att läraren inte gör sitt yttersta under skoltid när han kan tjäna stora pengar efter skoltid. För att ha råd att betala svart måste man själva ta emot svarta pengar. De blir en ond spiral. Om läraren hade bättre lön skulle det kanske inte vara så här. Nu är det tal om frysta, eller sänkta löner, för de offentlighetsanställda. Vad händer då?

Arne
2010-02-04, 15:23
Det som mera troligt kommer att hända snart nog, det är Strejker, lagliga såväl som olagliga, social oro, upplopp i storstäderna och på universitetsorter över hela Grekland.

Regeringens motdrag förmenas då bli de traditionella, innebärande undantagslagar samt diverse proklamationer. Polis och militär ges utökade befogenheter enligt regeringsformens undantagsregler, som för övrigt tillkom på Juntatiden men alltfort är gällande.

Det ser i sanning illa ut för vårt älskade Grekland.

Arne

Netwolf
2010-02-04, 20:03
Turismen lär ju inte heller öka, när oroligheterna börjar komma upp till ytan, snarare tvärtom. Det blir ytterligare ett slag i magen på den grekiska ekonomin och som Janne säger, en ond spiral. Var ska detta sluta?
Man kan heller inte påstå att det lika billigt längre i Grekland. Båtresorna kostar t ex numera skjortan. Rummen fortfarande överkomliga om man åker utom högsäsong.
Undrar just hur de ska komma tillrätta med den svarta ekonomin? Det ligger hundratals års tänkande i att "sköta sig själva" på öarna och att förändra det över en natt lär bli en omöjlighet.
Men men, människor har överraskat oss förr.

/Netwolf

yvonne
2010-02-05, 19:02
Den ekonomiska krisen är bedrövlig, många har det fruktansvärt svårt med att betala sina banklån, många har varit tvungna att stänga sina affärsrörelser pga för lite kundunderlag. Inte ens reorna har hjälpt.

Det värsta är dock all brottslighet som förekommer dagligen, rån, mord och inbrott. Affärsinnehavarna i en del områden i Athen vågar inte hålla dörren öppen, utan låser upp dörren efter kontroll av vad det är för kund som vill komma in.
Väskryckning av motorcykelåkande förekommer hela tiden, igår blev en engelsk turist av med sin handväska, samt att hon fick en hel del skador då hon drogs omkull vid rycket. Det senaste är också att rycka upp dörren på fordon som väntar vid rödljus och snabbt plocka åt sig väska eller plånbok som ligger på sätet brevid. En del gator har sådana problem att de boende inte vågar gå ut på kvällarna längre.:mad::mad:

Yvonne

salkin
2010-03-10, 22:46
Hur tror ni den ekonomiska krisen i Grekland kommer att påverka oss turister rent praktiskt? Förutom ökad kriminalitet som Yvonne var inne på alltså. Kan man förvänta sig chockhöjda priser på mat och souvenirer mm i sommar? Vi var till Skiathos 2006 och Kefalonia 2008 och tyckte prisläget var rätt högt redan då. Har hört att priserna har gått ner kraftigt i Spanien och att det är rea på nästan allt där nu efter finanskrisen, men det gäller kanske inte turistområdena.

/Niklas

monica
2010-03-11, 22:56
Häromkvällen visade nyheterna att mer eller mindre alla matvaror och kläder har gått upp, även tobak och alkohol som turister köper med har oxå stigit i pris.

Så räkna helt klart med högre priser sedan förra året, även på tavernor för stiger matvaror så stiger ju priserna även när man går ut och äter.

Däm om min förvåning när jag var på marknaden och köpte ett par tofflor och fick ett kvitto på dessa, har aldrig varit med om att få ett kvitto på marknaden.

Så numera ska man få kvitto överallt när man handlar vilket faktiskt stämmer.

Monica

Peter
2010-03-14, 20:56
Här är en bra artikel som är både nyanserad och balanserad:

http://www.e24.se/makro/varlden/grekland-pressas-av-den-ekonomiska-krisen_1921595.e24

Jag har följt detta tämligen ingående den senaste tiden för jag tycker det är mycket intressant. Ur två perspektiv. Dels det nationalekonomiska. HUR ska Grekland lösa detta? Kommer de att kunna lösa det? Vad kommer det att få för konsekvenser för Grekland som nation? Vad kommer det att få för konsekvenser för valutasamarbetet i stort?

Dels ur Grekens vardagsekonomiska perspektiv. Hur drabbas gemene man? Och hur tänker man nu?

På ett sätt verkar det finnas två läger i Grekland. Ett som faktiskt inser att man levt över sina tillgångar, varit inkompetenta och nu får ta smällen.... Och de andra är bara förbannade för att man får ökade kostnader och sämre ekonomi och villkor. Enligt min åsikt kan eller vill inte dessa se bakgrunden eller vad som gick fel.

Det ska bli oerhört intressant i höst att sitta på Stelios terrass med en kall Amstel och höra honom svära över korrupta och inkompetenta politiker... :D

Det råder en rätt stor samstämmighet bland ekonomer i EU att Grekland har ställt till detta själva bl a genom att ljuga om sin ekonomi, men också även pga av ren inkompetens.

Sedan finns det en liten klick som vill påstå att det är EURO:ns fel... Det argumentet baserar man på att Europeiska Centralbanken lånade ut alldeles för mycket pengar till för låg ränta till Grekland. Dessa pengar slussades sedan ut till "Nikos på gatan" som gavs tillfälle att konsumera för lånade pengar... Kläder, bilar, platt-TV...

I stället för att investera dem. Och i den mån man verkligen investerade så gjorde man det i bostäder. Det medför nu att det finns en fastighetsbubbla. Samma sak gäller Italien, Spanien, Portugal och Irland. Fast de är inte fullt lika illa ute ännu... En tidsfråga kanske?

Var och en ska naturligvis bilda sig en egen uppfattning om vad man anser ligga bakom Greklands problem idag. Om man bryr sig...

MIN personliga uppfattning är att ingen tvingade Grekland att låna dessa pengar! Men nu gjorde man det uppenbarligen utan att överväga vilka långsiktiga konsekvenser det kunde få. Det kallar jag inkompetens.... Man klantade till det helt enkelt... Ang_elx Och nu får man bita i det sura äpplet...

Jag älskar Grekland och mina Grekiska vänner. Det Grekiska folket. Tro inte annat. Men jag tar mig också rätten att titta på dem med kritiska ögon ur ett Svenskt perspektiv.

Här vet vi att lån ska betalas tillbaka. Förr eller senare kommer verkligheten ifatt! Jag kan för mitt liv inte förstå hur de Grekiska politikerna tänkt! Är det så enkelt att de sade att när detta kommer fram så har jag redan gått i pension så då kan de inte hänga mig...? Kan en ansvarig politiker som ska ha nationens intressen och framtid för ögonen tänka på det sättet? Det är ju väldigt skrämmande i så fall.

Jag har tidigare förundrat mig lite över deras oförmåga att se saker i ett längre perspektiv! De ser sällan längre än näsan räcker... Långsiktiga planer finns normalt sätt inte.

På ett sätt är det väl en del av Grekernas charm. Allt detta med Avrio till att leva för dagen.... Men det får också konsekvenser när man är medlem i en ekonomisk och politisk union.

Och nu har verkligheten kommit ifatt Grekland....

eija
2010-03-15, 10:39
TACK Peter! Mycket intressant :D! Jag har också följt alla slags artiklar, forum och bloggare med stort intresse och tänker på samma sätt som du (fast jag förstår alldeles för lite om ekonomiska saker :o).