handdator

Visa fullständig version : Restaurang tips Fira och Oia


jeabys
2010-02-02, 09:29
Är det någon som har några bra restaurangtips i Fira eller Oia? Några andra tips om dessa ställen, typ vad man inte får missa :p?

BADarkness
2010-02-02, 21:13
I Fira har du Cafe Del Mar.
Fantastisk utsikt.
Dyr mat men fruktansvärt bra sådan.
Ligger till höger om Kyrkan när du kommer upp i fira...

136 dagar kvar till Santorini 2010 klapp_klapklapp_klap

Bett
2010-02-05, 11:40
Hej,

Jag vill tipsa om restaurang Aktaion som ligger i Firostefani - ca 10 min promenad norr från Fira. En fantastisk utsikt under vägen till restaurangen och motion på köpet! Aktaion har genuin grekisk mat till bra priser. När vi var där i augusti 2009 var det alltid knökfullt och kö ut på gatan.

/Bett

giottoni
2010-02-22, 15:38
Är det Ert första besök på Santorini? Som Du kanske förstått av gamla diskussionstrådar här så råder det VÄLDIGT delade meningar om Santorini! En del hatar ön o tycker den är en sönderexploaterad plats som bara duger för transit till andra öar o några anser att en halv dag mer än väl räcker för att se allt Santo har att erbjuda...
Själv har jag varit där 15 ggr o stannat 3 veckor var gång, men anser mig fortfarande inte ha sett allt - tillhör med andra ord den kategori som ÄLSKAR Santorini. Vad man bör se o göra beror naturligtvis väldigt mycket på vad man har för intressen o förväntningar.
Det som är unikt för Santo är givetvis naturvyerna o den fantastiska utsikten mot vulkankratern, men det finns flera trivsamma genuina bydelar, en del arkeologiska platser, vintillverkare o vinprovning, lite museer, konst&konsthantverk , båtutfärder på Caldera, dykklubbar mm,mm samt givetvis de säregna badstränderna!
Du får jättegärna höra av Dig direkt till mig så skall jag försöka tipsa lite mer specifikt.
Restauranger finns det gott om, men man bör passa sig för "Turistfällorna", dvs de oftast kraternära serveringsställena som tar VÄLDIGT bara betalt för allt man serverar, typ ett par hundra kronor för liten förrätt o 300-600:- för en varmrätt o en dryg hundralapp för en liten glass, osv.
Vill man ha riktigt exklusiv gourmetmat så rekommenderar vissa "Restaurant 1800" i Oia, men där är D Y R T! Middag för två går på åtskilliga tusenlappar! Generell tumregel: OK mat för OK priser går att hitta både i Oia o i Fira, men undvik de "vackraste utsikterna" om det inte är för att fira ngt väldigt speciellt!Det gamla hederliga knepet att kolla var grekerna själva äter brukar aldrig vara fel! För bra standardmat i Oia har grekiska vänner rekommenderat ett litet hotell som heter Anemomilos.I Fira finns massor av restauranger på "Bargatan" o de håller helt andra priser än de som hänger på Calderakanten. Vissa har genuin grekisk meny o andra är mer turistanpassade.