handdator

Visa fullständig version : Ett ställe som Parga, men inte Parga?


Hella(s)
2010-01-31, 22:44
Hej!

Jag har varit i Parga några gånger och än så länge är det min solklara favorit :), men det är ju kul att se fler platser och de senaste åren har det har blivit lite av en tradition att prova ett nytt ställe i Grekland varje år. Vi var på Thassos (panagia) förra året och Kefalonia (Lassi) året innan det. Vi gillade båda ställena även om Kefalonia får några fler poäng för att det var mer liv och rörelse.

I år har jag tittat på Karpathos (Pigadia), Samos (Pythagorion) och Lefkas (Nidri). Vilket av dessa ställen (eller andra ställen) tror ni passar bäst för en Parga-fantast?

Jag blir glad för alla tips jag kan få!

Masse
2010-01-31, 23:29
Hej!

Jag har varit i Parga några gånger och än så länge är det min solklara favorit :)..........

I år har jag tittat på Karpathos (Pigadia), Samos (Pythagorion) och Lefkas (Nidri). Vilket av dessa ställen (eller andra ställen) tror ni passar bäst för en Parga-fantast?

Jag blir glad för alla tips jag kan få!

Jag har var i Parga i fjol och visst var det trevligt där.

Av de nya ställen du funderar över har jag varit på Karpathos och Samos, men inte Lefkas.

Eftersom Karpathos finns med bland det du överväger, så kan jag bara ge en kommentar: Det är den ö jag har överst på min lista över de öar jag besökt.

Jag har vid mina besök bott i Pigadia där det finns lite olika matställen att välja på, och på dagarna har det varit scooter eller buss ut till öns fantastiska stränder och byar.

Men.... det är ju min smak. Vet ju inte så mycket vad det är du uppskattar. Klicka in och läs en del av trådarna under Karpathos. Tycker du det verkar intressant så är köp av Kalimeras e-guide ingen dum investering för att få veta mera innan du bokar.

Har du lust kan du också ta en titt på lite Karpathos-bilder under min profil.

:) Mats

Eva L
2010-02-01, 09:06
Jag har besökt alla tre ställen som du väljer mellan samt även Parga. Utifrån dina önskemål skulle jag välja Pythagorion första hand, Pigadia i andra och Nidri skulle jag inte välja alls.

Eva

Ivi
2010-02-01, 20:55
Även jag har besökt alla ställen du räknar upp inklusive Parga.

Nidri längtar jag inte till. Den orten kändes som en låååång gata kantad av hotell och affärer, tyvärr. Dock kunde man boka trevliga båtutflykter därifrån.

Pythagorion kunde jag mycket väl besöka igen, en trivsam liten stad, bra bas för utflykter med både bil och båt. Värmen (var där i slutet av juni/början av juli) var dock jobbig eftersom det var vindstilla i stort sett hela tiden. Kommer jag att besöka Pythagorion igen vill jag gärna göra det under våren/sommaren i stället.

Pigadia längtar jag jämt till (har varit där både under våren, sommaren och hösten). Visst, staden är inte lika vacker som Pythagorion, men det är något visst med människorna på Karpathos överhuvudtaget (svårt att förklara)! Pigadia är dessutom en perfekt bas för utflykter med både båt och bil till resten av ön. Att det oftast blåser en hel del tycker jag är bara skönt! :D

Ivi

Kalimera
2010-02-02, 14:27
Jag skulle valt denna ordning: Pigadia - Pythagorion - Nidri. Jag slår gärna ett slag för Skopelos också. :)

Hella(s)
2010-02-07, 21:23
Tack så mycket för alla svar!!! ...och fortsätt gärna komma med fler bra förslag och synpunkter!

När jag har läst på forumet har jag också fastnat mest för Karpathos. Även om vi troligtvis hyr bil ett par dagar vill vi ändå bo på gångavstånd till en hyfsat bra strand, och samtidigt nära en trevlig stad eller by... och då verkar Pigadia vara det bästa stället tycker jag. Gott att få det bekräftat från andra :).

Nu ska vi bara hitta ett bra lägenhetshotell som ligger lagom i förhållande till strand och stad!

Återigen tack!
Helena

JohnS
2010-02-08, 19:25
Plomari på Lesvos er uten tvil det stedet jeg har vært som minner mest om Parga. Begge steder er blant mine absolutte favoritter, og jeg besøkte begge steder i fjor.

May
2010-02-28, 22:28
Jeg har vært 3 ganger på Parga, og reiser gjerne tilbake dit. De to første gangene var vi der i mai, og syntes det var helt topp, men den siste gangen var vi der i juli, og da synes vi det var for tett med folk på kvelden. Måtte gå i kø på havnepromenaden. Men vi reiser gjerne tilbake dit vår eller høst.
Har også vært i Pigadia og Nidri. Er ikke i tvil om hva jeg ville velge: Helt klart Pigadia. Resten av Karpatos er også helt fantastisk!!_B-anana Besøk byen Olympia. Helt spesiell by, hvor kvinnene råder. Og alle er i famile med hverandre. Har en helt spesiell historie. Befolkningen på Karpatops er også helt fantastisk gjestfrie. Overgår de fleste andre steder i Hellas.
Nidri var ikke spesielt fint. Strendene var ikke noe fine, og jeg er enig i at hele byen kan minne om en lang gate. Vi hadde med barn på 4 og 5, og holdt oss derfor stort sett ved bassenget på dagtid. Men var på en båttur rundt til flere øyer, og hadde en fin dag til havs. Men øye forøvrig har visst en flott natur. men jeg kommer ikke til å ville reise dit igjen. Karpatos står derimot på lista over steder jeg vil besøke igjen!! Har forresten hørt at Pytagorion er ganske lik Parga. Bare litt større. Lykke til med valger av reisemål!bye_bye

Hella(s)
2010-03-01, 10:32
Det låter så bra med Karpathos och Pigadia! Det kanske till och med blir min nya favorit!!!

lejdy_di
2010-03-07, 04:23
Hej!
Åk till Samos!!! _B-anana Det råder jag alla som frågar mig om Parga-liknande platser. Även om du gillar Parga, så är det ju alltid kul att uppleva något nytt ställe. Många jag känner åker varannat år till t.ex. Parga eller Samos, för att testa något nytt.
Har bott halvårsvis i Parga sen 2006 och tycker jätte jättemycket om stället och dess omgivning. Nidri, Lefkas, är inte liknande Parga, även om stränderna är fina. Dessutom ligger det ju så pass nära inpå Parga, kan vara kul att åka någon helt annanstans kanske?
Nä, Pythagorin, Samos, rekommenderar jag starkt. Du blir inte besviken. Dessutom är det lätt att resa runt hela ön också. Jag var där 2004 två gånger och det var det som gjorde att jag åkte till Parga, ville ha något Samos-liknande.
Och Parga har jag haft min lägenhet sen dess, men road trippar gärna överallt i Grekland när jag har tid mellan jobb-perioderna :)
Ha så trevligt på semestern!

parga
2010-03-09, 14:10
Hej!
Parga håller fortfarande nr 1 på min lista men Kokkari, Samos med omgivningar ligger väldigt nära att bli delad nr 1! Pigadia har jag inte besökt så där har jag ingen åsikt. Vi besökte Pythagorion när vi bodde i Kokkari, vi bilade runt på ön lite. Vi längtade "hem" till Kokkari när vi var i P! Kokkari har det lugna, den goda maten, de fina baden och den underbara naturen. Bara ett stenkast bort ligger vandringsleder i bergen. Billigt att hyra bil och se sig om, om man inte är nöjd med att "bara" vara i Kokkari. Helt enkelt en toppenpärla tillsammans med Parga!

Jenny