handdator

Visa fullständig version : Snö och snö , bara fylls på !

Birgitta63
2010-01-29, 20:18
Åh det är en lång vinter för oss här nere . Det var länge sedan vi hade en riktig vinter , just nu vräker snön ner och snömängden växer igen . Det tar ju aldrig slut , kanske roligt för barnen .

Har nu nyligen legat i soffan och tittat på Min stora feta grekiska semester . Vad göra när man ligger sjuk med feber och halsont.....jo då piggar man upp sig med grekisk solfilm .
Det var perfekt att posten kom med filmen just i dag , lärde mig ett nytt ord. Feki var det och det betyder glädje sa hon i filmen.
Alltid lär man sig ett nytt grekiskt ord :).
Birgitta

Netwolf
2010-01-29, 21:19
Snö är egentligen bara vackert på vykort.;)

Såg förresten Feta greksemestern på planet hem från Teneriffa nyligen. Jag blev faktiskt glatt överraskad. Hade hört att den var så kass, men den var helt OK. I I alla fall när jag satt där med min GT och drömde om Grekland...:D

/Netwolf

Zanét
2010-01-29, 22:04
Här på norra Öland har vintern slagit till riktigt rejält och nu ikväll är det stjärnklart, månbelyst och ca -10. Har lagt ut ett album med några vinterbilder härifrån.

//Zanét bye_bye

Mysofix
2010-01-29, 22:12
Vad är det för fel på oss på kalimeror? Grekland tycks hela tiden vara i vårt sinne. Var vi greker i vårt förra liv? Ibland tror jag det. Håller på att bli tokig på snö och kyla. Ångrar skidresan i vecka 8. Hade mycket hellre druckit ouzo på en bar i plaka efter ett besök på nya Akropolismuséet, eller vandrat på grönskande vårängar på Kreta. Det värsta med snön är den ständiga oron för nära och kära som är ute på vägarna. Vi skåningar är inte så vana vid dåligt väglag och varje dag sker jobbiga olyckor. Barn som inte svarar på första sms:et får finna sig i en orolig mammas ihärdiga kontaktförsök...

Lissi
2010-01-29, 22:13
Men Zanet...nästa gång ni är i Kalmar så MÅSTE vi ses!!!

Lissi - som överlevt snön med RÅGE!klapp_klapklapp_klap

Zanét
2010-01-29, 22:16
Men Zanet...nästa gång ni är i Kalmar så MÅSTE vi ses!!!
Så gärna :D även om det kan ta sin lilla tid att skotta fram bilen :D

//Zanét bye_bye

Lissi
2010-01-29, 22:42
Skotta på!
Jag letar resor till Aten i slutet av aug eller slutet av oktober...Hittar inga riktigt billiga....Kan jag få hjälp??????

Hoppas ni hittar bilen till den 6 mars:D

Lissi

Peter
2010-01-30, 07:00
Snö är egentligen bara vackert på vykort.

Precis. Ibland har du dina ljusa stunder... Vem f..n vill ha snö här hemma...? Det var en kul grej förr i skidbackarna i Italien och Österrike...

Hade hört att den var så kass, men den var helt OK. I I alla fall när jag satt där med min GT och drömde om Grekland...

Är det, ur vår kanske något trångsynta synvinkel, möjligt att göra en dålig film om Grekland...? Den totala katastrofen Mama Mia var ju bra (nåja...) för det fannas ju lite hav och ö där.... Μen jag vill aldrig mer höra Pierce Brosnan försöka sjunga........... Ang_elx

Vad är det för fel på oss på kalimeror? Grekland tycks hela tiden vara i vårt sinne. Var vi greker i vårt förra liv? Ibland tror jag det.

Som jag skrev för många år sedan. Långt före din tid här. Jag var nog en Grekisk åsna i ett tidigare liv... ;) :D Och längtar av någon märklig anledning ständigt tillbaka...

Birgitta63
2010-01-30, 07:26
Här på norra Öland har vintern slagit till riktigt rejält och nu ikväll är det stjärnklart, månbelyst och ca -10. Har lagt ut ett album med några vinterbilder härifrån.

//Zanét bye_bye
Fina bilder från snö och åter snö .
Tittade ut nu genom köksfönstret.....hallå va mkt snö . Oj går ej att få upp dörren , men vem bryr sig nu . Ensam hemma och ligger sjuk i feber . Snön hade nog tinat fort om jag hade visat mig ute :D.
Men det ser vackert ut och vinden har format till snön så perfekt .
Folket runt oss får väl hjälpa till så dörren går att öppna , snön töa knappt bort av sig själv .

Hur har ni det med snön efter nattens snöfall ?

Birgitta

Zanét
2010-01-30, 13:50
Hur har ni det med snön efter nattens snöfall
Just nu har vi ytterligare påfyllning av snö, snö och åter snö samtidigt som vinden ökat ganska kraftigt. Bitande kallt så fort man sticker ut nosen utanför dörren, det är m a o inomhusväder som gäller.

Krya på dig!

//Zanét bye_bye

Katitzi
2010-01-30, 14:29
Just nu har vi ytterligare påfyllning av snö, snö och åter snö samtidigt som vinden ökat ganska kraftigt. Bitande kallt så fort man sticker ut nosen utanför dörren, det är m a o inomhusväder som gäller.

Krya på dig!

//Zanét bye_bye
Kan inte hålla med om att der bara är inomhusväder som gäller!;)
Kom just in från en härlig promenad i -10 grader. En något beslöjad sol lyste över vita ängar och granar. Det var riktigt vackert! Idag har vi sluppit den fuktiga ,råkalla luften och det var hög torr luft - härligt!
Katitzi:)

Vilma
2010-01-30, 16:16
Visst är det vackert och inte bara på kort! Jag hör till dem som njuter av årstidenas växlingar. Men vintern är alldeles för låång och sommaren för kort. Snö och is är i alla fall bättre än dis och dimma.
Jag har också lagt in ett album med vinterbilder som jag tagit. När jag tittar ut nu så är himlen alldeles rosa ut över havet och det är så fint.:)
Birgitta, krya på dig.bye_bye

Marianne
2010-01-30, 16:17
Efter en iskall promenad vid Kronborg innan lunchen var det skönt att komma hem i värmen. Vi hade också -10 kalla grader, och med blåsten så kändes det dubbelt så kallt. Minst!:D

Sol, snö och en frisk vind - jo, nog har vi fått vinter allt. Ända sedan mitten på december har vi haft snö, frost och en vacker vinter.

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Diverse/P1010206.jpg

Men det blir väl snart sommar igen... man kan ju drömma om sommaren när man kommer förbi en plats där bord och stolar står klart och bara väntar...:)

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Diverse/P1010166.jpg

Birgitta63
2010-01-30, 17:25
Fina bilder ( moster) Marianne . Särskilt bordet nära havet ....för vet du varför.
Jo tankarna gick till underbara Skopelos nu , fick en smakupplevelse nyss.
Blev bjuden på pannkaka / plätta som vi åt på Skopelos.
God plätta med smält chocklad med varma blåbär samt jordgubbar har jag ätit nu. Trist ligga sjuk men en plätta som smakade så gott.

Tack Zanet och Vilma för krya på hälsning :)
Birgitta

Marianne
2010-01-30, 20:35
Blev bjuden på pannkaka / plätta som vi åt på Skopelos.
God plätta med smält chocklad med varma blåbär samt jordgubbar har jag ätit nu. Trist ligga sjuk men en plätta som smakade så gott.

Mmmm, mums, det låter GODIS!

Jag är säker på att det hjälper dig att bli frisk. Snabbt.bye_bye

Hellen
2010-01-30, 21:27
Härliga vinterbilder!
Inte för att det här är någon bildgåta, men Vilma- är dina bilder med badplatsen mm tagna söder om Hisingen?
// Helén

Vilma
2010-01-30, 21:48
Marianne ,vilka vackra bilder!

Härliga vinterbilder!
Inte för att det här är någon bildgåta, men Vilma- är dina bilder med badplatsen mm tagna söder om Hisingen?
// Helén

Ja, det stämmer Hellen. Alla bilderna är tagna i Fiskebäck-Önnered och badplatsen är Fiskebäck. Jag kan nog aldrig tröttna på att gå där:)

Hellen
2010-01-30, 22:20
Ja, det stämmer Hellen. Alla bilderna är tagna i Fiskebäck-Önnered och badplatsen är Fiskebäck. Jag kan nog aldrig tröttna på att gå där:)

Tänkte det, fick ett sting av "hemlängtan", har bott 25 år i Fiskebäck.

Chras
2010-01-30, 23:36
Snö och snö och just nu minus 15 grader. Hoppas att solen tittar fram under söndagen. Länge sedan vi hade så kallt och så mycket snö på Österlen.
Chras

Millie
2010-01-31, 02:43
Fruktansvärt tråkig vinter, hur kan det ramla ner så många flingor och så länge? Nej i morgon blir det fetaostfyllda färsbiffar med grekisk potatis i ugn + tsatsiki och en god grekisk sallad!!! BEVARA GREKLAND I ALLA ERA SINNEN!!!
/Kerstin i snön

nilam
2010-01-31, 08:40
Vi har -20 idag. Jag tycker det är en fantastisk vinter:)Det är ju så vackert ute. Visst kan man längta efter sommar när det är som kallast men jag tycker varje årstid har sin charm.

Malin

Birgitta63
2010-02-18, 16:32
Nääääääääää nu får vi mer snö här nere. Åh om det bara kunde töa bort , har nog aldrig längtat så mkt efter värme. Vill se en grön gräsmatta nu och slippa skotta .
Nu vräker det ner snö i Höllviken och blåser så det ställer till i trafiken.
Vi såg 3 st trafikolyckor i går kväll när vi var på väg hem . Usch säger jag bara .
Kör lugnt !
Birgitta

yeasou
2010-02-19, 12:39
Nu får det "tamefaster" vara slut på detta snöhelvete__D Kollade just in hur vädret är i Athen och på Santorini. +20 grader på båda ställena:eek:
Va fan gör man här egentligen:confused: Bilden på vårt hus tog jag nyss:mad:
Yeasousnyft_drop
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Huset.jpg

Netwolf
2010-02-19, 13:29
Nä, bara att hålla med. Nu får det vara nog! Nu har vi i ala fall fyllt upp vedbingen, köpt vin o kyckling, tzatzikin förberedd. Sen stänger vi in oss i huset för kvällen, tänder en brasa, lyssnar på Yeasous orkester och drömmer oss bort...

/Netwolf

jan c
2010-02-19, 13:44
Får man retas lite Idag har vi gått in till Chania fr Kalamaki efter stranden ätit lunch i staden sitter snart på balkongen o dricker eftermiddagskaffe nuv temp.24 grader

yeasou
2010-02-19, 14:22
Nä, Jan C. Det är inte tillåtet att retas elller skämta om detta:mad::p
Yeasousnyft_drop

Riitta
2010-02-19, 14:41
Det var då inte mycket snö Yeasou:rolleyes: Här har vi minst tredubbelt__D

Riittabye_bye

Marianne
2010-02-19, 15:26
...fyllt upp vedbingen, köpt vin o kyckling, tzatzikin förberedd. Sen stänger vi in oss i huset för kvällen, tänder en brasa, lyssnar på Yeasous orkester och drömmer oss bort...

Laddat för en mysig fredagskväll med andra ord! :D

Här blir det stifado till middag och Tiramiso till dessert! :)
Brasan är redan tänd och maken får välja rödvinet._B-anana

Lissi
2010-02-19, 16:08
..och här förebereds lördagskvällens "Inflyttningsmingel " med småplock-mat från buffé för ca 30 personer:D...Bla med hemlagade grekiska köttbullar...

Vi hinner således inte med några större ansträngningar för kvällens middag men gott vin har vi gott om:p

Ha en mysig kväll alla!

Lissi

Tobbe S
2010-02-19, 17:08

Riittabye_bye

Vi skall försöka ta oss fram till stugan vid Bokenäset nästa helg för att försöka skotta taket. När vi var där senast i januari var det bra mycket mer snö i Bohuslän än i det nederbördsrika Borås.

Tobbe

Vilma
2010-02-19, 17:34
När jag kom ut ur affären för en stund sen och stretade fram med kundvagnen i snömodden på parkeringen kom det em låååång vindpust och blåste ner snö från taket rakt i ansiktet på mig. :eek: Visst är det underbart ??;) Då tänkte jag mig bort till fågelkvitter och sommar, jag vill ha sol och värme!! Nu ska jag inte sticka ut näsan mer idag.

yeasou
2010-02-19, 18:20

Riittabye_bye
Vi pratar SKÅNELAND nu Riitta, inte Uddevalla och norr därom liggande fäbodarAng_elx
Yeasou_B-anana

Chras
2010-02-19, 19:11
Vi pratar SKÅNELAND nu Riitta, inte Uddevalla och norr därom liggande fäbodarAng_elx
Yeasou_B-anana

För det första: Sverige består av Skåne och där norr om liggande fäbodar.
För det andra: Snösträngen längs garageinfarten är nu uppe i två meter och mera snö är på väg.
//Chras

yeasou
2010-02-19, 20:03
Jo Chras jag vet det, men ville bara göra en liten travestering på meningen så att lilla Riitta fick sig en liten knäpp på näsan:DVi har ju varit lyckligt lottade här nere några år utan den förbannade snön.
Yeasou_B-anana

Riitta
2010-02-19, 20:49
Tack för den:D

Riittabye_bye

jan c
2010-02-20, 07:54
Hej fr KRETA Idag på morgonen kl 8 hade vi 26 gr +, vindar fr Afrika. INgen snö jo vänta om jag går runt på balkongen så kan jag se däruppe på bergen.Men jag behöver inte skotta .Det har jag sluppit i två vintrar nu.Hoppas jag slipper nästa vinter också. Hälsn Jan .

Peter
2010-02-20, 08:57
För det första: Sverige består av Skåne och där norr om liggande fäbodar.

Och några Norr därom liggande fäbodar... Sorry... Ang_elx Fast jag har vågat mig på forskningsresor uppåt! Och de har hus numera...! ;) flabb_flab Darwin hade kanske inte fel ändå... Ang_elx

Men jag bor faktiskt söder om Landsvägen! Med några hundra meters marginal. Landsvägen är alltså den gamla vägen mellan Malmö och Ystad. Och när man bor söder om den anser jag att man per automatik borde vara undantagen och slippa det här vita helvetet!!!!

Dessutom anser jag att Al Gore borde lämna tillbaka Nobelpriset han fick. Han har FEL!!! Global uppvärmining my ass! Kom hit och frys din jäkel... Vi bistår med snöskyffel när du kommer...

Hej fr KRETA Idag på morgonen kl 8 hade vi 26 gr...

Det där är MYCKET mer information än vi här hemma behöver just nu... __D Vad har du för adress? Jag kommer i morgon.... ;) :D

anoula
2010-02-20, 09:25
+ 28 grader i Larisa...

yeasou
2010-02-20, 10:54
Jag har just skottat fram bilen, trottoaren, uppfarten till carporten och till och runt fågelbordet efter nattens oväder. Slängt ut röda stora äpplen till koltrastarna och fyllt på till småpjoddarna.
Väl inne sen med värkande rygg kollade jag in väderkartan över Europa. +24 grader på Santorini:o Ojojoj!
Lite drygt en månad tills vi är där!
Yeasou_B-anana

Chras
2010-02-20, 12:19
Något sensationellt är på gång. Efter nattens snöfall med ca 7 cm blötsnö, vilket nu har förpassats upp på den höga snövallen, är det ett gul klotaktigt föremål som dykt upp på himlen. Hustrun påstår att det är solen!. Har inte sett detta på flera veckor. Nu lyser den till den milda grad att all snön bländar och inte nog med detta . Tempraturen har vågat sig upp på PLUS 2 grader!!!!. Måste vara fel. Nu fattas bara att den kommunala snöröjaren ska komma och lägga igen garageinfarten. De har inte lärt sig vad som gäller. Tror bara att de kan göra som de vill men ta mig tusan.........
Hoppas nu att det är våren som annonserar sitt antåg mot den kalla norden. Fast man vågar inte tro på detta. Hustrun påstår att enligt välunderrättade källor ska det bli KALLT igen.
Dags att emigrera till varmare trakter.
//Chras

Peter
2010-02-20, 12:41
+ 28 grader i Larisa...

Ser med glädje att du tinat upp igen... ;) Fast det är väl inte så svårt med sådana temperaturer...

Men det där med + 28 var lite onödigt... :mad: ;) :D Själv har jag 30 cm snö här utanför. I SKÅNE!!! :eek:

Just nu är inte livet rättvist! snyft_drop

Eva64
2010-02-20, 13:15
Har en kollega som kommer från "fäbodarna" dvs Umeå. Innan hon flyttade ner tyckte hon att vi skåningar gnällde över lite snö med efterföljande trafikkaos. NU förstår hon att snön INTE kommer uppifrån utan från sidan. detta kombinerat med blåst är IIIINTE kul. Ja, det töar väl någon gång....Skiathos och skopelos väntar på oss i juni månad:D.
Ha en skön kväll framför brasan!

Marianne
2010-02-20, 14:46
Jag tycker att Rhodos, Kreta och Santorini skal skicka upp några plusgrader var, så att de kommer ner på något mer NORMALT:rolleyes: för årstiden, omkring 20 grader eller så. Får vi dessa överskottsgrader då blir det ju riktigt acceptabelt här uppe i norr, snön kan smälta och vi kan njuta av våren nu när vi snart är inne i mars.

Monica P
2010-02-20, 14:56
Stackars, stackars ni! - Ett av de skäl som fick mig att utan grubblerier flytta till Grekland var just snön- har fyllt mitt mått med snö för en livstid.
Ni vet, man hittar knappt bilen. Skottar fram den. Skrapar rutor. Får inte upp dörren. När man äntligen lyckas startar inte bilen. Sen har snöplogen stängt in en. När man äntligen kommer loss är det kaos på vägarna.
Vi har som enda väderfenomen just nu sand och lera från Afrika som är omöjlig att bara spola bort. Men jag skrubbar så gärna, så gärna...

Chras
2010-02-20, 15:33
Visst kom snöröjaren i eftermiddags. Snöklumpar fulla med vatten på ca 300 kg lades upp i garageinfarten. Snöröjaren gjorde inte en min fast jag stod i infarten. Bara körde på. Tydligen vet de inte hur man kan ställa bladet på fordonet och vad som gäller. Kommunen tjatar om att man ska skotta upp trottoarer och in- och utfarter men så länge man bara fyller igen dessa blir folk förbaskade och vägrar röja snön.
Ska försöka skaffa någon "landmina" till nästa gång han kommer.
//Chras

Wardakis
2010-02-20, 16:03
31 grader som varmast idag och solen har inte ens varit framme! Skööönt!
Gunilla som befinner sig på samma plats som Jan C

Birgitta63
2010-02-20, 16:04
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?pictureid=3073&albumid=348&dl=1266677389&thumb=1

Snön är lika vit som sanden i Grekland :) .
Birgitta

Riitta
2010-02-20, 16:37
Såhär ser det ut hemma hos oss:(

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/snomerasn.jpg

Man börjar sbart undra om man drömmer:eek: Vägarna igenkorkade, varken bussar eller tåg kan köra längre och det har slutats ploga på många vägar:(
Ni som finns i Grekland, njut:)

Riittabye_bye

yeasou
2010-02-20, 16:56
Alla stränder är inte vita i Grekland som synes på denna bild Birgitta:D
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön:p
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Kamari-1.jpg

Moster
2010-02-20, 16:59
Såhär ser det ut hemma hos oss:( Man börjar sbart undra om man drömmer:eek: Vägarna igenkorkade, varken bussar eller tåg kan köra längre och det har slutats ploga på många vägar:(
Ni som finns i Grekland, njut:) Riittabye_bye

Riitta; här i Skåne kallas oväder för "gögavär" dvs väder som är så dåligt och ruggigt att man lika gärna kan stanna inne och dricka kaffegök för att hålla värmen flabb_flab Det ser ut som det är den sortens väder ni har nu ;)Ang_elx

Riitta
2010-02-20, 17:02
Så är det här nu. Man ger sig ut lite då och då för att skotta, annars stannar man inne:o

Riittabye_bye

Moster
2010-02-20, 17:09
Här har det börjat snöa på nytt och blåser gör det också :mad: Ska det aldrig ta slut?

yvonne
2010-02-20, 17:13
Och här vräker det just nu ner röd lervälling fån Sahara, så det är inte bara sol och värme här i Grekland.;)

Yvonne

Hasse
2010-02-20, 17:21
SNÖ är ett djävulens verk!!!!!!

Uppsala är ingen stad, vintern är ingen vinter - DET ÄR ETT KATASTROFOMRÅDE just nu!!!!! Husfasaderna är visserligen i diverse färger, bilar och annat är också i diverse färger men RESTEN AV DET MAN SER ÄR BARA VITT.

Jag har aldrig under mitt 49-åriga liv upplevt så mycket snö, jag försöker acceptera och gilla läget men jag kan inte. Bävar för hur det kommer att se ut i morgon söndag när vi vaknar och tittar ut. Sen ska det komma MER SNÖ på tisdag, det känns som om man spenderar timmar med att kolla väderleksrapporterna.

OK, jag är året-runt-cyklist, vill kunna komma fram snabbare än via promenad. Har långt till jobbet, är beroende av busskommunikationer. Funderar på att ta ledigt för att vänta ut det värsta, kommer jag att kunna ta mig till jobbet alls på måndag är en tanke som slagit mig?

Usch, det är FÖR MYCKET SNÖ men jag vet att det kommer en vår någon gång.

Sätter snart pengar på något spelinstitut att det ligger snö kvar här på midsommaraftonen!!

Hasse :cool:

Marianne
2010-02-20, 17:56
När jag ser bilder som den Riitta har lagt ut, då tänker jag på hur det ska bli när alla dessa mängder börjar smälta. DÅ blir det inte roligt!

Hitintills har det varit torrt och vackert denna vintern, tycker jag. Solen har till och med tittat fram då och då. Den här bilden tog jag för en vecka sedan, en bitande iskall dag - men vackert var det!

http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/P1010290.jpg

Riitta
2010-02-20, 18:11
Hoppas att snösmältningen inte blir för snabb:o Annars druknar vi väl i allt vatten som kommer finnas överalltAng_elx

Riittabye_bye

Netwolf
2010-02-20, 18:19
Visst kom snöröjaren i eftermiddags. Snöklumpar fulla med vatten på ca 300 kg lades upp i garageinfarten. Snöröjaren gjorde inte en min fast jag stod i infarten. Bara körde på. Tydligen vet de inte hur man kan ställa bladet på fordonet och vad som gäller. Kommunen tjatar om att man ska skotta upp trottoarer och in- och utfarter men så länge man bara fyller igen dessa blir folk förbaskade och vägrar röja snön.
Ska försöka skaffa någon "landmina" till nästa gång han kommer.
//Chras

Vilken typ, va! "Min" snöröjare kom med traktorn idag och när han såg hur jag slet på uppfarten, så körde han in med traktorn och plogade hela uppfarten. Jag är honom evigt tacksam...

/Netwolf

Chras
2010-02-20, 18:59
Vilken typ, va! "Min" snöröjare kom med traktorn idag och när han såg hur jag slet på uppfarten, så körde han in med traktorn och plogade hela uppfarten. Jag är honom evigt tacksam...

/Netwolf

Tyvä'rr är det inte N......... från Manpower som kör här utan från Gräv.
//Chras

Peter
2010-02-20, 21:51
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön.

TACK. __D Den bilden var precis vad jag INTE behövde just nu... :mad: Dyngtamp! Ni kommer väl 17:e April? Ni är inte med på listan än? Väntar du besked från Orkestern? Men ni kommer väl minst två???? Ni kan väl lägga en prel-bokning?

Riitta; här i Skåne kallas oväder för "gögavär" dvs väder som är så dåligt och ruggigt att man lika gärna kan stanna inne och dricka kaffegök för att hålla värmen.

Det ska vara Bjäregög. Renat, kaffe och honung... flabb_flab Mmmm....

Du vet hur man gör en riktig gög?

Man lägger en ettöring i botten av koppen. Så slår man på kaffe tills man inte ser den. Sedan häller man i Renat tills man ser den igen... :D Söta efter behag...

Och det är bara Renat man kan göra riktig gög på! Annan Vodka går bort...

Och här vräker det just nu ner röd lervälling fån Sahara, så det är inte bara sol och värme här i Grekland.

Och vi tycker väldigt synd om dig... snyft_drop Grrrrrr...... Jag tror 90 % här hellre hade skrubbat sand i Grekland än skottat snö här hemma nu.... snyft_drop

Yanna
2010-02-20, 21:57
SNÖ är ett djävulens verk!!!!!!
Hasse :cool:

Vad skönt! Här på Kalimera behöver man inte gilla läget! :p

Yanna som avskyr vintern, särskilt denna!

Zanét
2010-02-20, 22:11
För mig känns det som att det inte skulle spela någon minsta roll vilken färg det är på sanden i Grekland just nu. Jag hade accepterat vilken som i utbyte mot denna förbannade snön:p
Kan bara instämma. Hittar ju knappt postlådan längre och får små trevliga vykort från lantbrevbäraren om att de gärna vill ha skottat framför lådorna. Man skottar och därefter kommer plogbilen och begraver dito lådor igen snyft_drop Proceduren upprepas dagen efter med samma skottning, samma vykort och samma plogning om och om igen... suck

Det värsta är nog ändå att de vilda djuren får det allt svårare att hitta föda och flera här i trakten försöker hjälpa till genom stödutfodring och att skotta upp lite barmarksfläckar. Idag blev det lördagsgodis till våra rådjur och harar - morötter, äpplen, potatis och spannmålskross.

//Zanét bye_bye

Peter
2010-02-20, 23:42
...flera här i trakten försöker hjälpa till genom stödutfodring och att skotta upp lite barmarksfläckar. Idag blev det lördagsgodis till våra rådjur och harar - morötter, äpplen, potatis och spannmålskross.

All heder till er Zanet. Man måste hjälpa till. Djuren här nere är inte vana vid så här tuffa vintrar.

När jag åkte bussen in till Malmö igår såg jag flera rådjur som stod på fälten bredvid motorvägen och förtvivlat försökte skrapa undan snön så de kunde hitta något att äta... Och det ligger mycket snö utanför Malmö. Det skär i hjärtat...

Jag har aldrig förr sett så mycket buskar vara avskalade på bark nertill som i år. T o m här inne på området bland husen. Det tyder på att djuren har det riktigt tufft i år. De äter sällan bark om de har annat att äta. Bark är normalt sett djurens nödproviant. Den innehåller väldigt lite näringsämnen men ger ändå en viss mättnad.

Jag tycker inte om det men det är naturens sätt att rensa. I år är det bara de starkaste och smartaste individerna som överlever. De svaga fryser eller svälter ihjäl...

Usch... Jag vill inte tänka på det...

yeasou
2010-02-21, 02:07
"I år är det bara de starkaste och smartaste individerna som överlever" Skriver Peter!
Så då ser det ju lite positivt ut ändå för dig och mig då:D

Trist skämt, men i naturen överlever de starkaste djuren och emot vad vi tror så är det fler än vi tror! Hur skulle annars de djur som vi nu ser ha överlevt under alla århundraden?
Yeasou

Moster
2010-02-21, 10:05
Det ska vara Bjäregög. Renat, kaffe och honung

Honung :confused: Det var en nyhet för mig men det funkar säkert lika bra som bitsocker.

Chras
2010-02-21, 13:35
På tal om kaffegök.
1985 på Kalymnos bodde vi på Continental. Där fanns en trevlig prick vid namn George. Tydligen en avlägsen släkting till hotellägarna, som förövrigt kommit hem från Florida. george var hotellet alt-i-allo. En jättetrevlig person som vi fick mycket bra kontakt med. En eftermiddag i baren fick vi för oss att vi skulle ha kaffegör. Efter många om och men lyckades vi övertyga George om hur han skulle göra. När vi sedan förklarade vad drycken hette och översatte detta till engelska slutade han inte le. Döm om vår förvåning när vi skulle ut i Massouri på kvällen. På hotellets tavla stod med stora bokstäverså att alla som passerade förbi hotellet skulle se. "WE SERVED SWEDISH COFFEE-CUCKOO.
Tyvärr gick George bort något år senare, men vi har honom bevarat i vårt minne. Han var bland annat den som presenterade oss för bröderna på Nefeli. De var mycket goda vänner.
//Chras

Peter
2010-02-21, 17:28
Då då ser det ju lite positivt ut ändå för dig och mig då:D

;) Absolut... :D

Och som väl är överlever ju många som du säger. Annars hade ju arter försvunnit. Men en sådan här lång och kraftig vinter kan tära en del på populationer. Jag tycker att kan man, som Zanet, slänga ut lite stödutfordring bör man göra det. Potatis och morötter tex kostar inte många kronor. Det hjälper inte bara djuren, det egna samvetet mår bra av det också...

Honung :confused: Det var en nyhet för mig men det funkar säkert lika bra som bitsocker.

Det blir en lite annan sötma. Som du kanske förstår av namnet så kommer den från Bjärehalvön. Testa! ;) Det smakar inte alls dumt i kylan... Ang_elx

"WE SERVED SWEDISH COFFEE-CUCKOO.

:D :D :D

Birgitta63
2010-02-21, 22:46
Hur många bytar kanal nu när dem visar vädret ?
När Skåne ej hade snö så längtade nog många efter en vit vinter men ack va vi fick för de. Vit jul ville vi ha men kunde nog aldrig tro att snö och snö skulle ner hit till oss. Eller va säger ni ? :D.
Det bästa med vintern är att vår samt sommar kommer sen. Men dem står i lång kö känns det som.
Birgitta

Hellen
2010-02-21, 22:56
Vad är det för fel med snö? :rolleyes: Vi har idag haft en underbart solig vinterdag.klapp_klap
Jag har hellre snö än slask och blåst som brukar vara det vanliga där jag bor.
Vårvärmen brukar komma här, med besked, i slutet av mars och dit är det en hel månad kvar.
Carpe Diem
// Helén- som är övertygad om att isen gett sig före midsommar ;):D

Yanna
2010-02-21, 23:16
Jag har hellre snö än slask och blåst

..och jag har tusen gånger hellre slask och blåst än snö, för det betyder ju +grader!!!!!

Yanna som hatar snö och -grader!!snyft_drop

Eva L
2010-02-22, 07:04
Vad är det för fel med snö? :rolleyes: Vi har idag haft en underbart solig vinterdag.klapp_klap
Vårvärmen brukar komma här, med besked, i slutet av mars och dit är det en hel månad kvar.
Carpe Diem

Äntligen någon som förmår att uppskatta en riktig vinter. Visst kan det vara tufft när det blir riktigt kallt som vi haft i helgen och vinden viner men dagar när det är mer vindstilla och under -18 finns det massor av aktiviter som går att göra. Grilla korv och pinnbröd utomhus och ta med varm schoklad och färdigskalade apelsiner, ta en tur med sparken, skidorna och kanske kälkbacken lockar. Tänk så underbart för alla barn vad kan de göra utomhus när det regnar och slaskar. När jag var barn lekte vi utomhus många av dagens timmar även när kvicksilvret kröp under -20 som det gjorde ofta i Norrbottens inland. Minns de dagarna med glädje.

Jag frös enormt när jag landade här hemma i fredags efter att ha vistats i 35 graders värme i 14 dagar men det är bara att klä på sig och se det från den positiva sidan.

Eva

Yanna
2010-02-22, 08:47
Äntligen någon som förmår att uppskatta en riktig vinter.
Eva

Tåg som inte går, tak som kollapsar av de enorma snömassorna osv. Jag tycker att det liknar en naturkatastrof mer än en riktig vinter.

Yanna

Vilma
2010-02-22, 08:48
Carpe Diem

Jag håller med dig! Snö är mycket mycket bättre än grådis, dimma och råkallt som brukar vara vinter för oss. Fy vad trist när det inte blir ljust på hela dagen. Om det sen för en gångs skull väl kommer lite snö så brukar den nästan omgående förvandlas till en våt sörja om den inte försvinner så fryser på till en bucklig is omöjligt att gå på.

Det här har varit en jättefin vinter. Men visst får man längta lite efter vår och värme nu ändå. Om några veckor så...:)

Kalimera
2010-02-22, 09:51
Nu har nog alla rekord slagits i Stockholm!

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vinter_2010.jpg

Här brukar vi grilla på sommaren. Känns långt borta nu.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vinter_2010_2.jpg

Ägarna till dessa båtar ångrar nog att de inte drog upp dem i höstas.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vinter_2010_3.jpg

Temperaturen just nu.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vinter_2010_4.jpg

Det känns långt till sommaren. :)

Lissi
2010-02-22, 09:55
Jag har för första gången på alla år GILLAT vintern!
Med mitt vikariejobb i barnomsorgen så har det medfört utevistelse 2-3 tim per dag med småbarnen och det är ljuvligt med så mycket frisk luft. Rätt klädd är det hur kul som helst i snön.
Idag är en ledig dag och då ska vi till Öland i vintervädret och se hur grant där är. Just nu lite mulet och 7 grader minus.

Lissi

Marianne
2010-02-22, 10:55
Vilka fantastiska bilder, Janne! En riktig jätte"tårta" på bordet och snön på bänkarna är ju flott också. Att sen båtägarna inte tagit upp båtarna:confused:, men varför har man inte tagit in alla parasoller och solstolar för länge sedan, det kan man undra:confused:.

Kul att höra, Lissi, att du också uppskattat vintern på ett annat sätt i år, men det har ju varit riktig vinter utan slask. Regn och slask är jobbigt, men det kommer ju när all den här snön smälter, och om det sen fryser på igen, då känns det jobbigt.

Nu ska jag ut och skotta, men under snön ligger is, jättemycket is, igår och i förrgår var det plusgrader, sen kom frosten igen med massor av is som följd. Nu har det snöat igen och det är fint att SE på.

Roligt för alla barn att få uppleva en sådan här vinter, men väldigt jobbigt med trafiken och fruktansvärt med alla olyckor som hustak t ex som brakar ihop över djur och människor.:mad:

Eva L
2010-02-22, 11:43
Tåg som inte går, tak som kollapsar av de enorma snömassorna osv. Jag tycker att det liknar en naturkatastrof mer än en riktig vinter.

Yanna

eller byggfusk, dålig planering och usel teknik. Naturkatastrof kan det knappast kallas att det kommer en meter snö i Norden men visst förstår jag att det är speciellt för mellersta och södra Sverige men här i norr är det helt normala vinterförhållanden i år.

Eva

Kalimera
2010-02-22, 14:27
men varför har man inte tagit in alla parasoller och solstolar för länge sedan, det kan man undraDet är en konstinstallation, finns i Hallandsparken på Söder, året om. :)

Marianne
2010-02-22, 14:50
flabb_flab:D:)
Mycket har ändrats i Stockholm sedan jag bodde där:rolleyes:. Denna har jag aldrig sett, kanske en sevärdhet nästa gång man kommer på de kanterna?:confused:

Katitzi
2010-02-22, 14:55
Så här såg vårt hus i Roslagens pärla Norrtälje ut igår.:eek:
Kan dessutom berätta att skaften på två av våra snöskovlar har brutits av och det finns inga nya i hela stan att köpa!:(

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=344&pictureid=3078

Yanna
2010-02-22, 18:46
eller byggfusk, dålig planering och usel teknik. Naturkatastrof kan det knappast kallas att det kommer en meter snö i Norden men visst förstår jag att det är speciellt för mellersta och södra Sverige men här i norr är det helt normala vinterförhållanden i år.

Eva

Jag sa att det LIKNAR en naturkatastrof. ;)

Jag funderar dock på vad det kommer att KALLAS när all denna snö smälter...alltså nere i söder där tak rasar in och tågen står still...för översvämningar är ju naturkatastrofer. Uppe i norr kanske ni klarar er från översvämningar för älvarna tar kanske hand om det..och som du säger så är denna snömängd normal uppe i norr och naturen fixar det.
Vad är en naturkatastrof? Man kan ju mäta naturkatastrofer genom att värdera pengar eller liv, eller både och, men också se att det som är normalt på vissa platser blir onormalt på andra.
Det är svårt att jämföra om man tänker på Haiti och Tsunamin i Thailand, men alla naturkatastrofer är heller inte i samma division....och är översvämningarna på Madeira en naturkatastrof? När blir det till en naturkatastrof och vem bedömer? Inte åsikter iaf och det jag skriver är också åsikter, men det ska vara fakta bakom bedömningen.

Bidde mycke nu :p

Yanna

anoula
2010-02-22, 19:53
Om bara man hade haft resurser till att hantera all snö. Här i Stockholm verkar folk stå handfallna inför alla snömassor - idag har endast väldigt korta sträckor av T-banan fungerat. SL har uppmanat folk att stanna hemma:eek::eek:. Visst är det vackert med snö och sol, men ska det vara såhär föredrar jag slask. Som egenföretagare har jag lyxen att kunna sitta hemma och arbeta med utsikt över Stockholms takåsar, men tänker på alla stackare som behöver upp till 4 timmar för att ta sig till och från jobbet.

Jag är mest nyfiken på vad surkärringen under mig kommer att säga när all min snö smälter ner på hennes fönster. Hon som klagar när jag vattnar blommorna på sommaren.:D

Eva64
2010-02-22, 23:43
Du kanske får din lugnaste sommar i mannaminne!:D:D:D

Eva L
2010-02-23, 11:09
Min erfarenhet från att ha levt hela mitt liv i Norrland är att det oavsett snömängden blir vår vid ungefär samma tidpunkt. Däremot påverkas vattenivån i älvarna av mängden snö samt hur snabbt den smälter.

Nu börjar vår bästa årstid vårvintern så nu är det bara att hoppas på kalla nätter och varma dagar så blir det perfekt uteväder.

Eva

Lissi
2010-02-23, 17:52
Min man har laddat ner ett program som heter Ordspråk. Där finns även modifierade svenska ordspråk som t ex detta: Den som försvinner i snö kommer fram som död.... Även detta kan ju vara tänkvärt;) : Man ska inte äta gul snö:D

Skotta på ni som har skyfflar!!!

Lissi

Yanna
2010-02-23, 23:02
Min man har laddat ner ett program som heter Ordspråk. Där finns även modifierade svenska ordspråk som t ex detta: Den som försvinner i snö kommer fram som död.... Även detta kan ju vara tänkvärt;) : Man ska inte äta gul snö:D

Skotta på ni som har skyfflar!!!

Lissi

Ja jag är övertygad om att jag förr eller senare skulle försvinna i snön och dö om jag stannar kvar! :D Hoppas jag hinner iväg till Kreta först!! :p

Yanna

Lissi
2010-02-24, 21:56
Här är några bilder från eftermiddagens promenad i Kalmar....Visst är det fint med snön...
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Utmotsundet.jpg
Utsikt mot sundet

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Grimskr.jpg
Grimskär

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Kalmarslott.jpg
Kalmar slott

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Stadsparken.jpg
Stadsparken i vinterskrud

Lissi

Peter
2010-02-24, 22:44
Man ska inte äta gul snö

Säg åt Chras att han inte ska hålla på och titta på sådana dumheter... :rolleyes: Ang_elx Och varje barn vet varför man inte ska äta gul snö... Hoppas jag... :eek:

Tillägg. Otroligt fina bilder. Vintersnö när den är som bäst... ;)

nekjam
2010-02-25, 00:01
Nu får det "tamefaster" vara slut på detta snöhelvete__D Kollade just in hur vädret är i Athen och på Santorini. +20 grader på båda ställena:eek:
Va fan gör man här egentligen:confused: Bilden på vårt hus tog jag nyss:mad:
Yeasousnyft_drop
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Huset.jpg
Men snälla lilla vän. Tycker du att detta är så farligt. Som norrlännig är man van med värre saker. Vi brukar ställa in bilarna i garaget så plogbilarna kommer fram, nu vet jag ju inte om det är din bil som står på gatan men. Och hörde idag att i Ammarnäs var det 40 gr kallt och dessutom hade dom haft strömavbrott i 11 timmar med risk om att ledningarna i huset fryser sönder!!!. Vad säger ni sörlänningar om det?:confused:

Lissi
2010-02-25, 07:22
Säg åt Chras att han inte ska hålla på och titta på sådana dumheter... Tillägg. Otroligt fina bilder. Vintersnö när den är som bäst... ;)

Vad Chras gör har jag inte koll på eftersom min Claes är cbriss här;);)...Kul att Du gillade bilderna!

Lissi -som ska träffa en jobbcoach om en timme.

Chras
2010-02-25, 11:33
Vad har jag gjort??????
Slant Du på tangentbordet eller blev det för mycket gög, Peter.
En förvånad Chras

Peter
2010-02-25, 19:12
Vad Chras gör har jag inte koll på eftersom min Claes är cbriss här...

Ja ja ja ja... :eek: Jag kom på felet när jag vaknade vid 05 i morse och svor då grundligt och omsorgsfullt... :D Fast det hjälpte inte... Katterna bara tittade på mig med en nedlåtande blick som sade att jag borde lägga mig ner och somna om... snyft_drop

Lissi -som ska träffa en jobbcoach om en timme.

Hoppas det gick bra. klapp_klap

Vad har jag gjort??????

Det vet jag inte. Ang_elx Men som min gamle far brukade säga till mig när jag var ung: Har du inte gjort något, planerar du säkert något dumt... Ang_elx :D (Om han bara visste hur rätt han hade... :D) ;)

Slant Du på tangentbordet...

Kalla det för kontaminasammanblandning... Frusen hjärna-syndrom... flabb_flab

...eller blev det för mycket gög, Peter.

Nä, inte denna gång... Gög var länge sedan jag njöt. Tyvärr. Här finns mest lite vin, och då och då någon Virre... ;) Vid hemkomst om hösten även någon Metaxa... :D

Men detta är ett typiskt exempel på vad denna förb... vinter ställt till med! Insnöad och totalt djupfrusen hjärna... snyft_drop :eek: :D

Någon som vill ha Bräss från Svedala? Den är så djupfrusen att den håller även för längre transporter! :eek:

Jag tror, och hoppas, att inte någon av er tog illa vid sig av mitt lilla misstag...? flabb_flab ;)

Nu vill jag se isfria gator och gångbanor! GRÖNA träd, buskar och gräsmattor!

MOT VÅREN!!!! MOT KALIMERAFESTEN I MALMÖ!!!!

Så man kan tina upp igen... ;) :D

yeasou
2010-02-25, 19:30
"Vad säger ni sörlänningar om det?" skriver Nekjam.
När man är van att i stort sett vara utan snö de senaste 20 åren är detta snöande rent förjävligt. Att ni stackare som bor norr om Markaryd har det värre kan ju inte vi sörlänningar hjälpa:p
Usch för vinter__D
Yeasou_B-anana

Peter
2010-02-25, 20:27
"Vad säger ni sörlänningar om det?" skriver Nekjam.
När man är van att i stort sett vara utan snö de senaste 20 åren är detta snöande rent förjävligt. Att ni stackare som bor norr om Markaryd har det värre kan ju inte vi sörlänningar hjälpa. Usch för vinter.

Håller FULLSTÄNDIGT med! De som bor däruppe bör ju dessutom vara vana...! :D Så kvid inte... Ang_elx :D

När jag i min ungdom hade valet mellan Uppsala och Lunds Universitet, valde jag Lund och bosatte mig i Malmö. Eftersom jag tänkte att där nere kan det inte vara så mycket till vinter. Och jag, och vinterhelv.... med kyla och snö, har aldrig kommit speciellt bra överens... :mad: Inte ens i min ungdom. (Om det inte varit skidbackar en vecka i Österrike tex... Ang_elx :o MEN DET RÄCKER MED VINTER FÖR MIG!)

Men i år har tydligen Moder Natur bestämt sig för att ta revanch. OK. Jag ger mig! Du vinner i år. Men i höst kommer jag djä... att göra motstånd!!! __D :D ;) DET RÄCKER NU!!!!!!

Jag är så trött på detta... Och allt snön och kylan ställer till med. Bussar som inte går osv...

Igår var vi hos en medlem i föreningen där vattnet fullkomligt forsade in i rummet från ovanför fönstret. En ispropp i ett rör gjorde att vattnet inte kunde evakueras på rätt sätt utan trängde in i lägenheten i stället. Vilket nog medför skador för 20 - 30-tusen... Minst...

Så jag är lagom glad för denna vinter... __D

Chras
2010-02-25, 22:27
Det är rätt Peter. Vi skyller på snö och allt dj-skap den ställt till med. Till och med tåg till Simrishamn lyckades det stoppa i Rövakroken. Detta har inte hänt sedan SJ körde med "Fiat"-tåg här på Österlen.
Leve våren när den kommer. Nu börjar snön rasa från taket så katten hoppade en meter upp vid raset. Det ska mycket till för att få fart på honom trots hans namn Ouzo.
Hade bra
Chras

Peter
2010-02-25, 23:54
...tåg till Simrishamn lyckades det stoppa i Rövakroken.

Rövakroken. flabb_flab Var det där första tåget lyckades köra fast? Och sedan även det andra som kom för att bogsera tillbaka det första? Jag såg det på Sydnytt och skrattade så jag höll på att pinka på mig... :D Underbart...

Sorry. Men så fort en Skåning ser två snöflingor i kors är det katastrofläge... Ang_elx :D Att det blir vinter, och ev snö, verkar komma som en total överraskning varje år... Häpnadsväckande...

Jag avskyr det själv, men jag vet i alla fall att det händer!

Men Österlen är illa utsatt när det snöar och fyker som värst... Det vet vi här nere... Banverket är ju också smarta som snålade och drog in snöstaketen: "För de har ju inte behövts på länge..." OTROLIGT intelligent.... :eek:

Vem behöver politiker och tjänstemän...? Vi är fullt kapabla att röra till det själva... :mad:

...så katten hoppade en meter upp vid raset.

Köp ett par skivor basturökt skinka, den är rätt mildrökt, och ge honom frimärksstora bitar ur handen som tröst. Hälsa från mig... ;) :D

Förresten! Vet du hur man drar "Rövkrok"? :D Jag vet...! Senast, för rätt många år sedan nu, var jag med om det i korridoren på ett hotell i Bohinj i gamla Jugoslavien. Till övriga boendes häpnad, skräck och avsky... :D Vi hade turnering... Jag kom inte högt upp på listan. Jag hade för klena benmuskler...!

Enda anledningen till att vi inte blev utslängda därifrån var nog bara att vi faktiskt redan hade betalat för oss...... Ang_elx Och så var vi ju valutasvin! Allt var ju så billigt så vi levde ju som Kungar och Presidenter! En dag när vädret inte tillät oss att åka så gick jag ner till den lokala affären och fyllde en kundvagn med sk Champagne för hela gänget. Tror det kostade ca 200... Jag tömde hyllan i alla fall! Men en dag att förtränga... Ang_elx

Men vi hade med oss massa kaffe och annat som var hårdvaluta där då. Och det lämnade vi till personalen när vi åkte. Och de fick bra med dricks också... Så jag har inte så dåligt samvete ändå.

Men Rövkrok. Vet du vad det är...? :D

yeasou
2010-02-26, 08:02
Rövkrok är en på Gotland vanligt förekommande idrottsgren. Man bör öva upp sin teknik så att varken benmuskler eller armbågar går sönder. Jag var med i Burs jaktgilles rövkroksturnering 1976. Gick inte till final men var glad i alla fall. Sven P vann den turneringen:DAndra trevliga grenar i den turneringen var "Dra hank" "Spark bläjstre" och herre på vågrät stång!
Yeasou_B-anana

karinafp
2010-02-26, 09:44
Rövkrok är en gammal hederlig sysselsättning som visst redan de gamla vikingarna roade sig med. Jag brukar lära mina elever att sparka rövkrok när vi läser om vikingatiden. Ang_elx

Karin

Lissi
2010-02-26, 10:03
Peter, här hittade jag lite tröst åt Dig....9 min Tinos...fast mest kyrkan, men en liten snutt på slutet är från hamnen....Dålig fotograf dock, men det är ändå Tinos! ..och kända gator...

www.youtube.com/watch?v=SBt19GN-zTQ&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=SBt19GN-zTQ&NR=1)

Lissi

Mysofix
2010-02-27, 13:03
Nu vill jag se isfria gator och gångbanor! GRÖNA träd, buskar och gräsmattor!

MOT VÅREN!!!! MOT KALIMERAFESTEN I MALMÖ!!!!

Så man kan tina upp igen... ;) :D

Ja nu måtte det väl vara dags för vår. Vi satt fast i Bråmåla 6 timmar på väg till Sälen förra helgen för att vägen hade snöat igen framför oss. I och för sig mysig gemenskap med präst och polis som tog väl hand om oss och öppnade kyrkan, församlingshemmet, ungdomsgården osv. för att bereda oss tak över huvudet. I Sälen var det mycket kallt och jättefin snö. Men nu vill jag också se gröna träd. Ge mig en eftermiddag på vårt kallbadhus med blå himmel, glitter i havet och SOL. Min längtan är svår.

Lissi
2010-02-27, 16:03
Ytterligare en fantastisk vårdag i Kalmar +8 och vattnet flödar på gatorna. Fåglarna vårsjunger Jag har köpt nya gummistövlar med röda tulpaner på...Kan det bli mer vårlikt?

..och på måndag blir det mer snö är det lovat:mad:

Lissi

Chras
2010-02-27, 16:39
Österlenvädret: +4 rå vind. Under eftermiddagen snöblandat.
Var i ystad i förmiddags. Fy fasken vilket gråmulet väder. Snön börjar bli svart och nu känner man att det är skånskt väder.
Hoppas att mars månad blir en fin vårmånad.
//Chras

Yanna
2010-02-27, 19:13
Snö och snö , bara fylls på ! Ja precis så är det i Gävle nu!! snyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Yanna

Eva64
2010-02-28, 01:04
Dripp, dropp, dripp, dropp! +5 grader och lite fågelkvitter!!:D

Klick
2010-02-28, 09:36
I HBG försöker solen titta fram och det är friskt ute... Man får lite vårkänslor...:) Kanske våren är på väg på riktigt nu?klapp_klap

K

laero
2010-03-01, 18:20
Idag och i natt kom det 20cm till av den vita skiten ... samtidigt slutade vårt vatten att funka. På bilden skottar jag och grannen gång över gräsmattan genom en meter snö så att rörmokarn ska komma fram till vår brunn.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=108&pictureid=3105

Arne
2010-03-01, 18:43
Men så hemskt! Själv nödgas jag nog i morgon ta mig upp på taket till villan att skotta rent från snön. Vi har nu drabbats av en jättelik snörygg av dryga meterns höjd intill övervåningens platta tak. Enligt tillfrågad expertis lär en kubikmeter snö i driva väga i runda tal 200 kilo.

Förvisso skola hustaken här i norra Sverige tåla 250 kilo/kvm, men nu börjar situationen bliva prekär.

Det får nog ändå bli ett skottarpass uppe på taket i morgon. Hustrun har en ful ovana att närhelst Arne kliva upp på tak eller stegar, då bläddrar hon frenetiskt i försäkringspärmen under avdelningen personskada....

Ett dåligt omen.

Arne

niha
2010-03-01, 18:58
Näää.... men lite mer snö kanske!!??

Chras
2010-03-01, 22:44
Ta det lugn. Visserligen -1 grad i kväll men såg årets första starar idag.
Våren är på väg.
//Chras

Yanna
2010-03-01, 23:34
Är det ingen som fått hicka av elräkningen denna vinter?

Min är just nu uppe i 162,52 öre/kWh, jämfört med mitten på december då den var 38,59 öre/kWh.
Vid en koll på Elskling, så är detta genomgående för de flesta elbolag med marginella skillnader. Höör hade det lägsta priset på runt 95-98, men de flesta ligger alltså i spannet 150-180.

Yanna

Netwolf
2010-03-02, 07:53
Är det ingen som fått hicka av elräkningen denna vinter?

Skojar du? Jag bara betalade och försökte glömma...

/Netwolf

Lissi
2010-03-02, 19:05
Lite tröst till alla vinterhatare från min absoluta favorit vad gäller grekisk musik. Varje dag lyssnar jag på just honom.
Jag får inte länken klickbar , men kopiera och klistra in, det funkar.

www.youtube.com/watch?v=1GDTRFJAIyA (http://www.youtube.com/watch?v=1GDTRFJAIyA)

Lissi

Elisabet
2010-03-02, 19:13
Jodå, länken funkar och åååh vad vintern är härlig! Tack Lissi för den filmen. Underbara bilder och fin musik. Kompositören kände jag inte till, men det var inte sista gången jag lyssnade på hans musik!

Ivi
2010-03-02, 20:29
Men så fina vinterbilder med härlig musik till! Tack, Lissi! klapp_klap
Vårvintern kan ju vara hur underbar som helst, även om vi denna vinter har fått nog så mycket av den vita varan förstås...

Ivi

Maggan1
2010-03-03, 09:05
Ta det lugn. Visserligen -1 grad i kväll men såg årets första starar idag.
Våren är på väg.
//Chras

Ja, sa ju att den smög sakta på tå ;)...mina snödroppar under trollhasseln har vaknat upp ur dvalan...såg oxå i morse att mina frösådda penséer jag sådde förra året har spritt sig börjat växa försiktigt nu när snön försvunnit - häärligt klapp_klapklapp_klapklapp_klap

//Maggan bye_bye

Katitzi
2010-03-04, 19:28
Ja drömma om våren kan man ju alltid göra!:(
Här i Norrtälje har snön vräkt ner sen i går em och det är mellan -5
och -10 grader! Så nu är det värre än någonsin!:eek:
Tar det aldrig slut....?:confused:
Hoppas på att möta våren i England 4 april i alla fall!:p

Katitzi
2010-03-21, 12:40
Nej, Nej - det är inte sant!!!:eek: Nu vräker snön ner igen! Och vi som har börjat få sol och vårkänning här. Igår såg jag snödroppar och krokusknoppar i rabatten!
Ska detta aldrig ta slut!?:(

karinafp
2010-03-21, 13:21
Nej, Nej - det är inte sant!!!:eek: Nu vräker snön ner igen!

Samma här, och det verkar bara bli värre och värre. :mad:

Karin
som hade tagit fram lågskorna...

monica
2010-03-21, 13:55
Och vad sjutton ska jag packa för kläder när jag reser till Sverige över påsken :eek:

Blir det vinterkläder eller vårkläder det är frågan, skit samma vilket väder det blir för min skull, härligt att bara få komma till mitt andra hem igen.
Längtar men inte till själva flygresan.

Vågar väl knappt nämna att här har vi strålande sol och 20 grader ute:rolleyes:

monica

karinafp
2010-03-21, 14:19
Vågar väl knappt nämna att här har vi strålande sol och 20 grader ute:rolleyes:

Nej, var snäll och gör inte det! ;)

Karin
som läser gamla resebrev för att stå ut...

Marianne
2010-03-21, 14:21
Låter härligt i Aten!:) Påsk i Stockholm, Monica? Jag tror nog att jag hade satsat på ganska varma kläder (inte roligt att frysa), men för all del, det kan ju svänga ganska fort.:confused:
Stackars er i Handen och Norrtälje.:mad: Man vill ju inte ha mer vinter nu.
Tre månaders fin vinter med mycket snö, men också fint och vackert, sen räcker det, tycker jag.
Nu vill vi ha vår! Hos oss har vi 10 ganska sköna grader och det känns att vi går mot ljusare och varmare tider.klapp_klap

Birgitta63
2010-03-21, 15:10
Otroligt många blev vi här med minne av snön.
Jag startade tråden och nu har vi sista sidan.
Snösmältning hör våren till och alla vackra vårblommor som nu kämpar sig upp.
på vårt lantställe som vi vilar ut i skrivande stund nu ser ej ut som en vanlig skog längre . Skogen blev en stor vårsjö och det porlar från bäcken samt med en ivrig fart.

En vacker vår vi går till mötes . Fast ej för alla , min kära pappa har somnat in.

En sten så tung som sorgen efter min älskade pappa.
Birgitta

IRSA
2010-03-21, 16:19
Skickar en tanke till dig Birgitta63.
Kram

Irene

Millie
2010-03-21, 16:24
Igår 10 gr varmt och vårkänslorna spirade:), idag -2 grader och snöstorm. Har fått 2 dm snö, skall det aldrig ta slut:mad:!?
Tänker på dig Birgitta 63!

/ Kerstin i Sala

Klick
2010-03-21, 16:58
Beklagar sorgen, Birgitta

monica
2010-03-21, 19:37
En vacker vår vi går till mötes . Fast ej för alla , min kära pappa har somnat in.

Birgitta

Vad tråkigt, vet hur det känns

Monica

monica
2010-03-21, 19:41
Låter härligt i Aten!:) Påsk i Stockholm, Monica? Jag tror nog att jag hade satsat på ganska varma kläder (inte roligt att frysa), men för all del, det kan ju svänga ganska fort.:confused:

Japp, påsken firas i år i Stockholm hos mamma, med systrar och syskonbarn.
Ska bli jättegott med svenskt påskbord och svenskt påskgodis.

I värsta fall har mamma eller syrrorna kläder jag kan låna om det blir för kallt. För jag är en riktig fryslort även i Grekland. :o

Monica

Lissi
2010-03-21, 19:52

Birgitta

Tänker på Dig!

Lissi

Vilma
2010-03-21, 21:55
Birgitta, jag beklagar sorgen!

Just idag fick jag denna länken av min far. Walk in heaven! Jag vill ge den till dig och alla andra här. Hos oss är det hopp om vår.

http://www.youtube.com/watch?v=i2lnMF3mhgI

Kram/Vilma

Birgitta63
2010-03-22, 18:29
Ni är så gulliga som tänker på mig.
Vilma .....så vacker den var , tack den värmde .
Birgitta

Maggan1
2010-03-23, 10:55
Jag får beklaga sorgen Birgitta och det är enormt tungt, förlorade själv nyligen min pappa och är glad att han hann uppleva några få vårdagar med sol här i Skåne innan han somnade in - ägnar mig åt frösådd o sticklingar för att skingra mina tankar...blir många blommor i växthuset o trädgården denna sommar

kraMar

//Maggan

Chras
2010-03-23, 18:43
Nu är våren här.
I fredags sågs och hördes årets första lärkor och idag drog streck av tranor över byn.
Äntligen!!!!!
//Chras

Yanna
2010-03-23, 22:25
...och här har det snöat hela dagen! :mad:snyft_drop

Peter
2010-03-25, 22:07
HA! Ang_elx Här i Svedala har det varit över 10 grader och strålande solsken både igår och idag. Snö och kyla är numera ett diffust minne blott... flabb_flab Att förträngas... :o (Och det kommer ALDRIG att bli så eländigt igen...! Har jag bestämt!!! :mad:)

Och igår fick jag liv i Hojen! Trots att den stått ute okörd under 4 månader startade den efter lite övertalning. På eget batteri!!! Jag blev imponerad...

Så vi här nere har VÅR i luften... Var har ni däruppe er? Nergrävd i snön...? :D :D Ang_elx

Fy Peter. Fyyy.... :D

Chras
2010-03-26, 14:36
Nu är det vår. Kunde för första gången i år lägga upp bara vårbilder på min hemsida. Tyvärr ska det bli regn de närmaste dagarna men hoppas att det ges tillfälla att testa det nya kamerahuset som kom idag.
Trevlig helg alla på Kalimera.
//Chras

Lissi
2010-03-26, 16:59
Jag har kommit hem från Öland alldeles nyss. Jag var hos dotter och barnbarn och jag har fotograferat utslagen krokus, vintergäck och utslagna blåsippor. Fika i solsken och värme på altanen. Nu ÄR det vår!!!_B-anana_B-anana

Lissi

anoula
2010-03-26, 17:39
Jag har kommit hem från Öland alldeles nyss. Jag var hos dotter och barnbarn och jag har fotograferat utslagen krokus, vintergäck och utslagna blåsippor. Fika i solsken och värme på altanen. Nu
Åh vad det låter härligt! Här i Stockholm går jag fortfarande med vinterkappan på...

yeasou
2010-03-26, 17:41
Bin, Humlor, Sädesärlor och en hel del tranor som svävar uppe i det blå har jag sett idag. Dessutom såg jag 13 havsörnar som seglade uppåt i den termik som fanns när solen värmde upp marken! En ganska häftig syn vill jag lova. Min kollega på jobbet trodde inte mig så han sprang iväg till bilen och hämtade sin kikare! Sen såg även han dessa jättefåglar!
Vi hade upp emot 17 grader idag:D
Våren är här på riktigt och livsgnistan är tänd! Blir ju inte sämre att veta att det blir Grekland på måndag
Yeasou_B-anana

Moster
2010-03-27, 07:44
Det haglar här just nu :eek: Riktigt Aprilväder, skulle man kunna säga Ang_elx

Birgitta63
2010-03-27, 09:18
Ville bara först tacka alla för ert varma deltagande ,
min pappas bortgång .

Ja nu är våren här och det sprudlar av ivriga planterare.
Själv tog jag ett nytt ryck och handlade penséer .Torsdagsvädret var bättre för då drack vi kaffe ute i trädgården , solen sken och den värmde så gott . Nästan så solparasollen och solsängen ville ut i gömmorna efter vintern. I går vid lunchtid var det soligt och penséer planterades ( blåa och vita så klart ) .
I dag haglade det samt regnskurar men efter regn kommer sol :) . Fåglarna sjunger på kvällen och vi här nere känner att nu är det vår.

Trevlig helg alla !
Birgitta

Yanna
2010-03-27, 14:10
HA! Ang_elx Här i Svedala har det varit över 10 grader och strålande solsken både igår och idag. Snö och kyla är numera ett diffust minne blott... flabb_flab Att förträngas... :o (Och det kommer ALDRIG att bli så eländigt igen...! Har jag bestämt!!! :mad:)

Och igår fick jag liv i Hojen! Trots att den stått ute okörd under 4 månader startade den efter lite övertalning. På eget batteri!!! Jag blev imponerad...

Så vi här nere har VÅR i luften... Var har ni däruppe er? Nergrävd i snön...? :D :D Ang_elx

Fy Peter. Fyyy.... :D

Vad räli du var nu då! :mad:
Idag duggregnar det lite här, ingen sol. Har trotsat vintern och köpt penséer till min uteplats...blå o vita såklart...och så violer! ;)

Yanna

Peter
2010-03-27, 16:11
Vad räli du var nu då! :mad:

Jag känner de onda tankarna som strömmar ner norrifrån... Ang_elx Igår middag var det 16 grader och strålande sol i Malmö. Idag är det 3 grader och ösregn i Svedala, 2 mil utanför Malmö... snyft_drop Hämnden är er... flabb_flab

Arne
2010-03-27, 16:33
Och här hemma faller snön ånyo ymnigt!! Dryga metern ska heltvisst utökas med ytterligare tre decimeter i kväll och natt...

Vi högre makter tacka för att vi nästkommande fredag kunna fly söderöver mot Kreta.

Mera troligt må vi erhålla sol och sommar när vi till Kreta och Chania anländer på Påskaftonen den 3 April.

Arne

Yanna
2010-03-27, 16:42
Jag känner de onda tankarna som strömmar ner norrifrån...

Peter jag har ALDRIG onda tankar åt söder....bara åt norr, men jag står ut här i 2 månader till...sen nästa vinter från Kreta ska jag va lite tyken mot dig! :D Ang_elx

Sicken tur att ni åker 3 april och slipper snöeländet, Arne!

Yanna _B-anana

Mysofix
2010-03-27, 18:55
Ville bara först tacka alla för ert varma deltagande ,
min pappas bortgång .

Birgitta

Birgitta, jag har missat att din pappa gått bort. Jag beklagar sorgen och tänker på dig. Har saknat dina heja-rop i vår "kalimeraträfftråd".

Monica

Janérik
2010-03-27, 22:38
Jag känner de onda tankarna som strömmar ner norrifrån... Ang_elx Igår middag var det 16 grader och strålande sol i Malmö. Idag är det 3 grader och ösregn i Svedala, 2 mil utanför Malmö... snyft_drop Hämnden är er... flabb_flab
Vi hade också 16 grader och strålande sol här om morgonen här i Umeå:cool: Det var ju i och för sej minusgrader men fint var det.

Det märks för övrigt att snön håller på att smälta. Jag hade ställt en cykel vid en husvägg här utanför. Den har varit helt försvunnen men nu helt plötsligt så syns det ett handtag från styret mitt i snöhögen.

Mvh Janérik

yeasou
2010-03-27, 23:52
Då är det ju bara att gratulera dig Janerik! Cykelhandtaget är synligt:D
Jag flyttade till södern för 30 år sedan bara för att slippa snövåndan:p Ok det fanns väl några fler ingridienser mer för min flyttAng_elx
Jo jag kan förlika mig med snön i ett vinterlandskap, jag har fiskat Harr och andra smakliga fiskar från metertjock is i Lappland. Men solen och värmen
ger mig mer näring att leva för.
Jag gillar värmen men snön och kylan ger mig bara besvär, så enkelt beskriver jag hur jag känner det!
Nu när det talas om uppvärmning av vår planet undrar jag var den uppvärmningen fanns i vinter:confused: Inte hos oss i alla fall:rolleyes:
Peace and love
Yeasou_B-anana

Yanna
2010-03-28, 00:07
. Men solen och värmen
ger mig mer näring att leva för.
Jag gillar värmen men snön och kylan ger mig bara besvär, så enkelt beskriver jag hur jag känner det!
Nu när det talas om uppvärmning av vår planet undrar jag var den uppvärmningen fanns i vinter:confused: Inte hos oss i alla fall:rolleyes:
Peace and love
Yeasou_B-anana
Ja det finns ju hur många anledningar som helst som räcker till för att jag flyttar till Kreta iaf!!
Jag vet att du o Moster snart/nu åker till ert älskade Santo, Yeasou...och jag hoppas att ni får det underbart där!!!! Ska tänka på er!

Kram från Yanna!!