handdator

Visa fullständig version : Långhyra i Naxos stad!


Ingegerd_Lasse
2005-10-21, 19:07
Eftersom vi trivs så fantastiskt bra i Naxos stad, skulle vi vilja hyra för längre perioder, 5-6 veckor varje vår, för att senare kunna öka på tiden när vi trappar ner på arbetandet. Vi längtar efter en fast punkt att komma tillbaka till. Är det någon som har tips och erfarenheter av långhyra på Naxos eller på andra öar?
Tacksam för alla tips! Ingegerd

Calle
2005-10-21, 19:33
Eftersom vi trivs så fantastiskt bra i Naxos stad, skulle vi vilja hyra för längre perioder, 5-6 veckor varje vår, för att senare kunna öka på tiden när vi trappar ner på arbetandet. Vi längtar efter en fast punkt att komma tillbaka till. Är det någon som har tips och erfarenheter av långhyra på Naxos eller på andra öar?
Tacksam för alla tips! Ingegerd

Hej!
Där vi bor i Rethymno är det flera återkommande gäster som hyr för en månad eller mer år efter år. En holländare är just nu här för 17-e året på raken och stannar alltid i en månad eller mer. Fördelen är ju att (förutom att man lär känna en massa människor!) det blir mycket billigare per dag att långtidshyra eftersom rummet/studion då inte behöver städas varje morgon, den detaljen tar man hand om själv (i vårt fall innebär det att Git skurar golv och diskar, jag dammtorkar alla ytor samt putsar fönster vid behov och ibland är det jag som bäddar sängen, allt i sann demokratisk anda! Laga middag hemma gör vi nästan aldrig utom när vi har gäster, eftersom det ofta är lika billigt att gå ut och äta!).
Kolla med hyresvärden/pensionats-ägaren nästa gång ni är nere på Naxos om ni kan göra en överenskommelse om återkommande månadshyra, det går säkert!

Calle

Bertil Lindroos
2005-10-22, 14:36
Hej! har precis kommit hem efter nästan 4 veckor i Grekland, tillbringade den största delen på Naxos...vilket är en ö som jag älskar, trots att många tycker den är för mycket "turist" inriktad. Men det är inte något som stör mig speciellt mycket, vill man inte se en massa "krims krams" är det väl bara att gå förbi, svårare är det inte. Men för att återgå till er fråga. Själv så stannade jag 16 dygn på Naxos...förresten underbart väder hela tiden, bodde som jag brukar på Hotell & studios Argo, jättefint boende lungt och skönt, ingen biltrafik, inte några mopeder eller motorcyklar, ligger härligt till nära St Gergios stranden i Naxos stad. Betalade för dessa 16 dygn 230 eur. för en nyrenoverad studio, tv, aircondition, städning osv... Helt perfekt...så det kan jag verkligen rekomendera. Åker man i slutet på säsongen, vilket jag tycker är den bästa tiden i Grekland, så är det inget problem att hitta billigt och fint boende// Bertil

Ingegerd_Lasse
2005-10-23, 19:11
Tack för tipset, vi älskar också Naxos, men funderar också på att hitta ett alternativ på fastlandet, för att snabbare kunna vara på plats. Men vi bestämmer oss inte förrän till våren, vi har bott på pension Sofi, ett underbart ställe, men vi funderar igentligen på ett boende där vi sköter oss själva. Ska man stanna så länge, är det skönt att vara lite "privat." Men vi ska kolla upp ditt tips innan vi bestämmer oss.
Ingegerd

Luffaren
2005-10-24, 19:44
Då bodde du alltså för ca 14 euro natten, bara att gratulera.

Får man fråga mellan vilka datum du var där? (I så fall gör jag det.)

Mvh / Luffaren (som också älskar Naxos stad)

Bertil Lindroos
2005-10-25, 20:10
Hej! Visst får du fråga...jag bodde där mellan den 2/10 - 18/10-05
Kan verkligen rekomendera att resa denna tid, lagom varmt för att orka med att vandra i bergen tex.. väldigt lungt och skönt på stränderna, jätteskönt i vattnet. Nu hade jag väl kanske extra tur med vädret..men har även rest denna tid tidigare och haft det lika bra.// Bertil