Visa fullständig version : Skiathos och Villa Anni?
Hej!!!!
Nu planeras det för fullt inför sommaren. Det är jag, mannen och våra 3 barn (1, 5 och 8 år)som ska åka.
Tyvärr :( är det inte helt bestämt ännu, då jag jobbar på lite övertalning av mannen min. Han vill hellre åka till ex: kanarieöarna i oktober för att ha hela sommaren hemma i Sverige. Jag är inte intresserad av kanarieöarna - även om det säkert finns fina platser där med...Hur mycket jag än letar efter fina resemål - hittar jag aldrig något som kan tävla med grekland. (Om man har en budget och inte kan resa över hela jorden!) Kanske någon annan har några tips?
Iallafall har jag fastnat för Skiathos denna gången och det prisvärda hotellet Villa Anni (Apollo). Mannen tycker också Skiathos ser fint ut - så jag kanske har en god chans till övertalning flabb_flab!!!!
Har någon erfarenhet av detta hotell? Markbalkongerna - är de runt poolen eller kan man hamna helt i utkanten med taskig utsikt? Omgivningarna? Stranden i närheten (Achladies stand)? Hur är vägen till och från stranden/hotellet?
Funderar på att hyra bil några dagar..tips på vart man kan åka?
Tänker såfall åka i början av augusti? Bra tid att åka???
Hur är det med barnvagn på skiathos? Som de flesta öar förstår jag att det förekommer nivåskillnader..men är det extremt? Ta vagnen på taxibåt?
Har någon kanske lite bilder från Villa Anni?
All kul info om skiathos...och om ni har ang. hotellet skulle det vara jätte snällt! TACK TACK _B-anana!!!
/Emme76
Hej!
Har inga tips men följer din tråd. Vi åker också till Skiathos, hotell Esperides, i augusti. Jag, min sambon, vår dotter samt våra föräldrar!
Kalimera
2010-01-29, 13:40
Funderar på att hyra bil några dagar..tips på vart man kan åka? Tänker såfall åka i början av augusti? Bra tid att åka???I augusti börjar högsäsongen, räkna med mycket folk. Om ni hyr bil tycker jag att ni ska se Kastro och klostret Mono Evangelistria. Och så måste ni naturligtvis besöka så många stränder ni kan. I princip alla stränder på Skiathos - och det finns många - är av absoluta toppklass.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/skiathos_kastro.jpg
Kastro på Skiathos. Till höger (syns inte i bild) finns en strand.
Hur är det med barnvagn på skiathos? Som de flesta öar förstår jag att det förekommer nivåskillnader..men är det extremt? Delar av Skiathos stad är kuperad, håller ni en längs hamnpromenaden, och gågatan Odos Papadiamantis (och däromkring) är det platt.
Om hotellet vet jag inget.
Hej,
Var på Skiathos för ett par år sedan, men bodde då närmare Skiathos stad. Jag åkte bussen som går mellan Skiathos stad och Koukounaries nästan dagligen. Som Janne säger får ni räkna med mycket folk, inte minst på bussen. Ni kan lugnt räkna med att bussen är fullpackad med folk så hyrbil eller taxi är det som gäller om ni vill kunna ta er någonstans på ön. Stranden vid Koukounaries är en välkänd strand, långgrunt och mycket folk. Skiathos är en mycket fin ö som jag varmt rekommenderar!
Göran
Hej...och tack för svar!!!flabb_flab
Efter lite fundering har vi nu bestämt oss för att åka i början av september istället. Hoppas att det inte är lika trångt på stränder och på bussen, men ändå härligt väder....någon som vet????????????????
Ingen annan som bott på Villa Anni?????
Hur är det att ta sig från hotellet till stranden...? Hur är stranden där?
Avstånd mellan stränderna när man tar bussen???
TACK TACK igen...._B-anana
Hei.
Vi var på Skiathos de 2 midterste ukene i september 2002. Dårlig vær, den siste uka begynte man å stenge for sesongen.
Bussen var mer enn overfyllt de dagene vi tok den. Passer ikke for barn, selv satt jeg nesten på rattet, mens sjåføren røkte og sang.
Vi leide Vespa, liten øy, så det var fort gjort å se seg om.
Veldig koselig i byen.
Pelagia
Elisabet
2010-03-14, 10:12
Vi var på Skiathos första veckan i oktober 2006. Det var soligt och varmt alla dagar och det mesta var fortfarande öppet. De sista charterresorna går inte därifrån förrän mot mitten av okt.
I början av september är det fortfarande högsäsong med mycket fok och högra priser. Om ni väntar ytterligare någon vecka så är det inga problem med vagn på bussarna och ingen trängsel någon annanstans heller, men fortfararande liv och rörelse överallt. Dessutom får ju mannen hela den svenska sommaren då. (Klok karl!)
Åk en båttur runt ön någon av de första dagarna men ta inte med vagnen till Kastro. Där är det åsna eller bärsele som gäller :)
Det ligger en eller flera stränder vid varje busshållplats längs kustlinjen, fast en kort bit får man förståss gå.
Tyvärr känner jag inte till Villa Anni, men jag var på Skiathos i slutet av september 2010 och det var KALLT!! Havet var svinkallt! Solen visade sig inte heller så mycket. Jag tror att det kan vara varmare andra år, men vi hade otur och Skiathos blev inte vår favorit. Men det har jag skrivit om i en annan tråd....Lycka till och hoppas att ni kommer att få det riktigt fint!
jag var på Skiathos i slutet av september 2010 och det var KALLT!! Havet var svinkallt! Solen visade sig inte heller så mycket. Jag tror att det kan vara varmare andra år
Sporaderna överlag har haft risigt väder i september de sista åren...
Men nån gång måste det väl vända, och bli som "förr";) då september var en underbar månad att åka i!:)
Något att tänka på med barnvagn i Skiathos stad är att den bör vara hyfsat stabil, för det är MYCKET kullerstensgator som kan upplevas väldigt skumpiga för mindre barn som kanske ska somna i vagnen! Man kan ju inte bara hålla sig på Papadiamantis och runt om hamnen, för det är ju inne i gränderna som många mysiga tavernor finns.
/Katta
Tack för svar....
Vi har bokat den 6 september - och efter att tittat på statistik kan det variera ganska mycket, men brukar ligga mellan 22-30 grader i början av september. Sista året var nog risigast med de 22 graderna.
Men hoppas vi har tur....runt 27 grader skulle vara underbart, och sol.
Har ju en liten på 1 år som nog tycker det är lite jobbigt när det blir allt för varmt.
Men trist om det är kallt o regnar :(....
Men om jag förstår det rätt är det ganska stor skillnad i början av september mot slutet??? Men i vissa fall (som en del skriver) kan det vara fint ända in i oktober. Så hoppas turen är på vår sida :o)
Längtar redan.....
_B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.