handdator

Visa fullständig version : undervattenskamera?


eva_bbe
2010-01-18, 22:55
Ska åka till Egypten, Marsa Alam, och hoppas kunna snorkla varje dag.
Någon som har erfarenhet av att fotografera under vattnet vid snorkling?
Lämplig kamera?- eller är det en onödig sak att ta med sig?
eva b

salkin
2010-01-19, 16:17
När vi åkte till Kefalonia för ett par år sedan köpte jag en enkel undervattenskamera från flygbolagets taxfree katalog. Den kostade ca 100 kronor om jag minns rätt men tog rätt så bra bilder med tanke på priset. Den var ju så klart analog och det var väldigt svårt att se något i sökaren med cyklopet på. Man fick chansa en hel del. En rolig leksak helt enkelt om man inte vill lägga tusenlappar på en riktig digitalkamera. I min blogg finns lite exempelbilder http://www.niklasskoglund.se/wordpress/undervattensfoto/

Mikke
2010-01-19, 17:06
...jag var också lite sugen att fota under vattnet på Karpathos, men de i klarplast gjutna undervattenshus som passar mina båda Canon Powershot A620 och S3IS är ganska dyra. Men efter lite spanande på www.Ebay.co.uk så hittade jag en enkel plastpåse(!) med ett linsrör med glas för en hundring ungefär. Plasten är såpass mjuk att man kan manöverera de knappar som behövs, och rörets lins är av glas och rymmer kamerans lins, både vid-och tele.Sen flyter hela härligheten också, vill jag minnas.... :D Dessa kamerapåsar finns i olika storlekar dessutom.
Mikke