handdator

Visa fullständig version : Resa till Grekland, första gången


MsLeia
2010-01-18, 20:15
Hej!

Vi planerar en solsemester i augusti, tillsammans med våra föräldrar och vår dotter. Det blir 6 vuxna och ett barn 3 år.

Jag har aldrig rest, så jag är mest intresserad av sol, värme, bad och god mat. Ev skulle det vara roligt att kunna åka ut med båt som man hört om och bada från båten, typ vid grottor el liknande. Stort blått vatten som man ser klart i =) Gärna vita stränder.

Någon som har något tips om vilken ö som skulle passa? Gärna hotell också. Det får gärna vara lite barnvänligt, men några barnklubbar behövs inte. Hon är lätt att ha med sig så vi har inga större krav på det området. Vi vill heller inte betala hur mkt som helst, vi är intresserade av både vanligt hotell och All Inclusive.

Som sagt, jag kan och vet ingenting... Tar gärna emot hjälp!

Kalimera
2010-01-18, 20:57
Jag har aldrig rest, så jag är mest intresserad av sol, värme, bad och god mat. Ev skulle det vara roligt att kunna åka ut med båt som man hört om och bada från båten, typ vid grottor el liknande. Stort blått vatten som man ser klart i =) Gärna vita stränder.Det låter som om Skiathos skulle passa er. Finare stränder finns knappast i Grekland. Ni kan göra många utflykter med båt, både runt ön och till närliggande öar.

Linnil
2010-01-19, 23:43
Hej!

Jag skulle också vilja föreslå Skiathos. Fina sand-stränder runt hela ön med bra bussförbindelser till många av de olika stränderna. Från hamnen i Skiathos stad finns det hur många utflyktsbåtar som helst av välja mellan.
Skiathos stad är mysig, med lite gammeldags charm (dock väldigt modern på sina ställen, bäst är att leta sig upp i gränderna där de bästa restaurangerna finns). Vi var där i 2 veckor (med barn) och vi hann med att testa en 5-6 olika stränder runt ön, och 3 st båt-utflykter (både till andra öar och simma i grottor osv) Finns som sagt bra utflyktsmöjligheter och väldigt smidigt till hands!
Vi bodde i Achladies, som ligger strax utanför Skiathos stad. Det var skönt med lite lugnare miljö under dagen, och sedan kunde man lätt ta taxibåt eller buss till staden på kvällarna. Stranden vid Achladies är även den jättefin.
Det är nog mycket turister där i aug dock, om man ska säga något neg....
Det finns ju utan tvivel en hel flock med resmål för er att välja mellan,:D men av de ställen som jag varit på så tycker jag att Skiathos skulle kunna passa er.

Lycka till!

Mvh
Linda

MsLeia
2010-01-28, 20:15
Tack för svaren!

Imorgon bokar vi resan till Skiathos. :) Ska bli så kul.

Ska kolla runt tips om matställen osv. Har tänkt åka båttur till stranden Lalaria samt en tur till den lilla ön utanför Tsougria...