handdator

Visa fullständig version : återkommande reparation


xenos
2010-01-17, 20:28
Jag öppnar IE eller Firefox. och får ofta till svar; "sidan kan ej visas", på min fyra flikar.
Har nu hajat att jag högerklickar på ikonen nedtill till höger för det trådlösa nätverket. För varje flick väljer jag "reparera". Och alla sidor kommer tillbaka. Det här upprepar jag ofta.
Fel på IE?
Fel på nätverket?
Fel på mig. (Inte helt feltänkt.)

Någon därute som har bra grepp om saker och ting? Tar tacksamt emot eventuella förslag till bättring.

Netwolf
2010-01-17, 22:37
Låter som du har nätverksproblem, Eller så är du för snabb att öppna webbläsaren, så att du inte har fått ngn uppkoppling. Det kan möjligen vara så att sidorna ligger cachade (sparade). Då minns den "sidan kan inte visas". Har du provat att tömma cokkies o temp internet files? Det kanske kan hjälpa.

/Netwolf

xenos
2010-01-18, 15:11
Har du provat att tömma cokkies o temp internet files? Det kanske kan hjälpa.

Alla tempfiler, tror jag, har jag raderat, Men var finner jag cokkies, snälla?
Och, jag hinner se "under reparation" att IP-adressen "förnyas". Säger det något?

Arne
2010-01-18, 16:10
Bråte som cookkies mm rensar du enklast så som följer;

Öppna Verktygslisten, klicka på "Ta bort webbhistorik, bocka i de tre första alternativen. Klicka sedan på rutan "ta bort"

Gäller IE 8.0

Arne

xenos
2010-01-19, 14:13
Öppna Verktygslisten, klicka på "Ta bort webbhistorik, bocka i de tre första alternativen. Klicka sedan på rutan "ta bort"

Det var säkert en bra åtgärd anyhow, men det löste inte mitt problem. Jag tvingas hela tiden "reparera".

Finns det fler förslag därute?bye_bye

Arne
2010-01-19, 14:29
Men du, gack åter till listen Verktyg. Femma från slutet på denna list hittar du "Diagnosticera anslutningsproblem. Öppna den och kör det program som då kommer upp.

Kantänka detta löser ditt problem

Arne
Överårigt datafreak

xenos
2010-01-19, 19:59
"Diagnosticera anslutningsproblem"

Neej, den rubriken hittar jag inte under Verktyg; fortsätter leta...

Arne
2010-01-19, 21:11
Aj då! Du har en äldre IE.
Men gå då bakvägen. Start- Inställningar- Nätverksanslutningar.
Sedan väljer du endera "Skapa en ny nätverksanslutning alternativt klicka på den anslutning som visas. Klicka sedan på reparera alternativt felsök.

Arne

xenos
2010-01-20, 07:55
Sedan väljer du endera "Skapa en ny nätverksanslutning alternativt klicka på den anslutning som visas. Klicka sedan på reparera alternativt felsök.

Utfört, resultat okänt.

Men för att inte vilsleda dig måste jag berätta att en router lade av helt för 4-5 dagar sedan. Är det inte troligt att nätverkskortat också fått en släng?

Eva L
2010-01-20, 08:18
Uppdaterar du din dator regelbundet?

Eva

xenos
2010-01-20, 08:45
Uppdaterar du din dator regelbundet?


För säkerhets skull frågar jag, vad betyder det närmare bestämt?
(Jag har datorn inställd på automatisk uppdatering från Microsoft...?)

Netwolf
2010-01-20, 18:22
För säkerhets skull frågar jag, vad betyder det närmare bestämt?
(Jag har datorn inställd på automatisk uppdatering från Microsoft...?)

Det är inte bara Windws som behöver regelbunden uppdatering. Även andra appliktioner som du kör, behöver regelbunden uppdatering. T ex borde ditt virusprogram uppdateras varje dag (om du prenumererar), likaså din spywareprogramvara (om du har). Brandväggen kör du väl troligen MS variant, så den uppdateras via Windows update.

/Netwolf

xenos
2010-01-21, 06:31
Jag ska bättra mig...:o

Kör fortfarande "reparation", för att komma ut på nätet...

Netwolf
2010-01-21, 08:28
Hur är din uppkoppling? Bryts uppkopplingen, när telefonen ringer, eller nån lyfter luren? Då kan du behöva kontrollera om du kör via första telejacket.

/Netwolf

xenos
2010-01-21, 12:25
Här är det bredband...

Eva L
2010-01-21, 13:09
För säkerhets skull frågar jag, vad betyder det närmare bestämt?
(Jag har datorn inställd på automatisk uppdatering från Microsoft...?)

Finns uppdateringar som inte sker automatiskt. Tror det var så med uppdateringen till IE 8. Jag brukar kolla regelbundet om det finns andra uppdateringar som kan vara bra att ha. Tror det är under rubriken anpassad. Kan inte kolla på den dator jag sitter vid nu men någon annan vet säkert.

Eva

xenos
2010-01-23, 11:22
Hej alla hjälpsamma

Efter att nu följt Arnes råd; "Ta bort webbhistorik", ett antal gånger fungerar det IE nu som det ska, så vitt jag kan bedömma.

Jag bockar och tackar och glömmer det inte.

Arne
2010-01-23, 12:18
Men så bra att frågan synes sin lösning erhållit. Rent generellt kan jag ändock råda alla som använder Internet Explorer (IE) att uppdatera till den senaste versionen IE 8.0 . Hämtas gratis på Miccrosofts svenska hemsida.

Uppdateringen taga emellertid cirka 40 minuter, men det är värt besväret.

Det är också av vikt att hämta hem den senaste säkerhetsuppdateringen som anlände i torsdags. Gäller för er som ej har automatisk uppdatering förbockad.

Arne

Peter
2010-01-23, 22:29
...fungerar det IE nu som det ska, så vitt jag kan bedömma.

Du bör kanske även HÖGER-klicka på kommunikationsikonen (två bildskärmar) nere till höger och sedan klicka på REPARERA. Då uppdaterar du ditt IP-nummer och tömmer en cache som kan göra att datorn blir slö.

xenos
2010-01-24, 06:58
Du bör kanske även HÖGER-klicka på kommunikationsikonen (två bildskärmar) nere till höger och sedan klicka på REPARERA.

TACK för tipset!

BADarkness
2010-01-24, 16:20
Angående ni som använder IE... Sluta upp med det flabb_flab ..
Det är så dåligt att t.om Frankrike har slutat att använda det.
Vill ni ha stabilare och snabbare så ska alla köra med Mozilla Firefox .. Alla era favoriter flyttas över ifrån IE till Firefox..
IE har sedan måånnnggaa år varit bland det sämsta som finns man kan ha installerat på sin dator.. Men tack vare att dom skickar med det så använder folk det .. Men testa lite nytt och ta kontrollen med Firefox istället..

http://www.mozilla.com/sv-SE/

Problemet som beskrivs här hade aldrig hänt med firefox..

//
Henrik

Arne
2010-01-24, 16:39
Avvikande uppfattning anmäles härmed!

Arne