handdator

Visa fullständig version : Avstånd Amorgos


marieg
2010-01-12, 20:08
Någon som kan hjälpa mig med hur långt det är mellan Pension Amorgos och klostret? Ungefär.

Finns det bra promenadstigar? Är det lätt att hitta? Är cykel dit ett alternativ?
Hade tänkt ta mig dit o fotografera i soluppgången o då går det ju inga bussar...

/MarieG

Kalimera
2010-01-13, 09:18
Det är ungefär 5 km till Chora, och därifrån är det ytterliggare några km till klostret. Det finns gamla åsnestigar, men de skulle inte jag gå när de är mörkt. Om jag vore du skulle jag ta en taxi, den kan du förboka dagen innan.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/amorgos_chora.jpg

Här ser du Katapola och Chora. Klostret syns inte i bild.

marieg
2010-01-13, 10:19
Tack för svaret, det får bli taxi.

/Marie

Kalimera
2010-01-13, 12:29
Tack för svaret, det får bli taxi.Klokt. :) Om du åker dit och fotar skulle jag bli väldigt tacksam om du visade några bilder här på Kalimera. Jag har aldrig - trots otaliga besök på Amorgos - sett solen gå upp vid klostret. :)

marieg
2010-01-13, 19:59
Klokt. :) Om du åker dit och fotar skulle jag bli väldigt tacksam om du visade några bilder här på Kalimera. Jag har aldrig - trots otaliga besök på Amorgos - sett solen gå upp vid klostret. :)

Jag kommer definitivt ta mig dit o fota i soluppgången - lovar visa bilderna sen. Men det är inte förrän i juni jag ska dit...

Kalimera
2010-01-13, 20:20
Jag kommer definitivt ta mig dit o fota i soluppgången - lovar visa bilderna sen. Tack!

Men det är inte förrän i juni jag ska dit...Jag väntar så gärna. :)

Svein B.
2010-01-13, 22:12
Jeg kommer til at det er 7,5 km. Det går jo bilvei hele veien, så det vil jo være trygt å gå langs bilveien. Det er selvsagt lurt å ta med lommelykt. Det kan jo hende du får haik også?

Malina
2010-01-14, 12:58
Soluppgången vid klostret är bland det vackraste jag har sett i hela mitt liv!
I juli -09,skulle vi äntligen göra den berömda vandringen mellan klostret och Aegali.
Vi betällde taxi till kl.06.00,tror jag.Det var ännu rätt morgonsvalt i luften och helt vindstilla.
Travade den mödosamma, men vackra vägen upp mot klostret och blev stående i andakt!
Solen höll just på att gå upp,havet låg som en mjuk sammetsmantel,dofterna av timjan och andra örter kom emot en,fåglarna började drilla och sjunga och klostret stod bakom oss som en hög,vit vänlighet.
Upplevelsen blev så stark att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna.Det var lyckliga och förlösande tårar och allt kändes underbart!

Lycka till med fotograferingen!

Kalimera
2010-01-14, 13:42
Upplevelsen blev så stark att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Det var lyckliga och förlösande tårar och allt kändes underbart!Jag kan förstå även om jag inte sett soluppgången därifrån. Nästa gång...

marieg
2010-01-15, 10:18
Soluppgången vid klostret är bland det vackraste jag har sett i hela mitt liv!
I juli -09,skulle vi äntligen göra den berömda vandringen mellan klostret och Aegali.
Vi betällde taxi till kl.06.00,tror jag.Det var ännu rätt morgonsvalt i luften och helt vindstilla.
Travade den mödosamma, men vackra vägen upp mot klostret och blev stående i andakt!
Solen höll just på att gå upp,havet låg som en mjuk sammetsmantel,dofterna av timjan och andra örter kom emot en,fåglarna började drilla och sjunga och klostret stod bakom oss som en hög,vit vänlighet.
Upplevelsen blev så stark att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna.Det var lyckliga och förlösande tårar och allt kändes underbart!

Lycka till med fotograferingen!

Åh vad glad jag blir att läsa detta... det inspirerar mig ännu mer!!

Yak
2010-03-10, 22:47
Klokt. :) Om du åker dit och fotar skulle jag bli väldigt tacksam om du visade några bilder här på Kalimera. Jag har aldrig - trots otaliga besök på Amorgos - sett solen gå upp vid klostret. :)

Varsågod Janne. Klostret kl 05:15 den 10:e Juni i år. Det var magiskt. :)

http://img684.imageshack.us/img684/6246/amosoluppg.jpg (http://img684.imageshack.us/i/amosoluppg.jpg/)

Malina
2010-03-11, 09:40
Och varsågod till mig och TACK! It will make my day!!!!

Kalimera
2010-03-12, 09:35
Varsågod Janne. Klostret kl 05:15 den 10:e Juni i år. Det var magiskt.Tack! Tack! Tack! klapp_klap

Det ser fantastiskt ut!