handdator

Visa fullständig version : Vädret i början/mitten på maj?


Berith
2010-01-12, 13:50
Hej!
Familjen funderar på att boka resa till Thassos, Skala Potamias och hotell Miramare den 12-26 maj.
Är det någon som har varit där vid den tiden och vet på ett ungefär hur vädret/temperaturen dagtid kan tänkas vara då? Temperaturen i havet? Kalla kväller/nätter?
En annan fråga, finns det vattensporter någonstans längs Golden Beach?

Tacksam för alla svar vi kan få!:)

Berith

Arne
2010-01-12, 14:53
Du kan få ett mera generellt svar. Thassos har vi ej bevistat, men väl en massa öar i den vackra arkipelagen under Maj månad.
Vädret är alltsomoftast mycket bra med strålande sol och cirka 25 grader.
I långgrunda vikar håller havsvattnet dryga 20 grader. Kvällarna tarva stundtals en lättare tröja, men ej generellt.

Vi har också varit med om småkyligt och mulet väder med regnskurar och cirka 16 grader, men mera sällan. Lägg till detta att det oftast handlar om en eller två dagar med kyligt väder under en treveckorsperiod.

Arne

sjöborren
2010-01-12, 19:09
Jag vet inte om det beror på att Thassos ligger väldigt högt upp, men när jag var där - i maj - hade vi ganska dåligt väder med regn :o mycket regn.
Jag hoppas att andra kan berätta om strålande sol. :) Några vattensporter vid Golden beach minns jag inte :rolleyes: ... andra vet säkert.

Hälsn. Lilla sjöborren.

Stefulainen
2010-01-16, 07:07
Vi besökte tassos första veckan i juni (31.5 => 7.6.2006) och då var det ganska kyligt (kall blåst) där så vi spenderade ganska lite tid på stränderna. Är man intresserad av annat än strandliv kan det dock vara en bra tidpunkt för allt var fräscht och det var lugnt och ganska tomt överallt. Det skulle antagligen ha varit ett ypperligt väder för vandring :)

ErOg
2010-01-17, 18:48
Vi besökte tassos första veckan i juni (31.5 => 7.6.2006) och då var det ganska kyligt (kall blåst) där så vi spenderade ganska lite tid på stränderna.:)

2007 var vi där andra veckan i juni och då var det rejält varmt och 25 grader i vattnet, så gränsen kan nog variera en del vid den tiden. Men i maj kan man nog inte räkna med högsommarvärme och varmt i vattnet...

Är dock ganska säker på att det finns olika sorters vattensporter utmed Golden beach, även om jag tror det är bättre vid Paradise beach.

Tossan
2010-02-19, 11:05
Hej!

Vi har vid två tillfällen besökt denna underbara ö. Första gången i mitten på juni och andra gången i slutet på maj. Junivistelsen var kanon. Strålande väder men dock kyligt i havet. majvistelsen var kyligare. Kyliga vindar, lite regn varvades med soliga dagar men nästan obadbart i det kalla vattnet.

Vill ni njuta badsemester åk senare, men det är en underbar ö:)

Familjen Stolfer

eija
2010-02-19, 16:48
Såsom vi så ofta här på forumet har konstaterat, är det alldeles omöjligt att säga något säkert om vädret nuförtiden!
Jag har besökt Thassos tjugotals gånger, oftast i början av juni och nästan alltid har jag haft lycka med vädret. Men jag tycker inte alls om hettan, då jag vandrar gärna, men simmar gärna i havet. Vattnet är naturligtvis ganska kyligt i maj men uppfriskande :D!
Visst kan det regna, också häftigt men det går i allmänhet snabbt förbi. Thassos är ingen ö med mycket starka vindar på våren och naturen är som bäst på den tiden.

Ha en kul resa!
Eija

Tobbe S
2010-02-19, 17:18
Har försökt hitta klimatdata för Thassos, men det närmaste jag kommer är Limnos. Det torde var någorlunda lika. Här har du väderstatistik.

http://servlet.dmi.dk/rejsevejr/servlet/klima?by=160030206

Tobbe

oliv
2010-02-27, 11:11
Var på Thassos 2 v i maj 2008 och då hade vi tur m vädret, var nog bara regn en em vilket kändes svalkande.
Strålande sol och en lagom temperatur för att åka runt med mc och ta ett dopp här o där.