handdator

Visa fullständig version : Parga+barn?


Linnil
2010-01-09, 18:22
Hej på er!

Är på jakt efter sommarens resa, och blev så glad när jag "upptäckte" Parga! Har nog tidigare "snöat in" lite på den grekiska ö-världen och inte tittat så mycket på fastlands-alternativen.(Har tidigare varit på Kreta, Cypern, Zakynthos, Skiathos och Kefalonia...av dessa var nog Skiathos bäst, om jag skulle rangordna dom!klapp_klap)
Parga verkar vara en jätte-härlig ort, med många utflyktsmöjligheter, fina stränder och en mysig stad med små gränder, bra restauranger, fina små gulliga hus att strosa runt och titta på, inte superturistigt (inser att jag är turist själv...men ni förstår nog vad jag menar! ;)) Dvs precis som jag vill ha det!
MEN...jag läste i något inlägg att det inte är särskilt barnvänligt :confused: Att det är kuperat, höjdskillnader, backar mm det har jag förstått, men är det verkligen så illa att det är för jobbigt för barn? Är det i princip väldigt lite med barnfamiljer som åker dit? Hade själv tänkt att åka 2 veckor i aug med min 9-åriga dotter, och bo på Valtos-sidan. Vad säger ni som har erfarenhet av Parga? Är jätte-tacksam för era synpunkter!

Mvh
Linda

Assar
2010-01-09, 19:14
Var i Parga så länge sen som 1999. Min dotter var då 11 år och jag upplevde inte på något sätt att det inte var barnvänligt. Med väldigt små barn kanske det skulle vara jobbigt med barnvagn och så, men knappast med en nio-åring. Åk till Parga, då, var det en av de bättre ställena i Grekland. Bra stränder, bra utflykter och väldigt vackert.

Patricuz
2010-01-10, 10:17
Hej!

Jag rekommenderar absolut Parga. Var själv där med min son när han var 4 år och det var inga problem. Vi tillbringade en del av tiden med en familj som hade en 4-åring och en 2-åring och även de tyckte mycket om stället. För en 9-åring är det säkert helt underbart. Allt är ganska kompakt och det finns stränder att välja på. Vi bodde inte på Valtossidan, men vi badade på stranden flera gånger. Vi åkte inte på några utflykter men en 9-åring klarar det säkert redan bätttre. Visst är det kuperat men å så vackert! Det är mysigt inne i byn med små glass- och girosställen.

Att någon kan tycka att stället inte är barnvänligt beror nog säkert på höjdskillnaderna och att stränderna inte är långgrunda. Kan förstå detta när man rör sig med barnvagn och barnen är under 3-4 år.


Lycka till med valet!

Mvh P:)

Linnil
2010-01-10, 12:21
Hej!

Åååhh...blir så glad att inte alla upplever Parga som mindre barnvänligt! Tack så hemskt mycket Patricuz och Assar för era kommentarer! Detta gör att jag kommer att välja att boka en resa till Parga i aug. Börjar dock att tveka på om jag ska välja Parga-sidan eller Valtos-sidan....kanske bättre ändå att bo i Parga, det verkar vara ungefär samma avstånd till Valtos-stranden oavsett om jag väljer Valtos-sidan eller Parga-sidan (iaf med de hotellen som jag har råd med :D) Sen går det ju som sagt taxi-båtar om latheten tar överhanden! Ang_elx
Inte för att Valtos-stranden är viktigast, det finns ju stränder i Parga-stad med, men den verkar ju vara bäst för barn.
Det ska bli hur mysigt som helst att komma i väg till Parga....Ser verkligen fram emot det! _B-anana

Må så gott och tack än en gång!
Mvh
Linda

Patricuz
2010-01-10, 21:17
Hej igen!

Vi tyckte att det var bra att bo på Parga-sidan: nära till allt. Det är inte särskilt långt att gå sedan till Valtos-sidan. När man går nära strandlinjen är det backe upp och en härlig "åsneväg" ner med finfin utsikt. Sen finns ju den härliga Lichnos-stranden dit det går taxibåtar. Man kan även vandra genom olivlundar dit ca 4-5 km och ta taxibåten tillbaka. Det gillade sonen, han sprang nästan hela biten för att hinna med oss vuxna (guidad tur) och stortrivdes med att få släppa loss i grönskan. Jag tror att ni kommer att få det hur bra som helst. När ni är två veckor hinner ni säkert på någon härlig utflykt också ex. styxfloden. Kul! Jag får själv resfeber och tänker definitivt besöka Parga igen nångång!

Ha det bra!

Mvh P

bon
2010-01-11, 11:49
till Parga i aug.

Bara så ni vet så är det mycket folk på hamnstritan på kvällarna i augusti, speciellt på helgerna när atenarna kommer o gör weekends. Samt det är dyraste tiden. Juli o september är bättre val om ni kan välja.

birgitta

Lissi
2010-01-11, 14:02
Om badet är en viktig del av semestern så skulle jag ABSOLUT välja Valtossidan. Det är också nära centrum. Man går lätt dit efter stranden på kvällen...Då kommer man ju direkt upp till borgen och har en fin vy över byn.
Vi bodde jättebra på den sidan byn år 2001. Första gången vi var där 1999 så bodde vi PRECIS vid avsatsen i den långa trappan upp till borgen...Inte lika kul då det alltid stod folk och vilade sig och pratade nätterna igenom;). Vi hade vår balkong precis vid avsatsen....
För en 9-åring är det inga som helst problem. Det är värre för dem som är beroende av barnvagnar att gå i byns alla trappor.
Parga är ett bra val som alternativ till en ö.

Lissi

Linnil
2010-01-11, 18:09
Joo....Tyvärr så har jag bara möjlighet att åka i aug, har åkt i aug de 4 senaste gångerna så jag vet hur det är...men jag har inte upplevt det som särskilt negativt, (förutom att det är dyrare givetvis ;-) Som tur är så sover både jag och min dotter tungt (nästan varning för koma-tillstånd;-) så ljud, musik och livlig trafik brukar inte bekomma oss särskilt mycket :-) Men kan jag verkligen förstå dom som sover lite lättare, då kan det nog vara fruktansvärt irriterande. Har faktiskt beslutsångest när det gäller om vi ska satsa på att bo vid Valtos eller i Parga stad.....Hmm....är det någon som vet hur lång tid det tar att gå till Valtos-stranden från tex Villa Andonis (vid Spyrou Livada) ? Bara så att jag vet på ett ungefär. Ett stort tack för era kommentarer och råd!! Snart så ska jag boka....

Mvh
Linda

Ludde
2010-01-16, 20:31
Jag har bott på Villa andonis fyra gånger nu och är mycket nöjd med stället! Det tar inte lång tid att gå till Valtos, max 10 minuter. Själva sträckan är inte så lång det är bara en rejäl backe upp och sen utför och sen samma sak tillbaka, så det kan kännas lite jobbigt att gå i värsta värmen. Men inga problem ändå tycker jag, du har gjort ett bra val! Bara bra att man får röra på sig litegranna med tanke på all mat och dryck som man sätter i sig.. Återvänder själv dit i juni! Kunde inte längta mer.. :D

Linnil
2010-01-19, 23:15
Hej!

Tack för den informationen Ludde! Vad bra att höra att du var nöjd med Andonis! Valet för mig står mellan Andonis och Valtos ionian....Hmm, Japp..beslutsångest!:rolleyes: Själv har jag inget emot backarna, det är bara bra att röra lite på sig efter all god mat och dryck, Ang_elx precis som du säger... Jag undrar nog mest för min dotters del....jag vet av erfarenhet att dottern kan vid vissa tillfällen anta en viss personlighetsförändring (läs surpuppa __D) när det är som varmast, och vandring i backar med gassande sol, skavande ryggsäck och luftmadrass står på schemat. Men det är förståeligt tycker jag, värmen kan knäcka den bästa! :D. Men hur som helst, av det jag förstått av ditt svar, och av andras kommentarer så verkar det inte vara mycket värre "terräng" än på många andra ställen i Grekland. Och Parga verkar ju vara fantastiskt, så vi styr kossan dit i aug (ska bara bestämma vilket hotell som ska få äran att inhysa oss i 2 veckor ;)
Hoppas att du får en härlig resa i Juni!!
bye_bye
Mvh
Linda

Kajsa H
2010-01-20, 08:16
Jag tycker att ni ska välja Andonis :) Valtos Ionian tycker jag ligger lite för långt bort från själva byn :o Bor man på Andonis så tar det max 5 min att gå ner till hamnpromenaden, och iaf jag är sån att jag hellre går en liten bit till stranden och istället har nära till byn på kvällen. Vägen till Valtos är visserligen lite backig men det går bra ändå, tar ca 15 min att gå dit.
Jag brukar alltid bo på Two Brothers som ligger lite längre upp efter samma gata som Andonis och jag tycker det läget är perfekt. :)

/Katarina

Linnil
2010-01-20, 17:15
Tack för dina kommentarer Katarina! Hmm....tja fast det är nog så att jag tänker tvärtom faktiskt :rolleyes:.... vill gärna ha hyfsat nära till stranden, och om det är något längre till stan så gör det mig inget. Jag tar nog hellre en längre promenad på kvällen när det är lite svalare och man inte behöver bära på en massa grejor. Ang_elx.
Men det handlar ju egentligen inte om några sträckor oavsett vilket! :o
Ska insupa allt som alla har skrivit samt gå på mag-känslan...och trycka på boka-knappen! Så som jag velar lär väl alla resor vara slut innan jag fått "tummen loss" :D
Kan ju passa på att fråga om det finns några livsmedelsaffärer på Valtos-sidan?

Tack snälla för alla tips och råd!

Mvh
Linda

Kajsa H
2010-01-20, 22:16
Det är nog dåligt med livsmedelsaffärer på Valtos-sidan, de flesta affärerna ligger nere i byn. Om jag inte minns fel så finns det nåt supermarket längst bort på Valtosstranden (men det kan ju finnas fler, jag har inte letat så noga på den sidan :o ..) och även nåt litet minimarket "uppe på höjden", där man går när man ska ner till byn..
Ett par vänner till mig bodde på Valtos Ionian i somras och dom brukade oftast handla i byn, ibland innan dom gick hem på kvällen.

Skynda dig att boka, hemska tanke om du skulle bli utan resa! :eek: ;)

Katarina

(nu börjar jag längta tills jag själv ska iväg - 2 veckor i juni och 2 veckor i augusti :D )

Linnil
2010-02-21, 13:43
Hej Hopp!!...nu är det bokat och klart! _B-anana

Efter en del beslutsångest.... (och el-räkningar som skakat ekonomin i grundvalarna :eek:) ...så har jag äntligen bokat en resa till Parga i Aug. Två veckors underbar semester för mig och min dotter att se fram emot! klapp_klap
Jag valde till slut att bo på Parga-sidan, (inte vid Valtos)
på lägenhetshotellet Villa Andonis. Tror att det blir hur bra som helst!

Vill bara tacka er alla i denna tråden för era synpunkter och råd...dessa var till stor hjälp!

Såååå härligt att ha en Parga-resa att se fram emot!! :D

Må så gott!

//Linda

Lovis
2010-02-21, 14:27
Hej!

När vi bodde på Villa Andonis för två år sen bodde ägarfamiljens barnbarn där under sommarlovet, två roliga kavata flickor som GÄRNA pratade med gästerna. Är de där i sommar igen kan de säkert bli ett kul sällskap åt din dotter :-)

Linnil
2010-02-21, 19:30
Hej Lovis!

Vad skoj att höra! Det hade ju varit kanon med lite lek-kamrater för min dotters skull....Språket brukar ju aldrig vara ett problem för barn, som tur är! :) Tyckte du att hotellet var ok för övrigt?
Ser verkligen fram emot vår resa, är så nyfiken på Parga med omgivningar!

Mvh
Linda

Lovis
2010-02-21, 21:43
Hotellet var helt ok, med liten pool. Ligger bra till på den lilla, lilla huvudgatan Spyrou Livada. Bra bageri intill (green bakery) och lite större mataffär nära. Ni hittar snart genvägar genom de trånga gränderna ner till hamn/strand om ni inte vill ta "stora" turiststråket. Allting är väldigt nära och behändigt i Parga centrum och till hotellet är vägen inte direkt backig...

lejdy_di
2010-03-07, 04:34
Går alldeles utmärkt med barn! Dessutom är stränderna väldigt barnvänliga också. Nog finns det backar och knöliga stigar och vägar, men inte så det blir till en pina, och absolut inte för en 9-åring.
Det går båttaxi till Valtosstranden och tillbaka varje halvtimme, samt till Lichnos, bara roligt att åka lite båt för dottern din också kanske? :)
Och hotell Adonis ligger centralt nära stora vägen, se till att vara lite försiktig med dottern din bara när ni går ut från hotellet, ligger i en kurva.
Annars finns det massa roligt att göra för er båda, hoppas ni får kul!

Diana