handdator

Visa fullständig version : Kyliga kvällar i juni?


Dippeduttan
2010-01-05, 18:32
Precis som Mette åker vi ner 7 juni. Förra sommaren var vi på Naxos första veckan i juni och det var kyligt på kvällen. Hade tunn kofta på mig men frös ändå och önskade mig jeans och tjockkofta. Enligt Apollos hemsida är genomsnittlig nattemp. i juni + 16 och det är ju ingen jättevärme direkt. Vad säger ni som varit där i början av juni förut? Har det varit småkyligt? Vill inte packa en pinal i onödan och funderar redan på hur jag bör packa. Fanatiskt, jag vet...:o

Mette
2010-01-05, 19:00
Dippeduttan følg dine anelser... Det kan være småkøligt (nej, det næste altid køligt) først i juni, når solen går ned. Det kan også være varmt, men sjældent.

Der kan også falde regn - derfor er Skopelos så grøn. Men hvis det regner om formiddagen, er det som regel sol om eftermiddagen.

Når vi taler om småkøligt, så er temperaturen omkring 18 C :). Men lav nok til en trøje.

Så nu ved du, hvad du skal pakke Ang_elx

Vilma
2010-01-06, 01:28
Tights är bra om det är lite kyligt och de tar väldigt lite plats.

Det är praktiskt att ha en tålig kort jeanskjol med, tycker jag. Jag reser i den med tights under. När man kommer ner till värmen tar man lätt av sig tightsen.
Välj kofta med lite omsorg det finns så bra material som är tunna och inte tar mycket plats men ändå är varma om det behövs. Har du tur behöver du den bara innan du går på flyget.

När vi åkte till Skopelos förra året såg jag att en del inte tänkt på att det var många timmar att gå i reskläderna där i värmen. Norrmanen som bodde i rummet bredvid oss, vann priset i att vara sämst klädd. Han såg aningen lidande ut när vi kom fram, i sin svarta skinnjacka och svarta jeans;)

Eva L
2010-01-06, 12:01
Vädret varierar mer nu för tiden. För tre år sen regnade det häftigt på Ios nästan ett dygn i början av juni och på Sikinos och Folegandros tvingades jag ha både kofta och jacka några kvällar då temp sjönk till 12 grader.

Förra året när jag besökte Lesvos från slutet av aug och 14 dagar framåt var det få dagar som temp gick över 24 grader. Några kvällar och dagar var riktigt kalla. Även om ön ligger långt norrut sa den grekiska guiden på en tur som jag gjorde att vädret aldrig varit så oförutsägbart som de sista åren.

Året innan hade däremot jag, dottern och barnbarnet en perfekt varm 10-dagarsvistelse på Lesvos och vi reste hem i mitten av sept. Alla kvällar var varma och koftan fick hänga kvar i garderoben. Dagen efter vi kom hem drog regn och kalla vindar in över ön.

Tunn vindjacka samt en varm kofta eller fleecetröja är nog nästan alltid bra att ha med om det inte är mitt i sommaren.

Eva

malou
2010-01-07, 18:00
Med flaks og værgudenes velsignelse kan været være herlig og varmt så tidlig. Men generelt er det min erfaring at i overgangen mai/juni, på ulike øyer/øygrupper, kan det være litt kjølig. Altså ingen bading (for meg) og godt med klær om kvelden. Trolig tilfeldig, men Dodkanesene har vært best de siste gangene jeg har reist første halvdel av juni.