handdator

Visa fullständig version : Kombination Lefkos/Karpathos stad


BOKA
2010-01-04, 12:02
Vi funderar nu på att eventuellt beställa en kombinationsresa till Karpathos, där första veckan ska vara i Lefkos och andra i Karpathos stad. Ni som har en massa information om Karpathos kan väl komma med lite nyttig information om det kan vara ett bra alternativ. Annars så är väl Karpathos lite liten för 14 dagar om man stannar på ett ställe?
BOKA

karinafp
2010-01-04, 12:13
Annars så är väl Karpathos lite liten för 14 dagar om man stannar på ett ställe?

Oj, oj, oj...flabb_flab vi har varit på Karpathos fyra gånger nu, 2 + 2 + 2 + 4 veckor, och ser fram mot ytterligare tre veckor till sommaren. Tycker definitivt inte att ön är "lite liten", vi hittar alltid mer att upptäcka.

Men Lefkos tycker vi räcker bra i endagsdoser, vi vill ha mer liv och rörelse omkring oss. Du ska veta att Lefkos i princip bara är några hotell, en handfull tavernor och stränderna. Lugn och ro i kubik... Ang_elx

Om du inte vill ägna en hel vecka åt att bara ligga på stranden, skulle jag föreslå att du hellre bor båda veckorna i Pigadia, så du lättare kan ta dig runt på ön och upptäcka åtminstone några av alla pärlor som Karpathos kan erbjuda.

Karin
164 dagar kvar... and counting... ;)

Vilma
2010-01-04, 12:51
Håller med Karin. Lefkos är väldigt fint men man måste nog uppskatta väldigt lugna kvällar där. Pigada har ett bättre utgångsläge till de flesta underbara stränder och mysiga byar som finns på ön.
Karpathos är definitivt inte för liten för två veckor.
Jämfört med Skopelos, som jag läst att ni varit på så finns det likheter. Karpathos är större, med mer att utforska, det finns fler och finare stränder och mysiga byar där. Pigada kan inte alls jämföras med underbara Skopleos stad men om man ger det lite tid så är det inte så tokigt där heller.
Skopelos är nummer ett för oss, men jag skulle för allt i världen inte velat vara utan våra två underbara veckor på Karpathos. Favoriterna där är många!

Riitta
2010-01-04, 13:42
Måste för min del hålla med föregånende talare. För vår del räcker det också med kortare besök på Lefkos:o
Men det finns ju många här på forumet som tycker väldigt mycket om och bo där. Vill man ha de väldigt lugnt och stillsamt så är det nog rätt plats.
Det är ju långt och ge sig till Pigadia på kvällarna om man vill det.

Från Pigadia är det ju lätt och ta sig till olika byar och stränder på ön:)

Lycka till, hur ni än bestämmer er:)

Riittabye_bye

Kalimera
2010-01-04, 16:15
Vi funderar nu på att eventuellt beställa en kombinationsresa till Karpathos, där första veckan ska vara i Lefkos och andra i Karpathos stad. Ni som har en massa information om Karpathos kan väl komma med lite nyttig information om det kan vara ett bra alternativ. Annars så är väl Karpathos lite liten för 14 dagar om man stannar på ett ställe?
BOKAJag skulle absolut kunna tänka mig en vecka i Lefkos och en i Pigadia. Det är i mitt tycke en perfekt kombination: en vecka i lugn och ro, och därefter en vecka med liv och rörelse. Kan inte bli bättre. Tycker jag. :)

Riitta
2010-01-04, 18:07
Bra att du skriver vad du tycker Janne:) Det finns säkert flera som tycker samma som du.
Jag är bara för orolig och rastlös för att klara av så stilla liv en hel vecka:o

Riittabye_bye

Elisabet
2010-01-04, 18:19
En vecka i Lefkos behöver inte bli lugn och sysslolös! Jag vet ett ungt par som bodde där i en vecka och gjorde fantastiska utflykter varje dag! De hade eget fordon, och om man har det så ligger ju Lefkos väldigt bra till för utflykter till HELA ön.

inkfish
2010-01-04, 18:57
Annars så är väl Karpathos lite liten för 14 dagar om man stannar på ett ställe?


Själv tycker jag inte det. Jag har alltid basen i Pigadia men har fullt sjå att hinna med alla utflykter jag vill göra. På Karpathos finns massor att se.

Om idén kombinationsresa tycker jag att det låter härligt. Jag har själv aldrig bott i Lefkos, för mig är det för lugnt och enbart inriktat på bad - men vill man ha lugn och ro i en vacker omgivning så är det jättefint.

Och veckan därpå får man liv och rörelse i Pigadia.

Eva L
2010-01-04, 21:45
Jag kan också tänka mig att bo i Lefkos och tycker att det går att ägna sig åt annat än bad där också. Tavernasittande, läsning i skuggan eller på en altan. Flera vandringsleder börjar här och för den som vill ha det lugnt och skönt är det en fin plats. Har bara varit där över dagen men i Pigadia har jag bott tre veckor. Visst har den platsen sin grekiska charm men det är också en ganska ful stad med en hel del av den grekiska moderna arkitekturen som jag är mindre förtjust i.

Eva

Masse
2010-01-04, 23:26
Jag har endast bott i Pigadia vid mina Karpathos-besök, men besökt Lefkos för dagen. Som framgår av svaren ovan är det likadant med boende som med matställen, det handlar i allt väsentligt om smak och tycke.

Det som jag skulle vilja säga är viktigt för att uppleva Karpathos, är att man har tillgång till fordon under ett antal dagar. Dels för att se ön och dess byar, och dels för att kunna ta sig till de underbara stränderna som finns runt ön. Några av dem når man med buss från Pigadia, men det är betydligt smidigare och friare med eget fordon.

:) Mats

BOKA
2010-01-05, 17:49
Tack för alla svar. Vår tanke är att hyra bil den första veckan när vi är i Lefkos. Tar gärna emot lite tips om ställen att besöka per bil. Även andra tips är lika välkomna.
BOKA

Riitta
2010-01-05, 18:43
Det blir ju toppen:) Då har ni ju lätt och ta er till många ställen inte så långt från Lefkos. Tex. Mesochori är ju en underbar by i närheten.
Samt den berömda tavernan Under the trees är inte så långt därifrån heller. Finiki och Arkasa också fina byar. Sedan kan ni köra över berget till tex. Spoa.:) Det finns inte så jättemånga byar och vägar på Karpathos, så ni hinner lätt besöka dom allihopa:)

Sedan när i är i Pigadia så kan ni ta en båtutflykt till Olympos också:)

Riittabye_bye

karinafp
2010-01-05, 19:02
Det skulle ju också vara möjligt med en dagstur över till Kassos från Finiki. Rekommenderas varmt. Funderar själv på att återvända dit i sommar. Jag skrev om den turen i mitt resebrev 2005.

Karin
162 dagar och 11 timmar kvar tills planet lyfter...klapp_klap

MIM
2010-01-06, 15:42
Hej, vi tyckte att komb. resa Pigadia-Lefkos var toppen. Efter en vecka i stan var det skönt och avkopplande att komma till Lefkos med dess underbara stränder och mysiga tavernor, en mycket bra biluthyrare finns också och man kan göra fina turer fån byn, rekommenderas verkligen ! /MIM

Masse
2010-01-06, 17:36
Jag som är strand-älskare slår gärna ett slag för några av Karpathos fantastiska stränder. Även om man bara är "normal"-intresserad av sköna stränder så tycker jag att Achata, Apela och Kyra Panagia är tre stränder som är väldigt vackra och värda ett besök. De två sistnämnda är möjliga att nå med buss från Pigadia, medan Achata kräver eget transportmedel (åtminstone när jag senast var på Karpathos).

:) Mats

BOKA
2010-01-07, 12:25
Härligt med så många positiva svar om Karpathos. Nu är vi riktigt sugna på Karpathos. klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Är det bara en biluthyrare vid Lefkos?
Utflykten till Kassos låter ju inte heller helt fel.
BOKA

MIM
2010-01-07, 19:20
Hej igen, ni kan få mer information på "Lefkos rent a car", Nikos en härlig kille som ofta serverar sina kunder med kaffe och frun Marias nybakade sockerkaka. / MIM

Ingrid
2010-01-09, 23:21
Når dere er i Lefkos må dere ikke gå glipp av denne herlige tavernaen ute på piren: Dramoundana. En av mine topp 3 tavernaer på Karpathos.


http://i60.photobucket.com/albums/h5/ingridkjus/IMGP1677.jpg


Utsikten fra tavernaen:
http://i60.photobucket.com/albums/h5/ingridkjus/P1010946.jpg

Du blir med inn på kjøkkenet og plukker ut det du har lyst til å spise:

http://i60.photobucket.com/albums/h5/ingridkjus/P1010947.jpg

Stefulainen
2010-01-10, 11:38
Har varit två gånger till Karpathos och bott i Pigadia båda gångerna. Därifrån är det lätt att göra utflykter till andra byar. Om jag själv skulle välja att bo på två olika ställen under resan skulle jag kanske testa att bo ena veckan t.ex i Arkassa eller Spoa som ännu inte är så turistanpassade - fast då skulle man själv antagligen hamna att boka boendet där.

Om man gillar åka tunt skulle jag rekommendera att hyra jeep och köra upp till Olympos och byarna på norra delen av ön - före asfalteringen av vägen blir klar och en del av charmen med den försvinner :-)

sigge33
2010-03-06, 20:58
Når dere er i Lefkos må dere ikke gå glipp av denne herlige tavernaen ute på piren: Dramoundana. En av mine topp 3 tavernaer på Karpathos.


http://i60.photobucket.com/albums/h5/ingridkjus/IMGP1677.jpg


Utsikten fra tavernaen:
http://i60.photobucket.com/albums/h5/ingridkjus/P1010946.jpg

Du blir med inn på kjøkkenet og plukker ut det du har lyst til å spise:

http://i60.photobucket.com/albums/h5/ingridkjus/P1010947.jpg
Vilka minnen dina bilder gör vat där föra året hella 2v på lefkos och detta året ska man dit gjen i sluttet på agusti