handdator

Visa fullständig version : Till Amo aug-sep


Masse
2010-01-01, 21:46
Har flygbiljetter till Aten maj-juni som förmodligen blir besök på Saroniska öarna och/eller västra Kykladerna. Men ..........

..... vi när en dröm om att åka till Amorgos, kanske i slutet på augusti/början september.

Efter att ha studerat trådarna här på Kalimera och båttidtabeller mm har jag insett att det är lite pusslande att få till resan. Våra preferenser är

- lågt pris (vem vill inte ha det?)
- flyg från Köpenhamn, Malmö eller Göteborg
- kortast möjliga tid för båtresor (Hustrun gillar inte livet till havs och turen från Piraeus blir för långt)

De öar som tar emot internationellt flyg som jag kan se i närheten av Amo är Santorini och Kos. Ev kanske även via Mykonos är en tänkbar rutt. Alternativet är ev något inrikes flyg från Aten. Men i så fall vart? När jag söker i den från Kalimera länkade tidtabellen hittar jag inga båtar från Santorini, Kos eller Mykonos till Amo.

Är ute i god tid. Men min tanke är att det kanske är möjligt att fånga en rest-flight hos chartern om man är beredd att vänta och slå till med mycket kort varsel (2-5 dagar). Men då gäller det att veta vilka flighter och rutter som är gångbara i förhållande till båtförbindelserna. Därav frågan.

Tacksam för tips.

:) Mats

Ingegerd_Lasse
2010-01-01, 22:41
Visst är det en lång resa med färja från Pireus, men Blue Star -färjorna är stora och trygga och avgår i kvällningen, så man kan få några timmars skön vila i flygplansfotöljerna.Det är skönt att komma fram utvilad och att ha hunnit gå ner lite "i varv" efter flygresan och resan till flyget. Vi har aldrig varit sjösjuka med de färjorna, däremot funkar det inte med high-speed-båtarna.
MVH Ingegerd

Kalimera
2010-01-02, 15:59
De öar som tar emot internationellt flyg som jag kan se i närheten av Amo är Santorini och Kos. Ev kanske även via Mykonos är en tänkbar rutt. Alternativet är ev något inrikes flyg från Aten. Men i så fall vart? När jag söker i den från Kalimera länkade tidtabellen hittar jag inga båtar från Santorini, Kos eller Mykonos till Amo.Bästa alternativet är att flyga till Santorini. Från Santorini går det båtar till Amorgos, inte dagligen men ändå. Om det inte passar med båt den dag ni landar på Santorini kan ni åka till Naxos som har daglig båtförbindelse med Amorgos. Naxos är också en fantastisk ö så där kan ni stanna några nätter.

Näst bästa alternativ är Aten. Till Mykonos går det inga flyg från Sverige. Kos - Amorgos går en båt i veckan, lördagar.

Peter
2010-01-02, 19:13
Till Mykonos går det inga flyg från Sverige.

Nej, tyvärr har det ju inte gjort det på rätt många år nu. Annars tar det 20 min över till Tinos med färja, så det hade varit perfekt...

MEN! Danska Apollo har börjat flyga på Myconos igen! Och därifrån har det gått en SeaCat till Amorgos. Har för mig den tog ca 1 tim 45 min när jag åkte med den.

Annars är väl Santo det bästa alternativet när man ska till Amo. Men förbindelserna till Amo är lite opålitliga och biljettpriset till Santo är avskräckande...

Masse
2010-01-03, 00:25
Visst är det en lång resa med färja från Pireus, men Blue Star -färjorna är stora och trygga och avgår i kvällningen, så man kan få några timmars skön vila i flygplansfotöljerna.Det är skönt att komma fram utvilad och att ha hunnit gå ner lite "i varv" efter flygresan och resan till flyget. Vi har aldrig varit sjösjuka med de färjorna, däremot funkar det inte med high-speed-båtarna.
MVH Ingegerd

Jo det är riktigt. Jag älskar sjöresor och har t o m haft en kort karriär som sjöman i min ungdom (bl a till favorithamnen Piraeus). Men med min hustru är det tvärt om. Hon är inte förtjust i att vistas på (men gärna vid) havet , men accepterar det när det är nödvändigt, men då minimerat så mycket som möjligt. Och B S från Piraeus kan ju bli nödvändigt om inte de andra alternativen är gångbara.

Bästa alternativet är att flyga till Santorini. Från Santorini går det båtar till Amorgos, inte dagligen men ändå. Om det inte passar med båt den dag ni landar på Santorini kan ni åka till Naxos som har daglig båtförbindelse med Amorgos. Naxos är också en fantastisk ö så där kan ni stanna några nätter.

Näst bästa alternativ är Aten. Till Mykonos går det inga flyg från Sverige. Kos - Amorgos går en båt i veckan, lördagar.

Santorini känns som ett tänkbart alternativ. På Naxos har vi tidigare tillbringat en vecka och kan säkert spendera några dagar till där om det passar.

Via Kos är ett intressant alternativ. Ett par dagars väntetid kan ju också vara ok eftersom det är en ny ö för oss.

Nej, tyvärr har det ju inte gjort det på rätt många år nu. Annars tar det 20 min över till Tinos med färja, så det hade varit perfekt...

MEN! Danska Apollo har börjat flyga på Myconos igen! Och därifrån har det gått en SeaCat till Amorgos. Har för mig den tog ca 1 tim 45 min när jag åkte med den.

Annars är väl Santo det bästa alternativet när man ska till Amo. Men förbindelserna till Amo är lite opålitliga och biljettpriset till Santo är avskräckande...

Anledningen till att jag funderade på Mykonos var att vi en gång tog oss till Aten med ett flyg som gick i ringlinje Köpenhamn-Aten-Mykonos-Köpenham, eller om det möjligen var Göteborg i stället för Köpenhamn.
Skulle det gå att få till det med Danska Apollo till Mykonos och en SeaCat på 1 och 45 så vore det toppen för oss. Vår huvudflygplats här hemma och kort båtresa! Klart hetaste alternativet att gräva vidare i.

Tack allesammans för era fina tips.

Som jag skrev i inledningen så blir huvudspåret att reka under våren så att vi till sommaren har bra koll på alternativen. Då har vi ett bra underlag för att förhoppningsvis kunna slå till på några restplatser hos något av charterbolagen med mycket kort varsel och därmed förhoppnigsvis få bra pris.

Nu har jag ju fått lite bitar och kan börja lägga pusslet. Redan att planera resan är ju trevligt när man längtar.

Jag får säkert anledning att återkomma med flera frågor längre fram. Dock har jag en liten fråga till redan nu:

Täcker färjetidtabellsmotorn som jag får upp via länken på Kalimera de färjelinjer/-bolag som är intressanta i det här fallet, eller finns det något mera?

:) Mats

Kalimera
2010-01-03, 13:12
Täcker färjetidtabellsmotorn som jag får upp via länken på Kalimera de färjelinjer/-bolag som är intressanta i det här fallet, eller finns det något mera?Det finns två bra tidtabeller: GTP (http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp) och Openseas (http://www.openseas.gr/OPENSEAS/index_en.vm). Jag använder mig uteslutande av GTP. Tidtabellerna är långt ifrån uppdaterade för 2010, så ännu kan du inte finplanera. Blue Star Ferries (http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?sel=&loc=2&query=) är dock bra uppdaterad.

Masse
2010-01-03, 14:48
Tack för hjälpen!
Jag återkommer i ärendet om/när flera frågor dyker upp.

:) Mats