handdator

Visa fullständig version : Åker du aldrig nån annan stans då?


inkfish
2005-10-15, 18:32
Nej, jag gör ju inte det. Jag förstår att du frågar, det gör alla andra också. Men fortfarande åker jag faktiskt bara till Grekland.

Du förstår, jag betraktar inte Grekland som resande. Jag betraktar det mer som att komma hem. Grekland är mitt sommarställe. En del har sommarstuga på Orust, det har inte jag. Jag har Grekland. Och precis som hon som vill titta till stugan på Orust så vill jag titta till Grekland.

Att komma hem är att känna igen sig, att känna igen det man ser, hör, känner, luktar. Grekland är så otroligt hemvant, jag känner igen så mycket. Samtidigt är det ju så fantastiskt varierat, varje ö har sin alldeles speciella själ. Alla öars själ gillar jag inte, då stannar jag inte. Öar med själ i min smak åker jag däremot tillbaka till.

Om jag aldrig tröttnar? Nej, det verkar inte så. Jag har mängder av outforskade öar kvar. Dem ska jag ta när jag lyckas slita mig från favoriterna. Och sen, om nu den dagen kommer då jag klarar mig utan känslan av att på nära håll vara omgiven av hav - då väntar ju hela fastlandet också, ett jättegrekland som jag har kvar.

Tjänade jag dubbelt så mycket pengar som jag gör nu, och framförallt om jag hade dubbelt så mycket semester - då skulle nog saken komma i ett läge. Då skulle jag både resa och komma hem.

Men nu är det som det är med den saken och jag är fullt nöjd, bara jag får komma hem till Grekland!

(underrubrik: En greklandsdåres försvarstal. Skulle kunna rabbla det i sömnen för den där frågan får jag så ofta. Och jag bär min stämpel som inskränkt trygghetsnarkoman med stolthet:) )

ciakoohler
2005-10-15, 18:35
Nej, jag gör ju inte det. Jag förstår att du frågar, det gör alla andra också. Men fortfarande åker jag faktiskt bara till Grekland.

Du förstår, jag betraktar inte Grekland som resande. Jag betraktar det mer som att komma hem. Grekland är mitt sommarställe. En del har sommarstuga på Orust, det har inte jag. Jag har Grekland. Och precis som hon som vill titta till stugan på Orust så vill jag titta till Grekland.

Att komma hem är att känna igen sig, att känna igen det man ser, hör, känner, luktar. Grekland är så otroligt hemvant, jag känner igen så mycket. Samtidigt är det ju så fantastiskt varierat, varje ö har sin alldeles speciella själ. Alla öars själ gillar jag inte, då stannar jag inte. Öar med själ i min smak åker jag däremot tillbaka till.

Om jag aldrig tröttnar? Nej, det verkar inte så. Jag har mängder av outforskade öar kvar. Dem ska jag ta när jag lyckas slita mig från favoriterna. Och sen, om nu den dagen kommer då jag klarar mig utan känslan av att på nära håll vara omgiven av hav - då väntar ju hela fastlandet också, ett jättegrekland som jag har kvar.

Tjänade jag dubbelt så mycket pengar som jag gör nu, och framförallt om jag hade dubbelt så mycket semester - då skulle nog saken komma i ett läge. Då skulle jag både resa och komma hem.

Men nu är det som det är med den saken och jag är fullt nöjd, bara jag får komma hem till Grekland!

(underrubrik: En greklandsdåres försvarstal. Skulle kunna rabbla det i sömnen för den där frågan får jag så ofta. Och jag bär min stämpel som inskränkt trygghetsnarkoman med stolthet:) )

Bravo Ink !!!!!!!

inkfish
2005-10-15, 18:36
Är i gott sällskap, förstår jagflabb_flab

Riitta
2005-10-15, 19:01
Att man känner igen sig:) Och alla frågorna kan man utantill också:)

Riitta

karinafp
2005-10-15, 19:54
Ja, jag kan ju med gott samvete svara att jag HAR varit någonannanstans! Jag har utforskat stora delar av det övriga Europa, både öst- och väst, har varit i Nordafrika och i Turkiet, och först på senare år har jag upptäckt Grekland! Och av Grekland så har jag bara börjat att nosa på landet, så jag har MYCKET kvar att upptäcka!

Att vi råkade "fastna" på Karpathos redan i början av vår Greklandsodyssé, ja, det är inte mycket att göra åt... ;) som sagt, de andra platserna lär ju finnas kvar om vi skulle vilja se något annat. Men drömmen vore ju givetvis att ha så mycket pengar att jag kunde åka BÅDE till Karpathos OCH Aten OCH någon ny plats därutöver varje år! flabb_flab

Karin

Bossew
2005-10-16, 06:36
Är i gott sällskap, förstår jagflabb_flab

Skulle tro det! :)

Vet inte hur ofta frågan om "bara" Grekland och varför kommit upp. Jag känner att det inte behövs andra alternativ, framförallt inte då det finns andra alternativ inom Grekland. :)

bosse

Eva L
2005-10-16, 09:50
För mig är det bara brist på rikedom och semesterdagar som begränsar resandet men naturligtvis reser jag ändå till andra länder än Grekland. Det finns många fantastiska människor och platser på vår jord så för mig skulle det kännas djupt tragiskt att inte ha sett mer av världen än Sverige och Grekland. Förstår att många åker till Grekland som andra åker till sommarstugan och det tilltalar mig ibland men oftast inte. Kanske därför jag inte har någon stuga.

En baksida med Greklandsresandet som jag själv fastnat i ibland är att det blir lite väl mycket "av livets goda" dvs mat, dryck och barliv och för lite av kultur och natur. Med ökad ålder längtar jag mer efter färskpressad juice, soluppgång och en stunds meditation eller yoga än efter retsina och ouzo. Nu är jag inte alls någon fanatisk hälsofreak och inte nykterist heller men jag skulle önska att utvecklingen ibland gick i en annan riktning. Kanarieöarna hoppar på spatrenden, det är verkligen ute att röka bland många yngre människor i Europa och kanske Grekland också utvecklar sitt goda liv. Hoppas därför på mer långsiktigt hållbar turism, färre bilar på öarna, rökfria barer, mindre trista turistbutiker, mer ekologiskt odlad mat, mer lokalt hantverk, utmärkta vandringsleder, färre vattenfordon som förpestar stränderna med både avgaser och oljud etc etc. Tankarna är väl nästan utopiska men jag vet att det finns kloka personer som jobbar med utevecklingen av Greklands turism som gör allt för att den negativa trenden ska brytas.

Eva

Lissi
2005-10-16, 11:51
Tänk precis dessa tankar pratade min sambo och jag över igår när vi njöt av ouzoflamberade scampi och vin! Varför blir det alltid Grekland?? Vi kände ju i somras på Symi att vi egentligen var mätta på sommar i Grekland, alla dagar blir ganska lika och vi hade ju tänkt vandra , men värmen satte P för det. Det blev ju bara det vanliga dvs frukost på terassen, stpromenad till stranden (eller åktur de dagar vi hade vespa) sen den vanliga stunden på terassen innan kvällens mat....Det kändes som vi var mätta på det!

Så kommer vi hem och veckorna går och så börjar man LÄNGTA till Grekland i alla fall.... Vi bestämde ju nyårsresa till Aten, ett sätt att se en annan årstid och ett annat Grekland..Det kanske vore nåt sa vi att INTE åka på sommaren utan andra tider....OCH efter att vi suttit och pratat igår så gick vi till datorn och tittade hur det såg ut vid påsk....Det är ju en härlig tid..Att vandra på Kreta i påsk, DET skulle väl vara något?? Påsklovet vore ju bra att vara på Kreta...TJA..det slutade ju förstås med att vi bokat en vecka till Rethymnon 8-15 april..._B-anana _B-anana _B-anana
..så KANSKE kan vi tänka oss att INTE åka till sommaren till Grekland....

INKFISH - Ditt inlägg är så bra!

Lissi. som räknar ner för Aten i december.

Eva L
2005-10-16, 15:53
Det handlar inte om hur jag upplever mina feriesteder utan om baksidan av inte alltid kloka turistsatsningar. Jag kommer säkert att åka till ditt paradis och till många andra platser i Grekland vilka många kommer att tilltala mig medan jag kommer att finna andra som allt för exploaterade. Jag har funnit flera orter som jag gärna återvänder till och andra som det antagligen kommer att dröja länge innan jag besöker igen. Dock skulle jag aldrig begränsa mig själv till att besöka bara en plats, eftersom det inte tilltalar mig, men det kanske passar någon annan perfekt.

Eva

kari
2005-10-16, 18:45
[QUOTE=Inge]
Lykkelige meg fant altså paradiset på Samos og i Pythagorion. Etter 21 uker der kjenner jeg knapt igjen ett av de negative punkter som dere nevner.
Mitt råd er: Velg to uker i Pythagorion neste gang og dere er frelst![/QUOTE

Det er så bra at vi har hver våre paradis, Inge :) Jeg har ganske mange :D
Det er sikkert mange flere enn deg her i Forumet som er glad i Pythagorion,
og flere, som ikke har besøkt Samos enda, kan sikkert bli det :)

MEN, jeg tror også mange, som meg, ville synes Pythagorin er blitt altfor turistpåvirket! Jeg har bodd i P. 3 ggr,- siste gang, i - 96 var JEG "fornøyd" :mad:

SAMOS er en vakker øy, DET er jeg helt enig i, og Pythagorion har en fantastisk flott beliggenhet :). Men........
- skulle det engang bli "praktisk" for meg å fly til Samos, for å komme til Ikaria eller Fourni, ville jeg nok ikke ta en evt overnatting i Pythagorion.

:) Kari

kari
2005-10-16, 19:32
Är i gott sällskap, förstår jagflabb_flab


VISST ER DU DET, INKFISH klapp_klap klapp_klap klapp_klap

HVOR mange ganger jeg har besvart tilsvarende spørsmål, vet jeg ikke.
- heldigvis har de avtatt l i t t, folk har nok gitt meg opp ;)

Jeg bruker også å sammenligne med å reise på hytta (stugan) :)

Kari
- som har verdens største hytte :)

Ivi
2005-10-16, 19:38
Kari
- som har verdens største hytte :)

Något att ha för en Kalimera-fest kanske? :D

Ivi

kari
2005-10-16, 19:41
Något att ha för en Kalimera-fest kanske? :D

Ivi


flabb_flab flabb_flab flabb_flab jo det skulle bli en bra fest _B-anana

;) Kari

stenake
2005-10-18, 10:35
Efter 12 resor till Grekland brukar vi också få den frågan; "åker ni alltid till Grekland"?, Men det gör vi inte. Vi har sedan min fru och jag träffades 1993 nästan varje år gjort en resa på våren och en på hösten/vintern. Den på våren (maj-juni) har alltid varit till Grekland utom i år. Vi är såna som vill uppleva nya resmål och få nya intryck så därför har har vi alltid besökt nya öar varje greklandsresa. Vissa öar har vi passerat flera gånger och Kreta är ju så stort att det krävt två resor. Vi försöker alltid undvika de värsta turistfällorna och har därför ingen erfarenhet av de öar/orter (mer än Kreta) som satsar på massturism och färgade shots. Men får man tro resebolagen och det dom satsar på så är det ju stora "resorts", gärna med "all inclusive" som gäller numera. Även om vi älskar Grekland så ser vi gärna andra delar av världen också, så höst/vinter resan har alltid varit till något annat resmål. Det känns för övrigt skönt att komma bort från den svenska slaskvintern här i Stockholm och Grekland är ju inte direkt något vinterresmål. Med risk att få på skallen så säger jag ändå att det finns faktiskt andra underbara platser lika nära Sverige som Grekland, som t.ex Azorerna och Madeira, eller Provance i Frankrike. Marocko med sagostaden Marrakech var nog den mest omtumlande upplevelse vi haft. Vi har t.o.m. varit på både Teneriffa och Gran Canaria och (lite motsägelsefullt med tanke på vår motvilja mot massturism) trivts alldeles utmärkt genom att se till att inte bo på de värst turistifierade orterna och att utforska öarna. I år blev det inte Grekland eftersom vi fick tillfälle att hyra en lägenhet billigt alldeles vid Medelhavet i Almunecar, en liten trevlig ort i södra Spanien, och hade sen för första gången på dessa år några veckor sommarsemester i Sverige som också är fantastiskt.
Men i fredags såg vi filmen "Mitt tjocka feta grekiska bröllop" på TV, och även om den egentligen inte handlar om Grekland så gav den tillbaka, främst genom musiken, den där greklandskänslan som vi saknat ett par år. Så i söndags letade jag fram mina gamla band med grekisk plingeplongmusik och eftersom bilen turligt nog förutom CD också har bandspelare så har jag nu i två dagar lyssnat till grekisk musik till o från jobbet, så Grekland se upp, nästa år kommer vi igen.

Sten-Åke

PS
Inkfish, lite konkurrens, kolla in andra och tredje bilden http://www.99express.com/articles/45/1/Incredible-Huge-Animals
Tror detta passerar länkreglerna
DS

inkfish
2005-10-18, 15:15
Konkurrens? Åh, inte då! Vi håller ihop och är som en enda stor familj:D

---

Tack för svaren, alla! Tänkvärda reflektioner och kul att höra att det inte bara är jag som får den där Åker du aldrig nån annan stans-frågan:o

Lissis svar är roligt. Från att ha hoppat av Grekland i somras till TVÅ bokade resor några få månader senare:) ... Rätta takter, Lissiklapp_klap

Lissi
2005-10-18, 16:03
Tror Du någon i vänkretsen är FÖRVÅNAD Inkfish?? Nädå..Nu väntar de bara på att vi bokar sommarresa också!:D

Man är väl inte sämre än man kan ändra sig och OM det flaggas för svalt väder i juli i Grekland så vet man ALDRIG......:) ;)

Lindiz
2005-10-18, 22:35
Hade jag betydligt mer pengar och tillika obegränsat med ledighet skulle jag (och resten av familjen) nog resa till andra ställen än grekland också. Men i dagsläget blir det en resa per år och då finns det inga alternativ. Det är Grekland som gäller. Basta! Att sen ens omgivning tittar konstigt på en när det drar i hop sig (igen) får man ta... Jag ids inte ens ta diskussionen längre...:p