handdator

Visa fullständig version : Hälsning från Grimm i Aten (långrandig!)


grimm
2009-12-25, 09:29
Hej alla!

Jag sitter nu och skall egentligen äta frukost, men det blir nog lite pillrandet på laptop:en först.

I förrgår, den 23:e så lämnade jag ett snöigt och julvackert Sollentuna för att ta mig till Aten.
Med min gamla vanliga tur så var det förstås en "prominent person" som skulle med samma flyg som jag till München, så det blev en försening. (Carl Bildt, varför münchen dagen före julafton??)
Nåväl, Aegean var försenade från München, så det löste sig.
Väl framme i Aten så hade jag inte tålamod att ta Metron in till stan, så jag slog till med en Taxi. Den resan gick i så pass hög hastighet att jag trodde nästan jag var på tyska Autobahn... Med skillnaden att där åkte man i en ny Mercedes, här var det en Skoda som sett bättre dagar ;-)

När jag kom till hotellet, så var det en snabb incheckning och jag erhöll en bunt måltidskuponger för att äta på hotellets matsal (Athinaion) Bah! tänkte jag, vad skall jag med dem till?? Men stoppade dem i plånboken.
Efter en kort sejour på rummet, och uppackning där jag upptäckte att det saknades en del attiraljer för att sköta den personliga hygienen bar det av ut på stan och Hondos Center.

Efter ett par timmars planlöst irrande (nja, inte riktigt), så kände jag att det kurrade lite i magen. Dags för middag.
Hittade en liten restaurang/Taverna/Grillhus där jag började med lite Ouzo och meze, och beställde sedan en grillad biff. Herrejissanes vilken biff! Lika stor som tallriken, och vikt därefter. Texas-size, släng dig i väggen. Denna var STOR, och mycket vällagad.

Efter detta var det dags för Zantac, Samarin och sängen.

Dag2 började med en sovmorgon, för att fortsätta med en shoppingrunda tillsammans med hela atens befolkning och några till. Det var ju julafton, något jag hade lyckats förtränga.
Nåväl, efter ett antal "ja just det, det har jag glömt..." så bar det av till plaka.
Eftersom det är första gången jag är i Aten, så var det en upplevelse, men en ganska planlös sådan. Jag hade bara kollat på kartan på hotellet, sedan glatt gått på promenad.
Hittade en mysig kafeneion i plaka, där det var ganska mycket folk. Efter ett par timmars promenad i svensk sommartemperatur och sol, så var det dags för resans första öl. Den smakade himmelskt gott.
När mörkret föll, upptäckta jag att fler o fler ställen började stänga, även ställen där man kan äta... Nåväl, ingen panik tänkte jag, och gick till ett par ställen jag blivit rekommenderad, men tji fick jag, stängda eller abonnerade.
Jaja, det får väl bli hotellet tänkte jag, och så blev det denna denna julafton Anoo 2009. Och ärligt talat så var maten förvånansvärt bra! Och gratis, eftersom jag hade sparat dessa måltidskuponger som jag inte ansåg hade något värde alls.

Dag3, Idag.

Började med en rejäl sovmorgon åtföljt av en god frukost, sedan får vi se, jag har inte hunnit längre än så här idag. Men jag skall nog börja med att kolla efter öppna restauranger idag. Kanske en tur till Piraeus idag? Vi får se.

Många lata Julhälsningar från

Grimm

bocina
2009-12-25, 10:08
Hej,

Ja, redan igår kväll så märktes det även på Sifis att det var något på gång. Vi hade, med viss föraning (dunkelt minne från förra året), gått ner lite tidigare än vanligt för att äta. Tur var väl det för när vi var klara vid 8-tiden så märktes ett påtagligt förändring. I köket var allt nu avstängt och allt skurades, kocken stod upp på bänken och skurade högt upp inne i utsuget (månne han ville att Jultomten inte skulle bli flottig när/om han kom ner i skorstenen?).

Sifi själv kom fram och nästan bad om ursäkt när han talade om att han skulle ha stängt idag. OK, sade vi eftersom vi visste det sedan förra året.

Idag så är det väldigt stilla, bara enstaka bilar och det känns på något sätt som ett "lugn" vilar över omgivningen.

Ha det fortsatt bra i Atenbye_bye

BoCina

Marianne
2009-12-25, 10:14
Vilken tur att du fick god mat även julafton!:D

Taverna Athinaïkon på Themistokleos vid Omonia har bara öppet vardagar!
Lilla Kapnikarea brukar också mest ha öppet i affärstid.
Men det bör finnas mycket öppet!

Glöm nu inte att gå upp en tur på Akropolis!flabb_flab Och hela vägen runt är också en fin promenad. Strosa gärna upp till Akropolis genom Anafiotika! Skulle det bli lite regn en dag, söndag kanske?, så är det ju inte någon dålig idé att besöka det nya Akropolismuseet den dagen. Det brukar vara gratis entré till museer söndagar om vintern, undrar om det fortfarande gäller?

Tar du dig till Pireus och Mikro Limani så finns det mycket restauranger där, kanske hittar du spårvagnen och åker lite längs kusten och sedan hem med den, ganska trevligt.

Man har väl fortfarande den fina julmarknaden på Syntagma, eller?

Det drar verkligen i Aten-tarmen...:)

Ha det gott!bye_bye

Lissi
2009-12-25, 10:58
Det drar verkligen i Aten-tarmen...:)


...om!!!

Tänk om man skulle fira sin 5-åriga bröllopsdag där dec 2010Ang_elx Bröllposresan gick ju dit och snart är det 2 år sen vi var där ...

Lissi

Marianne
2009-12-25, 11:41
Tänk om man skulle fira sin 5-åriga bröllopsdag där dec 2010Ang_elx Bröllposresan gick ju dit och snart är det 2 år sen vi var där ...
Det låter förnuftigt, Lissi. Nyårsafton i Aten är ju aldrig fel.:D
Tänk som tiden går, vi har inte heller varit i Aten på 2 år nu, det har blivit Rom-Rhodos-Tinos-Rom-Rhodos-Rom-Tinos i stället och det blir nog Rom snart igen, rekommenderas verkligen också!:)

Aten och Rom - två härliga storstäder!bye_bye

Eva L
2009-12-25, 11:59
Hoppas du hittar dina pärlor i staden. Marianne har ju skrivit en del reseberättelser och jag tror Admirala har lagt ut en den fina foton från julfirandet. Eftersom det är idag som grekerna firar jul lär det väl vara mycket som är stängt den här dagen. Aten är en av de städer jag besökt som jag aldrig längtar tillbaka till men det är ändå fascinerade att läsa om andras glädje över staden. Antagligen beror min motvilja på att det är så mycket trafik och luftföroreningar.

Själv har jag vandrat mycket i de stadsdelar där min dotter bott och det finns många vackra kyrkor att titta in i runt om i staden. Många är säkert julöppna idag.

Eva

inkfish
2009-12-25, 15:31
Låter grymt, Grimmbye_bye!

grimm
2009-12-25, 19:21
3:e Dagen:

Denna dag var lite annorlunda, inte mycket folk på gatorna idag, iallafall inte längs med Stadiou, eller panestimiou. Men så fort jag närmade mig Syntagma-torget så vart det liv i luckan! Musik, ballongförsäljare och allsköns nasare i full fart, det var säkert lika många säljare som presumptiva köpare. Nåväl, den cirkusen var snabbt avklarad för en rask promenad bort till "nationalparken". Känns konstigt att säga nationalpark om en stadspark, men så verkar det vara.
Där var det verkligen barnens högtid. Det var tipspromenad och en massa andra aktiviteter för barnen.
Jag fortsatte i sakta mak ner mot hadrianus port, bara för att inse att det arkeologiska området var stängt.
Nåja, ingen panik. Jag fortsatte in mot Plaka igen. Efter ett tag så blev jag törstig, så en öl vid en taverna fick det bli. Efter denna kalla och smakfulla förfriskning så bar benen iväg genom Plaka för att så småningom hamna uppe vid Akropolis. Efter ett antal trappsteg och backar så var jag framme, och inte helt förvånande så var det stängt!
Visserligen en tanke jag burit på ett par timmar, men det kändes lite nesligt.
OK, ingen panik.
Klockan var inte mycket, och det var dags för lunch. Jag började leta efter lunch, men inga ställen som omnämns vare sig på Kalimera eller andra ställen var öppna. Eller, jo en del var det, men de var absolut knökfulla.
Försökte ett par ställen i Kolonaki som jag läst om, men även dessa var stängda.
så efter ett tag så insåg jag ett det var dags för en kompromiss, det fick bli en sen lunch tidig middag på en turistfälla. Taverna Plaka blev det. Maten var en blandad upplevelse. Laxen var tråkig, friterad Feta med Honung var kul, och sen lamm med kronärtskockebottnar var god!
upplevelsefaktor=2, av 10 möjliga.

Sitter nu på hotellet och vilar mina fötter, tittar på TV, och njuter av att vara ledig.

I morgon har jag ingan aning om vad jag skall göra, men Piraeus lockar, att sitta i hamnen och se alla fartyg lockar.
Hade jag varit morgonpigg hade jag kunnat ta morgonbåten till Paros, för att ta eftermiddagsbåten tillbaks till Piraeus, men det kommer inte att händaAng_elx

Nåväl, jag önskar er en fortsatt God Jul!

/Grimm

bocina
2009-12-25, 20:01
....Hade jag varit morgonpigg hade jag kunnat ta morgonbåten till Paros, för att ta eftermiddagsbåten tillbaks till Piraeus,......

/Grimm

Varför inte ta en båt till Poros istället? Går betyligt fortare och du hinner lugnt vandra kring i stan och förhoppningsvis hitta något öppet ställe för en ouzo-meze eller rent av lite mat. En bra liten krog i gränderna strax ovanför gästhamnen/kajen är Snigeln, där vi har ätit ljuvliga små sniglar. Ser precis ut som våra små gula och svarta trädgårdssniglar. En annan bra taverna ligger uppe på "toppen" av stan, jag vill minnas den heter Eleni eller något liknande. Tyvärr vet jag inte om någon av dem är öppen så här års. Kanske ändå eftersom många Atenare åker ut till de Saroniska öarna över helgen eftersom de ligger så nära Aten. Sen kan du lugnt ta kvällsbåten hem igen.

Ett annat intressant utflyktsmål är Pireus en helgkväll. Vi kom till Aten en sen söndag eftermiddag och skulle ta båten från Pireus tidigt på måndagsmorgonen. Vi vandrade omkring i Pireus och hamnade uppe på ett stort torg, en bit upp från de vanliga kajerna i hamnen. Där fann vi ett fantastiskt folkvimmel. Alla, unga som gamla var där. Lite äldre barn såg efter de yngre medan de vuxna i flera generationer satt eller gick runt och pratade med alla och envar. "Voltan" en söndagkväll. Fantastiskt att få uppleva så där lite vid sidan om. Gav oss mersmak på att alltid försöka ta oss lite bakom de sedvanliga stråken.

Hälsningar
BoCina

grimm
2009-12-25, 22:01
Hej,

Tack för tipset BoCina. Piraus finns som sagt på min lista, och att ta sig dit på kvällen är nog mer min stil än tidiga ottan.

/Grimm

Masse
2009-12-25, 22:51
Hej Grimm,

Jag tipsar om en av mina favoriter i Athen. Fick just lära mig av Kalimera-vännerna att stället heter Lykavittos Hill. Där har du fantastiska vyer över Athen och kan åtminstone se Akropolis uppifrån. Men även om du är hungrig och det mesta är stängt så ÄT INTE DÄR! Se vidare under min tråd "Utsikt över Athen". http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21565

God fortsättning på Athen-Julen!

:) Mats

grimm
2009-12-29, 10:29
Hej,

Tack för alla tips om sevärdheter i Aten!

Nu hemkommen till ett inte så varmt Sverige.
De två sista heldagarna i Aten var tämligen slappa o sköna.

På lördagen så insåg jag att det skulle vara stängt i Aten, så tog jag spårvagnen ut till Mikrolimani. Det var en lattjo resa, man kliver av vid något som liknar ett nedlagt industriområde, för att vandra längs med stora vägar och ett stort idrottskomplex.
Väl framme så var det lugnt, väldigt lugnt. Jag hittade en taverna som öppnade glasväggen ut mot vattnet. Det var helt underbart, jag satt i skjortärmarna och tittade ut ut över den lilla hamnen. Vattnet låg spegelblankt, solen sken och jag kunde inte sluta le. Där spenderade jag c:a 3½ timme med min bok, min ouzo och min lunch.

Jag vaknade i Söndags morse och kände att livet lekte, tills jag försökte kliva upp ur sängen. Mina vader hade förvandlats till ett par stenblock. Det var helt hopplöst att försöka få liv i dem. Jag klev upp ur lopplådan på andra försöket, och stapplade in till badrummet för mina morgonbestyr. Efter detta så försökte jag mig på ett antal stretch-övningar, som visade inte bara vara helt meningslösa, men även tämligen smärtsamma.
Efter en långvarig förhandling mellan kropp o vilja, så vann till slut viljan, och jag stolpade mig ner till frukosten (som f.ö. var mycket bra, med alla hotellstandarder mätt) och intog min sedvanliga frukost, kaffe, ägg, bacon, croissant och 4 kapitel ur medhavd bok samt ett antal cigaretter därtill.
Efter andra försöket att ta mig till Akropolis för att besöka museet, gav jag upp. Jag planterade min ömmnade kropp på ett kafé, och satte mig att beskåda söndagslivet i denna lilla del av aten kallad Anafiotika.

Måndag morgon bestod av en enda lång shoppingrunda för att köpa Ouzo, olja, honung och lite andra småsaker som jag ville ha för att lindra abstinensen när jag väl kommit hem.

Väl hemkommen så kan jag säga att jag är mycket nöjd med min resa till Aten. Det är en stad som verkligen lever, med allt vad det innebär:
tiggare, trafik, buller, trängsel, god mat, trevliga kaféer, glada människor, kulturav som heter duga... ja, listan kan göras oändlig.

Ja ni, såg kanske att jag intog cigaretter till frukost, och det beror på att lagen om rökning på offentlig plats i grekland inte är lika drakonisk som här hemma.
Som jag fick det förklarat av en taverna-ägare, så fungerar lagen som följer(på ett ungefär):
Rökning förbjuden i lokaler som t.ex. banker, postkontor och i viss mån andra arbetsplatser.
Om en restaurang är större än 70 m2, så måste de ha en rökfri avdelning.
Om en restaurang är mindre än 70 m2, då väljer innehavaren själv om han vill ha rökfritt eller inte.
I hotellets fall, så hade de valt att göra matsalen rökfri, med undantag för en rökavdelning.

χρόνια πολλά!

/Grimm, som redan längtar efter att få packa väskan igen.

Marianne
2009-12-29, 18:06
Kul att du har haft så sköna dagar i Aten och att du är nöjd med resan. Bortsett från ömheten i vaderna, förstås.snyft_drop
Men det hör ju nästan till, att man blir öm i benen/fötterna när man åker på storstadssemester och går från morgon till kväll.
Ens allra skönaste skor är ett måste!

Förra året fick jag inte med mig mina allra go'aste Nike-skor till Rom, vilket resulterade i att jag var tvungen att få många behandlingar för hälsporrar när jag kom hem - inte roligt det heller.

inkfish
2009-12-29, 22:17
Väl framme så var det lugnt, väldigt lugnt. Jag hittade en taverna som öppnade glasväggen ut mot vattnet. Det var helt underbart, jag satt i skjortärmarna och tittade ut ut över den lilla hamnen. Vattnet låg spegelblankt, solen sken och jag kunde inte sluta le. Där spenderade jag c:a 3½ timme med min bok, min ouzo och min lunch.


Såååå underbartsnyft_dropklapp_klap

Men: vad hade hänt med dina ben? Jag har inte fått bilden att du närmar dig 80:o

grimm
2009-12-29, 23:24
Hej,

Nejdå Inkfish, jag är fortfarande ung, snygg o fräsch Ang_elx
Men jag är en person som sitter still still lite för mycket till vardags, så när jag väl börjar gå 6-8 timmar per dag, då kan det bli lite lattjo i benen...

/Grimm, som varvat ner med en 2-timmars promenad idag

inkfish
2009-12-29, 23:53
Nejdå Inkfish, jag är fortfarande ung, snygg o fräsch Ang_elx


Ain't we all...flabb_flab

Ok, man kan säkert få det tungt av så mycket promenerande även om man inte är lastgammal.

Skönt då att Grekland är så perfekt anpassat för låååånga sittklapp_klap

karinafp
2009-12-29, 23:58
Jotack, det där känner man igen. Stumma, värkande vader efter många och långa promenader på hårt underlag. :( Inte tänker man på att stretcha när man kommer upp till hotellrummet, heller! Och hissen går inte ända upp till frukostrummet på Adonis, så många morgnar har man nästan krypande tagit sig uppför sista trappan och svurit över sin dumhet... Ang_elx Men det är det värt, man är ju i Aten! flabb_flab

Karin
som är mer van vid skogspromenader