handdator

Visa fullständig version : koufonissi-antiparos..


j-lem
2009-12-16, 16:52
tjena alla glada kalimerare där ute i vintermörkret!!
nu kommer jag med en ny fråga och hoppas att nån av er rutinerade där ute har koll...
e de nån som vet hur/om man kan ta sig från koufonissi till antiparos 6/7-2010 på ett smidigt sätt??
snackar vi skopelitis eller blue star nånstans till närliggande öar??
tacksam för svar så jag vet hur vi ska lägga upp nästa sommars efterlängtade ö-luff!!
ha de gött allihopa o en riktigt god jul o ett gott nytt kalimeraår!!!!!!!
mvh. Jani från ett blåsigt o lätt snöande gbg...:-)

Zappa
2009-12-16, 17:04
"Normala" rutter har tidigare varit Skopelitis mellan Koufonissi och Naxos, eller stundtals (typiskt mitten/slutet av juni till aug) någon snabbfärja samma sträcka.
I så fall får man sedan ta BlueStar mellan Naxos och Paros för att sedan ta ny båt från Paros till Antiparos.
Alternativet är ju att ta BlueStar hela vägen från Koufonissi till Paros, och sedan samma båt mellan Paros-Antiparos.
Hur det kommer att se ut nästa sommar är ju omöjligt att svara på redan nu, men det är sällan de gör några drastiska förändringar, tycker jag...

bye_bye Sven

SteffTee
2009-12-16, 18:46
Smidigast måste väl vara Blue Star, Kouf-Paros. Den gick iaf häromåret och jag har för mig att det var en förmiddagsavgång.
Från Paros är det mest bekvämt att ta båten från Parikia men den tidtabellen har varit lite svajig de senaste två åren. I somras var det endast en liten båt som gick med en väldigt oregelbunden turtäthet.
Alternativet är då lokalbuss/taxi till Pounda och därifrån bilfärjan som går, minst, var timme från tidig morgon till sen sen kväll.

Svein B.
2010-01-02, 15:54
Blue Star har pleid å gå tre ganger i uka tidlig om morgenen fra Koufonissi og ankomst til Paros på formiddagen. I tillegg har NEL Lines og/eller ANEK pleid å ha en båt midt på dagen en gang eller to pr. uke. Ellers støtter jeg forrige innlegg når det gjelder forbindelser fra Paros til Antiparos. Det enkleste er å ta båten direkte fra Parikia til Antiparos fra innsiden av den store ferjekaien.

Janérik
2010-01-02, 23:27
Jag minns att jag har åkt med Skopolitis Express till Piso Livadi på Paros nångång för länge sedan. Är det någon som vet om denna ort kan ligga med i deras tur nångång numera? Inte för att jag vet om det skulle vara eklare att ta sej till Antiparos den vägen men det ger ju resan ytterligare en dimension att kunna välja att åka till denna ort också.

Mvh Janérik

Svein B.
2010-01-03, 15:54
Jag minns att jag har åkt med Skopolitis Express till Piso Livadi på Paros nångång för länge sedan. Är det någon som vet om denna ort kan ligga med i deras tur nångång numera? Inte för att jag vet om det skulle vara eklare att ta sej till Antiparos den vägen men det ger ju resan ytterligare en dimension att kunna välja att åka till denna ort också.

Mvh Janérik

Den gjorde ikke det sist sommer i hvert fall. Det er vel lite sannsynlig at den begynner igjen når den først ha sluttet å anløpe en havn.

inkfish
2010-01-03, 20:32
Jag minns att jag har åkt med Skopolitis Express till Piso Livadi på Paros nångång för länge sedan.

Det har jag också gjort, ca -99. Men på senare år har jag inte gjort det.

Annwi
2010-01-04, 21:42
Det enda rederiet med uppdaterade tidtabeller för sommaren 2010 är väl bara Blue Star Ferries. I juli går Blue Star-färjor kl 06:55 från Koufonissi till Paros på måndagar, torsdagar och lördagar. 6/7 infaller på en tisdag tror jag (min bröllopsdag!), men det går säkert andra färjor till Paros då. Om du låter dig bli uppraggad av rumsuthyrare från Antiparos när du kommer till Paros får du fri båtresa dit. Du blir också skjutsad tillbaka när det är dags.
I somras hyrde vi bil på Antiparos och bad att få lämna den på Paros och så tog vi bilfärjan till Pounta när vi tröttnat på Antiparos. Vi ställde bilen i hamnen på Paros när det var dags att åka hem. Mycket praktiskt om man ändå har tänkt hyra bil och se sig omkring.
Anne