handdator

Visa fullständig version : Avstånd


Riitta
2005-10-13, 17:46
Nu när vi åker till Aten för andra gången,jag och Karin så vill vi ju vidga våra vyer lite:rolleyes: Komma lite längre bort från Plaka än 2 kilometer.
Jag själv undrar hur långt det är från Plaka till Likavittoskullen.Det ser inte ut att vara så långt när man ser kullen,men ögat kanske ljuger lite:rolleyes: En halvtimmers promenad kanske? Alltså när jag går med Karin:D Skulle jag gå själv så skulle det ta betydligt längre tid:o :D
Vilket håll ligger olympiastadion? Och hur långt är det dit?
Hur ofta sker vaktombyte på Syngtama platsen?

Riittabye_bye

CarinaN
2005-10-13, 17:58
Vi var uppe på Lykavittoskullen i somras. Vi bodde på Adonis och gick dit. Inte särskilt långt, en halvtimme är en bra gissning. Då får man tänka på att vi hade 38 grader varmt och höll på att försmäkta!! Ändå klarade vi av det, så det ska inte vara några problem för er. När vi väl kom dit så gick det ett "tåg" genom berget upp till själva kullen som tur var. Annars vet jag inte hur det hade gått:eek:
Rekommenderar ett besök där uppe!!

epiros
2005-10-13, 18:25
Nu när vi åker till Aten för andra gången,jag och Karin så vill vi ju vidga våra vyer lite:rolleyes: Komma lite längre bort från Plaka än 2 kilometer.
Jag själv undrar hur långt det är från Plaka till Likavittoskullen.Det ser inte ut att vara så långt när man ser kullen,men ögat kanske ljuger lite:rolleyes: En halvtimmers promenad kanske? Alltså när jag går med Karin:D Skulle jag gå själv så skulle det ta betydligt längre tid:o :D
Vilket håll ligger olympiastadion? Och hur långt är det dit?
Hur ofta sker vaktombyte på Syngtama platsen?

Riittabye_bye

Hej Riitta
Jag var så lat jag åkte metro från syntagma när jag skulle besöka lykkabettos.
En eller två stationer, hoppade av vid Evangelismos har jag för mig, sen gick jag upp till den lilla bergbanan som transporterade mig till toppen. Fantastisk utsikt:) , missa inte det.

Till gamla olympiastadion kan ni komma om ni promenerar genom nationalparken bakom parlamentet, inte så långt, fin park för övrigt.

Fasiken nu hugger det i hjärtat av längtan igensnyft_drop

bye_bye Tommy

Riitta
2005-10-13, 18:26
Tack för upplysningen:) Har vi tur med vädret som förra året så blir det perfeckt och promenera dit:) Det skall bli kul och åka upp och ta lite bilder:)

Riitta

Kalimera
2005-10-13, 19:05
Hur ofta sker vaktombyte på Syngtama platsen? Visst är det en gång i timmen? Minns inte exakt, men kul är det. :)

Riitta
2005-10-13, 19:07
Då skall jag vara där med kameran i högsta hugg:)
Det kan ju bli tema i nästa års fototävling.Vaktombyte i Aten:D

Riittabye_bye

epiros
2005-10-13, 19:09
Då skall jag vara där med kameran i högsta hugg:)
Det kan ju bli tema i nästa års fototävling.Vaktombyte i Aten:D

Riittabye_bye


flabb_flab Snacka om framförhållning:D

bye_bye Tommy

Riitta
2005-10-13, 19:25
Det gäller och bara på hugget:D Man vet ju aldrig vad Janne hittar på;) :D


Riittabye_bye

karinafp
2005-10-13, 21:22
Men lilla gumman, det finns ju både kartor, tunnelbana och bussar, nog ska det gå att ta sig fram! :D När jag är i en stad med bra kommunikationer, brukar jag sätta mig på första bästa transportmedel och åka en bit för att se var jag hamnar. Det är kul att gå vilse, man får se så mycket som man aldrig hade väntat sig! _B-anana_B-anana_B-anana

Karin
som iofs aldrig går riktigt vilse... vet alltid åt vilket håll jag ska! ;)

Riitta
2005-10-13, 21:40
Jag är inte orolig och gå vilse med dig.Det skall bli himla kulflabb_flab

Riitta_B-anana

karinafp
2005-10-13, 21:40
Jag är inte orolig och gå vilse med dig.Det skall bli himla kulflabb_flab

Riitta_B-anana

Helt rätt inställning! Vi SKA ha himla kul! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Karin

Riitta
2005-10-13, 21:43
Speciellt när vi har gått vilse runt Omonia på sena kvällen,kan bli extra spännande:cool: :eek: :)

Riittabye_bye

Ivi
2005-10-13, 21:49
Speciellt när vi har gått vilse runt Omonia på sena kvällen,kan bli extra spännande:cool: :eek: :)

Riittabye_bye

För er eller för omgivningen? :D

Ivi

Riitta
2005-10-13, 21:51
Det kan man ju undra förståsflabb_flab

Riittabye_bye

karinafp
2005-10-13, 21:53
Speciellt när vi har gått vilse runt Omonia på sena kvällen,kan bli extra spännande:cool: :eek: :)


Det var rätt spännande när vi förirrade oss bland de allt mörkare och ruffigare gränderna i Psirri också...;)

Karin

Riitta
2005-10-13, 21:55
Vilken tur att vi är så modiga kvinnor och att du vet allt om brottningflabb_flab

Riitta;)

karinafp
2005-10-13, 21:57
Vilken tur att vi är så modiga kvinnor och att du vet allt om brottningflabb_flab

Riitta;)

Ja, visst är det! ;)

Karin

Eirini
2005-10-14, 21:58
Nu när vi åker till Aten för andra gången,jag och Karin så vill vi ju vidga våra vyer lite:rolleyes: Komma lite längre bort från Plaka än 2 kilometer.
Jag själv undrar hur långt det är från Plaka till Likavittoskullen.Det ser inte ut att vara så långt när man ser kullen,men ögat kanske ljuger lite:rolleyes: En halvtimmers promenad kanske? Alltså när jag går med Karin:D Skulle jag gå själv så skulle det ta betydligt längre tid:o :D
Vilket håll ligger olympiastadion? Och hur långt är det dit?
Hur ofta sker vaktombyte på Syngtama platsen?

Riittabye_bye


Det later som ni kommer ha en harlig resa!! Nar ska ni resa?

karinafp
2005-10-14, 23:01
Det later som ni kommer ha en harlig resa!! Nar ska ni resa?

Vi åker i början av januari. Spana in vår snygga nedräknare! ;)

Karin

Eirini
2005-10-15, 10:40
Jag kan inte hitta eran nedraknare men tankte bara saga att det kommer att vara perfekt att vandra runt i Aten i Januari. Det later som ni ska ga mycket...... Lykabetos, Marmorstadion.....
Det kan ibland ga fortare att ga istallet for att aka buss eller taxi med tanke pa trafiken. Ni kommer att ha det jattetrevligt!

karinafp
2005-10-15, 10:50
Jag kan inte hitta eran nedraknare men tankte bara saga att det kommer att vara perfekt att vandra runt i Aten i Januari. Det later som ni ska ga mycket...... Lykabetos, Marmorstadion.....
Det kan ibland ga fortare att ga istallet for att aka buss eller taxi med tanke pa trafiken. Ni kommer att ha det jattetrevligt!

Titta på första sidan, klicka på rubriken "Till Grekland" och sedan på "Januari" så hittar du oss! :D

Vi var ju i Aten i januari i år, så vi vet hur härligt det är! flabb_flab Och det behöver inte alltid gå så fort att komma fram, man kan njuta av själva bussresan också. :) "Det är vägen som gör mödan värd", för att citera Karin Boye. ;) Ska vi riktigt långt, tar vi givetvis tunnelbanan. Det vi hinner, det hinner vi! Och så kommer det förhoppningsvis en januariresa året därpå också...Ang_elx

Karin

Janérik
2005-10-15, 11:49
På http://www.kalimera.nu/grekland/till/januari/stor/riitta_karin.html finns deras nerräknare.

Mvh Janérik

Oops, missade att Karin redan förklarat vägen

Lissi
2005-10-16, 20:28
MEN TJEJER!!

Det är väl ingen sport att ta bergbanan upp till Lykavittos heller! ;) Jag har travat båda gångerna jag varit där och det har varit mitt i sommaren! Det är så vackert på vägen! Jag skrev en dikt när jag kom upp sista gången..(nej, senaste gången menar jag för jag ska dit i december igen..) Det är UNDERBART där uppe och så mycket mer än 30 min tar det nog inte att gå till foten av Lykavittos från Plaka...Här är det jag skrev....

Lykavittos



Som en genväg till himlen du ligger

med Aten för dina fötter.

Du vakar över staden,

där demokratin har sina rötter.



Vad har du sett från din upphöjda plats?

Vad har du tänkt när du skådat

ner, över staden med tempel och hus

som mänskor i sekler har vårdat.



Bort mot Akropolis söker din blick

bort emot Gudars boning.

Här har intriger och krig ägt rum.

Men här har ock visats försoning.



Jag med har stått här och själv blickat ner

över staden jag tog till mitt hjärta.

Jag visste att jag inte fick stanna kvar.

och jag kände med ens en sån smärta.



Jag vet att häruppe, så nära min Gud

jag vill över storstaden vaka.

Jag känner en frid och en vind mot min hud.

Jag hör någon viska, : Till dig bär jag bud!

"Du ska ofta komma tillbaka"



I Grekland jag känner, att jag har ett hem.

En plats som ger trygghet på jorden.

Och du, Lycavittos, är centrum för dem

som får höra just de där orden!

Skrevs juli 2001....och NU ska jag tillbaks..._B-anana

karinafp
2005-10-16, 20:34
Det är väl ingen sport att ta bergbanan upp till Lykavittos heller!

Nu, Lissi, är det inte fråga om sport, det är fråga om UPPLEVELSER!!! :D Promenerar i backar gör jag dagligen, men bergbanor har vi mycket ont om i Haninge...;)

Karin

Lissi
2005-10-16, 20:44
Jo, det så klart! Det är vackert hur man än kommer upp!flabb_flab flabb_flab :D

Frappe
2005-10-16, 21:00
Jo, det så klart! Det är vackert hur man än kommer upp!flabb_flab flabb_flab :D


Framförallt på kvällen då man ser alla ljus över Athen!!

Camilla

Riitta
2005-10-16, 21:44
Det var en vacker dikt Camilla.
Karin och jag är riktiga hejare på att gå:) Vi åkte metro en gång för att jag skulle få uppleva detta för första gången i mitt liv:D Det är fortfarande bara den gången som jag har åkt det:) Så är det när man bor i en liten stad på landsbygden:)

Riittabye_bye

Frappe
2005-10-16, 21:57
Det var en vacker dikt Camilla.
Karin och jag är riktiga hejare på att gå:) Vi åkte metro en gång för att jag skulle få uppleva detta för första gången i mitt liv:D Det är fortfarande bara den gången som jag har åkt det:) Så är det när man bor i en liten stad på landsbygden:)

Riittabye_bye

Tack men jag kan inte dikta ;) Har Riita druckit ouzo igen ?? *fniss*

Riitta
2005-10-16, 22:02
Det skulle man kunna tro:D
Förlåt Lissi.Det är du som skriver vackert ju,när jag tittar efter lite bättre:D
Fast vem vet Camilla också kanske har dolda talander på poesifronten:)

Riitta:o

CarinaN
2005-10-16, 22:29
Så vackert Lissi!!!!!klapp_klap

epiros
2005-11-10, 18:56
Missa inte Brettos bar denna gång:)

http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/Aten/034.jpg

Godaste Ouzon och Brandyn i Grekland

bye_bye Tommy

Riitta
2005-11-10, 21:23
Är det en bar:eek: Jag som trodde att det var en affär,där man kunde köpa sin fredax Samos ouzo:o :D Fast det gör inget.Vi skall dit förstås:D

Riittabye_bye

karinafp
2005-11-10, 21:27
Är det en bar:eek: Jag som trodde att det var en affär,där man kunde köpa sin fredax Samos ouzo:o :D Fast det gör inget.Vi skall dit förstås:D

Får väl ta med några stiliga herrar...;) skulle inte Bosse vara där samtidigt? Och så vet vi ju var Dimitris håller till, så vi kan väl sno med honom också?Ang_elx

Karin
sällan rådlös

Riitta
2005-11-10, 21:32
Det vore ju trevligt:) Annars hittar vi väl några där;)

Riittabye_bye

epiros
2005-11-10, 21:33
Får väl ta med några stiliga herrar...;) skulle inte Bosse vara där samtidigt? Och så vet vi ju var Dimitris håller till, så vi kan väl sno med honom också?Ang_elx

Karin
sällan rådlös

flabb_flab Stiliga herrar finner ni säkert där....... ;)

bye_bye Tommy

karinafp
2005-11-10, 21:49
Jaha, det har ni tydligen klart för er båda två! ;)

Karin
som tydligen ska till Aten och ragga...Ang_elx det hade jag ingen AAAAANING om!!!

Riitta
2005-11-10, 21:57
Vi skall väl inte lyssna på musik hela tiden:eek: ;)
Fast det kanske räcker för oss att du raggar efter RemosAng_elx :D

Riittabye_bye

karinafp
2005-11-10, 21:58
Fast det kanske räcker för oss att du raggar efter RemosAng_elx :D

Det räcker gott för mig också...flabb_flabAng_elx

Karin
anspråkslös

Calle
2005-11-11, 03:38
Missa inte Brettos bar denna gång:)

http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/Aten/034.jpg

Godaste Ouzon och Brandyn i Grekland

bye_bye Tommy

Hmm... Snygga ben hon där med hatten!
Läser Git detta lär jag bli kölhalad!
Men i övrigt tycker jag att "plejset" ser lite tråkigt ut!!

Calle!!

epiros
2005-11-11, 10:23
Hmm... Snygga ben hon där med hatten!
Läser Git detta lär jag bli kölhalad!
Men i övrigt tycker jag att "plejset" ser lite tråkigt ut!!

Calle!!


ser lite trist och slitet ut kanske. Men där finns en mycket god Ouzo och hans brandy som lagrats i 35 år går inte av för hackor, den kan tävla vilken cognac som helst och bör drickas med andakt:p

http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/Aten/013.jpg

Riitta
2005-11-11, 11:56
Kan man handla där?

Riitta

epiros
2005-11-11, 12:08
Kan man handla där?

Riitta


Jadå, där idkas både handel med, och utskänkning av våtvaror:)

bye_bye Tommy

Riitta
2005-11-11, 12:29
Perfekt:D

Riitta som småpackar och myser inför morgondagen_B-anana