handdator

Visa fullständig version : Färja Italien - Grekland


bktr
2009-12-07, 01:24
Hej, sitter och kollar runt på vilka rutter som går mellan Italien och Grekland.
Ser att det är flitigt med rutter mellan Bari/Ancona/Venedig och Patras/Igoumenitsa/Korfu. Här åker bland annat Minoan Lines, Superfast Ferries och Blue Star Ferries (som alla 3 ingår i ett ev. interrail kort).

Frågan jag vill ställa är hur det är att ta sig till Zakynthos (även nämnt Zante) som även det ligger på västra sidan av Greklands kust, alltså borde det vara lättilgängligt från Italiens östra kust. Har googlat runt lite och fick fram att Endeavor Lines verkar vara det ända bolaget som kör den rutt (Brindisi - Zante), men när jag väl gick in på deras hemsida gick den inte att hitta.

Kan det vara så att denna rutt endast dyker upp under högsäsongen eller kan de kanske ha slutat köra den?
Om det nu är så att att den dyker upp under högsäsongen, någon med erfarenhet som vet vad priset brukar ligga på? (OBS: Man får 30% rabatt med interrailkort under högsäsong, 50% rabatt under låg och mellansäsong när man reser med Endeavor Lines).

Är det någon som åkt till Zakynthos någongång med färja från Italien? Ge mig gärna information, för Zakynthos är en ö jag mer än gärna vill besöka i sommarens tripp.

Göran
2009-12-07, 22:04
Hej,
Besökte i somras Kefalonia norr om Zakynthos och letade då båtturer mellan Zakhyntos, Kefalonia och fastlandet. Om du kommer med färja från Italien måste du troligen byta till lokala småfärjor i Patras. Har inget minne av att det fanns direktfärja till Italien, men jag kan ha missat det.
Lycka till!
/Göran

anneli56
2009-12-08, 06:01
Endeavor lines går till Kefalonia från Brindisi, där får man byta till till färja som går till Zakynthos
http://www.ferries.gr/endeavorlines/brindisi-cephalonia-prices.htm
Färjor till fastlandet/ Killini går både från Kefalonia och Zakynthos.
:)