handdator

Visa fullständig version : Att ta med....


Masouraki
2005-10-13, 10:41
Tänkte ta med min lilla valp som väger 2,5 kg nästa gång jag ska till Grekland men vet inte hur det är med flyg och hotell om man har husdjur med sig.Någon som vet ?Tänkte fråga här innan jag ringer och frågar apollo.

Eva L
2005-10-13, 11:09
Tänkte ta med min lilla valp som väger 2,5 kg nästa gång jag ska till Grekland men vet inte hur det är med flyg och hotell om man har husdjur med sig.Någon som vet ?Tänkte fråga här innan jag ringer och frågar apollo.

Stina har i ett resebrev berättat om en resa till Grekland som hon gjorde med sin hund 2003? Läs hennes gamla resebrev.

Eva

Masouraki
2005-10-13, 11:22
Det ska jag göra om jag bara hittar den.Tack

Frappe
2005-10-13, 11:24
Tänkte ta med min lilla valp som väger 2,5 kg nästa gång jag ska till Grekland men vet inte hur det är med flyg och hotell om man har husdjur med sig.Någon som vet ?Tänkte fråga här innan jag ringer och frågar apollo.

Hur stor är hunden till sommaren? Apollo tar inga djur utan skall du flyga är det typ SAS, Sterling eller övriga reguljära som gäller. Hunden för att få flyga inne i planet skall kunna placeras i en bur / väska under stolen framför dig! Och vill du ta med hunden är det dags att börja med rabies vacc nu för att hinna bli klar till sommaren. Hotell brukar inte vara något problem men det måste man kolla innan.

Camilla

Masouraki
2005-10-13, 14:13
Tack Camilla.Han är liten och blir inte stor.Ser ut som en chihuahua fast lite större är han i storleken.

Eva L
2005-10-13, 14:26
Oj hur ska han klara sig där nere bland alla faror säger hönsmamman.

Eva

Frappe
2005-10-13, 15:25
Tack Camilla.Han är liten och blir inte stor.Ser ut som en chihuahua fast lite större är han i storleken.

Och min pudel toy ser du bild på ;) Så sätt i gång med vaccinationerna så kan hunden oxå få följa med till Grekland!

Camilla

Masouraki
2005-10-13, 16:07
Oj hur ska han klara sig där nere bland alla faror säger hönsmamman.

Eva
Han kommer nog och klara sig bra där nere så busig som han e.Jag e mer orolig för de där nere;) flabb_flab

Tom
2005-10-13, 19:29
Hej ! Något jag aldrig förstått!Varför ska man ta husdjur med sig till Grekland! Var går gränsen? Finns det ngn som kan förklara? Kanske jag skulle ta undulaten med mig nästa gång? Ursäkta ironin, jag bara undrar ? mvh Tom

Masouraki
2005-10-13, 19:43
Hej ! Något jag aldrig förstått!Varför ska man ta husdjur med sig till Grekland! Var går gränsen? Finns det ngn som kan förklara? Kanske jag skulle ta undulaten med mig nästa gång? Ursäkta ironin, jag bara undrar ? mvh Tom
Är hunden ensam och inte gillar och va själv eller bli lämnad hos någon annan så blir man tvungen och ta me honom.Speciellt om man e borta en längre tid.Det är inte samma sak me fåglar.Eller va säger du?

Frappe
2005-10-13, 20:27
Hej ! Något jag aldrig förstått!Varför ska man ta husdjur med sig till Grekland! Var går gränsen? Finns det ngn som kan förklara? Kanske jag skulle ta undulaten med mig nästa gång? Ursäkta ironin, jag bara undrar ? mvh Tom


Lite skillnad på en underlat och hund, jag kan bara tala för mig själv men är i Grekland under lång tid, ska man då lämna hunden på pensionat för dyra pengar? Och har man en liten hund som inte tar plats så ere lungt.

Camilla

Tom
2005-10-13, 21:38
Som du förstår va jag lite ironisk. Men varför hundar? Katter??? Är de ok att ta katten med sig eller? Han trivs ej med främlingar (Kattpenensionat)!!! Det är klart att man inte ska resa med husdjur!? Har själv sett skrämmande ex. vid incheck. En Lady som hade hunden med sig. Hunden visste vad som väntade,det var en större modell,så den fick inte resa med Ladyn. Va jag förstod måste den resa i bagageutrymmet. Hunden skakade&darrade och var orolig, mådde väldigt illa. Den hade nog föredragit hundpensionatet. Hundälskare kan säkert få sitt lystmäte i Grekland med alla dessa lösdrivande hundar! mvh Tom

Stina
2005-10-15, 08:48
[QUOTE=Tom]Som du förstår va jag lite ironisk. Men varför hundar? Katter??? Är de ok att ta katten med sig eller? Han trivs ej med främlingar (Kattpenensionat)!!! Det är klart att man inte ska resa med husdjur!? Har själv sett skrämmande ex. vid incheck. En Lady som hade hunden med sig. Hunden visste vad som väntade,det var en större modell,så den fick inte resa med Ladyn. Va jag förstod måste den resa i bagageutrymmet. Hunden skakade&darrade och var orolig, mådde väldigt illa. Den hade nog föredragit hundpensionatet. Hundälskare kan säkert få sitt lystmäte i Grekland med alla dessa lösdrivande hundar! mvh Tom[/QUOTE

Hej Tom!
Att ta med en katt är nog ingen större idé, om man inte skall vara borta väldigt länge. Katter är ju inte så lätta att ha koll på om man är utomlands och en katt klarar ju sig rätt bra utan husse eller matte.

Med hundar är det lite annorlunda, det beror ju helt på individen om man skall ta med den på resan eller inte.

Jag skulle själv inte välja att ta med mina hundar för en tvåveckors vistelse i Grekland, och jag vill inte gärna flyga med dem om jag inte skulle göra det som en engångsföretéelse(typ att man skulle flytta utomlands eller stanna mycket länge, kanske var det det Ladyns hund skulle göra?)

Om jag hade haft en liten hund hade det nog inte varit något problem(eftersom den då kan resa inne i kabinen i bur), men mina hundar väger över 55 kilo tillsammans så det blir dyrt och de måste resa i ett för djur avsett utrymme i planets lastdel.

Jag har rest med min ena hund två gånger till Grekland, vi åkte bil ner och var borta i över 6 veckor. Resan gick mycket bra, min hund är mycket stabil i psyket och hon är nyfiken och glad! Hon har inga problem med nya miljöer och hon kan sova och koppla av på de flesta ställen.
Hade jag haft en hund som hade haft svårt för något av ovanstående så hade jag inte valt att ta med den.

Om man har en valp som man i framtiden har tänkt att ta med på resor så bör man tidigt vänja valpen vid all sorts störningar och miljöer.
Exempelvis ta med hunden på bussar, tåg, in till stan, på restaurang(uteservering i Sverige..), vänja hunden vid att gå i gallertrappor, höga höjder m.m. m.m.
Givetvis inte allt på en gång då;)
För att få följa med på resa måste ju hunden kunna uppföra sig och vara lydig också!

Slutligen, jag och min hund hade två mycket bra resor och det blir säkert fler(fast nu har jag ju två hundar).
Min hund led inte på något sätt av att följa med, hon var precis samma hund där som hon är hemma.
Hon älskade att springa på sandstränderna(gräva ned bollen!), hon låg fint under bordet på tavernorna och kikade på alla katterna och hon älskar när någon pratar grekiska med henne(beror nog på tonfallet)

Så att resa med hund kan vara underbart om man har en hund som uppskattar det! :)
Samt att man anpassar sin semester efter hunden, givetvis.

Mvh. Stina