handdator

Visa fullständig version : Lefkas bokat för sommaren 2010


Stridis
2009-11-30, 18:59
Hejsan i vinter mörkret

Har idag bokat resa till Lefkas i 2 veckor med avresa 21/6.
Tog en flygstol och bokat Myrto apartments i Agios Nikitas.
Fick en top floor lägenhet där, ser underbart ut där.
Någon som bott på detta innan ?
Skall bara ta det så lugnt och njuta av utsiken över havet i 2 veckor.
Mmmmmmmm skönt att tänka på detta nu mitt i den mörka årstiden.

http://www.lantisworld.com/photogallery/myrto/Myrto.jpg

ottina
2010-02-11, 12:37
Vi har oxå bokat Lefkas och boendet i Agios Nikitas. Ska bli jätte mysigt. Vi åker den 26 juli och stannar en vecka.................
Har du fått några bra tips på vad man bör se ???

MvH Jonna

Stridis
2010-02-21, 04:25
Hej !

Har varit här innan och jag tycker det är så underbart.
En sak ni inte skall missa är att hyra bil eller moped och köra hela västkusten ner, har aldrig varit med om sådan utsikt över detta underbara turkos hav och fina stränder på hela vägen.
Stränderna och vattnet är ljusår från östkusten där Nidri ligger.
Ni kommer att få det underbart, jag brukar åka en vecka bara, men när jag bestämde jag skulle hit igen så fick det bli två veckor istället, vill njuta så länge jag bara kan.

Denna underbara stranden hittar du precis bakom hörnet av byn, heter Milos beach.

http://www.youtube.com/watch?v=nNm2CMjzuik

En annan underbar strand på västkusten, vet ej namnet

http://www.youtube.com/watch?v=qjow8B_bFxU

Johan

bessoni
2010-03-03, 17:56
Hej!
Låter fint att bo på västkusten! Vi har bokat resa och åker 17 maj till Lefkas, Nidri. Vi ska bo på hotell Captain Stavros som jag tror är helt OK. Blir lite smått orolig när jag läser alla positiva berättelser om västkusten och många negativa om Nidri! Ni som har varit där, hur är det i Nidri? Vi har varit på Kreta, Rethymnon och tyckte det var OK. Kan Nidri jämföras med Rethymnon? Vi har våra 2 tonåringar med oss så vi hoppas på att ha det bra trots att vi ska bo på "fel" sida! Det gör inte mig något att inte ha tillgång till en vacker strand hela tiden, det är själva pplevelsen i sig jag tycker är betydelsefull. Att flyga, köpa parfym på taxfree (o lite annat), att äta souvlaki, strosa på hamnpromenaden etc. En negativ sak med denna resa är dock att hemresan sker kring 23.00! Innebär ju att vara utan hotellrum o ansvara för bagage själv. Hoppas på att hotellet ordnar ett rum för förvaring tills transfern avgår. Någon som har erfarenhet av detta med obekväma flygtider?

Deia
2010-03-04, 09:55
En negativ sak med denna resa är dock att hemresan sker kring 23.00! Innebär ju att vara utan hotellrum o ansvara för bagage själv. Hoppas på att hotellet ordnar ett rum för förvaring tills transfern avgår. Någon som har erfarenhet av detta med obekväma flygtider?

Det var några år sedan, men vid de tillfällen vi rest på kvällen så har resebolaget ställt upp med ett eller flera rum som står till gästernas förfogande så man kan duscha av sig före avresan. Inte alltid på det hotellet man bor.
Bagaget kan ibland vara inlåst, ibland bara stå i en stor hög i receptionen.

Stomatol
2010-03-05, 20:03
Hej igen Bessoni!
Var glada att ni valde Nidri och inte Agios Nikitas på västkusten, era tonåringar hade inte stått ut många dagar där. Dit åker man om man vill ha luuugnt (och maj månad så är det kav lugnt). Hyr en bil och åk runt istället. I Nidri finns allt som ni kan tänkas behöva, men även Nidri är ganska lugnt i maj, fast inte i närheten av A nikitas. Och Captain Stavros är ett av dom bästa hotellen i Nidri.

bessoni
2010-03-06, 11:13
Tack för positivt svar om Nidri! Har nu kollat lite på nätet om stränder att besöka (är lite trött på allt fantastiskt som sägs om den västra sidan) och har nu hittat etn ort söder om Nidri någonstans vid Sivota och Poros. Har fått upp namn på stranden (stränderna) men vet ej vilket som är det räta eller om det är samma strand. Namnen jag hittat är Poros beach, Rouda beach och Mikros beach. Kan någon reda ut begreppen åt mig?:rolleyes:

Stomatol
2010-03-07, 19:27
Jag kan inte reda ut dom olika namnen men Poros beach har jag varit på. I mitt tycke en fin strand, finns ett par tavernor (skyltat från huvudvägen). Men har man ett måste med att ha sandstrand så går den bort. Grovkornig stenstrand, vita runda stenar, blir snabbt djupt. Ligger ganska skyddad i en vik med berg runt.
Det finns en strand nere vid Vassiliki, 25 min efter avfarten mot Poros, som ska ligga ut mot udden till vänster sett från Vassiliki. Kommer inte ihåg namnet, har aldrig varit dit. Gjorde ett halvhjärtat försök en gång men hittade den inte, men nästa gång så SKA jag dit. Kollade in bilder på den stranden från Google Earth och ångrar att jag inte varit dit.
file:///C:/Users/Anders/Pictures/Lefkas%202007/JUNIoJULI%20027.jpg

Stomatol
2010-03-08, 11:46
Ett tillägg på Agios Nikitas vs Nidri. Stranden i Agios Nikitas är ingen höjdare, sämre än Nidri (min åsikt), så där är det badbåt eller annat färdsätt som gäller om man ska bada. Fördelen med AN är att man har närheten till västkustens stränder.
Så där är det också 1-0 till Nidri :D

Ett restaurangtips i Nidri om man vill prova något annat än dom "fina" restaurangerna:
Gå kajpromenden förbi alla restauranger (från Lefkas Stad sett) så kommer du till en restaurang som inte har inkastare, ingen snygg menyskylt, nakna lysrör i "taket" osv. Skulle tro att dom nakna lysrörens skarpa sken är bästa känneteckent (om den finns kvar? men den har sett så ut dom tre gångerna jag varit där).
Här är det närmare halva priset mot dom andra restaurangerna, mer grekmat än pizza och smakar minst lika bra. Problemet är att det blir fullt ganska tidigt.

bessoni
2010-03-09, 09:07
Tack för tipsen! Låter bra att höra positiva saker om Nidri! Har också läst om Vassiliki stranden, hyr vi bil får vi nog försöka att hitta dit! Poros stranden verkar ju jättebra och perfekt för snorkling. _B-anana