handdator

Visa fullständig version : Nytt under Off Topic


Kalimera
2005-10-12, 13:10
Forumet Husdjur under Off Topic har tagits bort på grund av för dåligt intresse. Forumet Datorsupport under Off Topic har bytt namn till Datorer & annan elektronik, där kan man diskutera sådant som innefattar alla elektroniska apparater: datorer, skrivare, teveapparater, kameror, DVD-spelare, telefoner osv.

Senare i höst kommer det bli en del andra förändringar, några forum försvinner och andra tillkommer.

Elisabet
2005-10-12, 14:07
Senare i höst kommer det bli en del andra förändringar, några forum försvinner och andra tillkommer.Va bra, då kan man ju önska lite :D
Ett eget forum för fester och andra träffar. Kan det va nåt?
De har ju liksom ökat i antal... :)

Kalimera
2005-10-12, 14:34
Va bra, då kan man ju önska lite :D
Ett eget forum för fester och andra träffar. Kan det va nåt?
De har ju liksom ökat i antal... :)Önska på bara.

karinafp
2005-10-12, 17:08
Önska på bara.

Hejdå, nu åker vi

Hälsningar direkt från Grekland

Hej, nu är vi tillbaka

önskar

Karin
envisare än en röd gris, som mamma sa...Ang_elx

Riitta
2005-10-12, 17:40
Håller med Karin och det gör Mikke med,vågar jag lova:D

Riitta

Elisabet
2005-10-12, 17:41
Hejdå, nu åker vi

Hälsningar direkt från Grekland

Hej, nu är vi tillbakaSatt bara och väntade på dig bye_bye
Får man önska att de inte kommer tillbaka måntro :rolleyes: ;)

Nädå, jag skojar bara, önskar folk dem tillbaka så tycker såklart även jag att de ska finnas.
MEN jag hade ett annat *genialiskt* förslag tidigare idag. Fast just då hade jag inte tid att skriva - och nu är det borta __D

Ivi
2005-10-12, 17:46
Håller med Karin och det gör Mikke med,vågar jag lova:D

Riitta

Och jag! :D

Ivi
-envis är bara förnamnet ;)

karinafp
2005-10-12, 18:34
Satt bara och väntade på dig bye_bye

Vadå? Inte är jag väl SÅ förutsägbar? :cool: Ang_elx Kan jag väl aldrig tänka mig...;)


MEN jag hade ett annat *genialiskt* förslag tidigare idag. Fast just då hade jag inte tid att skriva - och nu är det borta __D

Äsch, det är onsdag idag. Om två dagar är det fredag. _B-anana Då kommer ouzon fram, och med den alla goda idéer...:p flabb_flab

Karin

Elisabet
2005-10-12, 18:42
Äsch, det är onsdag idag. Om två dagar är det fredag. _B-anana Då kommer ouzon fram, och med den alla goda idéer...:p flabb_flabSen när hoppar du över ouzon på en onsdag??? ;)

Och detta är väl som att svära i kyrkan, men på fredag blir det nog en riktigt god wisky för mig :)

OCH NU kom jag plötsligt på vad det var för förslag jag hade!! Det handlade nämligen också om att svära i kyrkan. Ett forum för Andra resmål *hukar mig*

karinafp
2005-10-12, 18:45
OCH NU kom jag plötsligt på vad det var för förslag jag hade!!

Du ser! klapp_klap Det hjälpte att bara TÄNKA på ouzo! flabb_flab

Karin
alltid hjälpsam

Elisabet
2005-10-12, 18:49
Karin
alltid hjälpsamTack :) :) :)

karinafp
2005-10-12, 18:53
Tack :) :) :)

Så lite så... :) Fast det där med "Andra resmål" klarar jag mig utan. Jag var så pass gammal när jag upptäckte Grekland att det nog inte lär hinnas med så mycket mer. :D Det finns inte så mycket annat jag känner behov av att se, heller...

Karin

Riitta
2005-10-12, 19:01
Andra resmål kan få en liten,liten plats tycker jag:D
Det är ändå inte så många som vill åka någon annanstans:)
Fast mannen här hemma hotar med att när han fyller 60 nästa år så åker vi till Italien:o Men det tror jag inte på:)

Riitta

Elisabet
2005-10-12, 19:02
Så lite så... :) Fast det där med "Andra resmål" klarar jag mig utan. Jag var så pass gammal när jag upptäckte Grekland att det nog inte lär hinnas med så mycket mer. :D Det finns inte så mycket annat jag känner behov av att se, heller... Man ska ju välja det som passar en själv bäst. Men nog finns det många andra här i forumet som gärna reser till och diskuterar andra länder och även platser i Skandinavien.

Kyy
2005-10-12, 19:53
Man ska ju välja det som passar en själv bäst. Men nog finns det många andra här i forumet som gärna reser till och diskuterar andra länder och även platser i Skandinavien.

Personligen är andra resmål när och fjärran en förutsättning för nästan årlig återkomst till Grekland. Utan avstickarna skulle det kännas att man fastnat i "Kalymnos-Lerosträsket."

Hälsar Kyy "den dan´jag är missnöjd med en resa lägger jag av"

ps. dvs.aldrig

Riitta
2005-10-12, 19:56
Värre träsk kan man ju ha än "Kalymnos-Lerosträsket":D

Hälsar "Kaima"flabb_flab

karinafp
2005-10-12, 21:42
Utan avstickarna skulle det kännas att man fastnat i "Kalymnos-Lerosträsket."

Själv hittade jag inte till ovan nämnda träsk förrän jag redan hade gjort ett stort antal "avstickare" till andra delar av världen. ;) Nu verkar det som att jag har fastnat i "Karpathos-Atenträsket", och där trivs jag ypperligt! flabb_flab Skulle jag tröttna där, har jag MYCKET kvar av Grekland att upptäcka... _B-anana

Karin

PO
2005-10-12, 23:13
Sen när hoppar du över ouzon på en onsdag??? ;)

Och detta är väl som att svära i kyrkan, men på fredag blir det nog en riktigt god wisky för mig :)

OCH NU kom jag plötsligt på vad det var för förslag jag hade!! Det handlade nämligen också om att svära i kyrkan. Ett forum för Andra resmål *hukar mig*

Instämmer! var skulle man annars kunna fråga om ex.vis Gozo (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2116) ?

För övrigt har Rasmus och undertecknad både svurit och druckit whiskey i en kyrka! (Irland, kyrkan ombyggd till pub, skål & blasfemy!)

//PO

Eva L
2005-10-13, 07:31
Gärna forum om andra resmål så folk kan skriva några rader om andra underbara platser. Känns som vi blir lite väl mycket Greklandsfundalister ibland.
Själv har jag med åren blivit allt mer intresserad av andra delar av världen kanske för att möjligheterna att realisera drömmarna om andra resmål ökat för min del. Tänk vad mycket som finns på önskelistan Kina, Indien, Syrien(efter programmet igår, Azorerna eller varför inte en tango i Argentina.
Naturligtvis har Grekland en speciell plats i mitt hjärta och något jag alltid hoppas kunna återvända till.

Eva

karinafp
2005-10-13, 08:45
Känns som vi blir lite väl mycket Greklandsfundalister ibland.

Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...

Karin

Eva L
2005-10-13, 08:59
snyft_drop det finns ju inga så bra sajter om andra resmål. Du får väl bara hoppa över ämnet om det kommer. Så gör jag med många trådar. Öppnar bara och stänger direkt igen.

Eva

xristina
2005-10-13, 09:02
Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...

Enig! Dette er en side for Hellas-fantaster. Om man absolutt må prate om andre steder, får man jo heller lage en tråd under Kafé Kalimera...

PO
2005-10-13, 11:00
Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...
Karin Men om man Nu vill diskutera andra länder med människor man känner och litar på och som har Grekland som huvudintresse? Men inte oftare det händer så klarar jag mig iofs med caféet.

Vad tror Ni om en extra rubrik under resebrev, typ:

"Kalimeror på villovägar"
(resten av världen)

//PO
-Läslysten bye_bye

inkfish
2005-10-13, 12:09
Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...


Instämmer helt. För mig är Kalimera ett hörn av Grekland, inget annat. Och inte sjutton är kalimeror de enda på hela Internet som kan tänkas ha nåt att komma med när det gäller andra länder.

PO
2005-10-13, 12:22
Instämmer helt. För mig är Kalimera ett hörn av Grekland, inget annat. Och inte sjutton är kalimeror de enda på hela Internet som kan tänkas ha nåt att komma med när det gäller andra länder.

Renlärig taliban till och med!

//PO ;)

inkfish
2005-10-13, 15:01
Renlärig taliban till och med!

//PO ;)

Du hade väl inte väntat dig nåt annat?;)

Alltså: jag har inget emot folk som åker nån annanstans än Grekland, tvärtom är jag den första att beklaga att jag är så begränsad i mitt resande, (men...Ang_elx )

Det jag inte förstår är bara varför andra resmål skulle ha en egen avdelning här på K. Andra resmål kan ju tas upp ändå, som du gjorde med... Gouzo?;) ;)

PO
2005-10-13, 15:22
Ultraortodoxt renlärig taliban! ;) ;)

Visst är Kalimera i första, andra & tredje hand en greksite, men ibland när vi har diskuterat olivtvålens innersta väsen och andra lätt tillkämpat grekiska ärenden så tänkte jag....... Glocalnet erbjuder ju bredband..... sorry.. att vi har ju resor, utländsk mat, musik, vin, foto, mm. som gemensamma intressen. Kanske skulle nå´n skulle gilla ett Lankesiskt ölsnack e.dyl.??

Är Cypern förexten helt politiskt omöjligt? Det vore intressant med info därifrån, det finns ju en del grekiskt där, minst sagt.
//PO

Ivi
2005-10-13, 21:04
Är Cypern förexten helt politiskt omöjligt? Det vore intressant med info därifrån, det finns ju en del grekiskt där, minst sagt.
//PO

Jaa! Har länge varit nyfiken på Cypern, men blivit avskräckt av en del folk som har tyckt att Cypern är en turisthåla (charterorterna alltså). Vore trevligt att få höra "expert-uttalanden" Ang_elx från alla kalimeror, som självklart kan berätta i fall den "äkta" Greklandskänslan går att hitta på Cypern!

Ivi

karinafp
2005-10-13, 21:17
Vore trevligt att få höra "expert-uttalanden" Ang_elx från alla kalimeror, som självklart kan berätta i fall den "äkta" Greklandskänslan går att hitta på Cypern!


Ja, vi hittade den då INTE. Men vi var iofs på en typisk turisthåla, där vi enbart sågs som penningmaskiner. Till och med sonen, som då inte var så gammal, märkte att det var en ovanlig plats. "Mamma, här finns det bara hotell, restauranger och supermarkets, var BOR folk?" Så vi blev avskräckta, och har ingen som helst tanke på att återvända. Det är säkert orättvist, eftersom ön är stor, men vi känner inget vidare behov att leta efter Greklandskänsla där. Vi vet var den finns...:rolleyes:

Karin

Riitta
2005-10-13, 21:47
Jag har bara trevliga minnen från Cypern:)
Har varit i Limasoll på ett 50 årskalas och åkt runt med lokalkännande släktingar och träffat härliga människor:)
Ända minuset var maten:( På dom flesta ställen tråkig och smalkös:o

Riittabye_bye

inkfish
2005-10-13, 23:25
Den del av tråden som handlade om whisky är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator

Lissi
2005-10-14, 09:46
Ehm.... är det inte just därför vi är på DENNA sajten? "Kalimera - ditt fönster mot GREKLAND", heter den ju. Den här platsen är ju gjord direkt för alla som är intresserade av Grekland. Vill jag diskutera andra länder, går jag till andra sajter...

Karin

Det ligger något i det!flabb_flab

Eva L
2005-10-14, 12:01
Ja så mycket sprit som diskuteras på den här sajten kan man ju faktiskt undra om man kommit fel ibland. :mad:

Eva

Eva L
2005-10-14, 12:11
Jaa! Har länge varit nyfiken på Cypern, men blivit avskräckt av en del folk som har tyckt att Cypern är en turisthåla (charterorterna alltså). Vore trevligt att få höra "expert-uttalanden" Ang_elx från alla kalimeror, som självklart kan berätta i fall den "äkta" Greklandskänslan går att hitta på Cypern!

Ivi


Överexploaterade turistorter kan ju vara ganska trista oavsett land. Bargata efter bargata blir ju ingen glad av. Mina erfarenheter från Cypern ligger långt tillbaka i tiden men en tvåveckorsresa till Pafhos (vete sjutton hur det stavas)
gjordes någon gång i slutet av 80-talet och det var en fin plats med många sevärdheter inom räckhåll. För den histroriskt intresserade finns mycket att se
men stränderna i stan var ganska ordinära. Andra underbara stränder fanns några km bort. Gillade även Fig Tree Bay men där var vi redan 1980 och då fanns bara underbara vikar och ett par mysiga tavernor att äta på. Bodde då i Aiya Napa som är helt förändrat idag. Närliggande Paralimni erbjöd vanligt grekisk vardagsliv.

Eva

Gita
2005-10-14, 12:45
Är Cypern förexten helt politiskt omöjligt? Det vore intressant med info därifrån, det finns ju en del grekiskt där, minst sagt.
//PO

Jag blev Greklandsfrälst när jag åkte till Larnaca på 80-talet. Det var en riktig stad, inte turistifierat alls på den tiden.

Jag har väldigt starka minnen, allt var exotiskt. Familjen som lagade mat på trottoaren, mamman firade ner råvarorna i en korg till resten av familjen som grillade och sålde maten till förbipasserande. Saluhallen, de vanliga affärerna som inte sålde krafs utan vanliga varor. Skoaffären som stod helt tom för att ägaren gick ut för ett ärende o lämnade alla varorna o kassalådan obevakade!

Men också sodater på taken, med vapen...

Mycket har väl ändrats sen de dagarna, och särskilt i Ayia Napa. Men Larnaca var häftig och annorlunda.

Gita

Chras
2005-10-14, 13:34
Besökte Limmassol 91 och Larnaca 98. Upplevde båda positivt.
Bode i östra delarna i limassol som då ej var så utbuyggd. mest var det engelsmän som pensionerat sig här.
Larnaca var ett knäpp bättre. Bodde centralt vid "kommunförvaltningen. Ena sida av kvarteret mot havet och stranden och andra sidan mot lokalbefolkningen. Tyvärr var redan då de flesta turisterna centrerade till de östra delarna. Här fanns bara hotell mm.
kan mycket väl återvända till någon av dessa platserna eller längre västerut på ön
MVH
Chras