handdator

Visa fullständig version : Dag att minnas


Monica P
2009-11-17, 18:17
Det är den 17 november idag. Här i Grekland kommer man ihåg vad som hände 36 år sen: dödsskjutningar mot ungdomar vid Polytechnion i Aten 1973. Det blev början till juntans fall 1974. Omständigheterna är visst inte helt kända än, och den här dagen har tagits till anledning till både bombkastning och andra antidemokratiska aktioner, det finns till och med en grupp som kallar sig 17 november. Många av deras medlemmar avtjänar fängelsestraff. De hade , sägs det, klart politiska motiveringar till sina aktioner, medan numera de flesta terroristaktioner har ekonomisk karaktär.(?)

Jag kan absolut inte påstå att det är så, min politiska inställning är sorgligt vag och om kriminalitet vet jag absolut ingenting utöver det man ser och hör.

I dag marscherar dock mängder, mängder av människor i Aten, Thessaloniki och andra ställen. Skolorna har haft ledigt och skolbarn och andra har lagt ner blommor och kransar vid högtidliga sammankomster. Hittills har det inte varit några allvarliga incidenser. Poliser har kantat gatorna men har hållit sig någotsånär tillbakadragna, allt för att inte påverka folkmassorna negativt.

På vår lilla ö var strandgatan proppfull med folk redan i morse, kaféerna hade massor att göra och vädret var sagolikt fint. Jag gick en långpromenad och njöt av fågelkvitter och vattenglitter, köpte årets tidiga mandariner och tänkte på er som aldrig upplevt de jättefina dagarna utöver turistsäsongen!

litentuva
2009-11-17, 19:28
Ja Grekland är inte bara sol och blått hav, många lever i en helt annan verklighet än vad vi "gästspelare" gör, viktigt att påminnas om!