handdator

Visa fullständig version : Laptop request


Arne
2009-11-16, 12:09
En liten fråga bara. Vår laptop, Asus EEEPC1000H fungerar precis perfekt.
Nu hava emellertid en fråga rörande batterianvändningen uppkommit.

Enligt tillgänglig sakkunskap (grannen och hans datafreak till son) så ska man alltid köra laptopen på laddaren närhelst tillgång till eluttag finnes.
Batteriet är då efter full laddning helt urkopplat och laptopen körs därefter dirket på växelströmskabeln utan att tära på batteriet.

Enligt annan inhämtad expertis ska man alltid ladda batteriet fullt, samt därefter köra på batteriet intill den punkt där detsamma är urladdat, och först därefter ladda igen osv osv.

Jag har läst manualen så som fan läser bibeln, men kunna därstädes icke vägledning erhålla.

Synpunkter emottages tacksamt.
Hustrun ser problemet som rent illusoriskt enär hon menar att laptopen kommer att vara helt utsliten långt innan batteriet är det.....


Arne

Netwolf
2009-11-16, 13:00
Jag motionerar mina laptopbatterier, genom att då och då köra bara på batteri och ladda ur dem helt. I övrigt kör jag via sladd. Dock så är ju batterier något som med tiden blir sämre och sämre. Det går aldrig att komma ifrån.
Att enbart köra via sladd, skulle jag inte rekommendera. Ett batteri som tar emot laddning hela tiden, blir med tiden dåligt.

/Netwolf

Lissi
2009-11-16, 13:52
Hustrun ser problemet som rent illusoriskt enär hon menar att laptopen kommer att vara helt utsliten långt innan batteriet är det.....

Arne


Klok hustru....som alltid bakom stora män;)

Lissi

grimm
2009-11-16, 21:45
Hej,

Detta med batterier är en ständig källa till förvrring, även hos de av oss som har (o)turen att arbeta med dessa förbenade mackapärer dagarna i ända.

Men för att summera det jag har hittat under åren:

1. batterier som kontinuerligt laddas mår inte direkt bra.
2. Batterier blir gamla, även om de inte laddas kontinuerligt
3. Väldigt få apparater idag laddar batterierna kontinuerligt, även om "sladden är i väggen", helt enkelt för att batterierna inte mår bra av det.
4. stark kyla påverkar batterier negativt, likaså höga sommartemperaturer.
5. Batterier behöver bytas.

Så, vad vill jag ha sagt med dessa punkter? Jo, följande:
En laptop som är kontinuerligt inkopplad till elnätet laddar inte batterierna kontinuerligt, om det inte är en ren amatörkonstruktion.
Så jag kan nog säga att du kan låta din laptop var inkopplad kontinuerligt, MEN ett batteri som inte laddas ur emellanåt mår inte heller bra, så ladda ur det en eller två gånger i veckan så det får lite motion.
Och till sist ett varningens ord: undvik att använda laptopen i sängen, den värme som utvecklas genom bristen på luftcirkulation är inte snäll mot vare sig dator eller batteri.
När det är dags för batteribyte, så befinner man sig långt från närmaste serviceställe för just den modell man köpt :(

/Grimm

inkfish
2009-11-16, 23:38
En eller två gånger i veckan, ska det laddas ur så ofta, Grimm? Jösses, då ligger jag sannerligen back på den punkten:o

grimm
2009-11-17, 06:52
Nja,

1-2 gånger i veckan är väl kanske lite ofta. Mina batterier får inte motionera så ofta:o.

Men batterier har ofta en livslängd på ett tusental cykler, dvs. upp-och urladdningar. Lägger man sedan till ålder och temperatur som faktorer så gör det oftast ingen större skillnad om man laddar ur de två gånger i veckan eller en gång i månaden, de lever ett lika kort liv iallafall, tyvärr.
Fördelen är väl att laptop-batterier blir billigare o billigare.

/Grimm

inkfish
2009-11-17, 14:56
Har i alla fall laddat ur en gång i dag... Tack för tipsetbye_bye

yannis
2009-11-17, 17:19
Laptop i sängen??? men Netwolf, skulle min Arne komma på den befängda idén att ta med sig laptopen i sängen, då skulle jag genast påkalla en skilsmässoadvokat! Någon ordning och reda måste det ändå vara.:)

Birgitta

Netwolf
2009-11-18, 09:03
Laptop i sängen??? men Netwolf, skulle min Arne komma på den befängda idén att ta med sig laptopen i sängen, då skulle jag genast påkalla en skilsmässoadvokat! Någon ordning och reda måste det ändå vara.:)

Birgitta

Hur blev jag inblandad i detta? ;)

yannis
2009-11-18, 13:09
Ursäkta Netwolf!bye_bye
Det var ju Grimm.
Birgitta

Elisabet
2009-11-18, 15:30
"Nattinatti, laptoppen på täcket!"