handdator

Visa fullständig version : Gerani


emy
2005-10-11, 08:38
Har kollat in Fritidsresors Gerani och det verkar himla fint.Är det någon som varit där eller åkt igenom?
/emy

emy
2005-10-14, 08:22
Är det ingen som varit i Gerani på Kreta?
/emy

Joppan
2005-10-14, 11:01
Hej Emy!

Det verkar som dåligt med det, hur har du kommit på Gerani:confused:
Ligger den byn någonstans efter Chania kusten eller....?
Vet att man har sett skylten men kommer inte exakt ihåg.


Skall du på matchen i morgon Luleå-HV71 klapp_klap
Kom förbi till mig i så fall jag är ju där som vanligt.

//Joppan

Gita
2005-10-14, 12:01
Hej,

Jag har inte varit i Gerani, men vad jag förstår så ligger den granne med Platanias. De flesta småorter har vuxit samman på sträckan från Chania och österut, så man ser inte när en by växlar till en annan. Om Platanias o Gerani är grannar, så kan du nog söka i Forumet på "Platanias" och läsa om det, en del har skrivits om det nämligen. Jag tror att du kan ha nytta av den informationen. Det är ju samma strand, samma väg som går igenom byarna...

Fritidsresors anläggning i Gerani är ny för i år, så folk har kanske inte varit där så mycket än. I alla fall verkar inte Kalimerorna ha gjort det...

Lycka till!
Gita

Ia
2005-10-14, 15:26
Jeg mener å huske at Gerani var rett etter Platanias. Alle "landsbyene er jo vokst i hverandre så de er ikke så lett å skille.

Vi overnattet 5 netter i Platanias nå i vår høstferie..., var først kjempeskuffet over stedet etter all god omtale, men lærte etterhvert å sette pris på området.
Skal du bo i Chania eller i nærheten bør du hvite hva som er viktigst for deg, flott strender eller stor tilgang til butikker og tavernaer/restauranter, før du velger hvor du vil bo.
De absolutt fineste og kosligste strendene ligger veg Agia Apostolii, nærmest byen, men med kun et lite utvalg av butikker og spisesteder, ca. 2-500 m. til buss og ca. 5 Euro med taxi til Old harbour i Chania. Absolutt beste valg om du reiser med små barn.
Du får aldri noen "landsbyfølelse" av strekningen Agia Marina - Platanias- Gerani , området består av en traffikert gjennomfartsgate hvor alle butikker og restauranter ligger etter hverandre, altså ikke veldig sjarmerende etter min mening, og hvor hotellene ligger enten ovenfor eller nedenfor mot stranden i små stikkveier for denne gjennomfartsåren. Fikk følesen av at strendene var bedere ved Agia Marina, men litt "langt" mellom butikker og restauranter. I Platanias lå det tett i tett og også med noen spisesteder og butikker også noen litt vekk fra veien, stranden syntes ikke vi var så fin, men stranden forandrer seg hele tiden, noen steder smal andre steder bredere,noen steder med store flat stener i bunn, mens andre strekninger var det bare sand. I Gerani ble det lengre mellom spisesteder og butikker igjen, stranden vet jeg ikke noe om, men ligner nok på de i Agia Marina & Platinias.
Til tider mye bølger mens vi var der, men ikke i Agia Apostolii da de strendene ligger mere skjermet.
Skulle jeg ha valgt ville jeg ha valgt enten Agia Apostolii eller Platanias..., skulle min sønn ha blitt med som elsker å titte i butikker måtte det ha blitt Platanias, A.A hadde blitt alt for kjedelig for han.

Vi var også to netter i Georgipoulis og to netter i Agia Pelargia, begge to koselige steder, holder kanskje en "knapp" på Agia Pelargia.

wilda
2005-10-14, 15:37
Jag har inte bott i Gerani, men varit där flertalet gånger när jag jobbade som reseledare.

Det är inte helt sant att Gerani har växt samman med Platanias. Gerani är mera landsby. Dock inte med charmen i gamla "riktiga" byar. Det är betydligt lugnare i Gerani än i de andra byarna längs med kusten mot Chania. Färre tavernor, färre turistbutiker. Jag vet folk som bott där som tyckt det varit urtrist, men jag vet också dom som bott där och tyckt att det varit underbart med lugnet. Det finns också en taverna i Gerani som tydligen är fantastisk både vad gäller mat och stämning. Det är inte riktigt lika turistigt i Gerani som i de andra byarna.

Stranden är inte lika befolkad och har inte lika gott om parasoller (vilket jag uppskattar), däremot är det rätt mycket klapperstensstrand.

Skulle jag åka till Chaniakusten med bara sol, bad och tavernakvällar skulle jag absolut välja Gerani. Skulle jag däremot vilja ta mig till Chania ett par kvällar så skulle jag nog välja att bo i Agii Apostoli istället. Betydligt närmare stan och med mysiga stränder. (Dock betydligt mer folk och hotell...)

CarinaN
2005-10-14, 16:57
Skulle jag åka till Chaniakusten med bara sol, bad och tavernakvällar skulle jag absolut välja Gerani. Skulle jag däremot vilja ta mig till Chania ett par kvällar så skulle jag nog välja att bo i Agii Apostoli istället. Betydligt närmare stan och med mysiga stränder. (Dock betydligt mer folk och hotell...)

Instämmer! Vi bodde i Agii Apostoli för sex år sedan. Mycket bra läge, vi tog bussen in till Chania varje kväll, det tog inte många minuter. Sedan var det billigt att ta taxi hem igen, eftersom det var så nära. Fina stränder dessutom!

emy
2005-10-14, 20:12
Tack för alla svar.Tror vi håller oss till kära gamla Georgioupoli som ligger mellan Chania och Rhetymnon.Har varit där hur många ggr som helst,byn har allt underbar strand mysiga restauranger och små fina hotel.Vi trivs och barnen stortrivs.Billigare än både Chania och Rhethymnon.Finns egentligen inga nackdelar när jag tänker efter.
/emy

Ia
2005-10-15, 14:15
Smaken og ønskene for reisemålet er jo sååå forskjellig...;) Men "elsker" du Georgiopouli etter å ha vært der flere ganger, så tror jeg du hadde blitt utrolig skuffet over Gerani da de områdene er så totalt forskjellig.
Georgiopouli er et veldig koselig og barnevennlig sted.

Vil dere prøve noe nytt ville jeg eventuelt ha prøvd Agia Pelagia eller Kalives.
Begge steder har fine strender, men Kalives "by" er ikke like koselig som Georgipoulis og i A.P. ligger nesten alle spisestedene langs stranden (koselig ), mens butikkene ligger litt mere innover og oppover i "byen".

Men vi har blitt så rastløse etterhvert at vi kunne ikke ha klart noen av de tre stedene mere enn 4-5 dager uten bil tror jeg.


Kreta er jo så stort og det er mange plasser jeg gjerne kan tenke meg å prøve, og det er ikke gjort på 2-3 turer :)



Lykke til med valget