Logga in

Visa fullständig version : småbarn på flyget

Getty
2009-11-06, 10:05
Jag har precis beställt en resa till hela familen där barn och barnbarn skall följa med, och har lite frågor angående småbarn på flyget. Vi har två barnbarn där den ena är två år och den andra är ett och ett halvt. Vad jag förstår får tvååringen eget säte och mat precis som vi vuxna och han får även ta med lika mycket bagage som vi.

Men det jag undrar över är killen som inte fyllt två år ännu. Får även han någon mat när alla andra har beställt, eller måste vi ta med något till honom? Hur är det med bagage för hans del? Måste föräldrarna packa hans saker i sina väskor eller får han ta med eget?

Jag förstår om det kan vara olika regler på olika flygbolag, men ni som rest med småbarn, hur har det varit för er?

Det som är lite komiskt i det hela är att den yngsta grabben är större än den äldre, så det känns konstigt att han ska sitta i knät under hela resan, medan den andra får eget säte. Men förhoppningsvis kan kusinerna hålla sams och sitta tillsammans på ett säte flabb_flab en stund i alla fall.

//Ingela

Athanasia
2009-11-06, 10:33
Gällande bagaget har jag ingen aning,men det måste väl gå att beställa mat även till det andra barnet?:confused:

Arne
2009-11-06, 10:36
Utdrag ur charterbranschens allmänna råd;

Eget flygsäte
Barn under två år betalar bara en liten andel (oftast skatt och avgifter) på en flygresa. Det betydet att de inte får ett eget flygsäte. From att barnet fyllt två år måste barnet ha eget säte som du betalar du för. Tänk på att om barnet fyller 2 år under din semester måste barnet vara inbokad på eget säte på hemresan.
Först ombord
Om du reser med spädbarn, (infant 0-2 år) gå på planet först (du brukar bli erbjuden detta.) så att du kommer på plats innan den värsta trängseln. Var inte rädd att be flygpersonalen ombord om hjälp att lasta upp handbagage eller att hålla barnet.
Säkerhetsbälte för spädbarn (infant)
Kabinpersonalen kommer att ge dig ett extra säkerhetbälte som du fäster fast i ditt eget. Dessa bälten fungerar lite olika beroende på flygbolag men har alla samma funktion. Personalen visar dig hur bältet fungerar så att du vet hur du ska handskas med det i en nödsituation.
Start och landning
Barn skall sitta med kroppen framåt. Dette för att barnet inte ska skadas vid kraftig turbulens eller en eventuell kraftig inbromsning. Tänk på att barnet ska sitta fastspänt med bältet på ända till att planet står helt stilla vid gaten efter landning. På väg in mot "gaten" kan det bli tvära inbromsingar.
För att undvika ont i öronen är ett tips att ge barnet näsdroppar cirka 1 timma innan flygningen, och att sedan ha näsdropparna till hands under flygningen. Vid täppt näsa eller förkylning känns kabintrycket värre än annars och näsdroppar lättar.
Barnmat på flyget
De som flyger med TUIfly Nordic (BLX) och är mellan 2-11 år betalar halva priset för maten ombord. Allt som som de vuxna får ombord får barnen i sin egen version: egen mat, barnfilm, egen radiokanal samt Bamsetidningen. Reser du med spädbarn som är mellan 0-2 år tar du själv med egen barnmat. Kabinpersonalen hjälper till med att värma.
Flygtid
Det är inte fel att, om det är möjligt välja ett sent flyg (eftermiddag eller kväll). Barnet kommer då troligtvis att somna in och om de inte somnar brukar de i varje fall vara mindre aktiva.
Be om hjälp
Var inte rädd att be kabinpersonalet om hjälp när du känner dig osäker på något ombord. Det kan vara hjälp vid barnets toalettbesök, be om vatten mm.

Arne

ofelia
2009-11-06, 10:42
När vi har rest med barn under 2 år så har vi inte fått mat till dem, (mat som man bokar innan.) Men förra året när vi flög med SAS så bokade man ingen mat utan det köpte man direkt på planet, och då kan ni ju handla till det yngre barnet.

Föräldrarna får packa barnets saker i sin packning!

/Ofelia

Getty
2009-11-06, 10:55
Tack för era svar. Nu har jag blivit lite klokareflabb_flab. Jag blir bara så ställd när det gäller maten. Jag trodde inte att man fick ha med sig mat på flyget. Inte ens till ett litet barn. Någon som vet om man får ta med sig färdigblandad välling i tetrapack?

//Ingela

Getty
2009-11-06, 11:30
Jag har precis pratat med Ving, som vi bokat med, där jag försökte boka en extra potion mat till lillkillen. Men det var besvärligare än jag trodde för normalt går det inte att göra så sa hon. Hon bad mig däremot höra av mig till dem ca tre veckor innan vi ska åka för att hon då skulle försöka prata med flygbolaget om det.

Om bagaget var det precis som Ofelia skrev, man fick inte ta med någon egen väska till honom.

//Ingela

Lopez
2009-11-06, 12:50
Tack för era svar. Nu har jag blivit lite klokareflabb_flab. Jag blir bara så ställd när det gäller maten. Jag trodde inte att man fick ha med sig mat på flyget. Inte ens till ett litet barn. Någon som vet om man får ta med sig färdigblandad välling i tetrapack?

//Ingela

Ja, det finns mycket man inte får här i världen. Under de 10-15 år jag rest med barn har jag alltid haft mat, typ mackor, med mig. Dels tycker jag att flygmaten är oförskämt dyr och motbjudande, och sen gillar jag inte att sitta och slafsa med mat i trånga flygstolar. Vid några få tillfällen hade jag också välling i termos. Den kan man lätt blanda till på Arlanda efter säkerhetskontrollen. Inga problem att få varmvatten i restaurangen eller i något cafe. Jag har aldrig stött på något problem från flygbolagen om att vi haft mat med oss. Endast vid ett tillfälle fick jag en syrlig kommentar, men då förklarade jag att barnen var "linoleumallergiker":D:D:D:D:D:D:D
och bara kunde äta specialkost, sen fick vi jättebra service och gratis läsk hela resan.

C@nny
2009-11-06, 14:33
Utdrag ur charterbranschens allmänna råd;

Eget flygsäte
Barn under två år betalar bara en liten andel (oftast skatt och avgifter) på en flygresa. Det betydet att de inte får ett eget flygsäte. From att barnet fyllt två år måste barnet ha eget säte som du betalar du för. Tänk på att om barnet fyller 2 år under din semester måste barnet vara inbokad på eget säte på hemresan.
Först ombord
Om du reser med spädbarn, (infant 0-2 år) gå på planet först (du brukar bli erbjuden detta.) så att du kommer på plats innan den värsta trängseln. Var inte rädd att be flygpersonalen ombord om hjälp att lasta upp handbagage eller att hålla barnet.
Säkerhetsbälte för spädbarn (infant)
Kabinpersonalen kommer att ge dig ett extra säkerhetbälte som du fäster fast i ditt eget. Dessa bälten fungerar lite olika beroende på flygbolag men har alla samma funktion. Personalen visar dig hur bältet fungerar så att du vet hur du ska handskas med det i en nödsituation.
Start och landning
Barn skall sitta med kroppen framåt. Dette för att barnet inte ska skadas vid kraftig turbulens eller en eventuell kraftig inbromsning. Tänk på att barnet ska sitta fastspänt med bältet på ända till att planet står helt stilla vid gaten efter landning. På väg in mot "gaten" kan det bli tvära inbromsingar.
För att undvika ont i öronen är ett tips att ge barnet näsdroppar cirka 1 timma innan flygningen, och att sedan ha näsdropparna till hands under flygningen. Vid täppt näsa eller förkylning känns kabintrycket värre än annars och näsdroppar lättar.
Barnmat på flyget
De som flyger med TUIfly Nordic (BLX) och är mellan 2-11 år betalar halva priset för maten ombord. Allt som som de vuxna får ombord får barnen i sin egen version: egen mat, barnfilm, egen radiokanal samt Bamsetidningen. Reser du med spädbarn som är mellan 0-2 år tar du själv med egen barnmat. Kabinpersonalen hjälper till med att värma.
Flygtid
Det är inte fel att, om det är möjligt välja ett sent flyg (eftermiddag eller kväll). Barnet kommer då troligtvis att somna in och om de inte somnar brukar de i varje fall vara mindre aktiva.
Be om hjälp
Var inte rädd att be kabinpersonalet om hjälp när du känner dig osäker på något ombord. Det kan vara hjälp vid barnets toalettbesök, be om vatten mm.

Arne

Jaha, detta är väl rekommendationer....:).. Jag har ett större barn och ett litet som jag rest med 2-3ggr/barn innan 2 års ålder. Det har verkligen varit varierande rutiner.... FÖRST OMBORD, - det har jag aldrig blivit erbjuden. I bästa fall har vi hamnat i kön med alla andra resenärer som går först ombord. (Ex sittplatser rad 1-15). Annars har vi hamnat "mitt i smeten" varenda gång, (med olika bolag)
Vad gäller 2 årsregeln kan jag meddela att om barnet fyller 2 år på plats på resålet, så måste man boka ett säte både på utresan OCH hemresa. Lilla tjejen fyllde 2 mitt i juli förra året, men vi lyckades boka hemresan till dagen innan födelsedagen, så vi sparade in en biljett. (I år var det värre, då hon fyllde 3 år. :)).
MAT: - Vi fick betala lika mycket för 3-åringens mat som för vår egen...... 75kr för 2 små minipannkakor med sylt, var ju billigt flabb_flab
Alla prylar packas i föräldrarnas bagage, men det går ju ex att tejpa fast blöjpaket på barnvagnen som man ju lämnar in på specialincheckningen...
Det har alltid även fungerat bra att få vällingen uppvärmd på planet av flygpersonalen.
Hälsar C@nny

Eva L
2009-11-06, 22:15
Till barn under två år går det bra att ta med egen mat och eget vatten. Första resan med mitt äldsta barnbarn var han bara 8 månader så då åt han bara bröstmjölk. De som inte ammade fick hjälp med att värma välling till sina barn. Den andra resan som gick till Grekland när han var 1,5 tog vi med hemlagad mat. Vi reste då med Vingresor och hade bara enkel flygstol ner. Gick inte att beställa mat till någon av oss men han fick en barnmatsburk av flygvärdinnorna. Den vågrade han äta eftersom han inte provat färdig barnmat förr. Vi hade en kylväska full med mat så det räckte till oss alla tre och det var helt ok för både personalen i säkerhetskontrollen samt för flygvärdinnorna. Däremot tyckte den grekiska säkerhetspersonalen vid hemresan som gick med reguljärflyg att en nästan full burk honung! var lite för mycket men yoghurt, bröd, grönsaker,vatten, frukt och fetaost var helt ok.

Det är nog klokt att förboka en lämplig plats på flyget där det kanske är lite lugnare om den minste vill sova. Många lägger sina små framför stolen och bäddar med filtar men då bör det vara ett säte där det är möjligt.

Någon skrev att små barn får gå ombord först. Så är det nog inte längre utan de får trängas med alla andra. I Spanien motade personalen bort en medleålders kvinna som verkligen försökte tränga sig förbi oss och väste åt henne att mamman med barnet skulle gå först.

Eva

Getty
2009-11-07, 10:54
Det är många småtips som jag absolut kommer att ha nytta av och tänka på inför vår första resa med barnbarnen. Tack alla som svarat. _B-anana

//Ingela