handdator

Visa fullständig version : Sydlig storm


Monica P
2009-11-03, 19:31
I morse var vädret lugnt och soligt, om än kyligare än vi varit vana vid . Alla väderrapporter berättade dock om stormvindar från söder mot kvällen, och nu är de här. Jag har just gått ett varv runt huset för att se vad det är som skramlar , och det blåser mycket hårt, och varmt! Regnet tilltar vartefter.
Förmodligen får vi hit en massa rött Afrikadamm nu, det lär synas på bilar och terasser i morgon.
Båttrafiken har varit begränsad . Jag skulle ha fått några lådor med granatäpplen från Astypalea, som har förträffliga sådana, men det får bli när Nisos Kalymnos går igen.
Skramlet?
Jo, det kommer från det tomma grannhuset som har haft hantverkare några dar, och de har inte satt fast fönsterluckorna. Hoppas de inte tar skada.

Lissi
2009-11-03, 20:18
Vädret är verkligen höstlikt även för er. Det var otroligt spännande att få se även den sidan av Grekland förra veckan. En mycket angenäm upplevelse.
Det enda som var lite jobbigt var att det blev så fuktigt på rummet. Där fanns ju ingen värme av något slag. Inget torkade och tänk, när jag skulle lösa korsord i min korsordstidning sista kvällen så var tidningen så fuktig och mjuk så pennan gick rakt igenom pappret:D.

Hoppas grannens fönsterluckor klarar sig.

Lissi

Vilma
2009-11-03, 21:28
Granatäpplekärnor strödda över en bädd av ruccula och smulad feta, mums!

För några år sedan, här i Göteborg, var plötsligt en dag, bilar och altaner täckta av ett rött lager damm. Jag trodde det var ett skämt när någon sa att det kom från Sahara. Men det stämde.:) Om jag inte minns fel var det lite svårt att tvätta bort:confused: men det såg kul ut.

Monica P
2009-11-04, 08:30
Evert Taube har en rad om det i någon sång. Men så himla kul är det inte med en tegelröd hinna över allting. Flammiga bilar och trädgårdsmöbler, ja allt som står ute blir rött. Duktiga husmödrar spolar då energiskt med sina vattenslangar, så en gång tömdes nästan kommunens vattendepå...

Monica P
2009-11-05, 11:09
Idag: strålande sol, vårligt väder, småfåglar sjunger. I morgon: busväder igen???

Man får vänja sig vid snabba kast här.

Gita
2009-11-05, 11:18
Monica, vad gör du med dina granatäpplen? Lagar du till dem eller äter ni upp allt på en gäng? Går de att lagra?

yvonne
2009-11-05, 18:33
Idag: strålande sol, vårligt väder, småfåglar sjunger. I morgon: busväder igen???

Man får vänja sig vid snabba kast här.


Och vi har regn och ca 6 grader varmt. Sydliga kastvindar som gör att stolarna på verandan flyger omkring. I förrgår kom den första snön till Pertouli (en skidort nära oss).

Yvonne

kirtor
2009-11-05, 19:52
Dere har iallfall ikke snø. Det har snødd her i dag. Ikke så veldig kaldt, men skjønner at det er vinter i anmarsj. Kos dere med flere varmegrader enn vi har. Gleder oss til våren på Kalymnos! Det er no' annet det!!