Visa fullständig version : JANNE HÄLSAR: Vi har i alla fall tur med vädret
Från Janne på Naxos för cirka 1.5 timme sedan:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne1-1.jpg
"Nio beaufort, alla båtar inställda. Vi älskar det! Tur vi reste i går:D"
Vad betyder det hur vädret är när man är på Naxos!!!
Vill gärna byta med er.
Birgitta
Härlig inställning Janne! klapp_klap
Camilal
NaxosLotta
2009-11-01, 19:03
Det ska bli bättre i morn kväll.... Värre än så här blir det knappast! Det viner och ylar runt husknutarna..... Och vi har värmen är på för först gången i vinter. Brrrrr
STAY WARM flabb_flab__D
Monica P
2009-11-01, 19:07
Vi har också busväder. Täckena fram, sockar på, stängda fönster...Katterna har fått
sköna lådor i lä under yttertrappen. Det ser så mysigt ut bakom presenningen jag ordnade som vindskydd, tre -fyra tillsammans i varje låda som tittar fram när de hör att vi öppnar dörren.
ÅH...jag längtar tillbaks!!snyft_dropsnyft_drop
Grekland är UNDERBART i alla väder!!! Fast jag trodde att det fina vädret som kom på min avresedag skulle stanna...
Jag har redigerat mina bilder idag och upptäckt att jag redan längtar gräsligt tillbaks....men det är väl för att man måste gå till ett jobb man vantrivs på i morgon.
Hoppas att vädret blir så det går att plocka oliver som det var tänkt.
Lissi
Här är en som vill ha sol på semestern. Väcker ingen längtan alls till ett kallt och blåsigt Naxos men jag antar att den som reser på hösten är fullständigt inställd på villkoren. Förhoppningsvis tittar solen snart fram och då är ön kanske både grön och fräsch.
Låter så tråkigt Lissi när du skriver om ditt jobb. Hoppas inte dina elever läser det du skriver. Är det så många lärare känner idag känns framtiden i skolan inte så trevlig för barnen. Kanske det var likdant förr men ingen vågade säga det. Jag läste en underbar bok från en pedagog för några månader sedan som hette något i titeln med strålglansen i dina ögon. Kanske den kan ge dig lite lust tillbaka.
Eva
Kollade på webcam och lite blå himmel syns i dag i alla fall. Blir det för kallt, Janne och Camilla, kan ni ta lite Metaxa, Ouzo (straight så här års) eller varför inte Raki. Skulle gärna vara på Naxos, trots vädretbye_bye
Hej!
Vädret kan verkligen vara en överraskning på alla årstider :D !
Jag var just på samma tid senaste november på Peloponnesos och solen sken varje dag och det var ganska hett och SÅ härligt väder! Jag hade också tur och längtar så mycket tillbaka!
Ha det bra trots vädret Janne!
Låter så tråkigt Lissi när du skriver om ditt jobb. Hoppas inte dina elever läser det du skriver. Är det så många lärare känner idag känns framtiden i skolan inte så trevlig för barnen. Kanske det var likdant förr men ingen vågade säga det. Jag läste en underbar bok från en pedagog för några månader sedan som hette något i titeln med strålglansen i dina ögon. Kanske den kan ge dig lite lust tillbaka.
Eva
Min vantrivsel med jobbet har ABSOLUT INGET MED ELEVERNA ATT GÖRA. Jag älskar "mina" elever, det är organisationen och de obefintliga resurserna att få göra ett bra jobb som är orsak, samt viss "mobbning" från kollegor efter en facklig strid i våras.
Men resurserna dras åt och vi är många lärare som känner samma..Detta ska dock inte diskuteras här....fel tråd!...och jag har läst boken!
Att ha sol på semestern är för mig absolut inget kriterium på om det är en lyckad semester eller inte SÄRSKILT inte efter denna tur!:D
Lissi
Från Janne för en dryg halvtimma sedan:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne2.jpg
"Vinden har mojnat, regnet upphört o solen tittar nu fram. Har gått en lång prommis längs en öde Plaka beach. Bilden är fr Plaka. Nu äter vi lunch på Gorgona i Agia Anna. Vi är de enda gästerna."
Skönt att de verkar ha möjlighet till lite skugga på stranden i alla fall..:D
Åh, tänk att få bada där...det är säkert lika varmt och skönt i vattnet som det var på Tinos, för att inte bara tala om hur härligt det är efteråt.
Ha det bäst Janne och Camilla:D
Lissi
Åh, tänk att få bada där...det är säkert lika varmt och skönt i vattnet som det var på Tinos, för att inte bara tala om hur härligt det är efteråt.
Ha det bäst Janne och Camilla:D
Lissi
Jo visst ser det frestande ut med ett bad där.
Men tror du verkligen att du hade fixat det Lissi, .... att bada utan störtregn???? flabb_flab
Ha en fin fortsättning på resan Janne och Camilla.
/ :) Mats
Skönt att de verkar ha möjlighet till lite skugga på stranden i alla fall..:D
Det ÄR faktiskt lite skugga under parasollerna om man tittar noga, det måste också innebära att där är lite solflabb_flab...
Det ÄR faktiskt lite skugga under parasollerna om man tittar noga, det måste också innebära att där är lite solflabb_flab...
Precis så är det ju, det växlar så snabbt....jätteregn och sen sol några minuter så moln och regn och så finns det blått en bit mellan de gråa molnen helt plötsligt. Min mormor sa alltid att om det bara finns blått mellan molnen så det räcker till ett par blå snickarbyxor så klarnar det upp...men hon hade ju förstås aldrig varit i Kykladerna, för där stämmer det inte:cool:
Lissi -som pular med fotoresebrevet.
Jag läste en underbar bok från en pedagog för några månader sedan som hette något i titeln med strålglansen i dina ögon. Kanske den kan ge dig lite lust tillbaka.
Eva
Kan det vara "Att tända stjärnögon" av Lou Rossling som du menar. Jag har inte läst boken, men varit på en föreläsning med samma namn, med henne, mycket inspirerande.
Brr, jag har frusit i rusket här idag och jag tycker att det ser ruggigt ut på bilderna.
Kul att Janne o Camilla trivs ialla fall. Ha en skön resabye_bye
Kan det vara "Att tända stjärnögon" av Lou Rossling som du menar. Jag har inte läst boken, men varit på en föreläsning med samma namn, med henne, mycket inspirerande.
Ja den boken menar jag.
Eva
Från Janne för en stund sedan:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne3.jpg
Solen sken i Chora när vi gav oss av imorse. Är nu i ett folktomt Aperantos (bilden). Här uppe är det kallt. Gick faktiskt vilse i byn, troligen för att allt är stängt. Spökstad. Häftigt! Nu lunch på enda öppna tavernan.
Marianne
2009-11-03, 13:35
GRATTIS Camilla (och Janne;)) för ni har, som rubriken säger, i alla fall tur med vädret! Om man jämför med Aten.:mad: Jag såg bilder på TV därifrån med regn, regn och regn, tror det stod något i stil med: "Blåst och regn över hela stan" och det bara vräkte ner!
Hoppas det klarnar upp snart, skulle bra gärna vilja se lite badbilder, eller i alla fall lite fina strandbilder med sol och klarblå himmel. Hoppas ni får lite av det också innan ni reser hem.bye_bye
Hej,
Jag blir så glad när jag läser om andra människors glädje i olika situationer, dock med en viss grön nyans i ansiktet...:rolleyes:
Det som glädjer mig mest med dessa korta rapporter är att vädret inte tycks vara en faktor av vikt.
Jag har vänner som bara fokuserar på väder när de väljer semesterort och allvarligt talat, det blir lite torftigt.
Men nu är min tro på mänskligheten återuppstånden!
Hoppas ni har en skön semester Janne (jag hoppas du ursäktar mitt nyttjande av ditt smeknammn trots att vi aldrig presenterats ordentligt)
/Grimm, som trots allt snickrar på en julafton + 4 dagar i Aten....
Nästan kusligt att se. Som att stället blivit utrymt. Jag är i alla fall grymt avundsjuk...
Från Janne i förmiddags:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne4.jpg
Första frukosten på balkongen (bilden). Härligt. Annat var det igår kväll då himmeln öppnade sig. Vi gick ut ändå, efter 75 m var vi dyngblöta. Då dök det upp en ny taverna, som hade öppet! En riktig grektaverna med lysrör i taket o rebetika ur högtalarna. Vi åt fava, grekisk sallad, saganaki, baby goat soup o baby goat chops. Supergott! Drack vin o ouzo. Notan för 4 pers slutade på 35 E! Enda nackdelen med att äta inomhus är att ingen bryr sig om rökförbudet. Kläderna stinker! Idag ska vi köra till Apollonas.
Nästan kusligt att se. Som att stället blivit utrymt.
Nu vet jag inte om det är just Aperantos du menar, det kanske brukar vara mycket folk i rörelse just där, har aldrig varit där...
Men annars tycker jag att det där den syn man väldigt ofta möter i grekiska byar på öarna. Min dygnsrytm verkar tyvärr infalla med siestatiden, när jag väl kommer fram på moppen eller med bilen så ligger alla och sover och byarna verkar helt övergivna:cool:
Appolonas, där bodde vi 6 dagar 2007, mycket trevlig by.....NU är det nog tämligen stängt där! Härligt med en så blå himmel!!!
Lissi
Jannes rapport i morse handlade om dagen i går:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne5.jpg
Körde till de båda kouroserna nära Melanes. Vägen dit var efter allt regn förvandlad till en flod. Vi gick på vandring i stället, till Melanes. Mycket vatten längs stigen (bild 1). Vandringen var mkt vacker, som på Madeira fanns även här vattenfall o levador (bild 2). Kvällen var varm o magisk. Såg solen gå ner, färjan komma o gå, ouzo på Limanaki o middag på Metaxi Mas. Idag sol o varmt.
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne6.jpg
(Levador??? Länk (http://www.dn.se/resor/portugal/langs-madeiras-porlande-levador-1.67576))
Så otroligt kul med dessa bilder, jag väntar med spänning varje dag på att det ska komma en ny hälsning!! Hälsa Janne det..;)
Kul att se hur det ser ut off-season.
//Lena*.
Ska hälsa det!
Jag blir också jätteglad varje gång rapporterna kommer. Så spännande att få Greklandshälsningar i november:)
Athanasia
2009-11-06, 06:35
Ja,den här tiden behöver vi det mer än nånsin...:)
Från Janne i morse:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne7.jpg
Igår körde vi via Koronos o Koronidas till Apollonas (bilden). Raki bränns längs vägarna, och olivplockningen är i full gång. En taverna hade öppet i Apollonas. Minimal meny. Vi var de enda turisterna. Här är för övrigt extremt få turister, vi gissar på 10-15 på hela ön. Strosade runt länge i Kastro igår kväll, mötte inte en enda person. Som att vara i en spökstad, eller i en film. Idag ska vi bada, hoppas jag. :D
Igår kväll skickade jag Lenas hälsning ordagrant till Janne med hjälp av web-sms - och jag passade också på att tala om att Marianne efterlyste badbilder häromdagen. Vi får väl se hur det gårflabb_flab
Marianne
2009-11-06, 08:39
Vilken härlig bild från Apollonas!
Har just kollat webcam för Naxos och det ser riktigt fint ut i dag med vacker blå himmel. Temperaturen lär också vara mycket bättre än för några dagar sedan. Runt 20, säkert mer i solen. Det måste vara i dag det ska badas, eller hur Janne? Det blir kanske Camilla som hoppar i (någon ska ju hålla kameran;)).
Marianne - skulle gärna kunna tänka mig ett dopp!
Såg att aktuell vattentemperatur är 21 grader så det är bara att hoppa i plurret Janne. Imorgon ska det mulna på lite och på söndag ska det bli åska.
Så dra ut till Ag Prokopios idag och ta en heldag i solskenet !
/Homeros
Från Janne i morse:
citat
och jag passade också på att tala om att Marianne efterlyste badbilder häromdagen. Vi får väl se hur det gårflabb_flab
JA Janne, kom igen med badbilder! SOLEN SKINER JU!!!! Ni är ju två så för er är det lätt att ta badbilder..Jag var ju alldles ensam när jag badade...alla dagar utom en var baddagar för mig..Vad blir ert resultat????
Inkfish..detta är en utmaning att ge dem..
Lissi
Inkfish..detta är en utmaning att ge dem..
Har just klistrat in hela ditt inlägg som web-sms och skickat det vidare:D
Har just klistrat in hela ditt inlägg som web-sms och skickat det vidare:D
... och svar kom med vändande sms:
"Vi har bevis, kommer imornflabb_flab"
Wowklapp_klap
klapp_klapklapp_klap och snyft_drop...vill också bada!!!
Efter ditt förra inlägg om att bada funderade jag på vad jag helst ville göra om jag var i Grekland nu. Och bada stod inte överst på listan, kände jag.
Det jag helst ville göra var: sitta i solen vid en vägg och ta en öl!
Precis det var Janne på väg att göra nu, de skulle hem och ta en Amstel på balkongensnyft_drop
Hoppsan, det här hade jag missat:
Såg att aktuell vattentemperatur är 21 grader så det är bara att hoppa i plurret Janne.
Så nu har jag skickat även det till Janne. Så vet de åtminstone i efterhand hur varmt det var där Camilla badade (det skulle nämligen inte förvåna mig om Janne skötte fotograferandet...)
21 grader, det är ju jättesköntklapp_klap
Ja de har ju fått en kanonvecka vädermässigt!!
Balkongsittning blev inte många minuter...mer stunder av detta slag;)
Men ouzon var god!http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Regn-1.jpg
OJ:eek:flabb_flab
Utan vattendropparna på rutan hade man trott att du satt ute... Tappra Lissi sitter i regnet och dricker ouzo, hon har säkert beställt den utan vatten, sen har naturen löst restenflabb_flab
Jag är väldigt spänd på morgondagens bild från Naxos. Janne skrev lite kryptiskt förut att de tre i sällskapet som badade bekräftar att Homeros uppgift om vattentemperaturen mycket väl kan ha stämt, och att den fjärde var tvungen att hålla i kameran.
Vem som var den fjärde avslöjade han dock inte:cool:...
Mystiken tätnar.
;)OJ:eek:flabb_flab
Utan vattendropparna på rutan hade man trott att du satt ute... Tappra Lissi sitter i regnet och dricker ouzo, hon har säkert beställt den utan vatten, sen har naturen löst restenflabb_flab
..men Inkfish...jag SATT ute....Minuten efteråt fick jag byta bord till ett längre in för jag blev plaskvåt om fötterna och servitörerna ville rädda dynorna i soffan...
Fast det är ju vattendroppar på rutan? Är det på LINSEN???
Jag dörflabb_flabflabb_flabklapp_klap
Ja det är på linsen på kameran...och när jag trodde att alla bilder var försvunna på minneskortet så fanns i min tanke att det måste bero på att jag fotograferat i regn hela veckan och att kameran blivit fuktskadad....TACK OCH LOV var det inte ju inte så! Jag har MÅNGA bilder med linsen alldeles full med regn...inte tänkte väl jag på att den skulle torkas av, jag hade fullt upp med att torka mig själv ju:D
Och här kommer rapporten från gårdagens bad:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne8.jpg
Igår började vi med att köra till Alyko. Där är så jäkla vackert. Liknar mer Gotland än Naxos. Sedan körde vi till fina Orkos beach där 'vi' badade (bilden). Runt 20 gr i vattnet. Jag avstod, har ju ett spjälat finger som inte får bli blött. :D Satt länge på stranden o lyssnade på vågorna. På kvällen - som var varm o go - åt vi på Meze. Sicken god mat! Idag skiner solen. Vi ska köra till Danakos o göra en vandring till en plats som Lord Byron gillade så mkt att han ville dö på Naxos.
Hoppas det spjälade fingret klarar vandringen i alla fallAng_elx
Marianne
2009-11-07, 08:48
Bravo, Camilla!klapp_klap
Det ser verkligen UNDERBART ut!
Marianne - som hellre badar i solsken än vandrar i regnväder!:)
Blir rätt avundsjuk. Bada i november! snyft_drop
Ha det så bra alla tre!
/Netwolf
Marianne - som hellre badar i solsken än vandrar i regnväder!:)
Men har man inget att välja på så är både bad och vandring i regn helt underbart om man har rätt kläder.
Men visst hade man velat ha bad i SOL:cool:
Det ser jättehärligt ut!! Bra att ni får sol också!!!
Lissi - som ska köpa fler flyttkartonger idag;)
OJ:eek:flabb_flab
Utan vattendropparna på rutan hade man trott att du satt ute... Tappra Lissi sitter i regnet och dricker ouzo...
..men Inkfish...jag SATT ute.
Tänkte lägga detta redan igår men ville inte kapa tråden... Då... Ang_elx
Ink-klant. Ang_elx Titta en gång till på bilden! Klart Lissi sitter ute! Lissi sitter på Caféet som är precis vid gången som leder in i "labyrinten" med frisören, Bookshopen och längre fram Metaxi Mas till vänster och barerna till höger. Första fiket på den sidan efter rondellen. Det ser man lätt på vinkeln på utflyktsbåten och parkeringen... Och monumentet i bakgrunden.
Det fiket har bara funnits i 10 - 12 år. Förr så låg faktiskt Bookshopen i den lokalen! Så där har jag handlat en hel del. De sålde cig också... Och Taki jobbade där när fiket var nyöppnat!! flabb_flab Så jag har suttit där en del...
Någon som vill tävla med mig om hur det ser/sett ut ut i Tinos hamn...? Ang_elx :D
Sorry.... Kunde inte låta bli.... :D
Vid närmre eftertanke så tror jag faktiskt inte att regndropparna på min bild ÄR på linsen...jag tror att jag helt enkelt bara fångat regnet på bilden..I kommande fotoresebrev så finns fler bilder av underhållningen jag hade från min ouzo mese på caféet.;)
Lissi -som just slagit upp sin lördagsouzo
Badbilden ser fantastisk ut! Hälsningar till Janne & co, hoppas de kommer att ha en fortsatt fin resa och orkar skicka dessa rapporter och bilder.flabb_flab
Från Janne i dag, om gårdagen:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne9.jpg
När vi gav oss till banjobyn Danakos sken solen i stan och det var 25 gr varmt. Uppe i bergen var det kallt och mulet. Bra väder att vandra i. Målet var ett ovanligt kloster från 1400-talet. Utsikten var fin (bild 1) o klostret häftigt (bild 2). Åt lunch på Gorgona, mycket folk. Träffade Michalis från Sciroco. Kvällen var ljuvlig, noll vind och 20 gr. Limanaki och Metaxi Mas som så ofta. Nu på morgonen regnar det. Inget bad idag. :D
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne10.jpg
Vid halv ett grekisk tid tog Janne en bonusbild och skickade.
När jag frågade om jag skulle döpa den till Janne badar eller göra en minibildgåta av den valde han det senare.
Så - på vilken strand var det han inte badade?
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne11.jpg
Birgitta63
2009-11-08, 12:21
Lite klurigt detta men ni var på Orkos beach och du badade sas det så då säger jag .
Janne badade ej där på Orkos.
Birgitta
Nja, nu har nog jag formulerat mig dumt;)
Jag menade alltså bara: på vilken strand tog Janne den där sista bilden?
(Badat har han inte gjort någonstans)
(Badat har han inte gjort någonstans)
...sicken badkruka;) Han kan väl hålla handen uppe i luften?
...sicken badkruka;) Han kan väl hålla handen uppe i luften?
Ja, det hade varit foten hade läget varit ett annat. Men handen;)....
Jag är lite förvånad över att ingen känner igen stranden!
Marianne
2009-11-08, 13:30
Enligt pålitliga yr.no blir det SOL - SOL - SOL och 20 grader (plus!) på Naxos i morgon.:D
Janne, det finns ingen ursäkt, lämna över kameran till Camilla - vi vill se dig bada och NJUTA det härliga havet! Om få dagar har du inte chansen.
Marianne - som är SÅ avundsjuk!bye_bye
Det är Agios Prokopios. Personligen föredrar jag den en varm dag i juni/juli;).
Celbe
Det är Agios Prokopios.
Jajamenklapp_klap
..det gjorde vi, men jag såg inte att det vara en gåta man skulle gissa:D var mer inriktad på Jannes badande;)
Lissi
Från Janne om gårdagen:
Gårdagen började med ösregn. Körde ner till Agios Prokopios o hälsade på Vaggelis. Gick sen ner till stranden o spanade efter solen (bild 1).
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne12.jpg
Tog en prommis längs stranden o bort till skorstensberget. När vi kom tillbaka till stan sken solen och Kenteris låg inne (bild 2).
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne13.jpg
Resten av dan var ljuvlig. När vi skulle gå ut o äta drev elaka moln in över stan (bild 3)
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne14.jpg
Åt på Maro, bästa maten hittills, dessutom apbilligt! Nu skiner solen. Kanske bad idag!
Marianne
2009-11-09, 13:36
Kanske bad idag!
Vilka härligt skiftande bilder, Janne!
I dag visar webkameran helt ljuvliga bilder från Naxos.:)
Vi ser fram emot fina bilder från dagens upplevelser!bye_bye
Från Janne alldeles nyss:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne15.jpg
Igår kom sommaren tillbaka. 27 gr varmt och strålande sol. Bra eftersom vi hade en födelsedag att fira. Det gjorde vi bland annat med picknick vid teskedskourosen (bild 1). Efteråt körde vi till Orkos beach o badade, även jag med inplastat, spjälat finger (bild 2)! En perfekt dag avslutades med middag på Maro. Kunde sitta ute för första gången. Nu sitter vi på färjan på väg till Pireus, närmar oss Paros. Solen skiner.
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne16.jpg
BRA Janne!...det blev ett dopp i alla fall!klapp_klap I SOL:cool:
Lissi
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/IMG_0213.jpg?t=1257856630
Bra gjort Janne ! Jag vet...jag hade samma problem för tre veckor sedan .snyft_drop
/ Tom som har tillfrisknat nu._B-anana
Marianne
2009-11-10, 16:00
Janne, var det inte härligt med ett bad? (Efteråt i alla fall!flabb_flab)
Tänk, 27 grader i november. Nog skulle man kunna tänka sig att byta med det novemberväder vi har.snyft_drop
Det har vært veldig trivelig å følge dere i denne novemberferien :)
Jeg er glad det har blitt både sol, varme og b a d :D
- etter en kjølig og våt start på ferien!
Men opplevelsene har vært fine uansett vær har jeg forstått :)
- håper det går bra med fingeren din og bye_bye
Tänk, 27 grader i november. Nog skulle man kunna tänka sig att byta med det novemberväder vi har.snyft_drop
Måste berätta att jag besökte Köpenhamn förra onsdagen. Första inköpet blev ett par riktigt, tjocka varma vantar eftersom jag lämnat lovikavantarna hemma. Reste med en tunnare mer stadsmässig vante. Vi skrattade lite och arbetskamraten provade mössor längs Strögets affärer. När vi kom till Tage Andersens föll det blöta snöflingor och människor såg ut att frysa enormt. Kände mig innerligt glad att långkalsongerna var på och kappan rejäl. Hemma hade vi startat resan med 3 plusgrader här uppe i norr. Annars var det en mycket fin dag i den danska huvudstaden.
Eva
Marianne
2009-11-11, 08:08
Då hade du ju "i alla fall inte tur med vädret";), Eva, om du var i Köpenhamn just precis i onsdags, som var den kallaste dagen vi har haft här sedan förra vintern. Jag minns att det var iskallt p g a mycket kraftig blåst just den dagen och jag skyndade mig till och från bilen och hade bestämt inte lust att gå någon längre promenad.:mad:
På lördag lovar man t o m upp till 12 graders värme, så du har verkligen haft otur. Tur att du hade en trevlig dag i alla fall.:)
Monica P
2009-11-11, 09:08
Det är väl inte riktigt snällt av mig att berätta hur det är här...sol, sydlig frisk vind, lagom klädsel: Jeans, tröja och väst, "riktiga" skor...
Här kommer resans sista rapport, den här gången från Aten:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/janne17.jpg
Sitter nu och äter frukost på Adonis. Snart dags att åka till flyget. Båtresan igår var minst sagt gungig. Möttes av skyfall i Pireus. Käkade på Psarra i Plaka. Satt ute.
Tack för underhållande rapporter undet resan:) Minst sagt varierat väder:rolleyes: Utsikten från Adonis frukostsal mot ackropolis får mig och vilja kliva på Atenplanet NU:o
Välkommen hem, så vi kan börja med fototävlingen;):)
Riittabye_bye
Tack för alla härliga rapporter!klapp_klap Jag skulle gärna jobba ett par veckor under skolans sommarlov om jag fick två veckor ledigt för en Greklandsresa på senhösten i stället. Måste ha varit helt uberbart att ladda batterierna där för att bättre orka med mörkret här hemma.
Och visst skulle man gärna äta Adonis-frukost (även om den var aningen spartansk då vi var där ett par år sedan) på balkongen med utsikten som man aldrig blir trött på.
Har redan börjat läsa om Peloponnesos och uppdaterade Aten-guider inför april-resan...:D
Ivi
-som ligger hemma i förkylning :( men orkar läsa lite inlägg i alla fall ;)
Vilken härlig dag du verkar haft Eva, även om det var kallt.
Apropå långkalsonger var på marknad idag, och hittade ett par jättevarma och mjuka herrlångkalsonger till gubben i vinter. Sannerligen inte vanligt att hitta här.Han jobbar med att bla lägga takpannor så han är ute hela dagarna.
Frågan är om han sätter på sig dom :rolleyes:
Monica
Monica P
2009-11-11, 17:02
Första vintern vi bodde här på Kalymnos letade jag efter just långkalsonger. Slutresultatet: svarta jättefina som nunnorna köper, samt dykarna som har dem inuti dykardräkterna.
Dom behövs minsann när man åker moppe mitt i kalla vintern också:D
Kalimera
2009-11-12, 08:11
Hemma igen. snyft_drop
Jag återkommer med ett resebrev senare, med bättre bilder. Bilderna som inkfish lagt in är tagna med min gamla skräpmobil.
Tack inkfish för hjälpen, och tack för alla hurrarop! klapp_klap
Tack själv för härliga rapporter, de har suttit fint i novembermörkretklapp_klap
Framför allt har det varit kul att få en provkarta på olika väder. Precis så som det är i Grekland utanför den solsäkra säsongen:)
Takk for interessante og fine rapporter!:)
Reiser til Kalamata 17. desember for å feire julen der, - samt høste oliven. Gleder meg! Været blir HELT SIKKERT bedre enn i Norge på den tiden, og jeg regner med mange fine solskinnsdager i bare T-skjorta!
I februar 2004 kom det 0,5 cm snø i den øvre delen av Kalamata, - og da var det 17 år siden sist!!!_B-anana
Kalimera
2009-11-17, 06:55
Bra gjort Janne ! Jag vet...jag hade samma problem för tre veckor sedan. Tom som har tillfrisknat nu.Det var ännu modigare Tom. :) Du hade ju hela handen, jag hade bara ett finger (som ännu inte är bra, ska vara spjälat fem veckor till).
Kalimera
2009-11-17, 09:07
Nu finns fler bilder från resan publicerade i ett fotoresebrev. Länk från förstasidan, och här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/naxos_5.html)
Vilken härlig dag du verkar haft Eva, även om det var kallt.
Apropå långkalsonger var på marknad idag, och hittade ett par jättevarma och mjuka herrlångkalsonger till gubben i vinter. Sannerligen inte vanligt att hitta här.Han jobbar med att bla lägga takpannor så han är ute hela dagarna.
Frågan är om han sätter på sig dom :rolleyes:
Monica
Det var en riktigt trevlig dag trots att Köpenhamn visade sig från sin sämre sida vädermässigt. Jag tycker att det är så skön stämningen på uteställena där och all butikspersonal är så trevliga och hjälpsamma. Hittade inte till den grekiska restaurangen som jag besökte för två år sedan så det blev vegetariskt lunchbuffé på ett annat trevligt ställe.
Din gubbe kommer nog att gilla långkalsongerna när han vänjer sig. Jag använder mina varje dag de är av tunnt ylle och siden. Varma och smidiga.
Eva
Monica P
2009-11-17, 10:57
Intressant, Janne , och visst har det sin charm med detta växlande väder. Det är sällan mer än nån dag mellan de stora förändringarna.
Nu finns fler bilder från resan publicerade i ett fotoresebrev. Länk från förstasidan, och här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/naxos_5.html)
Tack för ett trevligt resebrev. Många fina bilder!
/Netwolf
Takk for alle de fine bildene vi får se :) - så variert v æ r bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.