handdator

Visa fullständig version : Hemma från Tinos


Lissi
2009-10-31, 10:45
Hemma fran Tinos efter en superhäftig vecka som jag för inget vill ha ogjord....

Så många trevliga människor jag har mött och så många trevliga platser i Tinos jag upptäckt som jag inte sett innan faktiskt, då det alltid är för varmt att strosa timmavis i byn annars...Så trevligt det är att sitta café i regnet med en bok, att äta riktiga långluncher med sig själv på taverna, där ägarna kommer och sitter och pratar en stund. Nu denna tid på året har de ju tid. De har delat på portioner så jag kunnat beställa flera och jag har ätit så gott!! Den godaste favvan i mitt grekiska liv åt jag på Malamatenia och en stor värmande portion köttsoppa med kött så mört så det föll i bitar satt gott i skyfallet på lördagskvällen...En Mythos till detta gjorde att jag helt glömde regnet tills jag skulle hem;)
Jag har fått följe med trevliga damer och herrar efter stranden Ag Fokas i duggregnet...De har haft vinterkläder på och jag har ju varit på väg att bada....Jag hade nästan glömt hur underbart det faktiskt är att bada i regnet..

De korta stunder som fanns mellan skurarna med sol/moln njöt jag av att strosa runt med kameran eller faktiskt som på tisdagen då solen lyste 2,5 tim på morgonen då packade jag ner frukost och tog med långt bort på stranden där en stängd sommarbar" bjöd" på torrt trädäck då stranden var så blöt att ligga på..Så ett morgonbad med frukost i solsken har jag faktiskt fått:D

Det enda tråkiga denna gång var att man fick äta de flesta frukostarna inomhus i dörröppningen till balkongen då det oftast regnade den tiden.

Utflykten till Mykonos var också häftig, särskilt som himlen öpnade sig till ett 3-timmars skyfall då jag kom... Men min regnjacka fanns ju med och trevligt cafe att dricka varmt te på i halvtid...Jag var tämligen ensam i stan i de smala vackra gränderna. Till skillnad från Tinos så stänger det mesta i halva oktober så de flesta affärerna var igenbommade. Pelikanen fanns dock nere i hamnen där de flesta öppna matställena fanns..

Kvällarna med Nikoleta och hennes man kommer jag också att minnas...Nu har hon ju tid att prata lite mer också vilket hon inte har på somrarna. Vi har tillbringat kvällarna delvis på sonens och dotterns hotel Altana som har bemanning i reception/bar dygnet runt så Nikoleta tar över där så ungdomarna kan få lediga kvällar. Det fanns gott om tid att sitta och prata, se grekisk TV och umgås med hennes man och vänner som tittade in. Mycket trevligt. (Jag har tränat min grekiska till grekisk variant av Bonde söker fru, Skuldfällan och "Halv 8 hos mig) Ja, denna gång har jag faktiskt verkligen tränat att VÅGA ta mig fram med att bara använda grekiskan...Det går förvånansvärt bra ....

Min bagare Manelas har jag blivit vän med sen jag på hans önskan tog foto på hela personalen och på honom med dottern..Foton som han vill att jag skickar...Så klart jag vill!!!!

Huset i Giannaki kom jag aldrig till då vägen ner knappast var farbar och där hade nog ändå tavernan varit stängd. I Kardiani blev turister helt strandsatta i skyfallet då lilla vägen ner blev översvämmad. Hus fick länspumpas då inte avrinning/dränering är byggda för sådant slagregn.
Men ett önskeprojekt har jag hittat i Tinos stad, med utsikt över strandpromenaden (alldeles bredvid hotel Okeanis) och där kan Claes sitta på terassen och se alla båtar komma och gå. Jag ska bara förhandla med tre envisa bröder som låtit allt förfalla i åratal medan de träter om vad som ska göras med huset och vem som ska göra det....Jag ska visa bild så ni får se...;) Jag kan ju säga att Claes inte blivit ett dugg lugnare nu....:eek:

Ja nu ska jag smälta intrycken, sortera ut lite bilder och så småningom komma med fotoresebrev....Tänk vilken lycka när Claes konstaterade att minneskortet bara låst sig...han såg det direkt när jag visade honom. ALLA BILDER KVAR ALLTSÅ!!!! Men tack Arne för omtanken.

Jag har redan funderat på hur jag ska få Claes med till påsk om jag själv kan åka för jobb...Men drömma kan man och hoppas!!

Lissi -

Höstluffare
2009-10-31, 12:09
Åh Lissi! Det låter helt underbart ändå, tycker jag! Trots regn! Tror att fördelen med Tinos är att det är en levande ö/stad oberoende väder. Det går sin lunk där, helt enkelt! Jag kan riktigt föreställa mig hur maffigt det måste ha varit på mornarna, i balkongdörren med skyfallet precis utanför.

Vi visade bilder i går och längtade tillbaka! Våra vänner blev eld och lågor, de också, och kanske blir det nya resenärer till Grekland och Tinos nästa år! ;) Jag skulle gärna bosätta mig ett par månader på Tinos. Får väl skriva en bok, eller nåt! flabb_flab

Kram till dig!

/H

sjöborren
2009-10-31, 18:12
Välkommen hem Lissi! Roligt att läsa att du haft det bra, trots att vädret inte var det bästa.
Jag tänkte säga; tänd ett ljus öppna en flaska vin ... ;) plocka sen fram minnesbilder och damma av berättarkonsten .. när jag läser att korten kommit till rätta. Härligt! :D

Lilla sjöborren.

Riitta
2009-10-31, 18:18
Vilken underbar vecka du har haft, trots regnet:) Och att bilderna inte var borta hellerklapp_klap
Tack för läsningen:)

Riittabye_bye

Peter
2009-10-31, 19:15
Läst. Allt. Naturligtvis! snyft_drop :D Jag behöver väl inte säga mera? :o Synd att du fick så trist väder i år, men du verkar ju fixat det ändå. Och det ska du ha allt beunder för, för det är inte alla som klarar av semestern så, när vädergudarna inte är på rätt humör. Du har blivit Tinosförhäxad... :D :p :p Gläder mig.... ;)

Men ett önskeprojekt har jag hittat i Tinos stad, med utsikt över strandpromenaden (alldeles bredvid hotel Okeanis) och där kan Claes sitta på terassen och se alla båtar komma och gå.

Är du galen kvinna? Köpte du inte direkt? Bredvid Okeanis! Det finns ju knappt ett bättre läge i Chora!!!! Hamnpromenaden när man kliver utanför dörren och bara runt hörnet till vänster bort till Taki! :eek: På rätt sida också så man slipper stöket och brötet från hamnen. Om det är det huset jag tror så finns det även en bra bar/taverna i bottenvåningen!!! Annars i huset bredvid...

GULDLÄGE om ni fixar det ekonomiskt! Jag hyr det lätt minst två veckor, troligtvis mer, per år framöver! Och med tanke på att nu fler och fler börjar få upp ögonen för denna Pärla till ö så tror jag nog att det finns fler som är intresserade...

Nu förstår jag om Claes börjar svettas och får djupa rynkor i pannan... Ang_elx snyft_drop

Om ni släpper det så vill jag att du informerar mig om allt om den lägenheten! Alla kontakter osv... OK? ;) PMa mig ändå om pris osv. I ett sådant här läge är alla kontakter goda kontakter... ;)

Mysofix
2009-10-31, 19:21
Det låter bara så härligt! Välkommen hem Lissi. Tinos är en ö som jag tagit till mitt hjärta bara genom att läsa vad som skrivs på Kalimera. Jag firade 15 augusti där en gång för snart 30 år sedan. Detta minne var nästan bortglömt. Nu har jag tagit fram mina gamla foton och funderar starkt på hur det skulle vara att återvända.

Monica

Lissi
2009-10-31, 19:43
Peter....tyvärr är nog inte mitt önskeprojekt realistiskt....inte för oss, särskilt som jag med all sanoikhet kommer att få gå arbetslös en tid efter nyår, men man måste ju få drömma.....:rolleyes:
MÅNGA har försökt få köpa deta hus (jo det är det Du beskriver) och bröderna vet nog mycket väl vilken guldgruva de sitter på....Jag äger inte de pengar och den kunskap det skulle kosta....
..men för någon med pengar och goda kontakter vore det kanon!! Så jag lämnar med varm hand över projektet till någon annan här....Min Claes har nog med projekt "flytt till Kalmar";);)
Du har rätt i att det skulle vara en investering, många nya hus byggs i Tinos stad nu och några av dem på den udden ut mot monumentet.

Men att hyra en lya på långtid om några år DET kommer inte bara att bli en dröm....det blir av.
Tinosförhäxad?? JAAAAA..Tänk när man är pensionär och kan åka precis när man vill!!

Lissi

Peter
2009-10-31, 19:50
Nu har jag tagit fram mina gamla foton och funderar starkt på hur det skulle vara att återvända. Jag firade 15 augusti där en gång för snart 30 år sedan.

Du skulle komma tillbaka till en ö som naturligtvis har utvecklats men ändå inte förändrats så mycket. Mitt första besök där var -81 så jag har följt den under många år...

Chora är större och till vissa delar modernare men landsbygden och byarna är precis som de alltid varit... Ktikados, Kardiani, Pirgos... Det krävs rätt mycket för att de ska förändras. Så du skulle nog känna igen det mesta.

15 Augusti på Tinos är speciellt. Går inte riktigt att förklara för de som inte varit där. SÅ mycket människor...

Är det du som är den Svenska tjejen som bodde där ett år på 70-talet, och som SvD hade en artikel om för länge sedan?

Peter
2009-10-31, 20:50
Peter....tyvärr är nog inte mitt önskeprojekt realistiskt...

Hmm... Det var synd. Men du kan väl PMa mig om priset....? ;) Eller är det hela huset och inte bara en lägenhet? I så fall är det inte så intressant. Jag håller fortfarande på att försöka sälja hotellet...

Min Claes har nog med projekt "flytt till Kalmar"

Din Claes är nog väldigt tacksam att du inte kom hem med ett köpkontrakt på ett hus eller lägenhet på Tinos... Ang_elx :D Hälsa honom från mig förresten!

Du har rätt i att det skulle vara en investering, många nya hus byggs i Tinos stad nu och några av dem på den udden ut mot monumentet.

Priserna på Tinos kommer nog aldrig att gå ner om det inte händer något väldigt dramatiskt och omvälvande...

Det är därför jag brukar slå mig själv i huvudet med en hammare då och då för att påminna mig om när Stelios erbjöd mig en tomt där för en spottstyver i slutet på 80-talet. Det var familjens mark, en liten bit från hotellet in mot Chora... När jag är där nu går jag förbi plätten som kunde varit min... Det står ett hus där sedan rätt många år... __D x 7000...

Idag... Nä. Jag vill inte tänka på det... __D snyft_drop

Man har hållt på att bygga ut mot udden med monumentet under rätt många år. Problemet är att det är ett riktigt blåshål....Men det är "centralt". Då är det faktiskt bättre åt Stavro-hållet. Det är mer lä där. Men även åt Öster, ut mot "mitt" hotell....

Tinosförhäxad?? JAAAAA..

:D :D :D ;)

Mysofix
2009-10-31, 21:07
Är det du som är den Svenska tjejen som bodde där ett år på 70-talet, och som SvD hade en artikel om för länge sedan?

Tyvärr inte Peter. Jag är inte alls så intressant. Var charterturist på Mykonos med två väninnor och vi begav oss till Tinos just för att uppleva firandet av jungfru Maria. Det var faktiskt just året 1981. Båda väninnorna står mig fortfarande mycket nära och jag försöker med lock och pock få dem att intressera sig för en påskresa dit 2010.

Lissi
2009-10-31, 23:08
och jag försöker med lock och pock få dem att intressera sig för en påskresa dit 2010.

..då kanske vi blir flera där:D


Peter: Jag har bara sett huset. det är alltså inte till salu utan när jag frågade Nikoleta så berättade hon om bröderna och om deras tvist..... Hade jag haft ett fett bankkonto så hade jag sökt upp dem och löst problemet åt dem.

..a propå att bli erbjuden att köpa tomt så blev min fd man och jag erbjudna det på Kefalonia. 1994.. Himla tur att vi inte köpte, då hade jag ju aldrig kommit till Tinos:eek:..hemska tanke...

Lissi