Visa fullständig version : Har aldrig rest. Tipsa gärna om vackert ställe
camilla34
2009-10-28, 08:46
Hej. Jag och 9 åriga dottern tänkte åka till Grekland i maj eller juni
Vi har aldrig åkt på charter förut. Aldrig ens flygit med stort bolag.
Kom gärna med tips om fina ställen. Blir helt förvirrad av alla ställen och kan inte bestämma mig när jag tittar
Krav, fin strand, gärna vit finkornig sand. klapp_klap
Och helt inte för mycket folk heller, inte så man måste ligga helt inpackad med folk.
Hotell nära är ju ett plus.
Kom med tips så slipper man sitta timmar per dag och leta i blindo. :confused:
mvh camilla
Nektaria
2009-10-28, 09:56
Hej Camilla!
Åk till Georgioupoli! Där är det nära till allt. Byn har en låååååång härlig strand där man absolut inte behöver trängas samt en mindre där solstolarna står tätare.
Oavsett vad ni bor i byn tar det inte många minuter att gå till de, för de mesta, familjeägda restaurangerna. OBS! Det finns inga inkastare!
Det tar heller ingen tid att gå till någon av stränderna.
Apollo är den svenska charterarrangören som reser till Georgioupoli för dem som vill ha helt paket; hotell och resa.
Flygplatsen är i Chania och det tar drygt en timme med bokad transfer.
Vill man se lite mer vimmel och större utbud av affärer och restauranger kan man ta lokalbussen antingen till Rethymnon eller till Chania.
Naturligtvis finns det mycket att se på Kreta, det är bara att läsa och välja!
Oavsett, vad ni väljer,får ni säkert en härlig resa till vårt kära Grekland!
Hälsningar Lena
Naxos - Agios Prokopios/Agia Anna/Plaka om du kan tänka dig en båttransfer (mellan Santorini och Naxos)
Annars Kreta - Georgiopoli
Båda ställena har rejäla sandstränder där man inte behöver trängas.
(Du kommer säkert att få en massa andra förslag från andra medlemmar)
Japp! Håller med om Naxos och Agia Ana.
Mina ungar älskade detta ställe och vill dit igen.
Pratar mycket om denna sem fortfarande.
Kolla in Hotell Summer Dream 2 på nätet, kan rekommendera det.
Tips! Ta T& R med Apollo till Santorini ( endast flygstol) och färja till Naxos. 16€ vuxen och 8€ för en 9 åring.
Lycka till med semestern
Mvh Sissi
Håller med om att Naxos har det du söker. Men då ska du åka i maj eller juni som du skrev. Om du åker i juli eller augusti så är stranden givetvis lika fin;) men lugn och ro finns inte och det bir trångt på stranden.
/Ofeliabye_bye
Därest valmöjlighet finnes beträffande datum för resan, då skulle jag verkligen rekommendera en tur från mitten av Maj och fram till mitten av Juni. Enligt mitt förmenande är denna årstid den optimala ur såväl klimat- som trivselsynpunkt.
Lägg därtill att priset på boende vid denna tid är generande behagligt!
Någon trängsel på de fina stränderna kunna heller ej förmärkas i Maj/Juni.
Och, som så många tidigare påpekat, Naxos är en mycket trivsam och mångfacetterad ö, väl värd att besöka om och om igen.
Arne
Håller med Arne! Men eftersom du har barn som vill bada - åk inte för tidigt. När vi varit där i månadsskiftet maj/juni så har det varit relativt kallt i vattnet.:eek:
camilla34
2009-10-29, 10:30
Tack så mycket för svar allihop. _B-anana Verkligen trevligt att få så mång tips.
Har nog bestämt mig för Naxos.
Men jag skulle gärna vilja åka så man fick barnrabatt. Charterbolagen brukar ha priser från 1200 kr för barn på vissa hotell. Hittar inget i naxos. Annars är det jag som är dålig på att leta. Finns det något ställe i närheten annars som har billigare för barn?
Hej!
Skiathos eller Kefalonia kan ju vara alternativ oxå :).. Öarna har ju dessutom egna flygplatser...
Skiathos med sina 70-talet stränder med bra infrastruktur för att nå väldigt många av dessa. Bor man i Megalli Ammos-området utanför stan har man nära till centrum och nära till busshållplatserna som tar dig ut till stränderna.
Kefalonia är en underbar ö med många fina stränder. Bor du i Lassi har du ex 2 av öns bästa stränder (sand) på gångavstånd.
Naxos är en jättefin ö med jättefina stränder. Jag var där i juli månad, med ett av barnen som då var i samma ålder som ditt. Det enda som var lite bökigt var väl att vi på hemresan fick gå upp mitt i natten för att ta en större färja tillbaka till Santorini. Detta pga det starka blåsvädret. Det blåste ganska mycket båda veckorna vi var där. Man måste alltså tänka på att transfern kan äta upp en del av tiden när man reser dit, speciellt om man bara reser 1 vecka.
Hälsar C@nny
karinafp
2009-10-29, 12:13
Men jag skulle gärna vilja åka så man fick barnrabatt. Charterbolagen brukar ha priser från 1200 kr för barn på vissa hotell.
Apollo brukar ha bra barnrabatter. Vet inget om Naxos, däremot kan jag varmt rekommendera Karpathos. Direktflyg till egen flygplats, mängder av stränder av olika slag runt hela ön, buss- och båttrafik till byar och stränder... och de flesta av Apollos hotell i Pigadia har pool och ligger vid stranden. Amopi brukar också vara populärt bland barnfamiljer. :)
Karin
som har nedräknare för första gången på två år... 230 dagar kvar! _B-anana
Jag har läst inläggen och tycker att du har fått bra svar och därav jättemycket att välja mellan.... Jag håller med Arne att kanske inte åka i maj eftersom vattnet kanske inte helt uppvärmt ännu men nackdelen med att åka i juni är att det är då allt folk kommer ner... Naxos är en jättefin ö med väldigt fina stränder. Skiathos är min favorit så givetvis tycker jag att det är den bästa ön med alla jättefina sandstränder - men det är en otroligt populär ö med en massa människor. Åker man till Skiathos så kan man hitta lugnare stränder som inte är så proppade... T ex kan man ta båten till Tsougria. Jag tycker för att få barnrabatt - vänd dig till apollo eller kolla in apollo.se.
K
Rekommenderar också Naxos, där finns verkligen allt. Skulle vilja tipsa om hotell Harmony, ligger vid Maragas-stranden, 5-10 min prom till Agia Anna. Lugnt läge, ingen genomfartstrafik, nära till supermarket å busshållplats å två superbra, mysiga tavernor. Åk! flabb_flab
Kika under Naxos-snacket, där finns hur mycket info som helst.
//Lena*.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.