handdator

Visa fullständig version : Söker kompis till Schinoussa


Ellabella
2009-10-26, 20:36
Hej allihop!

Vi har resan bokad. 4 juli landar vi i Athen. Vi kommer nog att åka direkt till Schinoussa. Vi var där i somras och hade det helt fantastiskt. En ö som har allt vi önskar. Nu så behöver vi bara hitta en ö att resa vidare till innan vi åter beger oss till Athen. Naxos går bort. Avslutade där i somras efter Donoussa och Schinoussa. Trodde vi skulle uppskatta lite mer liv efter dessa lugna öar. Men det kändes hemskt. Vi har varit där för 10 år sedan innan barnen kom och då tyckte vi att det var OK men nu kändes det bara för mycket. Så vill någon tipsa om en lugn ö med fina bad som funkar att åka till från Schinoussa.

Ha det gott!

Ellabellabye_bye

PA
2009-11-18, 16:35
Hej Ellabellabye_bye

Iraklia mittemot är en härlig liten ö! Med en ljuvlig sandstrand Livadi, en pytteliten Chora och lite vandringsmöjligheter, en grotta mm.


//PA _B-anana

Leena
2009-11-18, 17:08
Jag skulle välja Syros och bo i Kini.Kort promenad till Delfini stranden med sin härliga taverna.På Syros kan man välja både tempo och hur mkt folk man orkar med.Har flera gånger avslutat Schinoussa resan med "återanpassning" på Syros. Ha det gott på Schinoussa!

kari
2009-11-18, 18:01
Jeg skulle også foreslå Syros :)
Greit å reise med Blue Star fra Schinoussa - Syros :)

Ermopoli er h e l t annerledes, "ekte" og, etter min smak, triveligere by enn Naxos by :)

Jeg ville også bo i Kini, som Leena, OK bad der, og man kan ta den vakre vandringen langs havet til Delfinistranden :)

- selv om jeg er l i t t i tvil, siden dere vil ha "fine bad", vet ikke hva dere forventer av strendene da? Delfinistranden er ikke kjempefin, men trivelig og tavernaen er, som Leena skriver, helt TOPP :D

Spørs om dere synes Syros' strender er fine nok da, dersom strendene er viktigst for dere bye_bye

Kalimera
2009-11-19, 07:51
Håller med om Syros. Väldigt praktiskt också eftersom Blue Star går dit från Schinoussa. Amorgos ligger också bra till, men där har ni kanske redan varit.

Ellabella
2009-11-21, 22:02
Hejbye_bye

Tack för svarklapp_klap. Jag gillar att det är smidigt att ta sig till Syros från Schinoussa, för på sommaren går det alltså direktbåt? Men ön känns inte så lockande. Är det verkligen fint? Jag är rädd att vi blivit lite bortskämda av de fina baden på småkykladerna. Sen gillar vi ju verkligen lugnet så Iraklia är vi lite sugna på. Såg fint ut från båten i somras. Vi fick dessutom ligga en stund extra då någon kom halvspringande som faktiskt kaptenen på Blue star väntade på. Det hade jag aldrig trott.

Vi funderar vidare. Vi ska dessutom sammanstråla på den andra ön med min systers familj så det ställer ytterligare krav. Annars hade det kanske blivit Koufonissi igen, var där 2000, fast det såg helt annorlunda ut från Scopelitos när vi åkte förbi i somras. Men de kommer till Athen på en lördag och då går det nog inte att åka till Koufonissi. Annars hade det varit en bra ö för dem på deras första öluff.

Tar tacksamt emot fler tips.flabb_flab

Ellabella

Kalimera
2009-11-23, 10:22
Jag gillar att det är smidigt att ta sig till Syros från Schinoussa, för på sommaren går det alltså direktbåt?Jag kollade nu och det verkar bara vara på utvägen, inte på hemvägen. I alla fall inte med Blue Star. Så du kanske måste välja en annan ö, varför inte Amorgos. :)

Blue Star Ferries. (http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?sel=624&loc=2)

Lissi
2009-11-23, 20:48
Vill ni ha det genuint och MYCKET mysigare än Syros så ska ni ta er en liten bit längre från Syros till Tinos. Genuint så det förslår! Då har ni bara 2-4 tim kvar till Rafina på hemväg beroende på vilken båt ni tar.

Lissi