handdator

Visa fullständig version : Syndafloden?


Lissi
2009-10-26, 14:39
Nu sitter jag pa internetcafe hos Takis, Peters van, i Chora pa Tinos,(jo Peter jag har halsat och har halsningar tillbaks! Han vantar Dig nasta sommar!)
Sen i lordags em sa har det varit skyfall, askvader , blandat med lite regn! Jisses, 48 timmars regn non stop. Men inte gor det mig det minsta inte... Jag har regnjacka och vandrar flera timmar i regnet tills jag blir alldeles plaskvat! Da gar jag och badarflabb_flab Jag har publik kan jag lugnt pasta!! Igar stannade fyra ilar pa vagen vid AG Fokias och de i bilarna kollade noga vad jag gjorde. Det gar nog rykten nu om en tossa som tar av sig alla vata klader och gar ut i vattnet och simmar.. Helt underbart!! :D De skulle prova!
Jag alskar Tinos denna tid pa aret , fargerna ar sa klara och regnet gor att det blir haftiga bilder och jag har sett sa mycket som det ar alldeles for varmt att se annars. Massor med spannande platser som jag aldrig sett i byn fast det ar fjarde gangen har nu! Detta hade jag aldrig trott att inte vadret har ett smack med en lyckad resa att gora. Jag tror att regnet haller i sig hela veckan men det ar helt ok for mig.....JAg far nog av solen pa sommaren. JAg laser, loser korsord, lyssnar pa musik och bara NJUTER!
Riitta, igar fick jag sakna en skrapa da vattnet forsade in fran balkongen. Avrinningen kunde inte ta emot allt vatten. Men en stor skurtrasa hittade jag bland Nikoletas skurgrejer sa det gick bra....
Jg sitter cafe och ater gott och just for att jag ar ensam sa far jag sa manga trevliga pratstunder pa knagglig grekiska som jag aldrig far nar Claes ar med...
Pa kvallarna traffar jag Nikoleta da hon har bett mig folja med till dotterns och sonens hotel Altana ett par ganger dar hon skoter telefonen om kvallarna sa de far lite ledigt. Dit kommer ocksa hennes grekiska vanner och jag hinner trana min grekiska. Roligt.

Nu ska jag ta ett glas vin har hos Takis och sitta och lasa Den siste greken, en helt fantastisik bok! rekommenderas!

KRAM till er alla fran en jatteglad och nojd Lissi- som ska fira pask har nasta ar!

inkfish
2009-10-26, 14:42
Lissi - du är helt fantastisk, bara så att du vetflabb_flabklapp_klap

Monica P
2009-10-26, 14:44
Vad det låter trevligt! Regn även här, åska och störtskurar med några solminuter emellan. Nere i stan kom de höga trottoarerna till användning igen, och vattnet i hamnen var brunt långt ut i bukten av allt slam som regnvattnet drar med sig. Folk är glada åt regnet.

Hellen
2009-10-26, 14:50
Härlig inställning!klapp_klap
Jag hade gärna suttit i regnet i Grekland en oktobervecka, har samma problem som du med semesteperioden, förutom att jag inte har några lov på hösten och våren Ang_elx:D

Önskar dig en fortsatt trevlig resa!
// Helén

Mysofix
2009-10-26, 15:21
Det låter riktigt härligt. Själv skulle jag nog vara alldeles för fixerad vid att det ska vara sol i Grekland för att kunna njuta. Inser att jag har mycket att lära. Kanske kan jag träna mig på en påskresa. Förmodligen inte så solsäkert då.

Monica

Riitta
2009-10-26, 15:29
Så gott att du njuter av tillvaron trots regnet:) Heja skurtrasan;):D
Hoppas i allafall att du hinner se solen också på din resa:)

Riittabye_bye

Athanasia
2009-10-26, 15:45
Hoppas också på att Du får se nån liten solglimt..men annars är det ju bara att göra som Du gör,,det bästa av situationen.Vädret kan man ju inte påverka.Ha det så bra.

Kalimera
2009-10-26, 16:36
Det låter helt underbart Lissi! Fortsätt njut, oavsett väder. bye_bye

Marianne
2009-10-26, 21:24
Kan tänka mig att havet känns skönt - de som sitter i bilarna och bara tittar förvånat skulle hoppa i och känna!

Tänk att ha en hel vecka för sig själv, förstår att du njuter, kopplar av och trivs. Lite solstrålar kommer det förhoppningsvis också in emellan och då njuter du säkert lite extra. Jag håller tummarna för flera solskenstimmar de kommande dagarna!bye_bye

Masse
2009-10-26, 21:40
Sen i lordags em sa har det varit skyfall, askvader , blandat med lite regn! Jisses, 48 timmars regn non stop. Men inte gor det mig det minsta inte... Jag har regnjacka och vandrar flera timmar i regnet tills jag blir alldeles plaskvat! Da gar jag och badarflabb_flab Jag har publik kan jag lugnt pasta!! Igar stannade fyra ilar pa vagen vid AG Fokias och de i bilarna kollade noga vad jag gjorde. Det gar nog rykten nu om en tossa som tar av sig alla vata klader och gar ut i vattnet och simmar.. Helt underbart!! :D De skulle prova!


Häftigt Lissi!

Dels härligt att du trivs och uppskattar din resa trots det lite udda vädret, som uppenbarligen bidrar till en annorlunda upplevelse mot vad vi är vana vid i Grekland.

Dels beundrar jag också dina insatser när du trotsar elementen med bad o strandliv. _B-anana Det blir spännande att ta del av de utlovade bilderna som ska övertyga mig om att Tinos visst har stränder som duger. Jag menar att är de OK för dig under dessa förutsättningar, så är det väl sjutton om det inte skulle vara bra nog åt mig i juni.

Ha en fortsatt trevlig tur!
/ :) Mats

Tobbe S
2009-10-27, 08:22
Hej Lissi,

Tråkigt med vädret för visst hade det varit bättre med regnfritt.
Möjligheterna med att välja aktiviteter ökar.
När vi var på Tinos för 1 månad sedan blåste det väldigt mycket, så vi valde att hyra bil istället för moppe.
Vi är övertygad att du mår bra på ditt kära Tinos, och hos Nikoleta är det alltid trevligt.

Tobbe

Frappe
2009-10-27, 11:36
Syndafloden, ett bra namn...när jag åkte hem i söndags och skulle ta mig till flygplatsen..oj oj fick köra i 40 på motorvägen det var som att köra igenom en flod...så fullt av vatten var det, samt blixtar som lyste upp himmlen..men som du säger man njuter ändå! Fortsätt ha det gott!

Camilla

Höstluffare
2009-10-27, 20:32
Härligt, Lissi! Jag tycker att det låter jättemysigt alltihop och håller med om att vädret inte är allt.. Det beror på vad man förväntat sig! Tinos var en fantastisk ö!

Hälsa Nikoleta från oss tre och ha en fortsatt härlig vecka!

/H

Lissi
2009-10-28, 14:52
Hej igen!

Idag, onsdag ,forsta hittills regnfria dagen Uppehall sen kl 10, dock med blast och mulet Men igar morse var det FAKTISKT 2, 5 timmar sol och da var jag forstas pa Ag Fokas och badade. Det har jag f o gjort varje dag utom i mandags da jag tog baten till Mykonos dar det om mojligt regnade annu mer an pa Tinos. :D
Jag strosade nastan ensam i granderna och fick sa vackra bilder..MENsnyft_dropsnyft_drop for forsta gangen i mitt digtala kameraliv sa tryckte jag nog pa nan fel knapp i forvirringen idag nar jag skulle filma OXIdagsparaden, och kortet var fullt jag raderade tre bilder for att fa plats och sa helt plotsligt kan jag inte hitta en enda biLd pa kortet!!!! JAg har alltsa raderat ALLT! fattar ingenting:confused::confused:
Jatteledsen javisst, men mest for att inte Claes far se alla haftiga regnbilder och alla bilder fran Mykonos dar han aldrig varit. Jag sjalv har ju alla bilder i hjartat! Att ta nagra NU kanns inte sa kul....Sa tyvarr, bilder blir det inga harifran Masse, men en liten info bok ska jag skicka dig!


I morgon gar baten tillbaks... Kanske seajet om det inte ar over 8 besfort. sen en overnattning i Luotsa innan flyg hem fredag i ottan

Jag har umgatts med Nikoleta varje kvall pa dotterns hotel Altana dar vi druckit te, kikat pa grekisk TV och PRATAT! JAg har redan bestamt att jag vill se Tinos pa varen ocksa..pasken ar prelbokad om jag kan for jobb.
Ett ar sakert....om jag vetat nar jag bokade resan att vadret skulle vara regn o skyfall sa gott som hela tiden sa hade jag kanske inte akt men AH sa glad jag ar att ha fatt denna harliga vecka..... en av de mysigaste resorna pa valdigt lange...Tyvarr har det dock inte gatt att vandra upp till Ktikados da stigar o vagar varit lite farliga.....jag har hallt mig pa asfalterat nar jag gatt.....

JAg ar glad att Du Hostluffare m fam hade en fin luff!!! Nikoleta halsar!!

Pa fredag kommer solen igen!! Nikoleta har aldrig pa 25 ar har pa Tinos varit med om ett sadant regn som nu sa det var kul att vara pa plats...
Nu ska jag njuta av sista kvallen har! Kram
Lissi

Aase
2009-10-28, 15:04
Hejsan
Har ar vi pa\ Kreta och har precis samma vader. Det regnar och regnar och sedan regnar det lite till. Problemet ar egentligen inte regnet i sig utan alla vata klader. De gar inte att torka for det ar sa fuktigt inne. Allt ar lite fuktigt nar man tar pa sig.
Igar hade vi dock en himla tur da vi gick Imbrosravinen i stralande sol. Helt fantastiskt.
Vi ater gott, dricker vin och ouzo samt laser/ DET AR UNDERBART!!!!

Hals Ase och Lasse

Arne
2009-10-28, 15:36
Men Lissi, om du ej har fortsatt att ta nya bilder på ditt minneskort, då går det oftast utmärkt att få bilderna tillbaka. Handla in ett nytt minneskort och spar det gamla så ska jag hjälpa dig få tillbaka dina raderade bilder.

Det finns utmärkt programvara för att lösa detta problem.

Arne

Abi
2009-10-28, 19:18
Hej igen!
Pa fredag kommer solen igen!! Nikoleta har aldrig pa 25 ar har pa Tinos varit med om ett sadant regn som nu sa det var kul att vara pa plats...
Nu ska jag njuta av sista kvallen har! Kram
Lissi

Det vill jag påstå är att ha rätt inställningAng_elx.
Välkommen hem igen!

bye_byeAbi

Masse
2009-10-28, 22:03
Hej igen!

Idag, onsdag ,forsta hittills regnfria dagen Uppehall sen kl 10, dock med blast och mulet Men igar morse var det FAKTISKT 2, 5 timmar sol och da var jag forstas pa Ag Fokas och badade.

Jatteledsen javisst, men mest for att inte Claes far se alla haftiga regnbilder och alla bilder fran Mykonos dar han aldrig varit. Jag sjalv har ju alla bilder i hjartat! Att ta nagra NU kanns inte sa kul....Sa tyvarr, bilder blir det inga harifran Masse, men en liten info bok ska jag skicka dig!

JAg har redan bestamt att jag vill se Tinos pa varen ocksa..pasken ar prelbokad om jag kan for jobb.
Ett ar sakert....om jag vetat nar jag bokade resan att vadret skulle vara regn o skyfall sa gott som hela tiden sa hade jag kanske inte akt men AH sa glad jag ar att ha fatt denna harliga vecka..... en av de mysigaste resorna pa valdigt lange...

Pa fredag kommer solen igen!! Nikoleta har aldrig pa 25 ar har pa Tinos varit med om ett sadant regn som nu sa det var kul att vara pa plats...
Nu ska jag njuta av sista kvallen har! Kram
Lissi

Lissi, du är fantastisk! klapp_klap Den känsla för Tinos som du utstrålar rakt genom allt regn gör ju bilder överflödiga. Jag ser fram emot din info-bok vare sig det är bilder eller ej. Får du dessutom till det med en påsk-resa så kan det ju bli en och annan bild då istället. Ha en skön avslutning på ditt Tinos-besök och en bra resa hem.

/ :) Mats

Kalimera
2009-11-16, 09:50
Här (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/tinos_4.html) finns bilder från Lissis resa. Ser ut som det regnade ibland. :)

Masse
2009-11-16, 10:46
Häftiga bilder Lissi! De visar ju bl a att min fråga om förutsättningarna för strandliv och bad på Tinos har ett enkelt svar: Väljer man rätt årstid så behöver man inte ens ta sig till stranden. Det är bara att dra på sig badkläder och kliva rätt ut på gatan så får man sig ett rejält dopp. Kul med lite Tinos-glimtar. Tack.
/ :) Mats

Marianne
2009-11-16, 10:46
Det var riktigt roligt att se dina bilder, Lissi!
Fantastiskt fina bilder med så mycket känsla, det är tydligt att du har mycket fin kontakt med Tinos. Det är lätt att förstå hur du har njutit din vecka när man ser dina bilder. Så fint du har fångat ljuset på kyrkan även om allt annat är grått!
Jag tror också att man tar andra bilder när man åker ensam och kan fota precis hur och när man vill utan att tänka på om de andra ska vänta.
Jens och jag tycker att dina bilder tål att ses om och om igen, det är inte bara kamerans förtjänst, du har haft ro och inspiration att vara mästare bakom kameran, Lissi!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Lissi
2009-11-16, 11:12
Oj så fina ord, alldeles för fina. Men ro och inspiration hade jag i alla fall...

..nu fattas bara en påskresa till Tinos för att få fotografera bergen och byarna på våren när allt blommar!..Det får gärna regna lite då också för nästa gång ska även små stövlar och regnbyxor med...:D

Birgitta63
2009-11-16, 11:27
Där ser ju fint ut , kan tänka mig åka dit . :) Just mysiga gränder som på Skopelos ( kanske ) .
Hur är stränderna + får man sätta sig på bussen för att ta sig till stranden ?
Birgitta

Marianne
2009-11-17, 12:42
Till Tinos åker man, tycker jag, först och främst för att man vill ha den genuint grekiska stämningen. Vill man se många andra utländska turister och ha ett stort urval av modebutiker och turistsouvenirer, så är Tinos fel ö. (Det finns massor av tingel-tangel, men de har en religiös prägel.)

Står fantastiska stränder högst på önskelistan, tycker inte jag att Tinos är rätt val av ö.
Men när det är sagt, så tycker jag att Tinos har fina stränder som duger mer än väl till mina krav och kan jämföras med flera andra öars stränder dock inte de allra bästa stränderna på t.ex. Naxos, Paros, Koufonissi, Skiathos, Kreta m.fl.!

Man kan äta god mat på Tinos, mycket god, men det är inte lika lätt att hitta många ställen med så god mat som man lätt hittar på flera platser på t.ex. Kreta, tycker jag, men jag har bara varit på Tinos ett par gånger och är absolut ingen expert på ön. I juni och i september har vi varit där – härligt lågsäsong med nästan bara greker på hela ön.

Bussar finns, men när vi var där såg vi inte många bussar. Vi hyrde bil och körde runt hela ön mer eller mindre varje dag – och det kändes som att vi hade vägarna stort sett för oss själva. Bra vägar och mycket lite trafik.

I staden, eller strax utanför (1-2 km), ligger Agios Fokas-stranden. Jättefin strand (mest sand). Den ligger mot söder och vi har inte upplevt några större vågor på denna stranden, eftersom det ofta blåser nordliga vindar. Det är möjligt att det går någon buss i säsongen, men jag har aldrig sett någon. Hit kan man gå från stan.

Längre öst om staden ligger flera stränder (sand) som Ag. Ioannis och Ag. Sostis. Ser bra ut, men jag har inte själv badat här. Hit har vi kört med bil och jag tror det är bäst med eget fordon til de flesta stränder på Tinos.

I Kionia (3-4 km väster om Chora) ligger en mycket fin sandstrand. Möjligt det går buss hit, men annars är det inte längre än att man kan ta en taxi.

Ytterligare några km västerut ligger Ag. Romanos med ännu en strand och ett par tavernor som i alla fall har öppet i säsongen.

Ännu längre västerut, fortfarande på södra sidan, ligger Giannakistranden strax nedanför Kardiani, en klar favorit (med taverna vid vattnet som serverar mycket god mat och har öppet varje dag till 1 nov.), men hit måste man ha eget fordon. Möjligt man kan åka bussen som går till Pirgos och sedan gå ner från den stora vägen, men då måste man vara glad för att vandra (man ska ju upp igen) – och hur och när bussen kör tillbaka från Pirgos igen måste man ha koll på.

Uppe vid Panormos, på nordvästra kusten, 3 km från Pirgos, finns det ett par utmärkta sandstränder. När vi var där i juni, var det bäst på Roharistranden (1 km öster om Panormos) och när vi var där i september var det bäst inne i Panormos.

En av mina favoriter är också Kolimbithra, när det inte blåser allt för starka nordliga vindar. Kolimbithra är en fin sandstrand på norra kusten med trevlig strandtaverna och en taverna lite högre uppe, som även hyr ut enkla rum.

När jag ser på kartan över Tinos dräller det med parasoller runt hela ön. Över 40 parasoller tror jag det är. Det finns säkert många smultronställen, men som sagt, vi har bara varit på Tinos ett par gånger och vi har fortfarande många småställen tillgodo på Tinos. Förutom att bada på de många stränderna rekommenderas att besöka några av de många små byarna, som är så charmerande, men mycket små. Kommer man utanför högsäsongen kan det vara långt mellan att hitta en öppen café eller taverna. Men otroligt spännande att vandra runt i dessa små byar!

Eget transportmedel är nödvändigt på Tinos, tycker jag.

Lissi
2009-11-17, 14:17
Det finns inte mycket att tillägga efter Mariannes långa utförliga svar mer än att det går buss även till Kionia, men dit är promenadavstånd som sagt och på väg dit finns stranden Ag Sostis, som ligger i en liten vik nedanför ett kapell som nu är ouzeria. Där får man fin enkel lunch till bra pris.Där finns alltid greker på den lilla stranden som nästan alltid är läig. Vi gillar den stranden för där finns toalett och vi får ligga under tamariskträd o pinjeträd i skugga. Stranden är lite småstenig innan man kommer i vattnet...Det gillar ju vi som INTE är sandälskare ...För oss som aldrig ligger i timmar vid stranden är Ag. Fokias jättebra och man går ner till morgondopp på bara några minuter. De andra ställena blir badstopp på nån timme under rundturerna. Ormos Isternion är jättefint och där finns såväl kafé som taverna med bra mat.
Bussnätet är rätt dåligt så jag håller med om att bil/vespa är bra färdmedel. Men vill man till Panormos, Kolimbithra, Ormos Isternion eller
Giannaki på dagarna så är nog bil det bästa färdmedlet. Då "äger" man hela ön! Missa heller inte att gå upp högst upp på Exomburgo, den högsta punkten med härlig utsikt över ön. Där uppe finns också en utgrävning av en tidig bosättning. Tinos har också några fina vandringsleder.

...och det FINNS bra matställen men utbudet är inte lika stort som på t ex Naxos.. I Tinos stad har jag mina favoriter Malamatenia och Ankara samt mitt på ön taverna Mesi i byn med samma namn när man är på utflykt.
Tinos har också många mysiga gränder lite bakom "stråket" och lite högre upp i byn. Även kyrkogården uppe vid kyrkan är fin.

Tinos är en av de mest genuina öarna jag varit på och för mig blir längtan bara större ju fler gånger jag varit där!

Lissi

inkfish
2009-11-17, 14:50
Fantastiskt fina bilder Lissi!klapp_klap

Jag känner igen mig även om jag aldrig haft så mycket regn på Tinos. Men det är härligt att se Tinos stad igen:)

Birgitta63
2009-11-17, 15:18
Marianne Tack klapp_klap
Fin fina tips.Tål en funderare nu .
Lissi Tack tack . Detta var en bra början , gud så svårt och alla ställen har sin charm ju. :)
Birgitta

kari
2009-11-17, 16:21
Tusen takk, Lissi - virkelig mange fine :)- og s p e s i e l l e bilder:D

Lissi
2009-11-21, 00:04
Vill ni se fler bilder från Tinos så kan ni se mitt album under bilder& album...under nätverk här ovan
Det är lätt att längta tillbaks kan jag ju bara säga!

Lissi - alldeles nybliven farmor_B-anana

Tobbe S
2009-11-21, 10:41
Inspirerad av Lissis fina bilder från det härliga Tinos, har jag också lagt in ett album från sommarluffens första stopp Tinos.

Tobbe

kari
2009-11-22, 14:40
Vill ni se fler bilder från Tinos så kan ni se mitt album under bilder& album...under nätverk här ovan
Det är lätt att längta tillbaks kan jag ju bara säga!

Lissi - alldeles nybliven farmor_B-anana

Flere Tinosbilder vil jeg g j e r n e se :)

- men f ø r s t vil jeg gratulere deg som nybakt F A R mor - så koselig :D

bye_byeKari

inkfish
2009-11-23, 19:02
Lissi och Tobbe, tack för fina bilder båda tvåbye_bye

Har just tittat igenom båda albumen. Slående vad ljuset gör, man ser verkligen skillnaden när man ser samma ö i så olika väder.

Men båda albumen är jättefina!