handdator

Visa fullständig version : Köpa tomt utanför Nafplion


bow
2009-10-24, 08:26
Jag ägnade tre veckor i sep-okt att åka runt på alla "fingrar" längs Peleponnesos sydkust (Nafplion-Kyparissi-Monemvasia-Gytheo-Nea Itilo-Karadamyli-Kalamata-Koroni-Pylos) för att känna in olika områden och att pejla fastighetsmarknaden. Syftet är att vi ska köpa tomt, bygga och sedan bo 6-8 månader om året i Grekland.

Jag gillade verkligen Koroni, men det ligger lite "off". Pylos har alla enskilda komponenter som borde göra att jag fastnar för staden, men det var något som fick maggropskänslan att skicka varningssignaler. Kardamyli-AgNik på Mani är ett intressant alternativ. Men, det jag verkligen fastnade för var Nafplion. Hittade också rätt tomt lite utanför staden och står nu i begrepp att förhandla med säljaren (som är en byggare).

Nu söker jag en pålitlig advokat som är van att företräda köpare av fastigheter och som i förlängningen även har kompetens att hjälpa till vid skrivande av bygg-kontrakt. Allra helst ska advokaten vara baserad i Nafplion/Argos-trakten, men om denne finns på annan plats är det OK.

Är det någon som kan hjälpa mig med förslag?

Admirala
2009-10-24, 08:32
Jeg kjenner en dytig, pålitelig advokat i Nafplio. Både jeg og en annen norsk kvinne i Nafplio bruker ham som "vår" advokat, og han er venn av familien til en av mine greske venninner. Engelsken hans er utmerket. Jeg sender deg navn og telefonnummer i en pm.

bow
2009-10-24, 08:46
Tusen tack för hjälpen! Jag ringer redan nästa vecka.klapp_klap

anneli56
2009-10-24, 09:05
Välkomna till Peloponnesos!! Roligt att ni har hittat hit!klapp_klap
Nafplion och Tolon områden är väldigt vackra, och fördelen är ju förstås nära till flyget.
Kom ihåg att pruta på priset och märk alla tomtgränser väldigt noga
direktflabb_flab så ni slipper obehagliga överraskningar i framtiden!
Lycka till med köpet och byggandet!

bow
2009-10-25, 14:06
Tack för all uppmuntran!

bow
2009-11-16, 20:08
Nu blir det köp!_B-anana

Vi är överens om priset på marken som ligger en liten bit utanför staden, nära Vivari.

Första veckan av december åker jag ned till Nafplio för att ordna det praktiska (bankkonto, fullmakter etc). Om allt går som jag tror börjar vi bygga om ca 1-2 år.

Mvh Bosse

Admirala
2009-11-17, 08:18
Gratulerer, Bosse! Så bra det ordnet seg!
_B-anana_B-anana_B-anana

anneli56
2009-11-17, 11:21
Grattis Bosse och lycka tillklapp_klap