handdator

Visa fullständig version : Hälsning från Lissi i Rafina


Marianne
2009-10-23, 17:52
"Sitter i Rafina med lite mat o ett glas vin. Klarblå himmel 25 grader. Highspeed ut kl 16 så jag får en hel kväll på Tinos. Hälsa Kalimera. Kram."

Det var sms från Lissi för ett par timmar sedan. Nu har hon säkert ankommit Tinos redan.

Skulle också gärna vara där!

Peter
2009-10-23, 22:04
Just nu anser jag att livet är extremt orättvist!!! __D snyft_drop

Maria/Micke
2009-10-23, 23:56
hur är Rafina jämfört mot Pireus?

ramses
2009-10-24, 00:34
Det går knappast att jämföra. Rafina är en liten hamnstad där det inte finns så jättemycket annat än en hamn, men du har att göra några timmar i väntan på avgång. Pireus är ett väl organiserat kaos, med massor av avgångar. Men, kom ihåg det är en av denna jords största personhamnar,svårt att jämföra med Rafina. Det de har gemensamt är att det fiins båtar ut till öarna. Annars är det helt skilda platser.

Peter
2009-10-24, 01:22
hur är Rafina jämfört mot Pireus?

Nu är det väl inte riktigt rätt tråd, men jag svarar ändå. Så får någon Moderator flytta inlägget till rätt ställe... Ang_elx Jag är lat.... :D

Pireus är en av Europas största hamnstäder, med allt vad det innebär. Dagtid riskerar man att bli ordentligt lurad, väskryckt, någon som öppnar din dagrygga och tar vad du har åtkomligt osv... OBS! Det finns en risk för det. Därmed inte sagt att alla råkar illa ut. Men jag vet vana resenärer som råkat illa ut där och blivit av med saker.

Kvällstid kan/är det betydligt värre i just hamnområdet. Betänk att Pireus är stort och det finns bra områden där med. Det finns även områden man absolut bör undvika som turist... Jag vill dock inte svärta ner hela Pireus. De vore orättvist. Men måste du vistas i hamnområdet i Pireus kvälls- eller nattetid bör du vara väldigt försiktig. Jag var med obehagliga saker där redan på 80-talet... Ta med några kompisar. Stora och vältränade... :eek:

I Rafina däremot har jag aldrig upplevt några problem. Inte ett enda faktiskt. Rafina är en liten, på ett sätt en mysig liten ort. Lite begränsad kanske. Det finns inte så många butiker att göra sista inköp i. Du går i princip genom hela Rafina på 10 - 15 minuter.

Men man har flyttar mycket av färjetrafiken till Cycladerna från Pireus till Rafina. Dels för att Pireus är så hårt trafikerat, dels för att Rafina faktiskt ligger närmare Cycladerna!

En fördel för oss att åka från Rafina är att det går mycket snabbare att åka dit från flygplatsen. Det tar bara ca 30 min, det är billigare och det är ett betydligt, och då menar jag BETYDLIGT lugnare ställe att vänta på färja ut, oavsett tid på dygnet.

Nackdelen med Rafina är att det finns tyvärr väldigt få vettiga ställen att sova på sista natten hem när man behöver. Förr sov många på Corali i Rafina för 35 - 45 € per natt. De har tyvärr ökat sina priser rätt väsentligt. Så nu övernattar en del hos Peris i en annan ort en liten bit mot flygplatsen. I princip samma pris men bättre service, tex transport till flygplatsen. Inte fel...

Samtidigt är vi som luffare styrda av färjetiderna... Så i mitt fall så åker jag även från Pireus om den färjan passar bättre. Men betydligt mer alert och vaksam än om jag åkt från Rafina... Dvs bara två Amstel... ;)