handdator

Visa fullständig version : Plomari eller Petra?


Katitzi
2009-10-21, 11:13
Tvekar mellan Plomari och Petra. Vilken ort är mysigast och har bäst strand? Och vilken är mest intressant för vespautflykter. Finns det någon som har erfarenhet av båda ställena och kan jämföra? :confused:

Katitzi

karinafp
2009-10-21, 11:36
Om du läser det som står om Lesbos under "Öarna" här till vänster, hittar du detaljerade beskrivningar om båda orterna, så du kan välja det som passar dig bäst. :)

Karin

Katitzi
2009-10-21, 12:08
Jo, jag har läst men blir ändå inte så mycket klokare!:o Alla ställen verkar ha sina fördelar.
Är det någon som känner till hur dubbelrummen och frukosten är på Pebble beach i Agios Isidoros. Hotellet verkar väldigt populärt, så någon kanske vet?

Katitzi

Charleston
2009-10-21, 12:39
Jag skulle välja Plomari (eller AI är det väl du menar, va?). Agios Isidoros har bättre strand än Petra och Plomari är mer genuint (=mindre turistiskt) än Molyvos. Båda har sina fördelar vad gäller vespautflykter (närmare till t ex Sigri och Eressos från Petra, närmare till t ex Vatera, Agiassos, Drota, Melinda och Mytilini från AI).

/Thomas

PS. Kul med fler än oss som föredrar vespa även på de större öarna! DS.

Katitzi
2009-10-21, 13:14
Jag skulle välja Plomari (eller AI är det väl du menar, va?). Agios Isidoros har bättre strand än Petra och Plomari är mer genuint (=mindre turistiskt) än Molyvos. Båda har sina fördelar vad gäller vespautflykter (närmare till t ex Sigri och Eressos från Petra, närmare till t ex Vatera, Agiassos, Drota, Melinda och Mytilini från AI).

/Thomas

PS. Kul med fler än oss som föredrar vespa även på de större öarna! DS.


Tack för din åsikt, det lutar onekligen åt södra sidan trots allt. Den norra verkar ha mest stenstränder i norrläge, vilket inte verkar så lockande. Och från södra sidan kan man ta en guidad bussutflykt till norra över dan och se Molivos och Petra mm.
Nu återstår bara hotellvalet- Aegean Sun eller Pebble Beach? Ja det märks ju vilken velpotta jag är! :p (Aftonbladet eller Expressen...)

Och ja visst är det härligt att susa runt på vespa och känna värmen och dofterna!:D

Katitzi

Eva L
2009-10-21, 22:11
Plomari har färre turister än Molyvos om det är viktigt. Molyvos är dock mycket charmigare med en skön grekisk stämning. Flera bra tavernor och en fin hamn. Många charmiga gränder, grekiskt vardagsliv finns det gott om där också. Är stränderna viktigast ska ni kanske ändå välja Agios Isidoros.

Det är enkelt att ta bussen från Molyvos till de bättre stränderna i Petra och Anaxos. Petra är för mig mycket trevligare än Agios Isidoros som har få bra tavernor och mest kändes som en turistort.

Jag gillade omgivningarna ovanför Plomari och staden hade ett par trevliga torg med grekisk vardagsliv, en ganska ordinär strandpromenad och det är inget ställe som kommer högt på min favoritlista.

Jag gillade verkligen vårt boende Acrogiali i Agios Isidoros så behöver ni inte pool rekommenderar jag det gärna. Trevlig värdfamilj och några få meter till stranden. Taxi från flygplatsen kostade 40 euro och går att förboka via hyresvärdinnan. Han körde mycket lugnt och civiliserat och vi fick en bra barnstol enligt vårt önskemål.

Några synpunkter från mig men några har jag ju skickat dig tidigare. Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev till dig.

Eva

Cassiopeia
2009-10-22, 09:58
Vi var i Molyvos i september, håller med Eva om att det är väldigt charmigt. Vi vill hemskt gärna åka tillbaka :). Har nog aldrig känt mig så avslappnad på en semestervecka - så skönt.
Petra tog vi bussen också, smidigt och bra om man vill ha en sandigare strand. Men vill hellre bo runt Molyvos, gillade också stranden i Molyvos - avslappnat och skönt.

Har inte varit på södra sidan så kan inte jämföra.

Lycka till med valet, känner igen veligheten ;)

/Cassiopeia

Charleston
2009-10-22, 12:02
Jag menar alltså inte att Molivos skulle vara nåt slags Playa Ingles, men efter Lesbosmått mätt så tycker jag det är lite tingeltangelvarning. Även om det ju finns en del att njuta av där också.
Likaså är ju Agios Isidoros mycket riktigt en mer eller mindre ren semesterby, men närheten till Plomari är ju en klar fördel (Plomari är kanske inte direkt "mysigt", men väldigt genuin (liten) grekiskstadkänsla får i alla fall jag där. Plus att stranden är klart bättre i AI än både i Petra, Anaxos och Molyvos. Tycker jag.
Slår alltså fortfarande ett slag för AI gentemot Petra.
Men hur ni än väljer, ni blir med största säkerhet nöjda ändå. Lesbos är en fantastisk ö.

/Thomas

Kalimera
2009-10-22, 13:22
Finns det någon som har erfarenhet av båda ställena och kan jämföra?Jag har varit på i stort sett hela Lesbos, allt är bra, finns inget dåligt med den ön. :) Men om jag skulle åkt på charter till Lesbos skulle jag ha valt Molyvosområdet framför Plomariområdet. Molyvos är mycket speciellt. Sedan finns det andra orter som jag tycker ännu bättre om - som Skala Eresou - men dit går det ingen charter. Varför inte ta en vecka i söder och en i norr. :)

Admirala
2009-10-22, 13:44
Enig - Molivos!
Har også reist over hele Lesvos, og eneste stedet jeg kunne tenke meg å bo om jeg skal tilbake, er Molivos. Jeg er nesten allergisk mot typiske turiststeder, men på meg virket ikke Molivos overveldende turistisk - det synes jeg derimot Plomari var!
Så forskjellige er vi altså :D

Charleston
2009-10-22, 14:15
Ja, själv håller jag ju Vatera som den absoluta favoritplatsen på Lesbos (och jag anser mej också ha sett i stort sett hela ön, en bit av ostkusten norr om Mytilini är väl det som är "kvar"). Fast dit lär det aldrig gå några paketresor härifrån...
Och än en gång: jag tycker bara Molyvos är tingeltangel MED LESBOSMÅTT MÄTT! Håller jag med förrförra talare: finns inget dåligt ställe på den ön.
/Thomas

Pnyx
2009-10-22, 15:24
jag tycker bara Molyvos är tingeltangel MED LESBOSMÅTT MÄTT! Håller jag med förrförra talare: finns inget dåligt ställe på den ön.
/Thomas
Helt enig med dig, Charleston !
I valet mellan Molivos och Petra föredrar jag för egen del Petra. Båda byarna har expanderat kraftigt, relativt sett alltså. Många av de yngre byggnaderna innehåller lägenhetshotell, inte bostäder för lokalbefolkningen. Jag uppfattar det så att det är mer påtagligt i Molivos än i Petra. Det ska tilläggas att de flesta av hotellen är infogade i bybilden på ett naturligt sätt och att man på senare år verkligen ansträngt sig för att bygga vidare i den lokala byggnadsstilen. Agios Isidoros/Plomari är helt okej, men liknar mer andra mindre grekiska charterorter. Molivos/Petra har ett eget uttryck, om ni förstår vad jag menar. I likhet med Janne, Admirala och Charleston har jag nosat runt hela ön och föredrar de mindre byarna. Jag uppskattar det totala lugn jag kan få där, men man får inte vara rädd för kvällens tystnad och inte heller glömma ficklampan hemma;):). Det är genuinitet,det ! Observera att det inte uttrycker något förakt för charterorter, utan är en naturlig utveckling när man lär känna en trakt närmare; man söker sig till det som stämmer bäst med de personliga preferenserna.

F ö är Vatera fortfarande öns tristaste "ort", Charleston !:D

Eva L
2009-10-22, 15:40
Pnyx både Agios Isidoros, Plomari, Petra och Molyvos har charterturister från olika länder. Nu tror jag att frågeställaren ska åka charter så då är det såna orter som gäller.

Jag bodde själv i ett grekiskt bostadskvarter i Molyvos och där gick det grekiska vardagslivet sin gilla gång. En och annan turist vandrade förbi med kameran och alla vi som bodde i husets fem rum var turister. Jag tycker inte att massturismens baksidor som dramatiskt kan förändra en del orter var så påtagligt i Molyvos. Skandinavierna är också en minoritet bland turisterna.

Håller helt med Janne att Skala Eresou som jag besökte en dag med höststorm och 10-12 grader verkade vara en fin badort.

Eva

Charleston
2009-10-22, 16:08
Men själva Plomari har väl inget charterboende, va? Det är väl enbart i Agios Isidoros dylikt finns? Och det är STOR skillnad mellan de platserna. AI är ju helt klart uppbyggt för turister, men ändå så pass litet att det inte känns alltför obekvämt (om man nu tycker sånt är obekvämt). Och den fina stranden ligger ju där. Plomari, däremot, anser jag vara en äkta grekisk stad. Visserligen en liten sådan, inte lika livlig som betydligt större Mytilini, men ändå tycker jag inte det är vi turister som präglar staden i nån större utsträckning (åtminstone var de så senast vi var där, 2006). En fördel är ju också att det är gångavstånd mellan AI och själva Plomari. Speciellt i jämförelse med Petra-Molyvos. "Gångavstånd" är ju relativt, men inte skulle jag ha nån större lust att gå den senare vägen tillbaka en sen kväll efter tavernasittningen, vilket jag däremot har gjort ett antal gånger mellan Plomari och AI (med ficklampa, och man får förstås hålla sej ute på vägkanten när bilarna susar förbi, men det gör man väl förhoppningsvis här hemma också).
Och om Vatera är ju som bekant meningarna rätt så delade. Men vi kanske kan vara överens om att det i alla fall måste vara grekiska övärldens LÄNGSTA strand, eller?
/Thomas

Hasse
2009-10-22, 16:10
Nu vet jag inte om jag har missuppfattat något? Plomari är för oss den mest orörda ort vi besökt i Grekland. Därför fastnade vi mycket för Plomari eftersom den inte visade någonting som så att säga, "skapats" för oss turister. Och visst finns det andra turister i Plomari, det kommer man ju aldrig ifrån och de finns ju även i Petra, Molyvos och Anaxos. Nämner de eftersom det var de orter vi besökte där 2007.

Men ordet "turistisk" har väl genom åren fått ett flertal väl diskuterade betydelser här så att tipsa varandra om orter som är "bra" är egentligen ganska svårt. Vad söker man och vad vill man ha ut ? I detta fall tyckte vi att Plomari var flera klasser "bättre" än Molyvos eftersom Molyvos i våra ögon var så mycket mer turistisk som ort än Plomari. Molyvos var inte "dåligt" men vi skulle heller inte säga att man inte ska besöka Molyvos.

Att även jämföra med Agios Isidoros tycker jag vore helt fel för där bor man bara, om man t.ex tar en charter. Att två stora kända hotell, Pebble Beach och Aegean Sun ligger lite "offside" utanför AI gör ju att man bor lite mitt emellan så att säga. För visst ligger A.Sun längs vägen utanför A.I. om jag minns rätt ?

Nåja, vi gillar Plomari, Molyvos lite mindre och så lägger vi Petra mitt emellan för där tyckte vi också det var bra (bodde där en vecka av 2).



Hasse :p:cool:

Hasse
2009-10-22, 16:12
Lite jäktad nu.......

.....Men det Charleston skrev 2 minuter innan mitt inlägg angående Plomari håller jag med om i stora drag.

Och en annan sak - besök både Plomari och Molyvos, trots avståndet dem emellan. Jag tror det kan vara värt det.


Hasse :cool:

JohnS
2009-10-22, 16:13
Jeg har vært to uker i Petra, og to uker i Plomari, og likte begge stedene. Jeg foretrekker likevel Plomari, som jeg mener er den minst turist-påvirkede byen av Molyvos, Petra og Plomari. Men da snakker jeg om selve byen Plomari. Vi var der i siste del av mai og begynnelsen av juni i år, og grekerne var for det meste i klart flertall på tavernaene både til lunch og middag, og dominerte gatelivet fullstendig om kveldene, særlig i weekenden.

Ag. Isidoros, hvor de fleste charterturister bor, og som har den beste stranden, er et badested på linje med mange andre i Hellas.

Vi besøkte også flere ganger Molyvos, som for oss virket som mye mer turist-orientert, men som flere andre presiserer jeg: I Lesvos-målestokk! Jeg skulle ikke hatt noe mot å ha base i Molyvos en annen gang, det er også en flott by.

Hasse
2009-10-22, 16:51
Varför inte ta en vecka i söder och en i norr. :)



Det är en bra variant, den vi tog 2007 och som vi njöt !!

Kan tipsa om ett väldigt fylligt resebrev från undertecknad, 2007 som sagt, Lesbos.



Hasse :cool:

Katitzi
2009-10-22, 17:33
Jo, jag har kollat med Apollo om de kunde ordna en kombinationsresa. Det kan de - till det dubbla priset!:eek: Så det blir inte aktuellt för vår del.

Kul att läsa alla era olika inlägg och synpunkter på ön.

Nu försår jag ännu mer varför det är så svårt att välja! Alla tycker olika helt enkelt eller smaken är som baken....;)

Men fortfarande ingen som kan svara på hur hotellen är??

Hälsningar Katitzi:)

Eva L
2009-10-22, 21:53
Hasse skriver att Plomari är en av de mest orörda orter han besökt. Så är det för honom men jag har besökt många andra lika orörda orter i Grekland med betydligt större charm än Plomari. Kan ni inte skippa charterkonceptet det är hur enkelt som helst och antagligen billigare. Då kan ni prova både både syd och nord och boka en taxi för transfer mellan orterna.

Eva

Kalimera
2009-10-23, 08:52
Jo, jag har kollat med Apollo om de kunde ordna en kombinationsresa. Det kan de - till det dubbla priset! Så det blir inte aktuellt för vår delOm ni kan tänka er att resa på egen hand blir det billigare. Ni köper en flygstol till Lesbos, hyr en bil och ser hela ön och stannar längst där ni tycker det är bäst. Vi gjorde så, det fungerade hur bra som helst. Vi bodde första natten i Mytilini, hyrde bil dagen efter och körde till Molyvos där vi bodde några nätter. Sedan bodde vi i Skala Eresou och i Agios Isidoros. Inga problem att skaffa rum på plats.

Katitzi
2009-10-23, 20:36
Nu har velpottan tillslut bestämt sig!:p Det blev den första bokningen som jag fick med min "turbokning" utanför Molivos. Den som jag fick till ett billigt pris som Apollo hade satt för lågt meddetsamma resorna kom ut. Bokningen låg fortfarande kvar fem dagar efter sista inbetalningsdatum, så det tog jag som ett tecken. 10200 kr för två veckor i tvårumslägenhet för 2 pers, med frukost, AC och transfer. Det tycker jag är billigt!

Har kollat flygstol 1 juli, det kostar 9796 kr för två pers. Så då blir boendet ju nästan gratis!klapp_klap
Vi ska hyra vespa hela tiden så vi kan ta oss runt till lite olika ställen. Det blir nog bra.

Är annars inte rädd för att pussla ihop resor själv, men det ska ju löna sig!
Åker till Teneriffa om tre veckor tex. Har bokat reguljärflyg med Norwegian och bokat hotell och hyrbil på nätet. ca 3000 billigare än med charter!

Tack för allt engagemang! Katitzi bye_bye

Eva L
2009-10-24, 09:33
Det blir säkert bra och grattis till ett bra pris. Hoppas ni kommer att trivas i Molyvos. Finns många tavernor att välja bland och det är mysigt att sitta på serveringarna nere vid havet och se solen gå ner. I juli är det ju också säkert varmt och skönt. Lesvos är normalt en ö som inte får mer än 35 grader även under högsommaren men enligt lokalbefolkningen har klimatförändringarna ställt till det en del även här. En härlig grön ö som inte är allt för exploaterad och med en stor mångfald. Ni får inte missa att äta gott på Kvinnokoperativet i Petra och på en av mina favorittavernor The Lucky Horse som serverade jättegod mat och dessutom har de gratis solstolar för sina gäster. Trevlig personal och god stämning.

Eva

Katitzi
2009-10-24, 10:52
Tack för tipsen Eva!:D /Katitzi

Cassiopeia
2009-10-25, 16:19
Nu har velpottan tillslut bestämt sig!:p Det blev den första bokningen som jag fick med min "turbokning" utanför Molivos. Den som jag fick till ett billigt pris som Apollo hade satt för lågt meddetsamma resorna kom ut. Bokningen låg fortfarande kvar fem dagar efter sista inbetalningsdatum, så det tog jag som ett tecken. 10200 kr för två veckor i tvårumslägenhet för 2 pers, med frukost, AC och transfer. Det tycker jag är billigt!

Har kollat flygstol 1 juli, det kostar 9796 kr för två pers. Så då blir boendet ju nästan gratis!klapp_klap
Vi ska hyra vespa hela tiden så vi kan ta oss runt till lite olika ställen. Det blir nog bra.

Är annars inte rädd för att pussla ihop resor själv, men det ska ju löna sig!
Åker till Teneriffa om tre veckor tex. Har bokat reguljärflyg med Norwegian och bokat hotell och hyrbil på nätet. ca 3000 billigare än med charter!

Tack för allt engagemang! Katitzi bye_bye

Vi bodde på Sun Rise som ligger efter samma väg, lite närmare Molivos. Trivdes jättebra, lugnt och skönt. Lätt att ta bussen ned till Molivos och även Petra, även hotellen (bla det ni ska bo på) har egna bussar några gånger per dag.

Varje kväll gick vi hem från Molivos - tog 20 minuter. Kanske tar det 10 minuter till att gå till ert hotell. Taxi finns också för en bra pris. Men hyr man vespa så är det ju ännu enklare att ta sig runt.

Tips - ta med reflexer - ett tips jag fick här på forumet. Det finns visserligen trottoar ändra fram till Sun Rise men det känns ändå bra med reflexer och sista biten är utan trottoar - men ´å andra sidan är det inte mycket trafik.

Så önskar en en skön resa :)

Katitzi
2009-10-25, 19:36
Tack Cassiopeia för lite tips från området där vi ska bo. Har ju varit lite tveksam, men ju mer jag har läst så känns det bättre och bättre. Ska ta med reflex och ficklampa också tänkte jag!
Vet du om det finns några solstolar på stranden i Eftaluo? Är det bara stora stenar eller funkar det att bada där?
Visserligen har vi ju fint poolområde på hotellet, men älskar ju havet!:D
Till Molivos, Petra och Anaxos lär det i alla fall bli badturer. Kanske också till Skala Kalloni om det funkar. Du kanske har några andra bra tips på stränder?

Hälsningar Katitzi:)

Cassiopeia
2009-10-29, 19:05
Vet du om det finns några solstolar på stranden i Eftaluo? Är det bara stora stenar eller funkar det att bada där?
Visserligen har vi ju fint poolområde på hotellet, men älskar ju havet!:D
Till Molivos, Petra och Anaxos lär det i alla fall bli badturer. Kanske också till Skala Kalloni om det funkar. Du kanske har några andra bra tips på stränder?

Hälsningar Katitzi:)

Vi var till Eftalou en dag - till de heta källorna och badade i väldigt varmt vatten :). Det fanns en riktigt fin klapperstensstrand strax bortanför badet - men vi var så hungriga så vi stannade inte. Solstolar fanns inte vad jag kunde se, däremot några som solade och badade. Det såg fint ut.

Inne i Molyvos - närmast stan, badade vi. Det är klapperstenar och väldigt fint vatten. Gick utmärkt med badskorna på. Någon skrev här på forumet att om man gick längre bort så finns det sand - men vi hade det så bra där vi låg så vi kom aldrig iväg dit. :o så går det när man blir för avslappnad på semestern.
Till Petra var vi också, lång sandstrand. Men jag gillade Molivos ännu mer.
/Cassiopeia

Katitzi
2009-10-29, 19:36
Tack för infon! Det låter bra att ni gillade stranden i Molivos och att det verkar vara en avslappnad atmosfär. Det passar oss bra det!:D