handdator

Visa fullständig version : Vänta eller icke vänta...


Janet
2005-10-07, 10:56
I en tråd på Samos började jag och några andra spåna lite på detta dilemma:

Apollo släpper sina oneway-biljetter efter den 2 november.
Men Sterling (Sterling/Maersk) och Snowflake har börjat sina sommarkampanjer redan nu och hos dem kan man finna tur och retur för 1200 kronor ungefär.

Hur ska man göra?
Boka NU och betala ett helt OK pris?
Eller vänta och kanske finna 148-198kronors-biljetter hos Apollo?
Men tänk om Apollo inte har några så billiga biljetter då man har tänkt resa och till rätt destination. Ja, då har ju de billiga Sterlingbiljetterna tagit slut såklart.
Och så är det kört... *snyft*

Vilka lyxproblem egentligen.
Men hur planerar ni andra att göra?

/Janet i veltagen

emy
2005-10-07, 11:36
Jag väntar oxå på Apollo,men frågan är om dom har lika billigt som förra året?
Vi var 35pers.som flög till Kreta med ungefär samma pris 198-300kr/vägen.Det är ett fantastiskt pris tycker jag.Kan det verkligen gå ihop med dom priserna?
Man kan alltid hoppas på samma pris.Släpps dom redan i nov?Vi bokade i feb.när vi åkte iår.
/emy

Bea
2005-10-07, 16:24
Vi har inte väntat, utan bokat Sterling. 5900 för 4 per tor Stholm-Athen. Bättre än så blir det nästan inte tycker jag, för nu får jag exakt de datum jag vill och har det klart dessutom!

Bea

inkfish
2005-10-07, 17:07
Janet: det beror väl på vilka marginaler man har. Men jag skulle nog inte dra mig för att boka, 1200 är ju hysteriskt billigt.

Dessutom VET man ju inte vad som händer sen... Möjligen sedelärande historia: jag bokade i juni och reste i september. DYRT, 3300 för endast flyg, 14 dagar. Tog alltså risken att hitta dumpade sista minuten ett par veckor innan avresa.

På planet hem pratade jag priser med en kille som köpt sin biljett en vecka innan han åkte. Han hade betalat 3400 - för EN vecka. Så jag satt rätt nöjd trots att min biljett egentligen varit bra dyr.

Elisabet
2005-10-07, 17:17
1200 t.o.r. är billigt, men jag tycker ändå att Apollos största fördel inte är priset, utan att man kan komma direkt till någon ö. Om det nu är det man vill.

Janet
2005-10-07, 21:30
1200 t.o.r. är billigt, men jag tycker ändå att Apollos största fördel inte är priset, utan att man kan komma direkt till någon ö. Om det nu är det man vill.

Ja, precis, åtminstone på nervägen är det ju väldigt skönt att flyga till Santorini.
Tror jag väntar på Apollo, får hålla tummarna för att de har lika bra priser som de som ligger ute nu.
Men det beror ju på när man åker förstås.

CarinaN
2005-10-08, 22:08
Nu har vi bokat!! Från början hade vi ju planerat att flyga till Samos, men Sterlings billiga biljetter lockade alltför mycket. Jag blir så nervös av att gå och vänta!!! Vi har bokat flyg från Kastrup till Athen den 18 juni, återresa 14 dagar senare. 2 376 dkr blev 3 030 skr. Relativt billigt med 1500 kr per skalle!
Det är ju så smidigt att åka tåg till Kastrup kvällen innan, sova på Kastrup i deras "hvilekabiner" och sedan flyga morgonen efter.
Den här gången funderar vi på att ta bussen från Athens flygplats till Rafina istället för Pireus. Bussen dit tar tydligen mindre än en timme. Från Rafina kan man ju ta sig till flera intressanta öar; Andros, Tinos och Syros t ex.
Rafina verkar dessutom vara en trevlig hamnstad. Det kan ju vara trevligt att övernatta där sista natten i stället för i Athen.

Carina -som genast måste fixa en nedräknare!_B-anana

Janet
2005-10-09, 11:22
Ojojoj Carina vad kul att ni har bokat. Nu har ni verkligen något att se fram emot.
Själva lsitter vi och väntar på Apollo....!

Frappe
2005-10-09, 18:32
Den här gången funderar vi på att ta bussen från Athens flygplats till Rafina istället för Pireus. Bussen dit tar tydligen mindre än en timme. Från Rafina kan man ju ta sig till flera intressanta öar; Andros, Tinos och Syros t ex.
Rafina verkar dessutom vara en trevlig hamnstad. Det kan ju vara trevligt att övernatta där sista natten i stället för i Athen.

Klart NI skall åka från Rafina, toppen ställe och tar ca 30 min från flygplatsen!


Camilla
Konsul á la Nea Makri

Annen
2005-10-09, 18:45
Vi bestämde oss ikväll över middagsbordet och nu har vi bokat på Sterling Arlanda-Athen. Inte de priser ni andra nämner från Apollo, men 7.729 kr för fyra personer är i alla fall billigare än sommaren -04 då vi tyckte vi bokat billigt på Lufthansa för 8.300 kr. Det känns skönt att se framåt och inte oroa sig för platser.

Rekommenderar Rafina som hamn. Vi reste till Rafina förra gången på väg hem och fick ytterligare en dag på Paros jmf m om vi åkt till Piraeus. :)

CarinaN
2005-10-09, 22:17
Så roligt att ni rekommenderar Rafina! Nea Makri har jag läst lite om också. Kan man tänka sig att bo där en natt istället för i Rafina kanske? Det ligger nära Rafina om jag förstått saken rätt?

Annen
2005-10-09, 22:27
Vitsen för oss att åka till Rafina var att inte behöva övernatta i Aten, så jag vet inte ngt om logi där eller i närheten. Vi tog oss hela vägen från Paros till Arlanda samma dag, med god marginal till flyget som gick vid halvsjutiden. :)

Frappe
2005-10-10, 22:19
Så roligt att ni rekommenderar Rafina! Nea Makri har jag läst lite om också. Kan man tänka sig att bo där en natt istället för i Rafina kanske? Det ligger nära Rafina om jag förstått saken rätt?

Ja Nea Makri ligger ca 15 km från Rafina och klart du kan övernatta där istället. GÅr bussar till Rafina eller ta en taxi. Nea Makri är ju större och finns lite mer utbud. Hela kustremsan från Lutsa och upp till Marathon är toppen. Mellan Rafina och Nea Makri ligger Souberi en liten ort men där finns en taverna med landets godaste Giovetsi ;)

Camilla

CarinaN
2005-10-11, 17:58
Ja Nea Makri ligger ca 15 km från Rafina och klart du kan övernatta där istället. GÅr bussar till Rafina eller ta en taxi. Nea Makri är ju större och finns lite mer utbud. Hela kustremsan från Lutsa och upp till Marathon är toppen. Mellan Rafina och Nea Makri ligger Souberi en liten ort men där finns en taverna med landets godaste Giovetsi ;)

Camilla


Det låter ju bra. Kanske kan det bli fler än en natt till och med. Är stränderna fina?
Sedan måste jag erkänna att jag inte vet vad Giovetsi är...

Carina

karinafp
2005-10-11, 18:10
Sedan måste jag erkänna att jag inte vet vad Giovetsi är...


http://members.lycos.co.uk/bigfatgreek/giouvetsi.htm

Det är GOTT!!! flabb_flab
(fast just det här receptet saknar ost!)

Karin
som anser att landets godaste giovetsi finns på taverna Land and Sea i Pigadia...;)

CarinaN
2005-10-11, 18:33
Aha! Smaskens, då har jag nog ätit Giovetsi, utan att kunna namnet på maträtten!
Tack för receptet!

Elisabet
2005-10-11, 18:46
då har jag nog ätit Giovetsi, utan att kunna namnet på maträtten!Här har du en som har ätit mycket utan att kunna, eller snarare KOMMA IHÅG namnet på rätten :o Det försvinner ur hjärnbarken så snart jag har ätit upp! Det kanske vore ett ämne för en ny tråd "Maträtter vi inte vet namnet på" :rolleyes:

CarinaN
2005-10-11, 18:52
Det kanske vore ett ämne för en ny tråd "Maträtter vi inte vet namnet på" :rolleyes:
Ingen dum idé! Vi har i alla fall glidit rejält ifrån ämnet i den här tråden nu!flabb_flab

Frappe
2005-10-12, 10:23
Det låter ju bra. Kanske kan det bli fler än en natt till och med. Är stränderna fina?
Sedan måste jag erkänna att jag inte vet vad Giovetsi är...

Carina

Svar på Giovetsi har du redan fått..... Stränderna just i Nea Makri är klapper sten och smal, nere vid hamnen är det sand strand, dock från Marathon och längst bort i Schinias är det tunn och finkornig sandstrand! Finns en jätte fin strandpromenad på en ca 6 km, du kan hyra / låna cykel.

Camilla

CarinaN
2005-10-12, 16:20
Det låter kanon! Tack för svaret Frappe.