handdator

Visa fullständig version : Den siste greken


Kalimera
2009-10-20, 09:39
Igår nominerades romanen Den siste greken av Aris Fioretos till Augustpriset 2009. Tyvärr har jag inte läst boken så jag kan inte säga något om den. Kanske någon annan här har läst den?

Läs mer om nomineringen på DN.se (http://www.dn.se/dnbok/nominerade-till-augustpriset-2009-1.977826).

Arne
2009-10-20, 09:52
Det finns en lysande recension av boken.
Dn från Augusti 09.

Länk http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/aris-fioretos-den-siste-greken-1.942050

Arne

Lissi
2009-10-20, 11:39
Jag har packat ner boken i mitt handbagage inför resan till Tinos på fredag. Den har legat och pockat på läsning flera veckor sen jag köpte den, men jag bestämde att jag bara MÅSTE läsa den på väg till och i Grekland så jag får rätt dofter och bilder i huvudet....Den är egentligen för stor att ta med då jag bara reser med handbagage men jag bara måste läsa den nu! Den har ju fått lysande recensioner...

Lisa - 2,5 arbetsdagar kvar!

inkfish
2009-10-20, 12:00
Jag tvekar så inför den efter att ha läst recensionerna. Antingen kommer jag tycka den är underbar - eller också flödar den åt alldeles för många håll. Den verkar komplex.

Jag avvaktar med den tills vidare, ska bli spännande att höra vad någon här tycker:)

Titti
2009-10-20, 22:20
Jag står i kö på biblioteket för att få låna den. Det var 51 före mig, när jag anmälde mig. Nu är det "bara" 40 före. Kanske det blir min tur någon gång i februari. :rolleyes: Ja ja, vem har bråttom?

Lissi
2009-11-11, 07:20
Jag läste boken under min regniga vecka på Tinos. ETT ALLDELES FÖRTRÄFFLIGT SÄLLSKAP:D
I mitt tycke en helt underbar bok, fylld av dofter, tankar, inblick i grekisk historia, grekiskt tankesätt och filosofi. Även fylld av vemod. Jag älskade att läsa vidare, hade svårt att lägga ifrån mig boken. De "kast" som förekommer i tiden , mellan nu och då, störde inte mig ett dugg, de gav ett djup i boken och man tvingades tänka efter, reflektera.
Verkligen en bok att rekommendera om man vill läsa en lite vemodig bok, för det tycker jag den är.

Jag kände mig faktiskt ledsen att den var slut när jag kom till sista sidan...Hade velat läsa mer!!

Lissi - som gillar "starka böcker"

inkfish
2009-11-11, 10:34
Åh vad roligt att höra!

Då får det bli den så småningom.

Ivi
2009-11-11, 11:12
Tack för recensionen, Lissi! Vemodiga berättelser tycker jag om, så det låter som en bok för mig...

Ivi
-som just har läst färdigt den vemodiga berättelsen om herr Roos av Håkan Nesser

xenos
2009-11-11, 18:19
-som just har läst färdigt den vemodiga berättelsen om herr Roos av Håkan Nesser

Men framför allt sann!
Lysande roman.

Monica P
2011-09-22, 16:36
Nu har jag läst "Den siste greken" och känner mig lite omtumlad. Intressant upplägg, men något förvirrande.

jan c
2011-09-22, 22:20
Jag håller på att läsa den och är än så länge frågande till mycket ,stundvis klar ,andra stunder förvirrande .Lade ifrån mig boken i somras ,tänkte att det här är inget för mig ,men ibrist på annat läsvärt ,försöker jag igen.Hoppas att det klarnar lite längre fram.

dettis
2011-09-23, 08:54
Jag tycker att den var bra, intressant och fängslande.

Monica P
2011-09-23, 09:45
Ja, den är bra och intressant. Jag blev bekant med "min" grek just den här perioden och kan le lite åt språk och annat som jag känner igen.

Netwolf
2011-09-23, 17:27
Jag köpte den och läste, men la ned efter ett antal sidor. Jag tyckte den var rörig men framför allt - allmänt trist.
Jag vet inte, jag kanske inte var in the mode. Jag ska ge den en chans till sen, men man vet hur det är med de böckerna som man "ska ge en chans till". DE blir aldrig lästa igen...

/Netwolf

Nektaria
2011-09-23, 17:53
Jag ska ge den en chans till sen, men man vet hur det är med de böckerna som man "ska ge en chans till". DE blir aldrig lästa igen...

/Netwolf

:) Känner sååå igen mig! Har boken än så länge oläst i bokhyllan så försöka duger.... Ska bara läsa ut den jag håller på med! Men min uthållighet är inte storartad på något sätt, så det blir som det blir. Blir den läst från början till slut - fine! Om inte, är inte det hela världen! Livet är alltför kort för att läsa böcker som inte roar, intresserar mig eller som jag inte begriper!

Trevlig helg på er!bye_bye

Lena

karinafp
2011-09-23, 23:42
Den var litet rörig och svår att begripa sig på i början, men sen blev man fast i en helt fantastisk historia. Underbar bok!

Karin

Lissi
2011-09-29, 18:58
Jag har läst delar av boken igen i sommar och den var precis lika bra tycker jag...Jag vidhåller min rescension ovan i tråden. Men vi är så olika och jag har verkligen inte fastnat för alla böcker som många tycker varit fantastiska. Nu får min grekiska väninna Nikoleta "Den siste greken"..hon och hennes man invandrade ju själv under sent 60-tal till Sverige och känner säkert igen sig i mycket.

Nu ska jag frossa i tre böcker om Grekland.."Dianas ö" och "I Odyssevs farvatten" av Göran Schildt samt "2409 dagar i Rethymno" av Git Söderholm. Förhoppningsvis härlig läsning att fördriva tiden med till nästa Greklandsresa i december.

Lissi

lemon
2011-09-30, 09:10
Schildts böcker rekommenderas varmt. Härlig läsning, liksom hans "Önskeresan" som jag läste i somras.
Återkom gärna med rapport om Söderholms bok!
Trevlig läsning!

/Magnus

Lissi
2011-09-30, 09:26
Schildts böcker rekommenderas varmt. Härlig läsning, liksom hans "Önskeresan" som jag läste i somras.
/Magnus

Jag rekommenderar Dig då stt läsa "Ankarplats Leros" en fantastisk bok med många foton där Christine och Göran Schildts liv på Leros skildras. Det är en bok av Camilla och Magnus Lindberg och ges ut av Schildts förlag. LIte svår dock av läsa pga det lite otympliga formatet. Den är tung så man får sitta vid ett bord och läsa:D!!

Lissi