handdator

Visa fullständig version : Bör man avstå Grekland ?


laero
2009-10-14, 19:55
Tänker slänga in en brandfackla :rolleyes:

Bakgrund till det jag nu skriver är att man med jämna mellanrum läser inlägg, i olika trådar, där skribenter med hög moralisk svansföring förespråkar "bojkott" av varor och tjänster. Det kan handla om flygbolag (läs Ryanair) med kritiserad personalpolitik, båtar med miljöförstörande utsläpp eller vilken vara som helst med tvivelaktigt ursprung (ev. barnarbete). Observera nu att jag inte kritiserar dessa åsikter utan snarare känner sympati med er som tar konsumentansvar, även om jag inte själv agerar så helt och fullt.

Men.. igår kom följande uttalande från Human Rights Watch där Grekland får massiv kritik för sin flyktinghantering http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=3162903&unitid=83&offset=0
Och det är ju långt ifrån första gången Grekland kritiseras för detta, och för andra avsteg kring mänskliga rättigheter.

Min fråga är nu om man med ovanstående synsätt egentligen bör semestra i ett land som :
-Konsekvent behandlar flyktingar under all värdighet.
-Utsätter misstänkta brottslingar för tortyrliknande behandling.
-Slår ner demonstrationer med övervåld.
-I vissa delar har ett rättsväsende som verkar leva kvar i junta-tiden.
:confused::confused::confused:

SteffTee
2009-10-14, 22:34
Det är stora och svåra frågor Du väcker med din brandfackla, Laero.

Min åsikt är följande;

Jag skulle aldrig kunna stå för en personlig bojkott där jag till 100% försöker att leva som en human, rättvis och världsmedveten medborgare. Det finns helt enkelt för mycket frågor och tvister runt om i världen som berör och tangerar likartade oegentligheter och som borde lyftas upp på en högre nivå.

För att bojkotter ska ha framgång krävs det att de/det bojkottade har en chans att gå i svaromål, mot någon part, och att en dialog kan föras. Förhoppningsvis på ett positivt sätt.

Om nu Human Watch lyfter denna fråga till EU-nivå och man där påtalar brister i bl a delar av Greklands flyktingpolitik, polisväsende mm och det därefter bedöms att en bojkott är ett verksamt vapen, då är jag också villig att avstå från mina resor till Grekland.

Min kärlek till Grekland och det grekiska folket är dock, naturligtvis, ograverad.

Vi får hoppas att vi aldrig behöver ta ställning i denna fråga, utan hoppas att de rapporter som finns räcker för att ändra de grekiska myndigheternas samvete och handlingsförmåga.

inkfish
2009-10-15, 11:17
Usch, det där är vidrigt. Bra att organisationen tar upp det igen.

Just hur Grekland behandlar utsatta människor från andra länder, den näraliggande frågan rasism på alla nivåer från myndigheter till vardagsumgänge - för mig är det medaljens värsta baksida med Grekland, det mest smärtsamma.

Vi brukar prata om djurhållning och sophantering som nåt jobbigt vi ser i Grekland - men synen på "främlingar" går vida utöver det för mig.

Men bojkott, som du frågar om, det hamnar inte i samma division för mig. För mig hamnar resebojkotter i häradet "repressiva system som satsar hårt på turism för att putsa upp ett skamfilat rykte" - ungefär.

Till ett sådan land skulle jag nog, som ett personligt ställningstagande, inte åka. Alternativt inte åka för att en välrenommerad organisation med stor kunskap uppmanade till det. Men jag svävar på målet för att markera att det är en svår fråga.

Hasse
2009-10-15, 12:14
Under en härlig vecka på Patmos kunde vi en dag se i hamnen i Skala att det hade kommit en båtlast flyktingar, sittandes på marken utan skydd för solen mitt på dagen. Det var endast staket placerade runt gruppen, gissningsvis 40-50 personer som fick sitta tätt ihop med ett antal poliser som bevakning runt inhägnaden.

Då vi inte visste vad det handlade om så frågade vi en person som förklarade att det brukade komma flyktingar från Turkiet i stort sett varje vecka. Att de kom någonstans österifrån var något som bara meddelades i förbifarten från personen som visste. Och eftersom flyktingarna ville till EU och Turkiet inte tillhör EU så ville Turkiet inte veta av flyktingarna utan skickade dem till.......EU. Och vilket land i EU ligger i detta fall närmast väster om Turkiet - jo Grekland. Att de hamnade just på Patmos var inget vi fick något svar på, men att just Patmos inte heller ville ha dem där var nästa svar från personen. Så de satt och väntade på att få bli bortforslade "någonstans" vilket var det mest primära just då.

Endast ett exempel på något vi såg, undrade över och fick svar på.


Hasse :cool:

Lissi
2009-10-15, 12:40
Ja detta är en mycket svår fråga och jag tror att vi alla här reflekterar över om vi ska åka eller inte när sådant här kommer upp. Jag skulle definitivt också låta bli att åka om EU manade till bojkott...men då fick det nog bli många länder som bojkottades t ex Frankrike och Italien också! De hanterar dessa flyktingar på liknande sätt, för att inte tala om italienska myndigheters sätt att tackla romernas situation.
Flyktingarna verkar TYVÄRR inte välkomna någonstans just nu..... Även svenska kommuner försöker ju "slippa" Hemskt!

Lissi

Eva L
2009-10-15, 20:55
Den nya regeringen har lovat bättring. http://www.vk.se/Article.jsp?article=307501

När jag var på Lesvos ordnades möten till stöd för de 200 unga flyktingar under 18 år som satt internerade i Mytilini. Flyktingar har ex skeppats över därifrån till Turkiet som bara ligger 16 km bort.

Eva

Netwolf
2009-10-15, 23:08
Man bör betänka att Grekland har varit (och är) ett väldigt homogent land. Det är iofs ingen ursäkt, men kan vara en delförklaring på synen på främlingar.
Tänk er Sverige under 40-50-talet. Då fanns ju i princip bara svenskar, och utlänningar sågs som mer eller mindre något suspekt. Vi lärde och vande oss (förhoppningsvis) och så kommer även Grekland att göra.

/Netwolf

Admirala
2009-10-16, 09:29
Dette er ikke ment som en unnskyldning på Hellas' vegne, men en slags forklaring. Ikke glem at Hellas er helt i toppen mht europeiske land flyktningene drar til. Økonomien er ikke så sterk, og ressursene skal nå engang fordeles slik at flest mulig har det bra.

Fant dette (http://www.nho.no/eu-og-eoes/hva-har-skjedd-i-eu-siden-sist-article21098-74.html) på NHO (Næringslivets hovedorganisasjon) side:
Immigrasjonspolitikken i EU skal reformeres. Det forventes å bli en langvarig prosess, der kommisjonen skal legge fram et forslag i 2012. Det svenske EU-formannskapet ønsker å få i gang prosessen og vil organisere et møte som en første start. Formannskapet vil også legge fram forslag i september om at flyktninger og asylsøkere til EU skal fordeles blant de 27 medlemslandene for å lette byrdene strømmen av flyktninger til Middelhavslandene påfører dem. Italia, Hellas, Spania og Malta er de største mottakere av flyktninger og har uttalt at de ikke kan håndtere situasjonen på egenhånd.

Louisa
2009-10-16, 19:50
Grekland har foljande problem:
Varje ar kommer tusentals flyktingar till Grekland genom Turkiet. Turkiet har egentligen som uppgift att hindra alla flyktingar fran att ta sig in i Turkiet men det gor de inte. De flesta flyktingar som tar sig till Grekland vill inte stanna i Grekland, de har som destination andra lander i Europa. Men det finns en EU-lag som sager att varje land maste hindra flyktingar att ta sig vidare till andra lander. Detta ar dilemmat, att flyktingarna vill inte stanna men Grekland ar tvugna att hindra dem fran att fortsatta. I staden Patra som har batforbindelser med Italien har nu samlats hundratals flyktingar som forsoker komma pa en bat till Italien och Europa men polisen har stora kontroller. Manga flyktingar har varit "strandsatta" dar i manga ar och kommer ingen vart. Och de blir fler och fler och de bor i usla forhallanden.
Flyktingarna som kommer till Grekland ar langt fler an de som kommer till Sverige. Det ar sant att Sverige har en battre invandrarpolitik an Grekland, men vad skulle Sverige gora om det kom tex en miljon flyktingar till Sverige varje ar? Grekland ar langt ifran mer utsatt an vad Sverige ar. Och eftersom Grekland inte ens har pengar att forsorja sina egna medborgare sa ar det svart att ta emot andra.
Jag tycker inte att det har ar Greklands problem och ansvar utan hela Europas ansvar, Grekland kan inte ta hela skulden. Svenska medier ar forstas forst med att kritisera allt som Grekland gor, utan att forklara varfor situationen ar som den ar.
Sen haller jag absolut med om att greker ser ner pa andra folkslag och att utlanningar blir daligt behandlade.

Sen vet jag inte hur sant det ar att Grekland "utsätter misstänkta brottslingar för tortyrliknande behandling" eller "slår ner demonstrationer med övervåld". (Att polisen var valdsam vid demonstrationerna kan sa vara, men a andra sidan vad kan man gora nar demonstranter satter eld pa affarer? Samma sak har hant i Sverige manga ggr).

laero
2009-10-17, 13:52
Varje ar kommer tusentals flyktingar till Grekland genom Turkiet. Turkiet har egentligen som uppgift att hindra alla flyktingar fran att ta sig in i Turkiet men det gor de inte.
Jag kanske missuppfattar dig här, men menar du alltså att om Turkiet bara stoppade flyktingar vid sin gräns så skulle det vara frid o fröjd för Grekland och resten av Europa. Det finns ju en orsak till att människor flyr för sitt liv från talibaner, krig och svält etc.
Jag tycker inte att det har ar Greklands problem och ansvar utan hela Europas ansvar, Grekland kan inte ta hela skulden. Svenska medier ar forstas forst med att kritisera allt som Grekland gor, utan att forklara varfor situationen ar som den ar.
Du har rätt i att andra EU-länder har ett stort ansvar för att hjälpa Grekland med stora flyktingströmmar. Däremot kan du inte kritisera svenska medier. Det är människorättsorganisationer som rapporterar om Greklands övertramp, medier rapporterar detta vilket är deras uppgift i en demokrati.

Sen vet jag inte hur sant det ar att Grekland "utsätter misstänkta brottslingar för tortyrliknande behandling"
Har du glömt det smygfilmade tv-inslaget av två misstänkta som misshandlas grovt? Bilder säger mer en tusen ord sägs det ju, men det finns skrivna rapporter om liknande händelser.


Men bojkott, som du frågar om, det hamnar inte i samma division för mig. För mig hamnar resebojkotter i häradet "repressiva system som satsar hårt på turism för att putsa upp ett skamfilat rykte" - ungefär.
Till ett sådan land skulle jag nog, som ett personligt ställningstagande, inte åka.
Jag håller med dig om det. Det finns långt värre länder, ex.vis Burma, kanske Kina mfl mfl, som gärna tar emot turister och som vi kan avstå att resa till innan vi placerar Grekland i den divisionen.

Formannskapet vil også legge fram forslag i september om at flyktninger og asylsøkere til EU skal fordeles blant de 27 medlemslandene for å lette byrdene strømmen av flyktninger til Middelhavslandene påfører dem. Italia, Hellas, Spania og Malta er de største mottakere av flyktninger og har uttalt at de ikke kan håndtere situasjonen på egenhånd.

Flyktingarna verkar TYVÄRR inte välkomna någonstans just nu..... Även svenska kommuner försöker ju "slippa" Hemskt!
Lissi

Precis som ni skriver måste fler länder dela på flyktingmottagandet. Det finns skrämmande exempel på nordiska länder som praktiskt taget inte bidrar eller svenska kommuner som vägrar ta emot ensamkommande barn. Men det är ju inte huruvida Grekland tar emot få eller många flyktingar det handlar om. Kritiken rör ju missförhållanden och rätts-osäkerhet i själva hanteringen av flyktingarna.

Lars

Admirala
2009-10-17, 14:01
Men det är ju inte huruvida Grekland tar emot få eller många flyktingar det handlar om. Kritiken rör ju missförhållanden och rätts-osäkerhet i själva hanteringen av flyktingarna.


Men ser du ikka at det har en sammenheng?
Mengden av flyktninger til Hellas bidrar til at behandlingen av dem ikke er god nok, noe greske myndigheter også innrømmer, og derfor ber om hjelp fra resten av EU.

inkfish
2009-10-17, 14:44
Det finns ju en orsak till att människor flyr för sitt liv från talibaner, krig och svält etc.
(---)
Men det är ju inte huruvida Grekland tar emot få eller många flyktingar det handlar om. Kritiken rör ju missförhållanden och rätts-osäkerhet i själva hanteringen av flyktingarna.



Håller helt med dig.

Naturligtvis är Grekland är inkörsporten till EU för flyktingar österifrån, det är många av oss som själva sett t ex irakiska flyktingar som kommit hela vägen genom Turkiet till de grekiska öarna längs turkiska kusten.

(Det är faktiskt en av grunderna till min egen EU-skepsis - EU blir ett fort mot resten av världen.)

Och just för att Grekland är den här inkörsporten är det extra viktigt att mottagandet - och den eventuella avvisningen - av flyktingar i Grekland sker på ett humant sätt.

Därför är det också viktigt att larmrapporter som den som kommit nu tas på största allvar i Grekland vilken den också verkar ha gjorts, enligt länken i EvaL:s inlägg. Det är glädjande.

Och om ansvariga ministrar kan erkänna att det här är ett STORT problem så bör väl också vi Greklandsvänner kunna göra det.

Lilithsdotter
2009-10-17, 15:09
Läste att bara förra året kom det 80 000 olagliga invandrare till Grekland som man vet om...

laero
2009-10-17, 17:56
Men ser du ikka at det har en sammenheng?

Jo, men tycker inte att det kan försvara att Grekland bryter mot internationell rätt.

laero
2009-10-17, 18:28
Läste att bara förra året kom det 80 000 olagliga invandrare till Grekland som man vet om...
???
Nu handlar ju tråden om flyktingar, inte om invandrare.
Jag undrar också ; vad är en "olaglig invandrare" ?

Ioannis
2009-10-17, 20:04
Vi i Grekland brukar säga: "Alla som är inte med och dansa kan alla låtar"

MVH/Ioannis

Ioannis
2009-10-17, 20:08
"De som är inte med och dansa kan alla låtar"

MVH/Ioannis

Peter
2009-10-17, 20:43
Grekland är ju tyvärr inte det fantastiska Paradis vi alla här önskar att det vore. Det finns mycket i Grekland som är tvivelaktigt. Deras häpnadsväckande och skrämmande dåliga hantering av flyktingar är bara en av Greklands dåliga sidor. Min personliga "käpphäst" är deras djurhantering...

Samtidigt måste jag tyvärr konstatera att det finns en grundmurad främlingsfientlighet i Grekland. Trots Xenos-filosofin. Och den är betydligt större än den vi kan uppleva eller läsa om här hemma. Samtidigt har de inga samvetsbetänkligheter att utnyttja dem som billig arbetskraft!? Jag har sett och hört mer där än jag egentligen ville veta.... Fast vi ska inte slå oss för mycket för bröstet här hemma heller. Ni är välkomna på ett studiebesök på Rosengård.... Integration?

Detta är ett stort problem. På grund av sitt geografiska läge får Grekland ta emot en mängd flyktingar. Och Grekland har inte ekonomiska resurser, eller vilja (?), att göra det på ett bra sätt! Så jag tycker att det är ett problem som hela EU bör vara med att lösa. Hur har jag inget recept på, men eftersom vi nu är en Union så bör vi ju hjälpas åt!

Sedan är frågan hur en bojkott skulle kunna påverka det hela? Grekland har mellan 15 och 20 Miljoner besökare från hela världen varje år. Turismen är deras största enskilda inkomstkälla. Ta bort den inkomsten och Grekland får ännu mindre ekonomiska möjligheter att ta hand om flyktingar...!!! Så är bojkott verkligen en bra metod att försöka påverka Grekland? Jag tror inte deras vilja, eller förmåga, skulle bli större... Och det finns ingen som är så tjurig som en sur Grek...

Även om alla i Sverige bojkottade Grekland ett år skulle det knappt märkas. För att få någon riktig påverkan skulle det krävas en världsomfattande bojkott. Något jag tror är svårt att få ihop... Världen i stort är inte speciellt intresserad av flyktingproblematik förutom i några få fall. Det förefaller vara ett ämne man helst tiger ihjäl...

Men Grekland är en stor mottagare av bidrag från EU. Så där finns ju ett maktmedel att ta till. "Bättra er, eller..." En kombination av "Piska och Morot" så kanske det kan ske en förändring på sikt...? Om vi övriga också hjälper till.

Jag älskar Grekland och Grekerna. Nästan lite mot bättre vetande... Det finns mycket i det Grekiska samhället som jag antingen är tveksam till eller vill ta avstånd ifrån när jag tittar på, läser om, eller upplever det.

Jag har svårt att formulera det i ord men visst finns det en "Kulturell skillnad" mellan oss. Olika värderingsgrunder... I nästan allt, på gott och på ont. Tyvärr ibland på ont ur vår Nordeuropeiska synvinkel.

Innan jag trasslar in mig alltför mycket i det tror jag vi gör bättre nytta genom att åka dit och försöka påverka Grekerna på plats i stället för att bojkotta landet. Jag tror att det kan ge mer positiv påverkan om man gör det person till person. På plats, och visar att "jag kommer gärna hit men jag skulle önska att ni ändrade...." Men innan man gör det bör man kanske ställa sig frågan vilken rätt jag har att tala om för Grekland eller en Grek hur jag tycker att det ska vara...? Har jag inte tagit på mig en lite väl stor uppgift då...? Per definition utgår jag ju då från att jag har rätt och Herr Grek har fel.... Och vem gav mig den rätten?

För säkerhets skull ska jag trassla till det lite till. Och det kommer jag väl att få faan för... Men jag kan ta för mig...!

SÅ. Vad är det som säger att våra värderingar, moral, lagar osv är det riktiga? Allt sådant förändras över tid. Hur var det för 500 år sedan? Hur kommer det att se ut om 500 år? Det som vi idag kallar Västvärlden har idag till största delen en tämligen human inställning till samhällsordning, lagar och värderingar. Och jag hoppas, ur min Nordeuropeiska kulturella synvinkel, att den utvecklingen fortsätter och att man tex avskaffar dödsstraff mm. Men jag kan inte se att det finns några bevis för att vårt sätt att se på saker är det rätta! Jag tror det är det rätta just nu. Men om, eller rättare sagt när, världen förändras i framtiden kommer även samhälle, moral, värderingar och lag förändras också! Och då kanske man tittar tillbaka på 2000-talet och säger "vilka galningar" som vi på sätt och vis gör nu när vi tittar tillbaka några hundra år...! Våra värderingar, vår lag och moral är bara rätt vid en viss tidpunkt, i en viss samhällsordning. Och sådant förändras.

Varje gång jag ska stänga väskan för resan ner är det sista jag packar ner ett par imaginära skygglappar... De behövs.................

Monica P
2009-10-18, 08:13
Jag håller med var och en vartefter nya åsikter tillkommer...

En faktor som inte kommit med i diskussionen är att det är långtifrån alla som kommer från krigshärdar och liknande. En mycket stor andel är "ekonomiska flyktingar" som, med moralisk rätt, vill åka till väst för att få ett bättre liv . Många är felinformerade och tror att det är lätt att få jobb, bli accepterade och allt som hör till. De betalar STORA summor för sin transport, som kan ända i havet eller på fint hotell...

Det finns en otrolig vinstmarginal för smugglarna, jag såg en artikel som nämnde att det är mer lönande än vapen-narkotika.och annat-smuggling.

Det pågår också en annan sorts människohandel: med kvinnor som handelsvara. Lönsam...

Bojkott , som var trådens inledningsämne, tror jag inte alls på.

Lilithsdotter
2009-10-18, 11:17
???
Nu handlar ju tråden om flyktingar, inte om invandrare.
Jag undrar också ; vad är en "olaglig invandrare" ?

Det kanske blev en lite dålig översättning från "illegal immigrants", (vet faktiskt inte vad det heter på svenska), men vad jag menar är människor som "olovligt" tagit sig in i landet av olika anledningar.

inkfish
2009-10-18, 12:42
En mycket stor andel är "ekonomiska flyktingar" som, med moralisk rätt, vill åka till väst för att få ett bättre liv . Många är felinformerade och tror att det är lätt att få jobb, bli accepterade och allt som hör till.


Fast att kalla det ekonomisk flykting tycker jag leder tanken lite snett. På senare år har det skett en betydelseförskjutning av det begreppet. För var det närmast synonymt med skatteflykting - i dag används det snarare om människor som flyr från extrem fattigdom. Och det är illa.

Människor har alltid lämnat svår fattigdom. Det gjorde Karl-Oskar och Kristina och alla andra immigranter till USA också. Och de gör det oftast av samma skäl: de önskar en bättre framtid för sina barn. Det är behjärtansvärt och, tycker jag, därför väldigt lätt att förstå.

Det är det, gissar jag, som du menar med moralisk rätt Monica. Och så ser jag det också:)

inkfish
2009-10-18, 12:46
Det kanske blev en lite dålig översättning från "illegal immigrants", (vet faktiskt inte vad det heter på svenska), men vad jag menar är människor som "olovligt" tagit sig in i landet av olika anledningar.

När du vet att du får nobben om du kommer lagligt med alla papper i hand - då är det självklart att du kommer olagligt. Desperation följer inga lagar.

Och när en olaglig handling framstår som det bättre alternativet framför en laglig - det är då en människa blir lagbrytare. För en desperat människa framstår den olagliga handlingen förmodligen som det ENDA alternativet.

Lilithsdotter
2009-10-18, 13:11
När du vet att du får nobben om du kommer lagligt med alla papper i hand - då är det självklart att du kommer olagligt. Desperation följer inga lagar.

Och när en olaglig handling framstår som det bättre alternativet framför en laglig - det är då en människa blir lagbrytare. För en desperat människa framstår den olagliga handlingen förmodligen som det ENDA alternativet.

Jag håller med om att det antagligen är enda alternativet och har full förståelse för varför människor gör det valet, många är flyktingar från krig och mycket svåra livssituationer. Jag ville bara belysa att det även är en väldigt svår situation för Grekland då ett så stort antal människor som 80 000 om året kommer in i landet olagligt.

Annki
2009-10-18, 13:16
Har man asylskäl så har man oftast ingen möjlighet att fly på laglig väg. Flyr man tex. av politiska skäl har man sällan möjlighet att ta sig ut ur landet på laglig väg eftersom man ej beviljas de resehandlingar som behövs. Då blir det följaktligen även på illegal väg man kommer in, eftersom man saknar handlingar.
Så att man olovligt tagit sig in i landet är INTE synonymt med att man ej har asylskäl, utan snarare tvärtom!

Ann-Kristin bye_bye

Chras
2009-10-18, 15:13
Ett tankeexperiment.
Om man satte upp lådor i hel EU för att samla in pengar till "flyktingar". Hur mycker tror Ni det blev? Tyvärr blevdet så att all tycker men ett fåtall vill bidra och avstå från andra saker. Tyvärr, sånt är livet. Alla vill men ingen vill betala.

Lilithsdotter
2009-10-18, 16:32
Greklands flyktingpolitik är uppenbart inte den bästa, men istället för att endast kritisera och "sätta press på" Greklands regering kanske andra EU-länder även bör ta större ansvar.

"- Det är lätt att få intrycket av att europeiska regeringar är helt nöjda med att Grekland gör det smutsiga arbetet åt dem och ger dem möjlighet att bli av med dessa invandrare, inklusive potentiella flyktingar" Bill Frelick, flyktingpolitisk chef för Human Rights Watch

www.epochtimes.se/articles/2009/09/29/17886.html

inkfish
2009-10-18, 18:54
Tyvärr blevdet så att all tycker men ett fåtall vill bidra och avstå från andra saker. Tyvärr, sånt är livet. Alla vill men ingen vill betala.

Tss, det tycker jag låter både onödigt cyniskt och onödigt dystert;)

I fredags kväll var det insamlingsgala för Världens barn i tv, den drog in 70 miljoner. På en kväll.

Siri A
2009-10-18, 19:25
I fredags kväll var det insamlingsgala för Världens barn i tv, den drog in 70 miljoner. På en kväll.Men det handlar väl om att hjälpa barn på plats och inte i de länder de kommer till?

inkfish
2009-10-18, 19:38
Men det handlar väl om att hjälpa barn på plats och inte i de länder de kommer till?

Jag tog det som ett exempel på att människor är generösa, inget mer specifikt än så.

Siri A
2009-10-18, 21:47
Jag tog det som ett exempel på att människor är generösa, inget mer specifikt än så.Okej, jag tolkade Chras inlägg som han han bara pratade om just hjälpen till flyktingar i de länder de kommer till. :)

Admirala
2009-10-19, 10:42
Ingen er vel uenige i at Hellas ikke behandler flyktningene sine bra nok. De innrømmer det jo også selv, og ber om hjelp.

Jeg synes det er interessant med det som her blir kalt "økonomiske flyktninger", altså de som ikke har rett på asyl, men som flykter fra sult og fattigdom. Har Hellas (og vi andre i rike land) større plikt til å hjelpe dem enn f.eks. hungersnødrammede som ikke har flyktet? Disse "økonomiske flyktningene" tar også opp plass og ressurser fra asylsøkere som har berettiget grunn (krig, forfølgelse) til å flykte.

Virker jeg kynisk? Sikkert. Men det er nå slik at vi ikke kan hjelpe alle. Ressursene er begrenset. Mange dør av sult og fattigdom i det landet de er født, skal de som tross alt har penger nok til å flykte prioriteres framfor dem?

På begynnelsen av 2000-tallet kom svært mange "økonomiske flyktninger" til Norge fra Russland og Ukraina. Det viste seg at "reisebyrå" i disse landene reklamerte med Norge som landet som fløt av melk og honning, og som alle ville få oppholdstillatelse i. Mange brukte sine siste rubler på å reise til Norge - og ble selvsagt sendt tilbake, fattigere enn da de kom. Hadde disse russerne og ukrainerne hatt behov for oppholdstillatelse i Norge? Helt sikkert. Men igjen, vi kan ikke hjelpe alle. Akkurat som Hellas ikke kan hjelpe alle. Selvsagt har de krav på human behandling, men når midlene ikke strekker til?

Noen nevnte også Karl Oscar og Kristina. Selv min egen bestefar dro til USA noen år for å tjene penger til hus og familie. Forskjellen på ham som "økonomisk flyktning" og dem vi snakker om i dag, var at det ikke var noe mottakerapparat i det hele tatt da han satte sin fot på amerikansk jord. Han måtte sørge for alt på egen hånd. Behovet for arbeidskraft var stort, og han klarte seg bra. Slik er det ikke i Hellas - eller noen andre land - i dag.

Så kall meg gjerne kynisk, men prøv også å se realitetene, det er enkelt å være politisk korrekte når vi sitter på smørberg som Norge og Sverige, og fordømmer et land som rett og lett ikke har kapasitet til å ta imot så mange flyktninger.
Og de som vil boycotte Hellas må jo bare gjøre det. Selv kjøper jeg ingen varer fra Israel pga deres behandling av palestinerne, men jeg lar andre få ta sine egne valg mht det, uten å kalle dem noe som helst stygt ;)

Louisa
2009-10-19, 20:20
Jag kanske missuppfattar dig här, men menar du alltså att om Turkiet bara stoppade flyktingar vid sin gräns så skulle det vara frid o fröjd för Grekland och resten av Europa. Det finns ju en orsak till att människor flyr för sitt liv från talibaner, krig och svält etc.
Lars

Jag forsokte forklara varfor just Grekland har sa stort problem med flyktingar. Eftersom landerna som flyktingarna passerar genom for att komma till Europa inte stoppar dem sa lyckas ju fler ta sig till Grekland och Grekland far svart att hantera situationen. Daremot har jag inte sagt att det ar ratt att stoppa manniskor som soker ett battre liv.

[quote=laero;183795 Du har rätt i att andra EU-länder har ett stort ansvar för att hjälpa Grekland med stora flyktingströmmar. Däremot kan du inte kritisera svenska medier. Det är människorättsorganisationer som rapporterar om Greklands övertramp, medier rapporterar detta vilket är deras uppgift i en demokrati.Lars[/quote]

Varfor kan jag inte kritisera svenska medier? Vi lever val i en demokrati?;) Ar svenska medier heliga? Jag har inga problem med vad svenska medier rapporterar om, men hur de rapporterar. Jag har stort mig lang tid over hur otroligt ensidigt de rapporterar om saker och ting som hander i Grekland. Att Greklands flyktingpolitik ar dalig ma sa vara, men varfor ar den dalig? Det kanske inte bara ar Greklands fel? De tar sig aldrig tid att riktigt satta sig in i situationen som rader.
Samma sak med de misstankta som misshandlades grovt. Att det har hant finns det bevis for. Men betyder detta att det maste vara nagot som representerar Grekland? Hander det ofta eller bara i enskilda fall? Man borde inte vara sa snabb pa att doma.
Minns en handelse for nagra ar sen, en svensk var anhallen for ett mord pa en grek. Svensken hade svenska medier pa sin sida da de bara antog att han var oskyldig och skrev saker som "hur ska han lyckas ta sig ut ur greklands hemska fangelse". "Mamman i tarar". Efter en lang tid kom det fram att pojken faktiskt var medlem i ett rasistgang i Sverige och kanske inte var sa Mr. Nice boy after all. Detta var dock inte sa populart att rapportera om. Vet inte vad som hande sen men jag minns hur besviken jag blev pa svenska medier.

inkfish
2009-10-19, 23:04
Det låter lite föraktfullt det där med "politiskt korrekt", Admirala. Tråkigt att du väljer den tonen.

Jag ser det som ett val av perspektiv. Man kan välja Greklands perspektiv och se "flyktingströmmarna" (ett ord som jag själv aldrig använder) som ett problem, ett slags naturkatastrof som väller fram emot landets gränser och som man måste försöka värja sig mot.

Eller man välja flyktingarnas perspektiv, se dem som individer som valt att lämna sin hemländer på grund av krig, svält, fattigdom, förtryck, förföljelse, trakasserier osv.

Väljer man det senare perspektivet får man en annan bild. Då ser man att "flyktingproblemet" för alltid är här. Det kommer alltid att finnas alldeles för många människor som måste fly från sina hemländer. Den rika världen kommer för alltid att bli tvungen att hantera det. Och lika lite som en svensk kommun kan räkna lägenheter och arbetstillfällen och säga "nej VI kan inte ta emot några fler flyktingar" - så kan en nation göra det.

Vi måste göra kopplingen mellan det vi vet pågår i stora delar av världen och det som händer i vår egen. Om galna diktatorer eller långskäggade extremister förtrycker sina folk - tro fasen att de kommer hit. Och vi kan inte beskärma oss över hur hemskt det är i ena änden och säga nej, HIT är ni inte välkomna - i den andra.

Och mot bakgrund av det allt det här skulle jag personligen, hur mycket jag än älskar Grekland, känna mig lite enögd om jag satt här och försvarade Grekland mot det som Human Rights Watch faktiskt slår larm om.

Admirala
2009-10-20, 07:26
Och mot bakgrund av det allt det här skulle jag personligen, hur mycket jag än älskar Grekland, känna mig lite enögd om jag satt här och försvarade Grekland mot det som Human Rights Watch faktiskt slår larm om.

For tredje gang: Jeg forsvarer ikke Hellas. Jeg bare forklarer og diskuterer.

laero
2009-10-20, 15:46
Varfor kan jag inte kritisera svenska medier? Vi lever val i en demokrati?
;) Det är väl klart att du får kritisera medier, men det blir lite felriktat i det här fallet. Ungefär som att skjuta budbäraren, som det heter. Länken jag startade tråden med kommer från Sveriges Radio och är som jag tolkar det en objektiv nyhetsförmedling om Human Rights Watch's rapport.

När det gäller Kalle-fallet så ligger det kanske en del i vad du säger men det har ju inte mycket med trådens ämne att göra.


Lars