Logga in

Visa fullständig version : Vad är det för fel.....

Riitta
2009-10-13, 18:16
Jag blir lite trött på att det klagas på folk som gärna vill åka till samma ställe och fira sin semesterAng_elx
Det kan ju finnas många orsaker till det att man gör det.
Kan ju ta mig själv som exempel:rolleyes: Såhär ligger det till med mig:
Ingen hemlighet att Kalymnos står närmast hjärtat och att Karpathos kommer stax efterklapp_klap Och varför detta kan man undra:rolleyes: Inte för att jag inte har varit på andra öar också. har varit på ca 15 öar allt som allt, men dessa 2 har jag känt extra för och har gärna återvänt till och kommer och fortsätta med om jag får ha hälsan och livet i behåll ett tag till:)

Sedan är ju saken den också att många av oss har inte obegränsat med fritid och pengar och då är det ju naturligt att man åker dit man trivs bäst på:)

Fast jag tänker börja vidga mina vyer lite mer från nästa år. det finns några öar kvar som jag är nyfiken på och vill gärna komma till:)
Eftersom jag från årsskiftet blir en fri, men kanske lite fattigare människa
så skall jag försöka tillbringa lite mer av min tid på dom älskade öarna och förhoppningsvis få några nya trevliga upplevelser på andra öar också:rolleyes:
(Och inte glömma Aten förstås):)

Frihet åt alla åka dit man villklapp_klapklapp_klap

Riittabye_bye

inkfish
2009-10-13, 19:46
Jag blir lite trött på att det klagas på folk som gärna vill åka till samma ställe och fira sin semesterAng_elx

Ta inte åt dig av allt Riitta, en vänlig fråga behöver ju heller inte tolkas som ett klagomål:)...

Annars tycker jag att vi återfallsgreker borde vara luttrade vid det här laget: "Ska du åka till Grekland IGEN?"

Jag tar inte det minsta illa upp av den frågan, tycker bara det är roligt att få sprida lite Greklandskärlek igenflabb_flab

Sedan i maj har jag en Indienresa bokad i januari. I ungefär tre veckor nu i höst har jag varit övertygad om att jag skulle avboka den, av hälsoskäl. Jag har haft för mycket migrän och annan huvudvärk för att orka tänka på att åka ensam till en världsdel där jag aldrig varit, där allt är nytt, där jag inte kan koderna, där jag inte ens kan skilja ett snabbmatställe från en frisersalong.

I stället tänkte jag åka till ett ställe där jag är mer hemtam. Där jag kan ha en hygglig vistelse även om jag har huvudvärk varje dag. Ja, gissa vart...flabb_flab

Och gissa hur omgivningens dom skulle bli? Grekland i januari, i stället för Indien?flabb_flab Fast det rörde mig faktiskt inte ryggen, jag kan bjuda på den:)

Nu har jag i och för sig ändrat mig, jag avbokar inte, jag ska till Indien (just nu:rolleyes:).

Vad jag försöker säga med det här är: strunta i om nån tycker att du upprepar dig med Kalymnos och Karpathos. Precis som jag struntar i om nån tycker att jag upprepar mig med Grekland. Jag bjuder på det, jag gör gärna Greklandsreklam. På samma sätt kan ju du göra Kalymnosreklam:)

Riitta
2009-10-13, 19:50
Nej, jag tar inte åt mig för egen del,jag är van:D
Tänkte på andra som kanske inte är så luttrade:rolleyes::)

Riittabye_bye

Enigma
2009-10-13, 20:11
Sedan i maj har jag en Indienresa bokad i januari. I ungefär tre veckor nu i höst har jag varit övertygad om att jag skulle avboka den, av hälsoskäl. Jag har haft för mycket migrän och annan huvudvärk för att orka tänka på att åka ensam till en världsdel där jag aldrig varit, där allt är nytt, där jag inte kan koderna, där jag inte ens kan skilja ett snabbmatställe från en frisersalong.

Vad jag försöker säga med det här är: strunta i om nån tycker att du upprepar dig med Kalymnos och Karpathos. Precis som jag struntar i om nån tycker att jag upprepar mig med Grekland. Jag bjuder på det, jag gör gärna Greklandsreklam. På samma sätt kan ju du göra Kalymnosreklam:)

Vad bra skrivet!
Blir det en rundresa eller ska du vistas på en plats (Goa?)? Jag själv ska till Indien på en rundresa men endast på en vecka i november.

Enigma

Eva L
2009-10-13, 20:22
Det blir säkert jättebra att åka till Goa Inkfish. Har träffat många som älskar Indien. Själv har jag övervägt det flera gånger men räds för att bli sjuk, tycka att det är för smutsigt etc.

I år blev jag rejält sjuk ett dygn i Molyvos. Halvsjuk det andra. Där graserade en elak magsjuka som drabbade flera under de två veckor jag var där. Själv trodde jag att jag blivit akut matförgiftad för förloppet var så snabbt från första känslan till fullt utvecklad sjukdom. Lovade mig själv det dygnet att inte åka till Indien i vinter som jag lekt lite med i tanken. Så nu väntar jag bara på en lämplig restresa till trygga Thailand.

Efter ett drygt dygn i den hemska grekiska sängen bortsett från perioderna på toaletten vaknade jag med något som kändes som ryggskott av värsta graden. Fick dock igång ryggen med gymnastiska övningar, avslappning och lite svordomar över sängen.

Eva

inkfish
2009-10-13, 20:29
Blir det en rundresa eller ska du vistas på en plats (Goa?)?

. Har träffat många som älskar Indien. Själv har jag övervägt det flera gånger men räds för att bli sjuk, tycka att det är för smutsigt etc.

Jag ska till Goa och rädslan att bli ännu sjukare än jag redan är finns ju där...

Tack för att ni frågar men jag vill inte kapa Riittas tråd med mer Indienprat;)

piam
2009-10-13, 20:31
Ska ni åka till Grekland igen,finns det ingen annanstans att åka,har vi hört många
gånger.Vi far till Grekland för där trivs vi bra och sen får tyckarna åka dit dom vill...

Pia

inkfish
2009-10-13, 20:41
Jag brukar förundras över att jag aldrig blir trött på Grekland. Men för varje gång jag är där blir jag mer och mer fäst vid det förbaskade paradiset i stället:o

I familjekretsen är vi många av mitt slag.

Men när jag pratade resor med ett par familjemedlemmar i den yngre generationen för ett tag sen, de skulle precis till USA, så föreslog jag skämtsamt "Att ni inte åker till Grekland i stället" - och fick svaret:

"Grekland? Men det har vi ju redan avverkat."

Har ni hört nåt så galetflabb_flab?

Masse
2009-10-13, 21:55

Riittabye_bye

Så länge ingen erbjuder sig att betala för mina resor (och den kön är inte lång!) så förbehåller jag mig också rätten att bestämma när och vart jag ska resa.

Det har väl i och för sig hänt att man någon gång har hört någon fundering (och kanske själv också haft någon) över vad som gör att en del åker till samma ställe, och kanske t o m bor i samma rum/lägenhet, gång på gång. Men det är ju vars och ens ensak och har säkert flera förklaringar.

Vår omgivning tycks sedan många år ha vant sig. Den vanligaste frågan är inte "Varför ska ni till Grekland/Egina/Karpathos igen?" De tycks ha vant sig, så frågan blir istället oftast "När ska ni till Grekland/Egina/Karpathos igen?"

Men det här med favoritställen innebär ju ett annat problem som du snuddar vid Riitta. Dels har man ju de här favoriterna som man ju vill tillbaka till, helst varje år, och dels har man ju en lång önskelista på nya öar som man är nyfiken på och gärna vill besöka. Och då uppstår ju problemet som du pekar på: En viss begränsning i tid och pengar.

Resultatet blir ju en spännande årlig kamp mellan olika känslor:rolleyes:. Just nu sitter vi på nybokade lågprisbiljetter till Athen i juni, och eftersom abstinensen efter både Athen o Egina växer för varje månad så är ju det valet givet_B-anana. Sen får vi se vilket utrymme som ges för Karpathos och andra angelägna resmål.

Bluesea
2009-10-14, 12:45
Intressant spörsmål. Själva har vi lagt Grekland på is för tillfället, och åkt till USA tre somrar på raken. Helt fantastiskt det också. Jag gillar de lite bekväma semestrarna med pooler, a/c, sköna bilar, att alltid kunna göra sig förstådd - och förstå allt. Men visst drar det i grektarmen med jämna mellanrum. Nu har vi gått med i Intervac, och kommer med all säkerhet att byta hus med nån nästa sommar. Denna "nån" kan bo vart som helst i världen. Det är det som är så spännande. Och billigt. Ryanair eller nåt billigt Atlantflyg, och så är man "hemma". Fast borta. Och samtidigt passar nån vårt hus.

Jag är bara säker på en sak - som jag säger varje år. Vi stannar ALDRIG i Sverige på semestern. Regnar den inte bort, så fryser man ihjäl. Vet inget annat land som har 12 grader varmt både på midsommafton och på julafton.

Ja, det här var långt ifrån Riittas funderingar, men jag håller med henne i det hon säger. Alla vi här på forumet har i alla fall en sak gemensamt - vi älskar att resa.

Lissi
2009-10-14, 13:13
Stå på Dig Riitta!
Vi lever i ett fritt land och vi har (ännu så länge i alla fall;)) rätten att åka precis vart vi vill på vår semester.

Själv så åker vi ju till Grekland OFTA, (de senaste åren 2-3 ggr per år) och det är vi glada för att vi har kunnat göra....Vi har även åkt över nyår och påsk till andra resmål...Men en sommarsemester utan Grekland har liksom inte funnits på kartan eftersom sommar är den enda tid jag haft långledigt som lärare.

Efter att i många år bara letat nya platser varje gång känner jag mer och mer att jag vill tillbaks till favoritplatser...så har det blivit de senaste åren.Bara ett fåtal nya öar står på önskelistan, de andra får vara..De läser jag om här i stället.;)

Nästa år blir en annan prioritering. Dels blir jag förmodligen arbetslös i början av året och det "kostar" resor, dels vill vi för första gången på många år njuta en sommar i Kalmar/på Öland. Värmen i Grekland på sommaren börjar jag lida mer och mer av.
Så FÖRHOPPNINGSVIS kan det i fortsättningen bli en septemberresa till Grekland och sen kanske inte ekonomin tillåter mer...men en tillvaro UTAN Greklandsresor blir svår att tänka sig även om det genuina SPANIEN också lockar mer och mer...

De som har sommarstuga åker ju jämt till samma plats och vem ifrågasätter det;):confused:

Lissi - som har 8 dagar kvar till Tinos

Vilma
2009-10-14, 15:12
Håller med, stå på dig Riitta! Skönt att inte alla vill göra lika! Jag hoppas att jag så småningom också har sett så mycket av Grekland, att jag bara vill tillbaka till någon favorit.:)

Så länge ingen erbjuder sig att betala för mina resor (och den kön är inte lång!) så förbehåller jag mig också rätten att bestämma när och vart jag ska resa.

flabb_flab Bra sagt Masse!

De som har sommarstuga åker ju jämt till samma plats och vem ifrågasätter det;):confused:

Nej, där är det tvärtom. Så fort man inte är där så får man höra: Är ni inte i stugan:confused: Det är jättekonstigt om man inte vill vara där varje ledig stund;):)

Lissi
2009-10-14, 15:14
Nej, där är det tvärtom. Så fort man inte är där så får man höra: Är ni inte i stugan:confused: Det är jättekonstigt om man inte vill vara där varje ledig stund;):)

:D:D

Masse
2009-10-14, 17:59

Nej, och just därför har vi kommit fram till att det inte heller är aktuellt att köpa något boende i Grekland (tänkte vi när vi var yngre). Bättre att hyra och behålla valfriheten. Inget hindrar ju att man hyr samma ställe om och om igen så länge det är kul. Utom omgivningens tyckande förstås, om man nu bryr sig.
/ :) Mats

litentuva
2009-10-14, 19:46
[QUOTE

Frihet åt alla åka dit man villklapp_klapklapp_klap

Riittabye_bye[/QUOTE]

Kan bara hålla med!
För oss är Kreta "vårt" sommarställe. En plats att återvända till för återhämtning, umgänge, eftertanke, vila och fest:) Alla har sina smultronställen och en självklar plats att återvända till! Att rynka på näsan åt detta är att inte förstå vad Grekland ger oss, att alla har sin egen unika uppfattning om vad detta speciella är som man bara vill återuppleva och återuppleva...

Det lustig är att få ifrågasätter ett återvändande till det svenska smultronstället, att återigen tillbringa en sommar på campingen, i båten eller sommarstugan ses som en självklarhet men inte att utomlands sin kosa styra år efter år...

litentuva
2009-10-14, 19:49
.

Nu har jag i och för sig ändrat mig, jag avbokar inte, jag ska till Indien (just nu:rolleyes:).

wow, häftigt!

Masse
2009-10-14, 20:31
[quote=Lissi;183585]......men en tillvaro UTAN Greklandsresor blir svår att tänka sig även om det genuina SPANIEN också lockar mer och mer.../quote]

Låter som vi är smittade av samma sjuka Lissi, och då menar jag inte svininfluensa. Jag slits också med jämna mellanrum mellan Grekland och Spanien. Spanien är det land jag håller på i VM och OS mm när Sverige är utslaget. Det är det språk o musik det som ligger mig närmast hjärtat. Men när hjärnan får ett ord med i laget så är det Grekland som gäller. Skön natur, härligt badvatten, toppenfina stränder och definitivt godaste maten.

Så vi får väl slita med alternativen. Grekland eller Spanien? Karpathos eller Madrid? Meze eller Tapas? Theodorakis eller Flamenco? Och väl i Grekland är då frågan om Gamla favoriter eller Nya upplevelser?

Låt oss vara tacksamma och glada att vi har förmånen att få välja mellan dessa alternativ och inte bara mellan Aftonbladet och Expressen.

Elisabet
2009-10-14, 22:26
Jag blir lite trött på att det klagas på folk som gärna

Måste säga att jag förstår inte frågan. Inte här i forumet i alla fall. Har precis i kväll suttit i trevlig soffsamvaro med tre andra kalimeror och vi var alla överens om samma sak; att här i forumet dominerar inställningen att det är något fel på folk som inte bara vill åka till Grekland.

Lissi
2009-10-15, 07:50
Måste säga att jag förstår inte frågan. Inte här i forumet i alla fall. ........ att här i forumet dominerar inställningen att det är något fel på folk som inte bara vill åka till Grekland.

Elisabet: Då har Du nog missuppfattat Riitta.
Hon hävdade inte att det är fel på de som inte vill till Grekland. Hon vill bara få åka dit utan att folk ifrågasätter att HON gör det!

De flesta av mina vänner åker till andra ställen som Thailand(flera ggr per år), Italien och Frankrike och jag ifrågasätter aldrig deras resval. Numer är de tystare om mitt men i början tyckte de ljudligt att vi var väldigt inskränkta.

Lissi

Eva L
2009-10-15, 08:10
Jag har aldrig varit med att någon ifrågasatt alla mina resor resor till Grekland utan snarare brukar folk fråga om mina erfarenheter och vilja ha beskrivningar av olika öar och platser.

Eva

Gita
2009-10-15, 08:43
Då har du trevliga vänner/kollegor! På mitt förra jobb var det några manliga kollegor som på ett otrevligt sätt gjorde narr av mig på grund av att vi åkte/åker till Grekland. Jag tog åt mig och kände mig tvungen att börja förklara... kände mig bara dum efteråt, vad skall jag behöva göra det för? Är jag inte vuxen och har tjänat ihop mina pengar?

En granne "fnös" åt mig i somras pga Grekland och började fråga "när skall ni växa ifrån det?" Men själv hade han inte varit i Grekland som vuxen. Då "fnös" jag åt honom.

Jag brukar bli irriterad när folk försöker styra mitt liv och har ibland svarat irriterat, ilsket. Men man får intressanta reaktioner om man behåller lugnet och kan använda lite ironi istället. "Intressant att du tycker så! Har du kanske fler åsikter och råd till mig om hur jag bör leva mitt liv?"

Jag tror att i många fall är det mycket avundsjuka bakom, folk avundas för att man har hittat något som betyder mycket för en, som bringar glädje i ens liv. Konstigt nog, som om min glädje skulle förminska något i deras liv?

Elisabet
2009-10-15, 08:57
Elisabet: Då har Du nog missuppfattat Riitta.
Hon hävdade inte att det är fel på de som inte vill till Grekland. Hon vill bara få åka dit utan att folk ifrågasätter att HON gör det! Nej, jag missuppfattade inte, utan förstod henne precis som du.

Men jag har aldrig varit med om att någon på ett negativt sätt ifrågasätter var jag eller andra återkommande greklandsresenärer åker, däremot har jag ganska ofta här i forumet sett inställningen att man "måste" ju åka dit varje år eller helst flera gånger per år.

I den här tråden finns det ju också flera exempel på hur de som undrar varför man åkertillbaks flera gånger till samma ställe beskylls för att vara diverse negativa saker.

rebase
2009-10-15, 10:31
Måste säga att jag förstår inte frågan. Inte här i forumet i alla fall. Har precis i kväll suttit i trevlig soffsamvaro med tre andra kalimeror och vi var alla överens om samma sak; att här i forumet dominerar inställningen att det är något fel på folk som inte bara vill åka till Grekland.

Här måste Du nog förklara Dig Elisabet. Jag har aldrig läst i forumet att någon tycker att det är fel på folk som väljer ett annat resmål än Grekland:confused:

Malina
2009-10-15, 10:37
Inte jag heller.Det finns ju tom ett "OFF TOPIC" på Kalimera som handlar om andra länder.

Lissi
2009-10-15, 11:05
I den här tråden finns det ju också flera exempel på hur de som undrar varför man åkertillbaks flera gånger till samma ställe beskylls för att vara diverse negativa saker.

Då läser vi nog inte på samma sätt Elisabet....syftar Du på Masses inlägg så tolkar jag det inte alls som Du.;)

Vi som är med här på Kalimera har ju ett genuint intresse för Grekland och vi vill både se nya platser och även återkomma till favoriter. Många av oss har ju naturligt fått vänner på platser som besökts ofta.
Men jag tror faktiskt att de allra flesta av oss ÄVEN åker till andra länder och då finns ju andra forum att diskutera dessa länder på.
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det är GREKLAND som höjs till skyarna som semestermål här på Kalimera.

Lissi -snart där igen:D

inkfish
2009-10-15, 11:25
Jag har aldrig läst i forumet att någon tycker att det är fel på folk som väljer ett annat resmål än Grekland:confused:

Fast är det inte så att mänskligheten kan delas in i två grupper:

* de som älskar Grekland

* de som ännu inte hittat till Grekland?

flabb_flab

Fast mest tror jag att den här tråden kan sorteras in i kategorin

"En greklandsdåres klagan - om jag inte fick vädra detta på Kalimera, var skulle jag annars vädra det?"

;);)

Elisabet
2009-10-15, 11:49
Här måste Du nog förklara Dig Elisabet. Jag har aldrig läst i forumet att någon tycker att det är fel på folk som väljer ett annat resmål än GreklandAtt man noterar olika saker i det man läser är inte konstigt, och det är väl antagligen det vi gör, men faktum är att jag långt ifrån är ensam om uppfattningen att det finns en "dold" attityd bland en del inlägg, som säger bland annat att man "måste" åka till Grekland varje år med mera.

syftar Du på Masses inlägg så tolkar jag det inte alls som Du. Jag syftar inte på något enskilt inlägg.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det är GREKLAND som höjs till skyarna som semestermål här på Kalimera.Nej det är inte alls konstigt, men det är inte heller det jag säger, utan att det finns en attityd, som ibland kommer fram här i forumet, att de personer är konstiga som tycker det är konstigt att man åker till samma ställe.

Jag menar att det är mycket vanligt att personer tycker att det är konstigt att åka till samma ställe. Det finns faktiskt även många bland kalimerorna som tycker det.

Elisabet - på resande fot med begränsad tid att fortsätta diskussionen, hur roligt det än är att diskutera.

Eva L
2009-10-15, 14:55
Elisabet jag tror att jag förstår vad du menar och får själv samma känsla ibland. Har dock inte lust och tid att fördjupa mig i ämnet.

Eva

Masse
2009-10-15, 19:58
Då läser vi nog inte på samma sätt Elisabet....syftar Du på Masses inlägg så tolkar jag det inte alls som Du.;)

Försöker att uttrycka mig så att missförstånd ska undvikas, men det är ju inte alltid det lyckas. Och i så fall är ju inte det hela världen.

För min del har jag genom åren haft förmånen att besöka väldigt många länder. Mest till Grekland och Spanien. Senast jag räknade var det faktiskt exakt lika många gånger vardera. Och det är också så jag känner.

För ett par veckor sedan besökte jag Turkiet. I vinter blir det troligen en tur till Spanien. Men det känns ju vare sig särskilt logiskt eller naturligt att ventilera en massa tankar om de resorna på en sajt som är uppbyggd kring resor till Grekland. Det faktum att man här i allt väsentligt ventilerar frågor om Grekland behöver ju inte innebära att man inte gillar andra ställen. Eller...? :rolleyes:

Men visst är det kul att diskutera tycke och smak. Våra bästa vänner har flera gånger uppmanat oss att prova Thailand. Men vårt svar hittills har varit att vi har så mycket kvar i Medelhavet som vi vill njuta av så det får anstå tills vidare.