Visa fullständig version : Första gången utomlands-behöver många tips!
SannePanne
2009-10-06, 12:48
Hej!
Ny på forumet och ny på att resa utomlands. Nåja, förutom en charter till Spanien för 20 år sedan.
Vi har planer på att åka till Grekland någon gång i maj/juni, gärna innan sommarlovet börjar. Vi, det är jag och min man och våra två barn som då kommer vara 12 respektive 14 år. Varför vi väljer just Grekland som första utlandsresa, det är nog mest för att vi hört så mycket gott om befolkningen där samt att det verkar så himla fint där!
Men. Vi kan ju inget om detta :o. Tittar på charter, en vecka, då är det namngivet hotell på ett ställe och verkar "idiotsäkert", med reseledare och så. Så läser jag här på forumet och det verkar så enkelt att bara flyga ner och sen hitta boende på plats. Eller boka själv hemifrån.
Så. Blir det billigare att boka allt själv, var för sig? Är det svårt? Vi är ju inte resvana. Och lite fega... Tänk om vi blir lurade och står utan både boende och pengar...
Och sen har vi ju en del krav. Kan man ha det om man åker utan charter?
* Nära stranden, helst på!
* Pool
* AC
* Lägenhet, som möjliggör egen matlagning
* Någon form av shopping på gångavstånd
* Hyfsat nära "sjukhus/läkarmottagning", då vi har ganska kraftiga allergier, bland annat mat, vilket vi är lite skraja för, att det kommer bli fel med läkarvård som följd. Är det nojjigt?
Är vi realistiska som tror att vi kan få allt detta för en rimlig peng (ja, vad är rimligt tänker ni då), låt säga 20 tusen för resa och boende en vecka exlusive mat?
Och sist men inte minst, vart?! Har kollat in Naxos och Santorini hitintills. Finns ju hur många öar som helst!
Mycket tacksam för era synpunkter och förslag!
Som förstagångsresenärer till Grekland,tycker jag att ni ska satsa på Naxos!
Välkomna till oss!
Tror också att Naxos kan vara ett bra alternativ. När ni reser fyra personer blir det garanterat billigare att välja boende på plats eller boka hemifrån. Ni betalar för rummet lägenheten och inte per person. Massor av forummedlemmar här på Kalimera har besökt Naxos så ni kan få många tips och hinner läsa på grundligt innan. På Naxos finns det hur gott om rum som helst i slutet av maj så ni har mycket att välja bland. AC behövs ganska sällan vid den tiden på året men det är ju vanligt och ingår nästan alltid när man själv bokar sitt boende.
Eva
Och nu ska jag gå tvärtemot, för att krångla till det för er;). Visserligen är jag stor förespråkare för resande på egen hand, har själv bara åkt charter med hotell de två första gångerna jag var i grekland, 22 respektive 20 år sen... Men om ni nu aldrig rest över huvud taget - varför inte göra det så enkelt som möjligt för er och faktiskt välja charter?
Ni vet exakt vad ni får (om ni är noga med bokningen och kollar balkongalternativ osv) osv, ni vet exakt vad det kostar redan innan ni åker, ni kan välja pool, AC osv och ni har reseledarkontakt om nån skulle bli sjuk.
Jag kan egentligen inte se vad ni förlorar. Det är både enkelt och bekvämt och ett bra sätt att hålla koll på kostaden.
Men: rädsla för att bli lurade och stå utan pengar och boende - den ska inte hindra er för att åka på egen hand. Det blir ni inte.
Jag förstår er undran inför valet mellan charter och boka själv, har precis samma tankar vad det gäller Thailand.
Skulle bara vilja komma med ett enda råd; ät grekiskt!! Det tog mig många år (tyvärr) att komma på att det är grekisk mat man skall äta!
Allt för många kommer hem efter en resa till Grekland och sumerar den med att resan var toppen, fast inte maten...
Och det är klart äter man souvlaki varje dag, då blir det enformigt :eek::D
// Helén
Om det är första resan på väldigt många år - jag skulle nog boka charter. Då vet du vad ni har bokat och vad som ingår. Då slipper man fundera och undra.
Och en sak! Om ni har två barn under 17 år så kan ni dra nytta av barnpriser som charterbolagen har! Det kan bli billigare än att boka själv. Barnrabatterna kan vara riktigt saftiga, på vissa utvalda hotell. Alla charterbolag har nog dessa rabatter, tex Apollo har vissa hotell som de kallar för Family, det innebär att barnen får rabatt.
Du har säkert rätt Gita att charter är tryggare men just på Naxos och en del andra cykladiska öar är det enkelt att ordna eget boende. Det finns stort utbud och priserna är mycket lägre i lågsäsong.
Samtidigt bör ni som frågar nog välja det ni känner blir tryggast för er. Lycka till med planerandet.
Eva
Hej!
Ny på forumet och ny på att resa utomlands.
Välkommer till Kalimera!
Varför vi väljer just Grekland som första utlandsresa, det är nog mest för att vi hört så mycket gott om befolkningen där samt att det verkar så himla fint där!
Mycket tacksam för era synpunkter och förslag!
Att Grekland är mycket fint och gästfri land är en verklighet. Risken att åka till Grekland är att man blir fast när man åker dit! :D
Enigma
Risken att åka till Grekland är att man blir fast när man åker dit! :D
Enigma
Ja, det är sant! Och sedan längtar man och längtar... och jagar billiga biljetter för att komma ner ofta!
Vill ni ta den risken? ;) :D
Skämt åsido - det blir nog bra hur ni än åker, charter eller flygstol. Det är en smaksak, vill ni ha allt ordnat innan eller vill ni improvisera lite mer på plats.
Det blir nog bra vilket ni än väljer!
karinafp
2009-10-07, 13:11
Om ni väljer Naxos, tycker jag det är absolut enklast att ta en charterresa. Visserligen lär det inte bli några problem att hitta boende där, men att ta sig dit på egen hand kan vara litet knepigt om man inte är van resenär. Det går ju inga direktflyg dit, utan man måste åka båt, vilket inbegriper att ordna transfer mellan flygplatsen och hamnen, att studera flyg- och båttidtabeller samt att fixa båtbiljetter. Som charterturist har man ju hela transfern ordnad, och reseledare som tar hand om eventuella frågor och problem. flabb_flab
Annars finns det ju ett stort antal mycket trevliga öar dit det går direktflyg.
Karin
som alltid längtar ner
Håller med Karin:rolleyes: Det finns massa trevliga öar man kan flyga direkt till. Man måste inte till Naxos;):)
Men jag tycker att det känns nog tryggare att resa charter när man skall åka för första gången.
Lycka till vad ni än väljer för ö:)
Riittabye_bye
Ja jag skulle nog också rekommendera charter allra första gången till Grekland. Så har nog de allra flesta av oss här börjat våra Greklandsresor.
Kanske det blir något dyrare, men på en vecka så sparar ni istället antagligen mycket TID istället och det är ju också "pengar"
Leta ni igenom alla öar med flyg direkt och se vilken plats som skulle passa er bäst...Glöm inte Parga på fastlandet, där finns mycket av det ni vill ha. När ni sen bestämt er för resmålet så kan ni här på Kalimera få många tips!
Lycka till!!
Lissi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.