handdator

Visa fullständig version : Ellotia - Tips om en skön oas (= taverna) mitt i "stå-hejet".


bab_orust
2005-10-04, 20:16
Blir du trött, irriterad och utless på de aggresiva säljarna och "inkastarna" till restaurangerna i hamnområdet i Chania?
Man vågar knappt "snegla" på en matsedel förrän dom är på en som hökar.

Då kanske det här tipset kan komma väl till pass.
Av en slump hittade jag och min fru tavernan Ellotia. Vi kom in i en smal gränd och fann en dörr i husväggen, som vi trodde ledde in till en inomhus-restaurang, men det var i stället en inbyggd gårdsplan med himlen och lövverket från ett stort gammalt träd som tak. Bara ett stenkast från storstadshetsen fann vi denna oas med undebart lung och avstressande miljö och fantastiskt duktig och trevlig kock och servitör (mor och son) och ingen agrresiv "marknadsförare".
Bland rätterna i menyn fanns 4 bl.a. inhemska specialitéer, som mamma lagade med stor omsorg och finess. Vi rekommenderar ett val av någon av dessa tillsammans med husets vin, som var av mycket god klass - och allt till en human prislapp. Sonen i huset gillade och spelade musik av den kände grekiske tonsättaren Enaroudaikes (känd för "soft" filmmusik) som gav en perfekt inramning åt middagen.
Jag skulle kunna berätta mycket mer om det här stället, men nu hoppas jag att er nyfikenhet har retats så att ni vill pröva själva.

.....och hur hittar ni dit?
Om ni går huvudgatan Halidon ner mot hamnområdet, så precis när ni passerat den s.k. Lädergatan (Irtakina), så vikar ni av till vänster och kommer, efter ca 15 m, fram till en park med uteservering. Vik av till höger när ni kommit fram till parken och fortsätt sedan rakt fram ca 30 m. Ni har nu lämnat parken och kommit in i en smal gränd och nu står ni framför ingången till Ellotia - lyckans ostar.
Den exakta adressen till Ellotia är: 1'e Parodos Portou 6

Ha en trevlig njut-kväll !!!!!

guppel
2005-10-04, 23:17
Ibland när man är nere på Kreta så säger vi
- Fyy f-n vá' vi har de' bra !!!!!!!!!!!!

Detta tips verkar vara i smakrikningen......

Goliat
2005-10-04, 23:42
Om jag styr mina fötter åt Chania-hållet nästa gång jag är på Kreta, kan jag mycket väl hamna på denna (som det låter) trevliga restaurang. Tack för tipset!

Göran

myssa
2005-10-05, 18:29
tack för tipset.
detta lät precis som ställen jag gärna äter på.
så detta testar jag i juni först(snyft) nästa år.
kram myssa....

Egoina
2005-11-01, 13:20
Jag och min sambo hittade denna mysiga restaurang av en slump i somras. Vi var på Kreta för första gången, och blev lite trötta :cool: på alla inkastare vid hamnen, så vi promenerade runt lite...och vips, så hade vi hamnat där. Kan verkligen rekomendera det! :)

ramses
2005-11-11, 09:18
Dit kan vi säkert försöka ta oss. låter bra. då vi åker ner med Sterlig och kommer fram på kvällen har jag bokat boende genom ving, har ingen lust att gå och leta på kvällen. dessutom fyller vår dotter år på resdagen, kanske kan vara lämpligt att gå till Ellotia för födelsedagsmiddag när vi checkat in? Längtarsnyft_drop

Marianne
2005-11-11, 10:23
NU har jag skrivit ut det här tipset - bara jag hade läst det innan vi kom tillbaks till Chania efter vår vistelse i Paleochora i oktober. Där upplever vi aldrig inkastare minsann. I Paleochora alltså.

Efter några vandringar på hamnen i Chania där vi just upplevde "hökarna" så snart vi ville kasta en blick på matsedeln, ja bara man "sneglade" lite ditåt och gärna hade velat stå i lugn och ro och tittat. De frågade snabbt varifrån vi kom, eftersom de ville hämta matsedel på holländska, om vi nu var holländare! Själva tycker vi det är lättare att se på en grekisk/engelsk matsedel än om den är översatt till svenska eller något annat språk. (Ex.: Både keftedes och soutsoukakia kan man föreställa sig översatt till köttbullar, och det är ju en himla skillnad på rätterna.)

Det är synd att det ska vara så otroligt turistiskt i hamnen, för visst är det flott att sitta där en kväll och speciellt med fullmånen på himlen, det är en helt speciell upplevelse. Men lite mindre "aggressiva" inkastare hade varit passande. Det är svårt när man kommer dit efter att ha varit på en mycket lugnare plats.

Jodå, vi hittade också många trevliga ställen i bakgatorna nästa dag, men det här tipset provar vi också gärna någon gång. Tack för det!

Marianne

lille
2006-07-11, 20:11
Tusen takk for et fantastisk tips! Etter litt leting fant vi fram til Ellotia. Bare tilfeldig at jeg kikket inn smuget bak internettkafeen :).

Men du verden for en fredens oase.... Det var nesten magisk å komme inn porten hos Ellotia, bort fra butikker, shopping, tjas og mas. Her var det en helt spesiell atmosfære, så stille og fredelig. Maten var også veldig bra, og den var i tillegg dekorert vakkert. Ingen tvil om at dette var feriens høydare. Anbefalesklapp_klapklapp_klap

Hilsen Lille

Ewaki
2006-07-16, 17:52
Tack för tipset! Åker snart till Chania för, jag tror, tionde gången, var där första gången i början av åttiotalet. DÅ var där inga aggressiva inkastare, turismen låg i sin linda man fick en stor öl och en Frappe´för ca 100 drachmer...nere i hamnen. Det hände ett antal gånger att jag och mitt ressällskap betalade dubbelt för att vi tyckte att det blev för billigt och att det måste vara något fel. Nästa gång vi dök upp fick vi ju vår öl och vår frappe "gratis"- redan betald alltså.Med åren har jag sett utvecklingen ( eller vad man skall kalla det?) och utbyggnaden.. men återvänder som sagt. Blir där vecka 31 och bor i Agia Marina. Längtar!!!!! Skall leta mig fram till Ellotia- helt klart. / Ewaki

Bajenleker
2006-07-17, 10:54
Jag hittade fram till haket, me det var förmiddag och stängt.
Som sagt förat vänster efter "lädergatan", sen första höger, vid ett internetcafé.
Sen ligger det rakt fram i ett hörn, bakom en järngrind, som ju var stängd.