handdator

Visa fullständig version : Tillbaka på Kreta igen


bocina
2009-09-28, 22:47
Så är vi tillbaka i vårt älskade Plakias igen. Jag var visserligen här så sent som i juli, och Cina har inte varit här sen i påskas men det känns både som länge sedan och alldeles nyss.
Plakias är känt som ett "blåshål" och det stämmer verkligen. Ena dagen lugnt med nästan ingen vind, och nästa dag så river det i byarna så man tror att allt skall blåsa bort.

Den här veckan är vald med omsorg. Den 27 september varje år anordnar Finikas kommun (dit Plakias hör) Turisten Dag. Då spärrar man av hela torget och ställer upp långbord med bortåt 500-600 sittplatser (plaststolar, vad annars) och en stor scen. Livemusik, folkdansuppvisningar och, framför allt, massor med grekisk, hemlagad, mat. Allt gratis - kommunen bjuder. Tal av borgmästaren m fl - nöjda turister är de bästa ambassadörerna.

Idag har vi äntligen fått igång en fast Intenetförbindelse! Tog bara ett halvår vilket får betraktas som snabbt. Vi har redan fått kommentarer från grannarna om hur vi lyckats med det.

Stärkta av den framgången och att vi idag också fick en parabol monterad, åkte vi till Rethymno och köpte en TV. Säg den glädje som varar. TVn fungerar, digitalboxen (som vi hade med från Sverige) verkar fungera, men vill inte "prata" med varandra. Nåja, inte helt överraskad, så imorgon får vi föröka kontakta support alternativt få hit någon expert som akn hjälpa oss. Ett alterrnativ, möjligen, är att köpa ett grekiskt abonnemang. Grekiska kanaler kan kanske vara ett sätt att snabba upp inlärningen av grekiskan, men de har även BBC m fl engelskspråkiga kanaler.

Denna gång har vi även min mor (81 år) med oss och hon verkar trivas kanon. Hon försökte med allehanda undanflykter innan, sover dåligt, ont i benet m m, men vi framhärdade och sa att hon kan väl lika gärna sova dåligt i Grekland som hemma - vad är skillnaden? Nu tror jag dock att hon faktiskt sover bättre, och benet krånglar inte lika mycket, men det sitter lite hårt åt att erkänna det ;-)

Vi var ner på stamlokuset Sifis och åt ikväll, han hälsade särskilt på modern och hon njöt av hans fantastiska mat. När notan kom så rundade han av neråt, dricks var det inte tal om, han sa att det ordnar vi i morgon.

Den sedvanliga Raki'n avnötjs, och även om modern tyckte den var stark, så drack hon hela utan knot. Vi övertygade henne om att den hjälper mot allt från sömnlöshet till benvärk (jo, den gör faktiskt det), och själv tar jag alltid den i rent förebyggande syfte.

På återhörande
BoCina

bocina
2009-09-29, 07:58
Ny dag, solen på väg upp över bergen bakom huset. Jag tar en morgonprommenad med Bosco (= Chihuahua) till bagaren för att köpa färskt bröd. Som vanligt kommer det vindbyar som river i lite då och då, men solen värmer redan. Temeraturen är 21 gr och den har inte varit under 20 gr i natt heller.

Idag ligger mörka moln ute över havet men istället är det klart över bergen där molnen annars brukar fastna. Kanske läge att ta en utflykt till Lappa/Argiroupoli idag och ta en paus under träden vid vattenfallen.

Utöver det så blir det nog bara en dag i lugnt tempo hemma på terassen. Kanske binda upp vinrankan lite så den står pall när höstvindarna drar in. En god bok och en liten ouzo-meze, man behöver inte mer än så för att må bra.

BoCina

Athanasia
2009-09-29, 08:22
Det låter härligt !!:)

Goliat
2009-09-29, 11:47
Vad du frestas!! Det låter underbart! :)

Här i stockholms-trakten börjar temperaturen krypa ner mot nollan nattetid (inatt 3.5). Jag längtar verkligen tillbaka till Makrigialos nu... Som tur är har jag många bilder från förra resan (och en reseberättelse att författa) så jag lever på minnena just nu.

Ha det gott i solen!
Göran

Lissi
2009-09-29, 11:57
Låter helt underbart!! Har ni eget hus där eller långhyr ni???

Lissi

Kalimera
2009-09-29, 12:59
Ny dag, solen på väg upp över bergen bakom huset. Jag tar en morgonprommenad med Bosco (= Chihuahua) till bagaren för att köpa färskt bröd. Som vanligt kommer det vindbyar som river i lite då och då, men solen värmer redan. Temeraturen är 21 gr och den har inte varit under 20 gr i natt heller. Det låter ljuvligt! Är inte alls avundsjuk. :o

En god bok och en liten ouzo-meze, man behöver inte mer än så för att må bra.Vill också var där nu. snyft_drop

bocina
2009-09-29, 14:16
Hej Lissi,
vi har ett eget hus där sedan december 2008.
Det är en väldig skillnad mot att bo på hotell, eller långtidshyra. Nu kan vi i princip resa ner med ett litet handbagage (fast ännu så länge är det fortfarande lite smått och gott som behöver kompletteras så vi har full väska ner och tom väska hem).
Känns verkligen "hemma" och faktiskt inte så vemodigt när man skall åka hem. Vi vet ju att vi snart är där igen.

BoCina

Lissi
2009-09-29, 14:20
Låter bara helt underbart!!!!

Lissi

Monica P
2009-09-29, 14:57
Jag tror, nej vet, att det blir fler och fler som gör som ni, skaffar något eget i Grekland. Alla sådana personer är högst välkomna ! Hantverkare får uppdrag, affärer och bagarbilar får kunder, något nytt och intressant att prata om på platian ...enligt en mäklares beräkningar finns det cirka 8 miljoner nordeuropeer /eller var det 80???)som är nära pensionen, varav många kommer att vilja bo åtminstone periodvis i sydeuropa !

För att inte tala om de kulturella inflytandena...djurskyddsföreningar, konstnärskolonier, kursverksamhet, nya idéer.

Man ser oss " legala invandrare" (till skillnad för den olyckligtvis mycket impopulära illegala sorten) i mycket positivt ljus. Jag känner detta mycket starkt och hoppas att det kommer att vara så för er andra som också tänker sig längre vistelser här.

Så, BoCina, lycka till med grekiskan och alla bekantskaper ni får framöver!

bengtv
2009-09-30, 16:09
Jag vill bara lägga ett inlägg om den härliga fest som beskrevs i denna tråd. Jag och min fd sambo var av en ren tillfällighet i Plakias den 27 sept för ett antal år sedan. Visst såg vi alla reklamskyltar för "day of tourist", men vi hade då ingen aning om vilken fantastisk fest vi fick vara med om. Det var massor med människor. En mix mellan turister och greker. Dans sång musik och naturligtvis lite tal. Då med budskapet: Åk hem och be era vänner besöka oss i Plakias.
Maten bestod av buffe med allt möjligt hemlagat. Dessutom fanns fantastisk efterrätter.
Matborden var minst 20 m lång.Otroligt gott. Vinet fylldes på allt eftersom kvällen fortskred.
Minns att vi gick hem med ett leende på läpparna efter en oförglömlig kväll. Så mitt budskap är: Åk till Plakias om ni har möjighet och var med om denna årligen återkommande byfest. Genuinitet och äkta glädje på hög grekisk nivå!!!!
Vi var där året efteråt också och hade lika trevligt. Tyvärr har jag inte varit tillbaka sen 2004, men blir glad och läsa att festen fortfarande finns kvar. Nästa år den 27 september åker jag igen. Nån som vill med??? Bengt

solvarm
2009-09-30, 20:01
ska åka till Plakias 10 okt... hur varmt är det där nu? blåser det väldigt stora vågor?Är det mygg om kvällarna`?

bocina
2009-09-30, 21:42
Hej,
kul att det är så många som läser våra inlägg, och att det finns fler än vi som upptäckt Turistens dag (Bengtv). I år var det tyvärr en av de blåsigare dagarna just den 27:e men det var lika trevligt ändå.

Just nu sitter vi på takterassen (22.20) med en ljuslykta, en stjärnhimmel som man aldrig ser hemma (iaf inte i Stockholmstrakten) och ca 25 grader och vindstilla.

En kopp kaffe akompanjerad av cikadornas "sång" blir som så ofta en perfekt avrundning av dagen. Sen sover man sött.

Solvarm, några mygg har vi aldrig sett eller märkt här, men det sägs att det kan finnas några ibland. Jag tror inte att du kommer att få några problem med dem i oktober. Visst blåser det ibland, och ganska rejält också men sen kan det vara dagar med nästan vindstilla igen. Om det går vågor vid strande i Plakias, så finns det andra mindre stränder inom 1-2 km där det då är lugnare.


Monica P, skönt att höra att "vi invandrare" sannolikt tas emot positivt. Vi har haft lite funderingar och oro för att vi skall betraktas som "störande" element hos ortsbefolkningen. Vi försöker till exempel att i möjligaste mån gynna de lokala, åretruntöppna verksamheterna. Vilket iof inte är något problem här där en av de, i vårt tycke, bästa tavernorna (Sifis) är just den som är öppen året runt. Många här känner redan igen oss, åtminstone när vi har Bosco (vår chihuahua) med oss. Utan honom är vi lite mer anonyma, iaf nu under turistsäsong. På vintern märks vi nog även utan hunden.

Hälsningar
BoCina

Monica P
2009-10-01, 13:00
...och ni kommer att få svar många gånger på frågan "varifrån kommer ni? Tycker ni om Plakias? " så det är lika gott att ni övar in frasen genast:
"ímaste apo ti Suidía ke mas arési polí ed´å"..

nekjam
2009-10-01, 13:33
Hur vet m an vilka restauranger som är öppna året runt i Rethymnon och likaså supermercados och barer?
Vill ju gärna gynna dessa.

bocina
2009-10-01, 16:54
Hej,
tja, det kan man nog inte veta förrän man varit där vintertid. En möjlig ledtråd kan kanske vara att försöka se skillnad på "turistkrogar" och de mer "grekiska". Jag vill minnas att merparten längs stranden, ända från de som ligger runt den gamla Venetsianska hamnen fram till det nyrenoverade "taxitorget" är stängda på vintern. Ett eller annat café har dock öppet även vintertid. Från taxitorget och vidare längs stranden österut är det inte heller mycket öppet när turistsäsongen tagit slut.

Det är nog i Rethymno som på många andra platser, att på bak- och sidogatorna hittar man de små genuina, och ofta åretruntöppna "grekiska" tavernorna.

Hälsningar
BoCina

bocina
2009-10-01, 20:36
Torsdagar är marknadsdagar i Rethymno. Jag och modern skulle ta tur dit, inte för någon direkt shopping, utan mer för att titta. Tidigare hölls den på parkeringen brevid stadsparken, men stadens styrande tyckte inte att det var en lämplig plats, så de anvisade istället en temporär plats i nya hamnen. Tanken var att de sedan efter några månader skulle anvisas en permanent ny plats. Det är nu drygt sex år sedan! I somras blev marknaden bortkörd från hamnen, utan ny plats. Först protesterade man på sydeuropeiskt vis genom att hålla marknaden på gatan utanför! Bråk och kaos förståss, vad annars? Så tog man helt sonika och annekterade den ursprungliga parkeringen, och där verkar det nu som om de får vara igen - tills någon beslutar att de skall bort igen.......

Jag brukar inte vara blyg när jag kör bil i Grekland, varken när det gäller att ta sig fram eller att "tappa" bilen på grekiskt manér (har taxiförarblod i ådrorna efter många år som taxiförare i Stockholm). Men idag räckte det inte. Vi snurrade runt i nästan 45 minuter innan jag gav upp och körde till den stora avgiftsbelagda parkeringen nedanför Castrot bakom Venetsianska hamnen. Det är en bra bit att gå tillbaka till marknaden därifrån, men vad göra? Modern var i god form så det gick utan problem.

Vandrade sedan genom gamla stan tillbaka mot bilen, förbi alla tingeltangel- och turistaffärer. Men man kan här och var hitta små guldkorn. Bl a finns på Paleologou en liten affär som säljer en fantastisk olivoljekräm och sköna, dryga tvålar. Den drivs av en äldre tysk dam (öppen året runt) som alltid bjuder på lite "hostensaft" när man handlar. Vi besöker den nästan varje gång.

Sen till Taverna Knossos vid Venitianska hamnen. Visserligen en turistkrog i den bemärkelsen att den ligger bland alla andra turistkrogar kring gamla hamnen, men den har de klassiska grekiska stolarna i blått och de har de nödvändiga "söldukarna" (tack Arne, visst var det du som myntade uttrycket?). Den drivs av samma familj sedan 70-talet och har god "hederlig" grekisk mat.

Sen hemåt igen, fast först via "parabolmannen" för att diskutera lite tekniska frågor kring hur det fungerar med digitalbox m m för att få svenska kanaler även här. Det skall gå säger de, men vi får låta det anstå till julbesöket.

Nu blir det kaffe i månljuset på takterassen innan vi får välförtjänt nattvila.

Kalinichta

BoCina

solvarm
2009-10-01, 21:53
Tack för att du svarade, nu börjar jag bli riktigt otålig att få komma iväg. Här byter kulingvarningarna om med varandra svarta moln o hagelskurar.. brrrr... måste ju bara vara bättre där i Plakias!

solvarm
2009-10-01, 22:00
Passar på ännu med en fråga, har inte rest på lääänge så ursäkta om jag verkar lite korkad. Men hur är det med adapter nuförtiden? behövs det eller ej? lite jobbigt om vägguttagen ej passar att ladda telefon i ..hmm
Finns det bankomat i Plakias där man kan ta ut kontanter med VISA?

bocina
2009-10-01, 22:10
Hej Solvarm,

Absolut, just nu sitter jag i månskenet på takterrassen och skriver inlägg på Kalimera, kollar lite mail och bloggar.

Det är ca 22-23 gr och vindstilla, mörkret känns som en skyddande filt och, förutom cikadorna, så är det en och annan bil som åker förbi på vägen samt en och annan granne i området som slamrar med lite porslin (inte störande).

Det är underbart att sitta här och filosofera (nuförtiden gör vi ju även det via Internet ;-)) tillsammans med alla andra Kalimerianer som tar del av våra korta essäer från Kreta. Precis som vi, när vi är i Sverige, med förtjusning tar del av andras resebrev och inlägg.

Vi satt här ikväll och funderade på att kanske ordna en Kalimeraträff här i Plakias nästa Turistens Dag, dvs den 27 sept 2010. Kanske något att se fram emot?

Inga löften ännu, men vi brukar vara här sista veckan i september så varför inte?

Kalinichta (igen)
BoCina

inkfish
2009-10-01, 22:46
Absolut, just nu sitter jag i månskenet på takterrassen och skriver inlägg på Kalimera, kollar lite mail och bloggar.



Det är lite tortyr att läsa sånt här;):)...

Det kittlar verkligen den där fantasin om att nångång, kanske kanske kanske äga något i Grekland.

Jag har alltid sagt ALDRIG men under sommaren har jag överdoserat på tv:s En plats i solen, där folk köper hus och lägenheter utomlands i parti och minut - och det är livsfarligt att titta på sånt.

Och sen kommer den här tråden... Det är härlig läsning och ni är verkligen att gratulera:)

bocina
2009-10-02, 07:02
Hej,
vägguttagen i Grekland är lika som i Sverige så alla kontakter passar. Det finns bankomater i byn, 4 st om jag inte kommer ihåg fel.

BoCina

Monica P
2009-10-02, 09:23
Här var det också en alldeles underbar kväll/natt , svårt att bestämma sig för att gå in och sova. Ingen mygg, flugorna har somnat...
-och, BoVCina, nu får vi fråga nån av de alla kloka och initierade på Kalimera: vad är det som spelar fiol nattetid? Det är inte cikadorna, de har lagt av för säsongen. Det är nån nattinsekt och jag får inget vettigt svar av såna jag frågar. Entymologer, hör av er!

bocina
2009-10-02, 21:44
Dagen fördrivits med lite småplock hemmavid. Fortsatt varmt och vindstilla. Skaffat tillbehör och delar till bevattningsanläggningen och byggt om den så våra krukor med Bouganvilla, vinranka och citronträd skall må bra trots att vi inte kan se till dem.

Vi (ägarna till husen) måste bilda någon form av "styrelse" som kan verka för samtliga gentemot omvärlden (typ den svenska motsvarigheten "tomtägarförening eller samfällighetsförening). En av initiativtagarna kom ner idag och vi bjöd in henne och hennes väninna på ett glas vin för att diskutera lite kring aktuella frågor. Det blev en dryg flaska innan skymningen föll och vi tog oss ner till byn för lite kvällsmat.

Det märks att det är fredag (borde inte vara någon egentlig skillnad på en turistort) för det var betydligt mer folk i rörelse än de senaste kvällarna. Sifi hade det stressigt när nästan alla bord blev besatta samtidigt. Som vanligt god mat, hans ugnsbakade Feta är ljuvlig.

Sen avrundas kvällen med en kaffe på takterrassen. Fullmåne och lite molnslöjor som drar förbi. Måste knyta oss strax, för hustrun och hunden måste lämna oss redan vid 04.30 för hemfärd med Olympic och SAS. Modern och jag åker med Norwegian (som av någon underlig anledning inte tillåter djur) kl 20.50 så vi kan ta det lugnt en dag till.

Kalinichta
BoCina

inkfish
2009-10-02, 22:03
Ser Plakia Panorama i ditt album, är det alltså där ni har lägenheten? Ser väldigt fint ut:)!

bocina
2009-10-03, 14:38
Så närmar sig avfärden. En vecka går alltför fort, men jobbet tillåter inte mer.
En, som vi tycker, stor skillnad när man har eget boende jämfört med hotell är att man slipper allt strul med packning och vart man skall ta vägen från det man måste lämna rummet tills planet går. I alla fall om man åker hem med sena flyg.
Nu tar vi det lugnt, städar av lite och packar så sakteliga (dessutom väldigt lite som skall med hem) och jag har just tagit ett sista dopp i poolen. (Inkfish, det är poolen i vårt område som du ser på första bilden i albumet, vårt hus ligger strax till vänster utanför bilden - bara ett stenkast från poolen).
Om en stund åker vi ner till Sifis för lite mat innan vi framåt 17.30-tiden låser huset och styr kosan mot flygplatsen.

Har redan börjat längta till nästa resa - 19 december bär det av igen!

Jassas,

BoCina

inkfish
2009-10-03, 15:22
Det ser fint ut!

Måste vara betydligt lättare att resa hem när man vet att man snart ska tillbaka - till sitt eget.

Ska bli spännande att se vad ni rapporterar i jul när ni är nere igen:)

Kalimera
2009-10-07, 12:48
Har redan börjat längta till nästa resa - 19 december bär det av igen!Men så bra, då har vi något att se fram emot här på forumet. klapp_klap

bocina
2009-10-07, 22:08
Kul när folk läser - och kommenterar. Det blir genast mer meningsfullt eftersom man oftast får en omedelbar feedback - det sporrar till nya inlägg.

Har vi (ni) tur så kanske hustrun kan börja delge lite av sina tankar redan i början av december, hon tar hunden med sig och åker redan den 6 december. Och, ingen returbiljett bokad ännu!! Vem vet, det kanske blir lite läsvärt hela vintern :-)

BoCina

inkfish
2009-10-07, 22:56
Ni kan nog vara helt lugna på den punkten, ju längre in i vintermörkret vi kommer, desto mer svältfödda på Greklandsinfo kommer vi att vara!

Det låter så härligt med den där vinteröppna tavernan med den goda maten som du skrivit om. Glöm inte att berätta vad ni äter för jul- och nyårsmiddagar där:)