handdator

Visa fullständig version : Var på Lefkas...

Tassetroll
2005-10-04, 15:27
... ska man bo?
Sitter och spånar inför sommaren -06 då jag och sambon tänkt spendera 2 veckor i början av september i Grekland. Ett av resmålen som är på tapeten just nu är Lefkas. Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol, bad, god mat och som inte behöver hålligång men ändå inte vill ha det "dött". Vi vill också kunna åka på lite utflykter under dessa 2 veckor.
Är Nidri den bästa orten? Hur ser badet ut i Nidri? Finns det ok bad på gångavstånd från stan?

Jag blir jätteglad om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

//Tass tass...

Tassetroll
2005-10-11, 14:59
Inte någon som vill svara :( ?

Ruby
2005-10-11, 15:15
Inte någon som vill svara :( ?Agios Nikitas (http://www.kalimera.nu/forums/search.php?searchid=82707) på västkusten är en favorit hos många här på Kalimera, så det finns en del att läsa om det stället. Det är också den enda ort jag har besökt förutom huvudstaden och jag är mer än nöjd med mitt besök. :)

Ruby

Krukan
2005-10-11, 15:17
Hej Du Tassetroll,
Var på Lefkas för så där en 5 år sedan och vi bodde i Nidri i två veckor.
Vi tyckte det var härligt. Stranden (som dessutom gav härlig naturlig skugga) dög om man inte orkade ta sig iväg någonstans men det finns mycket bättre. Men Nidri är ett bra utgångsläge tycker jag.
En strand/ö som snabbt blev en favorit var .... fasiken har glömt bort namnet. Men vi tog bilfärjan som skulle till Athen och hoppade av vid första ön. En lugn och skön strand med otroliga snorklingsmöjligheter. Även en mysig liten ö om man vill gå på upptäcksfärd när man blev lite rastlös.

Sedan går där ju utflyktsbåtar från Nidri dagligen till alla möjliga omkringliggande öar, det är ju en riktigt skärgård där.

Med buss eller hyrd bil/moppe tar man sig lätt runt ön och alla skiftande stränder. Underbara stränder!

Från Nidri kan man dessutom vandra inåt ön och besöka ett härligt vattenfall med iskallt vatten, där dom mest våghalsiga (icke fryskyllingar som jag) tog sig en dusch/bad.

Lefkas är absolut en ö vi kommer att besöka igen.
Vi var där dom två sista veckorna i september.
Då hade det så smått börjats stänga igen här och var, men det mesta var öppet. Då, för 5 år sedan, i slutet av september, var där inget störande disco....mest restauranger/tavernor

Go for Lefkas!

Hälsningar
//Gunilla
Glädje är själens hälsa

Tassetroll
2005-10-11, 15:23
Tack för svar Gunilla och Ruby! Ska läsa på lite mer om Agias Nikitas. Är lite rädd att det ska kännas för litet... Nidri låter faktiskt mer och mer lockande.

//Tass

Ruby
2005-10-11, 15:26
Tack för svar Gunilla och Ruby! Ska läsa på lite mer om Agias Nikitas. Är lite rädd att det ska kännas för litet... Nidri låter faktiskt mer och mer lockande.Jo, det är litet, men det var mycket turister när jag var där (i juni). Och det finns bussar, badbåtar, moppeuthyrning osv. om man skulle vilja se något annat. :)

Ruby

PO
2005-10-11, 15:42
Ja vill Du ha det minsta rock n´roll så ta Ag. Nikitas till utflyktsmål i stället, här stannar klockan om Du inte har en bra bok med Dig.
Nidri har det största utbudet av mat och nöjen, stranden är helt ok. Fast stan består av huvudvägen på ön med dieselbröl och rök. Strandpromenaden är dock fin och utsikten mot öarna intill är kanon.
Ni "måste" lägga lite slantar på ett fordon, resten av ön är jättevacker.

Gammalt resebrev från 2002 (http://hem.tyfon.net/wa0263/lefkasbrev.htm)
//PO :)

Lissi
2005-10-11, 18:23
När vi var på Lefkas -93 bodde vi i Nidri och då kunde man inte bo på västra sidan av Lefkas om man inte hyrde privat.... Lefkas är lite "tråkig" på det sättet att de bästa stränderna (och de ÄR verkligen fantastiska) ligger på västra sidan, medan turistorterna ligger på östra sidan...Stränderna var inte alls så bra där..... Vi åkte vespa över till västra sidan VARJE dag för att bada! Nu kanske det är annorlunda....Året efter åkte vi till Kefalonia! DET VAR EN HÖJDARÖ!!!!! Ni är säkra på att ni ska till Lefkas?? Jag tyckte att Nidri var tråkigt! Vi var där 8år senare bara på dagsbesök från Parga och då var det ÄNNU tråkigare..bara hotell och inte så genuint...

Eva L
2005-10-11, 20:07
Nidri är en av dom tristaste turistorter jag besökt i Grekland. En lång tråkig gata som i högsäsong liknar trafikstockningarna på Essingeleden. Stinkande avgaser och inga carmiga gränder. Inte mycket till grekisk vardagsliv heller. Massor av mygg. Var där några dagar för 15 år sedan och träffade några trevliga människor och åt en del god mat vilket tillsammans med underbara stränder var behållningen. Bra med utflyktsbåtar och möjligheter till härliga båtturer.
Måste finnas trevligare ställen att bo på.

Eva

Eva L
2005-10-11, 20:15
Dom underbara stränderna låg inte i Nidri men även där var det ok att bada tidigt på dagen, för sen kom myggen och då var det inte kul längre.

Eva

Ivi
2005-10-11, 20:46
Håller med om att Nidri som ort inte är någon höjdare precis, men som utgångspunkt för utflykter var det helt OK att bo där. Plågades dock inte av mygg alls i slutet av juni 1998, då vi var där. Kanske är det olika mycket av dessa plågoandar där precis som det kan vara hos oss härhemma i Norrbotten? :confused:

Ivi

Tassetroll
2005-10-12, 15:31
Hmmm.. jag kanske måste revidera mina resplaner. Nidri verkar ju inte vara så bra som jag trodde...

Anna Pernilla
2005-10-12, 17:52
Lefkas är ju min favoritöklapp_klap å jag har inga problem med att bo i Nidri.Badar dock aldrig i bystranden utan har alltid hyrt mig en scooter som jag åker till de fantastiska stränderna runt om på ön_B-anana !Det är väl inte den mest genuinaste by jag varit i.Det finns en huvudgata med barer och souvenirbutiker,samt en strandpromenad med mera barer.Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.Men till sådanna ställen kan man göra utflykter till;) .Å du har som sagt både båtutflykter samt fordonsutflykter du kan göra.Mygg har jag heller aldrig sett skymten av under mina augustisemestrar där.Men de finns där har jag hört:rolleyes: .Ön är så grön och vacker så jag tycker absolut du skall resa dit !

epiros
2005-10-12, 18:07
Det tycker jag med du skall göra, o Nidri är inte så hemskt som det låter, Lefkas är en läcker, grön skön ö där det finns mycket att upptäcka, se o göra. Några kilometer söder om nidri ligger t.ex poros med en fin strand. I Nidri kan du hyra små motorbåtar o ta dig ut bland de andra mindre öarna i närheten på egen hand, o ha pic-nic på nån fin strand m.m :) .

bye_bye Tommy

Eva L
2005-10-12, 21:51
Tommy enligt min mening är Parga rena paradiset i jämförelse med Nidri men det kan ju ha blivit bättre med åren. Ärligt talat den som vandrat bland choras gränder på Amorgos, försjunkit i en god bok i Folegandros chora, vandrat mellan Faros och Kastro på Sifnos, cyklat i staden Kos utkanter, sovit på en bänk i Aperi (Karpathos) och badat på baksidan av Spinalonga etc etc återvänder inte gärna till Nidri men tack och lov är ju smaken olika. För den kräsne Greklandsturisten är nog inte Nidri något lockande alternativ men kom gärna med motbevis.

Eva :)

Lissi
2005-10-12, 21:55
Jag håller faktiskt med Dig Eva!!!

epiros
2005-10-12, 22:16
Tommy enligt min mening är Parga rena paradiset i jämförelse med Nidri men det kan ju ha blivit bättre med åren. Ärligt talat den som vandrat bland choras gränder på Amorgos, försjunkit i en god bok i Folegandros chora, vandrat mellan Faros och Kastro på Sifnos, cyklat i staden Kos utkanter, sovit på en bänk i Aperi (Karpathos) och badat på baksidan av Spinalonga etc etc återvänder inte gärna till Nidri men tack och lov är ju smaken olika. För den kräsne Greklandsturisten är nog inte Nidri något lockande alternativ men kom gärna med motbevis.

Eva :)

Motbevis ?
Det ligger i den enskilde resenärens subjektiva upplevelse. Och därtill ser jag mig ikke kapabel att döma i målet. Har semestrat på Lefkas 3 somrar och bott i Nidri som inte är en genuin grekisk by, utan mycket inriktad på turism. Men jag har ändå funnit charm och trevligt bemötande av invånarna där.
Som charter-resenär är Nidri bra för där finns det du behöver av service, och det är därför en bra utgångspunkt för att utforska ön, tycker jag.

Men vill du resa för att uppleva ett genuint grekland får du klart resa på ett annat sätt och någon annan stans. Men Lefkas är en ö som sitter fast i mitt hjärta, och att bo i Nidri är inget jag föraktar :) .

Parga är ett helt annat paradis o av andra anledningar för mig;)

bye_bye Tommy

Eva L
2005-10-12, 22:34
Jag föraktar det inte heller men något lockande alternativ är det inte. Naturligtvis finns det trevliga människor i Nidri och även andra positiva saker men mindre byar som inte hade några särskilda sevärdheter innan omvandlingen till masscharterturistorter blir lätt väldigt trista även i Grekland.

Eva

epiros
2005-10-12, 22:42
Jag föraktar det inte heller men något lockande alternativ är det inte. Naturligtvis finns det trevliga människor i Nidri och även andra positiva saker men mindre byar som inte hade några särskilda sevärdheter innan omvandlingen till masscharterturistorter blir lätt väldigt trista även i Grekland.

Eva

Jo men frågan var: Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol o bad, god mat, inte håll igång men ändå inte dött ?

vad rekommenderar du då Eva ? På Lefkas alltså......................

bye_bye Tommy

Ruby
2005-10-12, 23:24
Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.Arkitekturen är inte så typiskt grekisk och blåvit på Lefkas och de andra joniska öarna (i alla fall inte det jag hann se på mina två veckor i somras), men det är väldigt fint ändå. :)

Ruby

PO
2005-10-12, 23:37
Vad tror Ni om Vassiliki, lugnare och renare än Nidri men livligare och fler restauranger än Ag. Nikitas? Tyvärr är jag så dement att jag inte kommer ihåg om stranden var nåt bra.//PO

Ruby
2005-10-12, 23:45
Vad tror Ni om Vassiliki, lugnare och renare än Nidri men livligare och fler restauranger än Ag. Nikitas? Tyvärr är jag så dement att jag inte kommer ihåg om stranden var nåt bra.//PODet går väl inte charter dit, eller? :confused:

Ruby

PO
2005-10-13, 00:19
Nej det får nog bli flygstol till Preveza och en bulle till Vassiliki.

//PO

Eva L
2005-10-13, 07:24
Jo men frågan var: Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol o bad, god mat, inte håll igång men ändå inte dött ?

vad rekommenderar du då Eva ? På Lefkas alltså......................

bye_bye Tommy

Nu har jag bara bott i Nidri privat dvs inte på något charterhotell och det var länge sedan så någon annan har säkert tips om bra boende. Agios Nikitas passerade vi och det skulle jag personligen föredra framför Nidri. Huvudstaden tillbringade jag en em i och inte heller den känns särskilt lockande.
Lefkas stränder är fantastiska och naturen grön men det är kanske inte för grönskan jag själv reser till Grekland i första hand eftersom vi har så grönt här hemma i Sverige. Det är mer den grekiska "själen" om jag nu får uttrycka mig så flummigt och det är för mig något jag kan finna på många platser i Grekland men tyvärr försvinner den känslan lite på allt för exploaterade platser där utvecklingen inte varit varsam.

Eva

epiros
2005-10-13, 08:37
Nej det får nog bli flygstol till Preveza och en bulle till Vassiliki.

//PO

Det kan vara en god ide´, om ni vill ha sol o bad, god mat och inte helt dött.

bye_bye Tommy

Krukan
2005-10-13, 12:58
Lefkas är ju min favoritöklapp_klap å jag har inga problem med att bo i Nidri.Badar dock aldrig i bystranden utan har alltid hyrt mig en scooter som jag åker till de fantastiska stränderna runt om på ön_B-anana !Det är väl inte den mest genuinaste by jag varit i.Det finns en huvudgata med barer och souvenirbutiker,samt en strandpromenad med mera barer.Inga sådanna där söta små gränder eller "blåvita" hus.Men till sådanna ställen kan man göra utflykter till;) .Å du har som sagt både båtutflykter samt fordonsutflykter du kan göra.Mygg har jag heller aldrig sett skymten av under mina augustisemestrar där.Men de finns där har jag hört:rolleyes: .Ön är så grön och vacker så jag tycker absolut du skall resa dit !
Håller helt ock hållet med föregående talare. Tyckte det var kanon att bo i Nidri, just för att det var så lätt att ta sig vidare. Men som sagt var det beror på vad man vill ha ut av sin semester och jag tillhör den rastlösa typen :o

//gunilla

Krukan
2005-10-13, 13:14
Jag håller faktiskt med Dig Eva!!!

Det gör inte jag!
Även jag har gjort de saker Eva beskriver och älskar det.
Men det är det som gör Grekland så fantastiskt, den ena semester är inte den andra lik.
Jag gillar även att få uppleva vardagsgreken och det tyckte jag att man kan få i Nidri. Nidri är vacker i sin fulhet, eftersom allt inte är så tillrättalagt för oss turister, åtminstone var det inte det då för en 5-6 år sedan.

//gunilla

PO
2005-10-13, 13:16
Apollo har kombinationsresor; ex.vis en vecka Lefkas, en i Parga.
Bussen tar mellan 1-1½ timme, jag skulle mkt väl kunna tänka mig detta.

//PO

Ivi
2005-10-13, 20:53
Apollo har kombinationsresor; ex.vis en vecka Lefkas, en i Parga.
Bussen tar mellan 1-1½ timme, jag skulle mkt väl kunna tänka mig detta.

//PO

Gjorde just detta 1998. Eftersom jag inte hade vågat mig på flygstol och öluffning då, var det helt perfekt att kombinera två öar. Parga (med omnejd) skulle jag gärna resa till igen, och även till Lefkas, men då skulle jag nog bo någon annanstans än i Nidri. I sanningens namn måste jag ändå säga att i jämförelse med Agia Marina på Egina (dit vill jag ALDRIG mer igen) är Nidri en riktigt trevlig ort ;)

Ivi

Anette
2005-10-14, 13:48
Hej!
Du har ett meddelande från mej ang Lefkas i din privata inkorg.

/Anette bye_bye

Olsson
2005-10-17, 08:27
Nidri är inte så tokigt som det låter här! Framför allt vill jag framhålla det som Tommy skriver - att man kan hyra en liten motorbåt och åka ut bland öarna. Vi hittade flera fantastiska små stränder som man bara kan ta sig till på detta sätt. (Saknade denna möjlighet i Parga.) Vi bodde på ett hotell i södra kanten av Nidri, där var lugnt och skönt och lagom gångavstånd till allt. Däremot var vi inte så förtjusta i Vassiliki som vi åkte till en dag. Ganska skitig strand och mer "stadsaktigt". Men mellan Nidri och Vassiliki finns en alldeles fantastisk strand som jag glömt bort vad den heter. Nåväl - ni kommer säkert att trevas på Lefkas, det är en jättehärlig ö. Och i kombination med Parga kan det bli alldeles, alldeles underbart. När vi åkte hem från Parga nu i september var det ett ungt par som skulle vidare till en vecka på Lefkas. Gissa om man blev avundsjuk ... /Olsson

Soleil
2005-10-23, 10:23
Vi har bott två gånger i Nidri. Det är en trevlig turistby och den bästa stranden i byn finns i Perigiali. Det blir ungefär en kilometer att gå från byns "kärna" till Perigiali. Det finns hotell också i Perigiali där vi bodde första gången vi var på ön.
Det trevligaste stället att bo på i Lefkas är nog Vassiliki.

frank
2005-10-23, 11:29
Skulle vilja rekomendera att hyra bil el mc o åka över den lilla bron till fastlandet o fortsätta till Paleros en försjusande väg med fantastiga vyer på vägen dit o även fortsätningsvis neröver hela kustremsan. Vägen går alldeles brevid havet o kantas av små stränder o mysiga byar mvh FRANKflabb_flab

magnus u
2005-10-23, 20:58
Är det inte så att avloppen från hotellen i Nidri går ut i havet just utanför stranden där ?? Eller har jag helt missuppfattat situationen.?

PO
2005-10-23, 22:50
Är det inte så att avloppen från hotellen i Nidri går ut i havet just utanför stranden där ?? Eller har jag helt missuppfattat situationen.? Jag misstänker att Nidris avlopp är i klass med resten av Greklands, det man inte vet har man inte ont av..? Eller är Nidris ännu sämre?

Men på västkusten ligger Porto Katsiki och Katishma, bägge har "Blå flagg", vill man vara säker så är det inte så långt dit.

//PO

magnus u
2005-10-24, 00:13
[QUOTE=PO]Jag misstänker att Nidris avlopp är i klass med resten av Greklands, det man inte vet har man inte ont av..? Eller är Nidris ännu sämre?

Men på västkusten ligger Porto Katsiki och Katishma, bägge har "Blå flagg", vill man vara säker så är det inte så långt dit.

uppgiften att alla hotellen går ut i vattnet utanför Nidri fick jag av en grek som jobbade i Nidri. Han rekommenderade dock just Porto Katsiki och västkusten i övrigt som rena.Porto K. för att det också var vackert där men jag hann inte åka dit, dock var jag o såg på Navagio (tror jag det hette). vad gäller just badställen o stränder är nog hela fastlandkusten på insidan av lefkas relativt bra då den inte är bebodd så mkt dvs mellan Mutikas o ned till Astakos.det som förvånade mig mest var att vägen mellan lefkas till astakos o vidare var i utmärkt skick o väldigt lite trafik om man jämför med Amnfiloxia o ned till messologgi. magnus u.

Lissi
2005-10-24, 06:38
Vi fick precis samma information om avloppet när vi var i Nidri av bybor som själva aldrig badade där utan rekommenderade västra sidans alla stränder..Fast det var som sagts tidigare i tråden 12år sedan vi var på Lefkas på semester.

magnus u
2005-10-24, 09:38
ja. det är mycket som inte nödvändigtvis förändras på 12 år. men ett som har märkts tydligt är att skräpet runt vägar o i orter ,städer blir upplockat av kommunalanställda. , men generella mentaliteten hos medelgreken är nog att man kan slänga vad som helst var som helst. tyvärr.

epiros
2005-10-24, 11:28
Skulle vilja rekomendera att hyra bil el mc o åka över den lilla bron till fastlandet o fortsätta till Paleros en försjusande väg med fantastiga vyer på vägen dit o även fortsätningsvis neröver hela kustremsan. Vägen går alldeles brevid havet o kantas av små stränder o mysiga byar mvh FRANKflabb_flab

Paleros har jag hört o läst många tala gott om. Har du besökt fler orter längre söderut på kustremsan också ? Skulle vara intressant att höra mer om i såfall.

bye_bye Tommy

frank
2005-10-24, 13:31
Jo då vi va ända bort till Nafpaktos sen vände vi .Vi hade ju bara en 125 kubiks scooter så man hade ju hyffsat träsmak i baken .Men de va det värt för fastlandet har mkt fint att erbjuda. En av byarna låg jätte mysigt till ,den heter Mitikas o har en halvstor ö i bukten som heter kalamos dit kan man ta sig via små taxibåtar otroligt grönt o vackert o rekomenderas varmt. Bor man på underbara Lefkas så kan det nog räcka med att åka dit som dagsutflykt.Har varit runt i grekland varje år sen -92. 2omgånger varje år har det blivit så man har ju avverkat en del öar. Har nu börjat rikta in mej på fastlandet som varkar vara änumera grekiskt.mvh FRANKbye_bye

PO
2005-10-24, 14:36
När vi hyrde scooter i Nidri så stod det i kontraktet att man inte fick lämna ön med den. Det kan ju vara värt att fråga om för försäkringar e.dyl.

//PO bye_bye

epiros
2005-10-24, 14:49
Jo då vi va ända bort till Nafpaktos sen vände vi .Vi hade ju bara en 125 kubiks scooter så man hade ju hyffsat träsmak i baken .Men de va det värt för fastlandet har mkt fint att erbjuda. En av byarna låg jätte mysigt till ,den heter Mitikas o har en halvstor ö i bukten som heter kalamos dit kan man ta sig via små taxibåtar otroligt grönt o vackert o rekomenderas varmt. Bor man på underbara Lefkas så kan det nog räcka med att åka dit som dagsutflykt.Har varit runt i grekland varje år sen -92. 2omgånger varje år har det blivit så man har ju avverkat en del öar. Har nu börjat rikta in mej på fastlandet som varkar vara änumera grekiskt.mvh FRANKbye_bye

Har vart en del på Lefkas, men sen 3 år tillbaka har jag haft mitt "hemvist" i Parga o utforskat fastland o inland därifrån, nästa år tror jag att jag tänker mig söderut längs kusten oxå. Får se vart det bär hän då, Mitikas låter mysigt, kul o höra att det finns att upptäcka på det hållet med:)

bye_bye Tommy

magnus u
2005-10-24, 17:09
var i mitikas september o trevligt litet ställe, men relativt tomt o stängda hus.Tyder enl mitt förmenande på att sommarturister greker? italienare ?. hyr/äger husen. de flesta restauranger var stängda då. men ! mittemot mitikas uppe i bergen ngra kilometer fanns det ett ställe som jagf inte kommer ihåg namnet på men fullt med folk, grillrestauranger öppna o god mat till rimliga priser. inga turister synliga utom ego. längre ne3d på kusten: Astakos. åkte bara rakt igenom såg rätt tråkigt ut, men vem vet? har kanske mer att ge. nästa lilla ögonsten är byn /ön. Etoliko. ligger utmed vägen till Messologgi.. litet, pittoreskt och värt ett besök. Nästa steg: Messologgi. Nationalgreklands ögonsten och regionshuvudstad. H Polis tis Eleftherias. frihetens stad. symbol för det nya fria grekiska nationen. hjältarnas gård/begravningsplats, värt ett besök: finns en svensk som är begravd här efter befrielsekriget mot Turkarna. Lordonas Byronas avled här , dock inte av krigsskador utan av feber ; som man säger. antagligen hade han ngn leversjukdom. nog om detta. Messologgi också h uvudstad i Etolo-Akarnania. . efter Messologgi nu mot Nafpaktos. återigen rel stor stad , kallades Lepanto under Venetienska eran, vbärd ett besök. Om man sedan vill vara äventyrlig o se lite bergstrakter åk mot nord ost, o upp i småbyar grusvägar men värt ansträngningen, inga svårigheter att hitta rum etc.trevliga små bykrogar grillställen etc, Den här turen kan väl ta ett par-tre dagar. hälsningar magnus u.

epiros
2005-10-24, 18:40
var i mitikas september o trevligt litet ställe, men relativt tomt o stängda hus.Tyder enl mitt förmenande på att sommarturister greker? italienare ?. hyr/äger husen. de flesta restauranger var stängda då. men ! mittemot mitikas uppe i bergen ngra kilometer fanns det ett ställe som jagf inte kommer ihåg namnet på men fullt med folk, grillrestauranger öppna o god mat till rimliga priser. inga turister synliga utom ego. längre ne3d på kusten: Astakos. åkte bara rakt igenom såg rätt tråkigt ut, men vem vet? har kanske mer att ge. nästa lilla ögonsten är byn /ön. Etoliko. ligger utmed vägen till Messologgi.. litet, pittoreskt och värt ett besök. Nästa steg: Messologgi. Nationalgreklands ögonsten och regionshuvudstad. H Polis tis Eleftherias. frihetens stad. symbol för det nya fria grekiska nationen. hjältarnas gård/begravningsplats, värt ett besök: finns en svensk som är begravd här efter befrielsekriget mot Turkarna. Lordonas Byronas avled här , dock inte av krigsskador utan av feber ; som man säger. antagligen hade han ngn leversjukdom. nog om detta. Messologgi också h uvudstad i Etolo-Akarnania. . efter Messologgi nu mot Nafpaktos. återigen rel stor stad , kallades Lepanto under Venetienska eran, vbärd ett besök. Om man sedan vill vara äventyrlig o se lite bergstrakter åk mot nord ost, o upp i småbyar grusvägar men värt ansträngningen, inga svårigheter att hitta rum etc.trevliga små bykrogar grillställen etc, Den här turen kan väl ta ett par-tre dagar. hälsningar magnus u.

Tack, det var intressant, har du inte skrivit något resebrev och skickat in ?
Messolongi har jag funderat på och läst om, och om lord Byron. Är visst ett stort våtområde där med mycket fågelliv oxå:) .

bye_bye Tommy

magnus u
2005-10-24, 19:43
[jo. det finns visst fågelliv där. bl a häger o ngn o ngn sjöfågel dom kallar för Tourlida, tillika namnet på populär badplats. hela utsida av Messologgi utgör en naturlig fiskodlingområde. ålar (små), lambraki o allehanda krabbor o andra sjöodjur . Om man vill äta Thalassino skall man nog åka dit. spec deras inlagda pasto. dvs småfisk uppfläkt o inlagd i olja kryddat med vitlök/ kokkino piperi. som ansjovis i olja men godare, dessutom allehanda mesedes .saliner finns också utanför messologgi , KALAS-salt. stan också kulturellt erkänd med poeter + politiker. åtminstone 3 presidenter/premiärministrar(tror jag ) kommer härifrån.Enda nackdelen med Messologi är att det är så fruktansvärt varmt på somrarna, .Är man konstintresserad kan man beskåda Delacroix orginalmålningar i rådhuset centralt. ( kanske ombyggt till museum nu?) Alla greker undervisas i o känner till exodos messologgiou
o messologis betydelse för frigörandet från turkarna. VARJE FRI MÄNNISKA ÄR MEDBORGARE I MESSOLOGGI. står det utanför pili i M. hälsn. magnus u

epiros
2005-10-24, 20:57
Magnus !!!

När får vi läsa din reseberättelse:confused:
Du har mycket att berätta som intresserar och det är synd om det skulle försvinna bland alla andra inlägg tycker jag:)

bye_bye Tommy

magnus u
2005-10-24, 21:27
Jag har aldrig tänkt i dom banorna. som du ser är jag katastrofalt ostrukturerad. Kan knappt skriva brev.Uppsats.var det sämsta jag var på. Se där ,nu avslutade jag meningen med en preposition.Å här kommer en till.Men det är klart man har en massa ostrukturerade och ofullständiga kunskaper om Grekland, men det har vi väl alla. Nytt stycke,! jag har sett att en del tycker om att gå i bergen trekking, o tänkte i så fall nämna att det går en vandringsled genom hela Grekland från mittenfingret på Peloponesos rakt upp till EGIA( mellan Patras och Korinthos) Jag tror man tar färjan över.Om man inte vill blöta ner sig. från andra sidan kommer man över Delphi o snett nord-ost mot Karpenissi o passerar på vägen en underbar natur vilda områden småbyar, där man oftast kan hyra rum för kvällen. efter Karpenissi går norrut mot Agrafa utmed floden Agrafiotis o vidare norr. Leden kallas för E4.O frågan är om den inte går vidare in i andra läönder.Åtminstone tror jag att den gjorde det tidigare,men sen kom ju jugoskalvienkriget . Etc. under alla omständigheter kan man få närmare upplysningar om leden kanske genom Orovatikos syllogos. o varje region i grekland har en avdelning . o man kan få/köpa stigbeskrivningar avstånd etc om alla avsnitt samt svårighetsgrad.Rekommenderas varmt för alla som vill få en annorlunda semester o lära känna naturen i det vilda grekland. hälningar Magnus

Elisabet
2005-10-24, 21:32
Leden kallas för E4. O frågan är om den inte går vidare in i andra länder.E4:an är en vandringsled som börjar i Portugal och slutar på Kreta. Det finns en hel del att läsa om den på internet för den som är intresserad.

epiros
2005-10-24, 21:35
Jag har aldrig tänkt i dom banorna. som du ser är jag katastrofalt ostrukturerad. Kan knappt skriva brev.Uppsats.var det sämsta jag var på. Se där ,nu avslutade jag meningen med en preposition.Å här kommer en till.Men det är klart man har en massa ostrukturerade och ofullständiga kunskaper om Grekland, men det har vi väl alla. Nytt stycke,! jag har sett att en del tycker om att gå i bergen trekking, o tänkte i så fall nämna att det går en vandringsled genom hela Grekland från mittenfingret på Peloponesos rakt upp till EGIA( mellan Patras och Korinthos) Jag tror man tar färjan över.Om man inte vill blöta ner sig. från andra sidan kommer man över Delphi o snett nord-ost mot Karpenissi o passerar på vägen en underbar natur vilda områden småbyar, där man oftast kan hyra rum för kvällen. efter Karpenissi går norrut mot Agrafa utmed floden Agrafiotis o vidare norr. Leden kallas för E4.O frågan är om den inte går vidare in i andra läönder.Åtminstone tror jag att den gjorde det tidigare,men sen kom ju jugoskalvienkriget . Etc. under alla omständigheter kan man få närmare upplysningar om leden kanske genom Orovatikos syllogos. o varje region i grekland har en avdelning . o man kan få/köpa stigbeskrivningar avstånd etc om alla avsnitt samt svårighetsgrad.Rekommenderas varmt för alla som vill få en annorlunda semester o lära känna naturen i det vilda grekland. hälningar Magnus

Det var den mest intressanta och ostrukturerade text jag läst på länge;)
Men du, vad är Orovatikos syllogos ?

bye_bye Tommy

magnus u
2005-10-24, 22:14
[ nåt i stil med bergsbestigarföreningen, motsvarighet friluftsfrämjandet. jag har vandrat lite själv många år sedan (3-4) kortare sträckor. lättare dagsturer i några dagar. under bekvämlighetsflagg.Men också sett grekiska "bergsbestigare i buss. innehållande osorterade människor från 18-60 år .om du går in på nätet o söker på orden trekking o greece får du fram något.Naturligtvis finns det också spetskunskap o erfarna begsbestigaremen det jag tror att många vill åt är nog en annorlunda upplevelse under ikke strapatsrika förhållanden o det kan man få . kräver viss planering men inte så mycket.Visst förarbete med att skaffa fram kartor o vägbeskrivningar.lederna skall vara märkta men -men.I korthet, ryggsäck. man tar bussen letar reda på en trevlig,som man tror ,etapp, o sätter lungt igång.. Lycka till . Magnus

epiros
2005-10-24, 23:22
"Man tar bussen o letar reda på en trevlig, som man tror, etapp, o sätter lugnt igång..."

Underbart formulerat:) det ska jag tänka på med ett leende nästa sommar när jag är tillbaka i grekland;)

bye_bye Tommy

magnus u
2005-10-25, 00:28
trekking:sök E4 greece o 3:e alternativet longdistance E4 Gr
för flra upplysningar om vandringsleden. Magnus

Eirini
2005-10-25, 14:19
E4:an är en vandringsled som börjar i Portugal och slutar på Kreta. Det finns en hel del att läsa om den på internet för den som är intresserad.

Jag vandrade en del av den leden for tva ar sen. En helt fantasktisk vandring i augusti.
Vi borjade i Sparta och tog oss upp pa Taigitos topp 2400m. Vandrade sen ner till Kardamyli. Vi hade turen att se augustimanen ga upp nar vi var vid foten av Taigitos topp. :rolleyes:

epiros
2005-10-25, 18:17
Har nu hittat lite info om leden på nätet. Tack för tipsen:)
Tänk om man skulle gå hela :eek:

bye_bye Tommy

Julia71
2005-11-04, 20:16
... ska man bo?
Sitter och spånar inför sommaren -06 då jag och sambon tänkt spendera 2 veckor i början av september i Grekland. Ett av resmålen som är på tapeten just nu är Lefkas. Vilken ort på Lefkas kan ni rekommendera till ett par som gillar sol, bad, god mat och som inte behöver hålligång men ändå inte vill ha det "dött". Vi vill också kunna åka på lite utflykter under dessa 2 veckor.
Är Nidri den bästa orten? Hur ser badet ut i Nidri? Finns det ok bad på gångavstånd från stan?

//Tass tass...

En månad sedan du ställde frågan, men här är mina erfarenheter från Lefkas/Nidri...

Var där en vecka i september nu i år. Ospecifierat.
Vi hamnade i "byn" Perigiali (by och by... en samling hotell och några tavernor osv utmed huvudvägen) och hade ca 1,5 km in till Nidri. I mitt tycke bodde vi perfekt! Hamnar man på rätt sida vägen, så tar utsikten från hotellbalkongen fullkomligt andan ur en! Medelhavet med grannöar utströdda alldeles nedanför den tappade hakan, och de höga lummiga bergen bakom en.
En rask promenad (bussen går också, någorlunda frekvent iaf med grekiska mått mätt hehe) så är man i Nidri. Bussen går både norrut till huvudstaden, och söderut. Taxi funkar också.

Nidri i sig är väl ingen höjdare, såsom påpekats i tidigare inlägg. En bullrig lite rörig huvudgata med allehanda bebyggelse runt om, och stranden är rätt trist. Mycket finare vatten bara den där kilometern norrut (t ex Pasa beach, som var i det närmaste folktom, med kristallklart vatten och grovkornig sand)
MEN, som utgångspunkt till andra upplevelser ligger det perfekt till! Utflyktsbåtar, uthyrning av diverse åkdon, bussförbindelser, promenad till vattenfallet osv.
Grekerna här är dock fantastiskt trevliga och jag har bara varma minnen av bemötande, service osv. Värt en hel del, det med! Lokalbefolkningen bor mitt i smeten så att säga, så det blir en rätt kul blandning.

Åkte på allehanda dagsturer, och Agios Nikitas var helt fantastiskt vackert och gulligt, och vattnet här var gudomligt! Inte mycket till hålligång kanske, men nog kändes det lite kymigt att doppa tårna i Nidris badvatten efter den utflykten! ;)
Vassiliki var trivsamt som ort, men stranden var inget höjdare. Kändes lite skitig; blandat sand och ganska stora stenar. Blåsigt (därav alla surfare) och vattnet var grumligt. Himla häftig resa dit, över bergen, dock!

Små utflykter till öarna runt om rekommenderas dessutom starkt!

Lefkas är en fantastisk ö; vacker och spännande -så jag tycker absolut ni ska åka dit! Lättillgängligt, trivsamt och fina bad. Ni kan gott och väl bo i Nidri, om ni är lite rörliga och nyfikna av er. Bästa utgångspunkten för resten av Lefkas!

Elisalinn
2005-12-01, 14:17
Har nu varit på Lefkas många, många gånger. Vi har alltid bott på samma hotell, Adriatica, det ligger mellan Nidri och Nikiana. Kan hålla med om att Nidri kanske inte är världens roligaste ställe, men alla restauranger nere vid hamnen är absolut värda ett besök. Mat av hög klass till suveräna priser.
Staden Lefkada är mycket charmig och där finns allt, bokstavligen allt. Utanför för Lefkada stad finns tre fina stränder, det är inte längre än man kan cykla.

Västkusten är ett kapitel för sig, vackert överallt skulle man kunna säga. Det bästa med Lefkas är att det alltid är grönt, alla människor är ytterligt vänliga och hjälpsamma, man kanske kan tro att de skulle vara trötta på alla turister, men det verkar vara tvärtom faktiskt.

Tycker ändå sammantaget att ett besök på Lefkas är en god idé. Vi kommer alltid att återvända, har fått många vänner där.

jennie-pennie
2006-01-08, 20:08

Joo! bye_bye

Vi bodde sommaren 2003 i Nikiana på Nikiana Club (via Apollo). Nikiana var inte mycket att hänga i granen. Vi åkte för det mesta in till Nidri. Men Nikiana Club hade utomordentligt god mat varför vi några kvällar valde att stanna kvar. Stranden vid Nikiana Club var väldigt stenig men för morgondopp och eftermiddagsdopp duger det utmärkt. Ett tips är att hyra en moppe eller bil och fräsa runt på ön.

Skulle jag åka till Lefkas igen (vilket jag säkert kommer att göra - underbar ö) kommer jag att välja att bo i Nidri. :)

petros
2006-01-23, 12:57
Hej var på Lefkas 2004 bodde då i en liten by 5km utanför Nidri som heter Nikiania. Perfekt läge att bo på om man har planer att utforska ön på egen hand. I byn finns ca 10 resturanger 5 kafeèr 3-4 supermarkets och en härlig stressfri miljö

anninagirl
2006-01-27, 01:02
Hej!
Jag var på lefkas sommaren 2000, och jag bodde i nidri.
Jag rekomenderar nidri varmt de har god mat och många restauranger, och när jag var där hittade vi bara ett discotek men där fanns några små pubbar.De boende på ön var väldigt vänliga och serviceinriktade.
Bredvid hotellet jag bodde på (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) fanns en restaurang som serverade helt underbar mat,deras svärdfiskkottlett kan jag fortfarande drömma om. mums..

Jag åkte på några båtutflykter bla till kefalonia och fiskardo båda var väldigt fina utflykter. Tog även små turer på vespa då fick man chans att se lite mer gammal grekisk miljö.

Jag kommer åka dit igen utan tvekan..
Mvh annina:)

Grek_ságapo
2006-02-16, 10:12
Jag ska dit i sommar...

anni
2006-02-27, 15:17
Jag var på Lefkas i september 2001. Blev jättekär i Agios Nikitas där vi tillbringade två veckor. Vi bodde på hotell Calypso, mycket välskött med den gladaste damen på ön som föreståndare.
Visst det var ett lugnt ställe, men det går ju att röra på sej. Ganska nära till den trevliga staden Lefkada och mycket nära till den ena vackra stranden efter den andra. I Nikitas fanns en charmig liten strand med härligt vatten. Familjärt, i stort sett samma människor varje dag på stranden.
Inget ställe för folk som gillar tingeltangel och hålligång, då ska man nog välja Nidri (där alla utflyktsbåtar utgår ifrån).

Detta var Annis synpunkter (har fler om så önskas).

kickan
2006-03-26, 15:44
... ska man bo?

//Tass tass...
Jag och min man har varit på Lefkas fem ggr. Vi trivs bäst i Ligia, inget hålligång men bra hotell, ca en kilometer till bra strand. Oftast åker vi till Nikiana och badar. En jätte bra restaurang i Nikiana, precis vid vattnet, en toppenrestaurang två km upp ibergen från Nidri räknat, Dimitris heter den ,underbar utsikt och billigt. Vi brukar göra en utflykt med båten Odysseus, ser ut som ett gamalt krigsskepp. Trevlig besättning, härliga bad och god mat. Ön är full av upplevelser. Hyr bil eller scooter hos Broomis, bra avtal och helförsäkring, allt garanterat.
Hälsningar Kickan.