handdator

Visa fullständig version : Resa till Stoupa


maggan08
2009-09-25, 18:37
jag har hört talas om en ort på Peleponessos som heter Stoupa och undrar om det är så fint som det sägs. och hur kommer man dit? VI är nog hänvisade att flyga via Arlanda eftersom vi bor i Norrbotten. Är det ngn som känner till stoupa?

coanma
2009-09-25, 20:11
Llleput reiser i Norge har hatt Stoupa i sitt program i noen år. Flyet lander i Kalamata. Lilleput har tre områder, Kardamili, Stoupa og Agios Nicolaos. De Vi bodde i Kardamili og tok buss til Stoupa flere ganger. Veldig fine strander. Fra Kardamili er det bra vandreruter. Det kan kjøpes kort i bokhandelen. :)
Det er enkelt å ta seg til Stoupa fra Athen.

Ikaros2
2009-09-25, 21:07
Stoupa er et flott sted!:):):)

Etter det jeg vet er det kun Lilleput (Norge) som har Stoupa på programmet. Her er det idyllisk og familievennlig. Stoupa kan by på strandliv på flere innbydende sandstrender, - men også fjellvandring i noen av Europas flotteste fjellområder.
Stoupa ligger på Peloponnes, 6 km syd for Kardamilli (en liten pitoresk landsby), - og ca 50 km syd for Kalamata.
Sesongen med Lilleput slutter om et par uker, men du tar deg lett til Stoupa med rutefly til Athen, - behagelig buss fra Athen til Kalamata, og taxi derfra.
Lilleput starter normalt opp igjen i april. Ønsker du "det genuine Hellas" er dette reisemålet midt i blinken!!!klapp_klap God tur!!!

Lissi
2009-09-25, 21:59
Stoupa är jättefint, men Kardamili är ännu mysigare....Önskar att jag vore där!!!! Läs Staffan Stolpes böcker från Stoupa.

Lissi

Rolf
2009-09-26, 09:14
Jag håller med Lissi Kardamili inte så stort och mysigare, fast stranden var nog bättre i Stopa.
Området är också kännt av författaren Nikos Kazantzakis som placerade Zorba the Greek på Kreta, men som i verkligheten ägde rum i Stoupa och Kalogria och det är också på den platsen där Kazantzakis skrev "Zorba the Greek".
Kazantzakis staty finns vid en av tavernorna.
Rolf

bow
2009-10-24, 08:14
Jag reste runt på Peleponnesos i tre veckor Sep-Okt i år och tillbringade 5 dagar på Mani-halvön, varav 3 nätter i Kardamyli. Jag letade boende (hus eller tomt) för att bo 6-8 månader om året när vi pensionerar oss.

Agios Nikolaos är absolut mysigast (Liksom ännu mer söderut Agios Dimitrios). Kardamyli skulle vara mycket finare om inte stora vägen skar rakt genom byn. Stoupa åkte jag långsamt igenom, men valde inte ens att stanna. By liknar en exploaterad del av Mallorca. Verkae ha en fin strand, men that's it.