handdator

Visa fullständig version : Titt i gamla album 12


Monica P
2009-09-24, 13:51
Lillan hade sin fasta punkt i Gammeljajan. Hon följde henne överallt, till torget, till grannfrun, till kyrkan, till apoteket.

Kvarteret där vi bodde var som en småstad, folk kände varandra, for sällan till centrum. Allt fanns ju där vi bodde. Jajan hade bott där sen fyrtiotalet. Hon var "neokora", "kandilanaftisa," skötte kyrkan med städning och handhavande av ljus o.s.v

Lillan var nöjd och snäll, satt i knä hos vilken tant som helst bara den tanten var svartkädd som Jajan.

Vid vissa högtider är det sed i Grekland att man tar med sig ett stort runt bröd till kyrkan. Mitt på finns ett stämpeltryck ingräddat, symboliskt för de tolv apostlarna och mer än så. Denna centrala bit skärs ut och blandas med det söta nattvardsvinet som heter "anamma". Vid nattvarden delas detta ut med guldsked till församlingen och små barn brukar få gå först.

Det bröd som blir över skärs i bitar som man får ta med sig hem till dem som inte kom till kyrkan. Man får inte tappa och smutsa ner biten!

Ibland blev det massor av bröd kvar. Då tog kyrkostäderskorna hand om det, bar bitarna till kvartersbageriet som rostade skorpor av bitarna. Vi hade alltid en stor påse med skorpor i köket. Gott med en klick vindruvsmarmelad, inklusive vindruvskärnor att spotta ut.

Jajan gjorde alltid hemlagad babymat. Icke en köpt burk till det barnet! Hon kokade pyttelite kalvkött eller fisk, blandade med säsongens grönsaker och mosade till babylämplig konsistens med en gaffel.

Tvätta fick jag göra. Det fanns en tvättomat i kvarteret för lakan och sånt, men annat blev handtvätt. 17 små babytrosor på strecket var och varannan dag. Jajan hade bestämda åsikter. Hennes flicka skulle inte ha otrevliga blöjor i onödan!

Riitta
2009-09-24, 13:58
Det barnet blev väldigt kärleksfullt omhändetagen av sin jaja.
Önskar att mina barn också hade haft en "jaja"

Riittabye_bye

Mollybus
2009-09-24, 18:15
Tack snälla Monica! klapp_klap
Det är så härligt att få ta del av dina berättelser. Du sitter inne med en "skatt" och jag vidhåller fortfarande att det borde bli en bok. bye_bye

Lissi
2009-09-24, 20:52
Åh Monica så Du skriver!!! Man ÄR där! Du har en fantastisk förmåga att skriva. Kan Du inte bara samla ihop allt Du skrivit här och ge ut i liten upplaga för oss här på Kalimera. Jag vet ett förlag som ger ut i små upplagor!


Jag funderar över ordet "anamma"...Vi säger ju ibland att någon har ett "Jädrar anamma" i sig.....Kan det komma från vinet????:confused:


Lissi

Monica P
2009-09-24, 21:09
Lissi, det är väl troligt. I svenskan har vi ju för vana att dra till med svordomar med kristet ursprung ( Herre Gud! Dra åt helvete! Jävlar!) medan andra språk använder könsord på ett sätt som jag inte klarar ...

Återigen, om nån bok, det ligger mycket långt fram i planeringen i så fall.-Det står dig fritt att skriva ut mina bloggar...

Lissi
2009-09-24, 21:18
Återigen, om nån bok, det ligger mycket långt fram i planeringen i så fall.-Det står dig fritt att skriva ut mina bloggar...

Jag läser dem ofta med glädje Monica, men skriva ut dem gör jag inte...gläds ändå!
Lissi

monica
2009-09-25, 07:43
Jag funderar över ordet "anamma"...Vi säger ju ibland att någon har ett "Jädrar anamma" i sig.....Kan det komma från vinet????:confused:


Lissi

Jag tänker i andra banor när det gäller ordet anamma, man brukar ju säga att man anammar något dvs att man tar något till sig.
Alltså att man tar till sig jesus blod och kropp, vinet och brödet.

Mina egna spekuleringar.

Man har väl konfimerat sig en gång i tiden och lite sitter kvar ;)

Monica

kirtor
2009-10-02, 15:15
Det er som vanlig SÅ fint å lese det du skriver. Og.....du husker så mange fine detaljer! Som alltid - hyggelig lesing.
Takk for sist, for en trevlig kveld!!!!!!!!